Nabór na stanowisko dyrektora wykonawczego (grupa zaszeregowania AD 14) Europejskiej Agencji ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości - COM/2011/10318.

Nabór na stanowisko dyrektora wykonawczego (grupa zaszeregowania AD 14) Europejskiej Agencji ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości COM/2011/10318

(201l/C 344 A/01)

(Dz.U.UE C z dnia 24 listopada 2011 r.)

Reprezentujemy

Na wniosek Komisji Europejskiej(1), w dniu 25 października 2011 r., Parlament Europejski i Rada przyjęły rozporządzenie ustanawiające Europejską Agencję ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości(2) (zwaną dalej "Agencją"). Rozporządzenie zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 1 listopada 2011 r. i weszło w życie dwudziestego dnia po publikacji.

Zgodnie z rozporządzeniem Agencja jest organem Unii i posiada osobowość prawną. Agencja ta będzie odpowiedzialna za długoterminowe zarządzanie operacyjne systemem informacyjnym Schengen drugiej generacji (SIS II)(3), wizowym systemem informacyjnym (VIS)(4) oraz systemem Eurodac(5). W przyszłości Agencji może zostać powierzone zadanie przygotowania i rozwijania innych wielkoskalowych systemów informatycznych w przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości oraz zarządzanie nimi, w razie nałożenia takiego obowiązku w drodze odrębnego instrumentu prawnego.

Głównym zadaniem Agencji będzie zapewnienie długoterminowego zarządzania operacyjnego SIS II, VIS i Eurodac oraz funkcjonowania systemów 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu, gwarantując tym samym skuteczne, bezpieczne i nieprzerwane działanie systemów informatycznych. Agencja będzie również odpowiedzialna za przyjęcie niezbędnych środków w celu zapewnienie bezpieczeństwa systemów i bezpieczeństwa danych. Poza tymi zadaniami na poziomie operacyjnym, Agencja będzie odpowiedzialna za realizację zadań związanych z sprawozdawczością, publikowaniem, monitorowaniem, organizowaniem konkretnych szkoleń dotyczących wykorzystania systemów, wdrażaniem projektów pilotażowych na podstawie konkretnego i dokładnego wniosku Komisji, jak również monitorowaniem badań istotnych dla operacyjnego zarządzania systemami.

Siedziba Agencji będzie się mieścić w Tallinie (Estonia). Zadania związane z rozwojem obecnych i przyszłych systemów oraz ich zarządzaniem operacyjnym będą realizowane w Strasburgu (Francja). Centrum rezerwowe będzie założone w Sankt Johann im Pongau (Austria).

Przewiduje się, że do 2013 r. Agencja zatrudni około 120 osób.

Środki na zobowiązania na lata 2011-2013 zostały oszacowane na 107,8 min EUR. Ostateczna kwota zostanie określona przez władzę budżetową podczas sporządzania rocznego budżetu.

Oferujemy

Dyrektor wykonawczy będzie zarządzał Agencją i ją reprezentował. Dyrektor będzie prawnym przedstawicielem Agencji i będzie współtworzył jej zewnętrzny wizerunek. Dyrektor będzie osobą niezależną w pełnieniu swoich funkcji, a za swoje działania odpowiadać będzie przed zarządem. W skład zarządu wchodzić będzie jeden przedstawiciel każdego państwa członkowskiego i dwóch przedstawicieli Komisji.

Dyrektor wykonawczy odegra bardzo ważną rolę w trakcie tworzenia Agencji. Dyrektor odpowiedzialny będzie za ustanowienie środków administracyjnych, operacyjnych i finansowych potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania Agencji, jak również za rekrutację najważniejszych pracowników.

Bez uszczerbku dla uprawnień zarządu, dyrektor wykonawczy ponosi pełną odpowiedzialność za realizację zadań powierzonych Agencji i podlega corocznej procedurze udzielania absolutorium z wykonania budżetu przeprowadzanej przez Parlament Europejski. Parlament Europejski i Rada mogą wezwać dyrektora wykonawczego do przedstawienia sprawozdania z realizacji powierzanych mu zadań.

Do obowiązków dyrektora wykonawczego należeć będzie w szczególności:

zapewnienie bieżącego kierowania Agencją,
zapewnienie funkcjonowania Agencji zgodnie z rozporządzeniem ustanawiającym,
przygotowywanie i wprowadzenie w życie procedur, decyzji, strategii, programów oraz działań przyjętych przez zarząd Agencji w granicach określonych rozporządzeniem ustanawiającym, przepisami wykonawczymi do niego oraz innymi stosownymi przepisami,
ustanowienie i wdrożenie skutecznego systemu umożliwiającego regularne monitorowanie i ewaluację systemów informatycznych, w tym danych statystycznych, oraz Agencji, także w kontekście skutecznego i wydajnego osiągania celów Agencji,
uczestnictwo, bez prawa do głosowania, w posiedzeniach zarządu,
wykonywanie w odniesieniu do personelu Agencji uprawnień określonych w rozporządzeniu ustanawiającym oraz zarządzanie sprawami personalnymi, w szczególności nabór i nadzór personelu, zapewniając jednocześnie sprawne zarządzanie personelem w sposób motywujący oraz ukierunkowany na działanie w zespole,
ustanowienie wymogów dotyczących poufności w celu spełnienia wymogów zawartych w instrumentach prawnych regulujących funkcjonowanie systemów informatycznych,
negocjowanie, a po zatwierdzeniu przez zarząd, podpisanie umowy w sprawie siedziby oraz umów w sprawie jednostek technicznych i centrów rezerwowych z rządami przyjmujących państw członkowskich,
dbałość o skuteczne zarządzanie budżetem w zgodzie z zasadami należytego zarządzania finansami,
przedkładanie do przyjęcia przez zarząd, inter alia projektów następujących aktów:
przepisów finansowych Agencji,
budżetu Agencji na nadchodzący rok oraz wieloletniego planu polityki kadrowej,
wieloletniego planu pracy Agencji oraz rocznego sprawozdania z działalności,
utrzymywanie kontaktów z zainteresowanymi stronami, w tym opinią publiczną, w obszarze działania Agencji.

Aby uzyskać dalsze informacje, należy zapoznać się z tekstem rozporządzenia.

Poszukujemy

Kandydaci powinni wykazać się:

gruntownymi i potwierdzonymi umiejętnościami w zakresie administrowania i zarządzania, w szczególności doświadczeniem w zarządzaniu zasobami budżetowymi, finansowymi oraz personelem w środowisku krajowym, europejskim lub międzynarodowym,
zdolnością do udziału w tworzeniu Agencji zatrudniającej około 120 osób oraz zarządzania nią zarówno na poziomie strategicznym, jak i zarządzania wewnętrznego,
dogłębnym zrozumieniem kontekstu UE i interakcji między krajowymi administracjami a instytucjami UE. Dobra znajomość prawodawstwa unijnego dotyczącego wymiany danych oraz wielkoskalowych systemów informatycznych w przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości byłaby atutem,
gruntownym doświadczeniem zawodowym w dziedzinie wielkoskalowych systemów informatycznych, nabytym najlepiej w krajowej, europejskiej lub międzynarodowej administracji publicznej,
znajomością zagadnień z zakresu ochrony danych,
umiejętnością kierowania zespołem i motywowania pracowników w europejskim środowisku wielokulturowym i wielojęzycznym,
umiejętnością przekazywania informacji ogółowi społeczeństwa oraz współpracy z zainteresowanymi podmiotami (organami europejskimi, międzynarodowymi, krajowymi i lokalnymi, organizacjami międzynarodowymi itd.),
doskonałymi umiejętnościami w zakresie komunikacji ustnej i pisemnej oraz negocjacji.

Wymagania

Kandydaci zostaną zakwalifikowani do etapu selekcji na podstawie następujących kryteriów formalnych, których spełnienie musi nastąpić przed upływem terminu zgłaszania kandydatur:

obywatelstwo: kandydat musi być obywatelem jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej,
dyplom lub stopień uniwersytecki: kandydat musi posiadać:

poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, trwającym normalnie cztery lata lub dłużej, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów,

lub poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów, oraz przynajmniej roczne właściwe doświadczenie zawodowe, w przypadku gdy normalny okres trwania studiów wyższych wynosi przynajmniej trzy lata (wspomniane roczne doświadczenie nie może wchodzić w zakres doświadczenia liczonego od momentu ukończenia studiów wyższych, o którym mowa poniżej),

doświadczenie zawodowe: kandydat musi posiadać przynajmniej piętnastoletnie doświadczenie zawodowe, liczone od chwili ukończenia studiów wyższych i zdobyte po uzyskaniu wyżej wymienionych kwalifikacji,
doświadczenie zawodowe związane z daną dziedzinę: przynajmniej 5 z 15 lat doświadczenia zawodowego musi być nabyte w dziedzinie bezpośrednio związanej z działalnością Agencji, najlepiej w dziedzinie wymiany danych i wielkoskalowych systemów informatycznych,
doświadczenie na stanowisku kierowniczym: kandydat musi posiadać przynajmniej pięcioletnie doświadczenie zawodowe zdobyte na wyższym stanowisku kierowniczym(6),
języki: kandydat musi biegle władać jednym z języków urzędowych Unii i znać inny język urzędowy w stopniu zadowalającym,
limit wieku: kandydat musi być w stanie sprawować powierzoną funkcję przez całą pięcioletnią kadencję przed osiągnięciem wieku emerytalnego. Dla pracownika Unii Europejskiej zatrudnionego na czas określony wiek emerytalny rozpoczyna się wraz z końcem miesiąca, w którym pracownik ten osiąga wiek 65 lat.

Niezależność i oświadczenie o ewentualnym konflikcie interesów

Dyrektor będzie miał obowiązek złożenia oświadczenia, w którym zobowiąże się do działania w sposób niezależny w interesie publicznym, a także oświadczenia dotyczącego konfliktu interesów, które można by uznać za mające niekorzystny wpływ na jego niezależność. W swoim podaniu kandydaci muszą potwierdzić gotowość do złożenia takich oświadczeń.

Wyłoniony kandydat zostanie poddany procedurze sprawdzającej w celu uzyskania poświadczenia bezpieczeństwa.

Procedura wyboru i powołanie

Procedura wyboru rozpoczynana jest z zastrzeżeniem dostępności środków w budżecie Agencji oraz pod warunkiem, że odpowiednie stanowiska zostaną przewidziane w planie zatrudnienia.

Na potrzeby procedury wyboru powołana zostanie komisja kwalifikacyjna. Komisja ta zaprosi na rozmowę kwalifikacyjną kandydatów o profilu najlepiej odpowiadającym specyficznym wymaganiom związanym ze stanowiskiem. Kandydaci zostaną wybrani na podstawie ich osiągnięć zgodnie z kryteriami określonymi powyżej. Kandydaci zakwalifikowani przez komisję kwalifikacyjną zostaną zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną, przeprowadzaną przez działający w Komisji Komitet Konsultacyjny ds. Powoływania, i będą musieli odbyć testy przeprowadzane metodą oceny zintegrowanej przez zewnętrzne firmy rekrutacyjne. Kandydaci zakwalifikowani przez Komitet Konsultacyjny ds. Powoływania zostaną następnie zaproszeni na rozmowy z właściwymi komisarzami.

Po tych rozmowach Komisja sporządzi wstępną listę zakwalifikowanych kandydatów, która zostanie przekazana zarządowi Agencji. Zarząd przeprowadzi rozmowę z kandydatami i wybierze spośród nich kandydata na stanowisko dyrektora. Umieszczenie kandydata na liście nie gwarantuje zatrudnienia. Kandydaci mogą zostać zaproszeni na dodatkowe rozmowy lub testy poza wymienionymi powyżej. Zarząd może wnieść o powtórne przeprowadzenie procedury, jeżeli uzna, że żaden z kandydatów, którzy znaleźli się na wstępnej liście, nie jest odpowiedni.

Przed powołaniem kandydat wybrany przez zarząd wzywany jest do złożenia oświadczenia przed właściwą komisją (właściwymi komisjami) Parlamentu Europejskiego i udzielenia odpowiedzi na pytania członków komisji. Po złożeniu przez kandydata takiego oświadczenia Parlament Europejski przyjmuje opinię zawierającą uwagi na temat wybranego kandydata. Zarząd informuje Parlament Europejski o sposobie uwzględnienia tej opinii. Opinię tę traktuje się jako osobistą i poufną do chwili powołania kandydata.

Ostateczną decyzję w sprawie powołania dyrektora wykonawczego podejmuje zarząd.

Okres sprawowania funkcji

Dyrektor wykonawczy zostanie powołany przez zarząd w charakterze pracownika agencji na czas określony w grupie zaszeregowania AD 14 zgodnie z art. 2 lit. a) warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej(7) na okres pięciu lat. Podczas dziewięciu miesięcy poprzedzających koniec pięcioletniej kadencji zarząd w bliskiej współpracy z Komisją przeprowadza ocenę. W ocenie tej zarząd uwzględni w szczególności wyniki pierwszej kadencji oraz sposób ich osiągnięcia.

Zarząd, uwzględniając sprawozdanie oceniające, może jednokrotnie przedłużyć kadencję dyrektora wykonawczego na maksymalny okres trzech lat, wyłącznie gdy jest to uzasadnione zadaniami i zobowiązaniami Agencji. W takim przypadku zarząd informuje Parlament Europejski o zamiarze przedłużenia kadencji dyrektora wykonawczego. W ciągu miesiąca poprzedzającego przedłużenie jego kadencji dyrektor zostaje wezwany do złożenia oświadczenia przed właściwą komisją (właściwymi komisjami) Parlamentu Europejskiego i udzielenia odpowiedzi na pytania członków komisji.

Dyrektor wykonawczy odpowiada przed Zarządem.

Zwolnienie

Dyrektor wykonawczy może być odwołany ze stanowiska przez zarząd. Zarząd podejmuje decyzję większością dwóch trzecich głosów wszystkich członków uprawnionych do głosowania.

Polityka równych szans

Agencja stosuje politykę równych szans i niedyskryminacji zgodnie z art. Id regulaminu pracowniczego(7).

Warunki zatrudnienia

Miejscem zatrudnienia jest Tallin, w którym będzie się mieścić siedziba agencji. Oczekuje się, że dyrektor wykonawczy obejmie stanowisko jesienią 2012 r.

Procedura zgłaszania kandydatur

Aby zgłoszenie było ważne, kandydat musi złożyć:

1)
list motywacyjny;
2)
życiorys w dowolnym formacie. Zaleca się sporządzenie życiorysu według wzoru CV Europass(8). Kandydaci proszeni są o opisanie w skrócie doświadczenia zawodowego oraz wiedzy specjalistycznej związanych ze stanowiskiem oraz o podanie szczegółowych informacji dotyczących wielkości (liczby pracowników), budżetu i charakteru departamentów, którymi wcześniej kierowali.

Niepełne podania zostaną odrzucone.

Na obecnym etapie nie należy załączać dokumentów uzupełniających (np. poświadczonych kopii dyplomów, referencji, dokumentów potwierdzających doświadczenie zawodowe itp.). Przedkłada się je na życzenie na późniejszym etapie procedury.

Zgłoszenia, najlepiej w języku angielskim, francuskim lub niemieckim, należy przesyłać pocztą elektroniczną na adres:

HOME-selections-IT-AGENCY-ED@ec.europa.eu

Kandydaci, którzy nie mogą przesłać zgłoszenia pocztą elektroniczną, mogą je przesłać listem poleconym lub przesyłką kurierską na następujący adres w Komisji Europejskiej w Brukseli:

European Commission

"Home Affairs" Directorate General

Shared Resources Directorate, Unit 02 (Humań Resources)

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIE

Na powyższy adres należy również bezzwłocznie zgłaszać każdą zmianę adresu.

Dodatkowych informacji udziela:

Ioan-Dragos Tudorache

Head of Unit

Unit C 2 - IT Projects: Infrastructure and legał matters

Directorate-General Home Affairs

European Commission

Ioan-Dragos.Tudorache@ec.europa.eu

Termin rejestracji kandydatów

Zgłoszenie musi zostać przesłane pocztą elektroniczną albo listem poleconym nie później niż w czwartek 22 grudnia 2011 r. (decyduje data wysłania wiadomości lub data stempla pocztowego).

Zgłoszenia wysłane pocztą kurierską muszą zostać doręczone na podany powyżej adres przed godziną 17.00 (czasu obowiązującego w Brukseli) podanego powyżej dnia.

Komisja zastrzega sobie prawo do przedłużenia terminu rejestracji kandydatów na wymienione stanowisko wyłącznie poprzez odpowiednie ogłoszenie w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Ważne informacje dla kandydatów

Prace komisji selekcyjnych są tajne. Kandydatom nie wolno nawiązywać bezpośredniego ani pośredniego kontaktu z członkami komisji, ani też prosić o nawiązanie takiego kontaktu w ich imieniu.

Ochrona danych osobowych

Komisja i agencja zapewnią przetwarzanie danych osobowych kandydatów w sposób zgodny z przepisami rozporządzenia o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych(9).

______

(1) Zmieniony wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego agencje do spraw zarządzania operacyjnego wielkoskalowymi systemami informatycznymi w przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości - COM(2010) 93 wersja ostateczna.

(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1077/2011 z dnia 25 października 2011 r. ustanawiające Europejską Agencje ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (Dz.U. L 286 z 1.11.2011, s. 1).

(3) Rozporządzenie (WE) nr 1987/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie utworzenia, funkcjonowania i użytkowania Systemu Informacyjnego Schengen drugiej generacji (SIS II) (Dz.U. L 381 z 28.12.2006, s. 4) oraz decyzja Rady 2007/553/WSiSW z dnia 12 czerwca 2007 r. w sprawie utworzenia, funkcjonowania i użytkowania systemu informacyjnego Schengen drugiej generacji (SIS II) (Dz.U. L 205 z 7.8.2007, s. 63).

(4) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. w sprawie wizowego systemu informacyjnego (VIS) oraz wymiany danych pomiędzy państwami członkowskimi na temat wiz krótkoterminowych (rozporządzenie w sprawie VIS) (Dz.U. L218z 13.8.2008, s. 60).

(5) Rozporządzenie Rady (WE) nr 2725/2000 z dnia 11 grudnia 2000 r. dotyczące ustanowienia systemu "Eurodac" do porównywania odcisków palców w celu skutecznego stosowania konwencji dublińskiej, (Dz.U. L 316 z 15.12.2000, s. 1).

(6) Kandydaci powinni w swoim życiorysie wyszczególnić przynajmniej w odniesieniu do wspomnianych pięciu lat, podczas których zdobyli doświadczenie na wyższych stanowiskach kierowniczych: 1) nazwy zajmowanych stanowisk kierowniczych i pełnione funkcje; 2) liczbę pracowników znajdujących się pod ich kierownictwem w czasie zajmowania przez nich tych stanowisk; 3) wielkość budżetu, którym zarządzali; oraz 4) liczbę szczebli organizacyjnych w hierarchii powyżej i poniżej ich stanowiska oraz liczbę osób na równorzędnych stanowiskach.

(7) Dz.U. L 124 z 27.4.2004, s.l.

(8) Życiorys w formacie Europass można pobrać ze strony: http://europass.cedefop.europa.eu/htm/index.htm.

(9) Rozporządzenie (WE) nr45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. (Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024