(2011/C 330/08)
(Dz.U.UE C z dnia 12 listopada 2011 r.)
1. KONTEKST
Komisja Europejska ogłasza zaproszenie do składania wniosków (nr ref. ECFIN/A4/2011/014), dotyczące przeprowadzenia sondaży w ramach wspólnego unijnego programu sondaży wśród przedsiębiorstw i konsumentów (zatwierdzonego przez Komisję w dniu 12 lipca 2006 r.; COM(2006) 379) w następujących państwach członkowskich UE: w Luksemburgu, na Malcie i w Szwecji, oraz w krajach kandydujących: Czarnogórze i Islandii. Współpraca ta ma formę umowy ramowej o partnerstwie pomiędzy Komisją a wyspecjalizowanymi podmiotami na okres trzech lat.
Celem programu jest gromadzenie informacji na temat sytuacji gospodarczej w państwach członkowskich UE i krajach kandydujących, dzięki czemu możliwe będzie porównywanie ich cykli koniunkturalnych na potrzeby zarządzania Unią Gospodarczą i Walutową (UGW). Program stał się niezbędnym narzędziem nadzorowania gospodarki w UGW oraz realizacji ogólnych celów polityki gospodarczej.
2. CEL I SPECYFIKACJA DZIAŁANIA
2.1. Cele
We wspólny unijny program zaangażowane są wyspecjalizowane podmioty/instytuty przeprowadzające badania opinii na zasadzie współfinansowania. Komisja pragnie zawrzeć umowy z odpowiednio wykwalifikowanymi podmiotami i instytutami w celu przeprowadzenia jednego z poniższych sondaży lub większej ich liczby w ciągu najbliższych trzech lat:
Sondaże skierowane są do kadry zarządzającej w sektorach: przemysłowym, inwestycji, budowlanym, sprzedaży detalicznej i usług, a także do konsumentów.
2.2. Specyfikacja techniczna
2.2.1. Harmonogram sondaży i przekazywania wyników
Poniższa tabela zawiera ogólną charakterystykę sondaży objętych niniejszym zaproszeniem do składania wniosków:
Nazwa sondażu | Liczba rodzajów działalności/klasy wielkości | Liczba wartości zbiorczych | Liczba pytań zadawanych w miesiącu | Liczba pytań zadawanych w kwartale |
Przemysł | 68/- | 8 | 7 | 9 |
Inwestycje | 6/6 | 2 |
2 pytania w marcu/kwietniu 4 pytania w październiku/listopadzie |
|
Budownictwo | 3/- | 1 | 5 | 1 |
Sprzedaż detaliczna | 5/- | 3 | 6 | - |
Usługi | 37/- | 1 | 6 | 2 |
Konsumenci | 22 kategorie szczegółowe | 2 | 14 | 3 |
Szczegółowy opis działania (załącznik I do szczegółowej umowy w sprawie przyznania dotacji) można pobrać z następującej strony internetowej:
http://ec.europa.eu/economy_finance/procurement_grants/grants/proposals/index_en.htm
2.2.2. Metodyka i kwestionariusze
Szczegóły dotyczące metodyki, kwestionariuszy oraz międzynarodowych wytycznych dotyczących przeprowadzania sondaży wśród przedsiębiorstw i konsumentów można znaleźć w podręczniku dla uczestników wspólnego unijnego programu sondaży wśród przedsiębiorstw i konsumentów, dostępnym na stronie:
http://ec.europa.eu/economy_finance/db_indicators/surveys/documents/userguide_en.pdf
3. PRZEPISY ADMINISTRACYJNE I CZAS TRWANIA
3.1. Przepisy administracyjne
Komisja pragnie ustanowić długotrwałą współpracę z wybranymi wnioskodawcami. W tym celu strony zawrą umowę ramową o partnerstwie. Na podstawie tej umowy ramowej o partnerstwie, określającej wspólne cele i charakter planowanych działań, strony mogą zawrzeć szczegółowe roczne umowy w sprawie przyznania dotacji. Działanie będzie przeprowadzane w okresie od dnia 1 maja do dnia 30 kwietnia.
3.2. Czas trwania
Podmiot lub instytut zostanie wybrany na maksymalny okres trzech lat. Można zawrzeć trzy szczegółowe roczne umowy w sprawie przyznania dotacji. Pierwsza ze szczegółowych umów w sprawie przyznania dotacji będzie dotyczyć okresu od dnia 1 maja 2012 r. do dnia 30 kwietnia 2013 r.
4. RAMY FINANSOWE
4.1. Źródła finansowania unijnego
Wybrane operacje będą finansowane z pozycji budżetu 01.02.02 - Koordynacja i nadzór Unii Gospodarczej i Walutowej.
4.2. Szacowany całkowity budżet Unii związany z niniejszym zaproszeniem
4.3. Wielkość procentowa dofinansowania unijnego
Udział Komisji we wspólnym finansowaniu nie może przekroczyć 50 % kosztów kwalifikowalnych poniesionych przez beneficjenta w związku z każdym sondażem. Komisja każdorazowo określa wielkość procentową dofinansowania poszczególnych badań.
4.4. Finansowanie działania przez beneficjenta i poniesione koszty kwalifikowalne
Beneficjent będzie musiał przedstawić szczegółowy budżet dla pierwszego roku, zawierający szacunkowe koszty i finansowanie działania, wyrażone w euro. Na prośbę Komisji przedstawia się szczegółowy budżet, odpowiednio dla kolejnych lat obowiązywania umowy ramowej o partnerstwie.
Kwotę dofinansowania, o którą występuje się do Komisji, należy zaokrąglić do najbliższych dziesięciu euro. W przeciwnym wypadku zaokrąglenia dokona Komisja. Budżet zostanie włączony do szczegółowej umowy w sprawie przyznania dotacji w postaci załącznika. Komisja może następnie wykorzystywać zawarte tam dane do celów audytów.
Koszty kwalifikowalne mogą być ponoszone wyłącznie po podpisaniu przez wszystkie strony szczegółowej umowy w sprawie przyznania dotacji, z wyjątkiem szczególnych przypadków, jednak w żadnych okolicznościach nie mogą być ponoszone przed złożeniem wniosku o dotację. Wkłady rzeczowe nie są uznawane za koszty kwalifikowalne.
4.5. Ustalenia dotyczące płatności
W terminie 45 dni od daty podpisania szczegółowej umowy przez ostatnią ze stron dokonuje się na rzecz partnera płatności w ramach finansowania wstępnego, stanowiącej maksymalnie 40 % maksymalnej łącznej kwoty dotacji, określonej w art. 3 szczegółowej umowy w sprawie przyznania dotacji.
Wniosek o dokonanie płatności pozostałej kwoty należy złożyć w terminie dwóch miesięcy od daty zakończenia działania (zob. szczegółowe informacje podane w art. 5 i 6 szczegółowej umowy w sprawie przyznania dotacji).
Za koszty kwalifikowalne uznawane są wyłącznie te koszty, które można zidentyfikować i odtworzyć w systemie ewidencji kosztów beneficjenta.
4.6. Podwykonawstwo
4.7. Wspólne wnioski
W przypadku wspólnych wniosków należy wyszczególnić zadania i wkład finansowy wszystkich współwnioskodawców. Wszyscy współwnioskodawcy muszą dostarczyć dokumenty niezbędne do całościowej oceny wniosku pod kątem kryteriów wykluczenia, selekcji i przyznawania dotacji (zob. pkt 5, 6 i 7 poniżej), stosownie do zadań, które ma wykonać dany współwnioskodawca.
Jeden ze współwnioskodawców przejmuje rolę koordynatora, który:
5. KRYTERIA KWALIFIKOWALNOŚCI I WYKLUCZENIA
5.1. Status prawny wnioskodawców
Zaproszenie do składania wniosków jest otwarte dla podmiotów i instytutów (osób prawnych) posiadających status prawny w jednym z państw członkowskich UE lub jednym z krajów kandydujących. Wnioskodawcy muszą wykazać, że posiadają status osoby prawnej oraz przedstawić wymaganą dokumentację, używając do tego celu standardowego formularza dla osób prawnych.
5.2. Podstawy wykluczenia
Wnioski o przyznanie dotacji nie będą rozpatrywane, jeśli wnioskodawca znajduje się w jednej z poniższych sytuacji(1):
Wnioskodawcy muszą zaświadczyć, że nie dotyczy ich żadna z okoliczności wymienionych w pkt 5.2, używając do tego celu standardowego formularza oświadczenia (w odniesieniu do kryteriów wykluczenia).
5.3. Działania niezgodne z prawem prowadzące do wykluczenia
Przypadki, o których mowa w pkt 5.2 lit. e), są następujące:
5.4. Kary administracyjne i finansowe
5.5. Stosowanie kryteriów wykluczenia i czas trwania wykluczenia
Okresy wykluczenia mogą zostać przedłużone do dziesięciu lat w przypadku kolejnego naruszenia mającego miejsce w ciągu pięciu lat od dnia określonego w pkt 1 i 2.
6. KRYTERIA SELEKCJI
Wnioskodawcy muszą posiadać stałe i wystarczające źródła finansowania niezbędne do utrzymania swojej działalności przez cały okres realizacji działania. Muszą też posiadać kompetencje zawodowe i kwalifikacje wymagane do wykonania proponowanego działania lub programu pracy.
6.1. Zdolność finansowa wnioskodawców
Wnioskodawcy muszą posiadać zdolność finansową niezbędną do realizacji proponowanego działania oraz mają obowiązek dostarczyć zestawienia bilansowe oraz rachunki zysków i strat - potwierdzone przez audytorów - za ostatnie dwa lata budżetowe, za które rachunki zostały zamknięte. Przepis ten nie ma zastosowania do organów publicznych i organizacji międzynarodowych.
6.2. Zdolność operacyjna wnioskodawców
Wnioskodawcy muszą posiadać zdolność operacyjną niezbędną do realizacji proponowanego działania oraz powinni przedstawić odpowiednią dokumentację potwierdzającą posiadanie takiej zdolności.
Zdolność wnioskodawców będzie oceniana na podstawie następujących kryteriów:
7. KRYTERIA PRZYZNAWANIA
W celu stworzenia rankingu wniosków i wyłonienia kandydatów kwalifikujących się do uzyskania finansowania UE na przedmiotowe działanie wnioski zostaną poddane ocenie oraz otrzymają punktację zgodnie z następującymi czterema kryteriami (każde kryterium ma taką samą wagę):
8. PROCEDURY PRAKTYCZNE
8.1. Sporządzanie i składanie wniosków
Wnioski muszą zawierać wypełniony i podpisany standardowy formularz wniosku o dotację oraz wszystkie dokumenty uzupełniające wymienione w formularzu. Wnioskodawcy mogą składać wnioski dotyczące kilku sondaży oraz kilku krajów. Jednakże w odniesieniu do każdego kraju należy złożyć oddzielny wniosek.
Wniosek musi składać się z trzech części:
Od Komisji otrzymać można następujące standardowe formularze:
a także dokumentację dotyczącą kwestii finansowych związanych z dotacjami:
Komisja zastrzega sobie prawo wprowadzania zmian w powyższych dokumentach, wynikających z potrzeb związanych z realizacją wspólnego unijnego programu lub z ograniczeń w zarządzaniu budżetem.
8.2. Treść wniosków
Wnioski należy składać w jednym z języków urzędowych Unii Europejskiej, jednak w miarę możliwości najlepiej w jednym z języków roboczych Unii Europejskiej, tj. w języku angielskim, francuskim lub niemieckim.
8.2.1. Część administracyjna
Część administracyjna musi zawierać następujące elementy:
8.2.2. Część techniczna
Część techniczna musi zawierać następujące elementy:
8.2.3. Część finansowa
Część finansowa musi zawierać następujące elementy:
8.3. Kontakty pomiędzy Komisją i wnioskodawcami przed upływem terminu składania wniosków
Zachęca się wnioskodawców do regularnego sprawdzania zawartości tej strony.
8.4. Adres i termin składania wniosków
Wnioskodawcy zainteresowani ubieganiem się o dotację proszeni są o składanie wniosków do Komisji Europejskiej.
Wnioskodawca musi dostarczyć jeden podpisany oryginał i trzy kopie wniosku, niezszyte ze sobą ani nie oprawione. Ułatwi to przygotowanie pod kątem administracyjnym wszystkich niezbędnych kopii i dokumentów dla komisji selekcyjnych.
Wnioski należy przesyłać w zaklejonej kopercie umieszczonej w innej zaklejonej kopercie.
Zewnętrzną kopertę należy zaadresować w sposób podany w pkt 8.4 poniżej.
Na wewnętrznej zaklejonej kopercie zawierającej wniosek należy umieścić adnotację: "Call for proposals - ECFIN/A4/2011/014, not to be opened by the internal mail department".
Komisja powiadomi kandydatów o otrzymaniu wniosków, odsyłając załączone do wniosku potwierdzenie odbioru.
Wnioski można składać:
9. CO SIĘ DZIEJE Z OTRZYMANYMI WNIOSKAMI?
Wszystkie wnioski zostaną sprawdzone pod kątem spełniania formalnych kryteriów kwalifikowalności.
Zakwalifikowane wnioski zostaną poddane ocenie oraz otrzymają punktację zgodnie z powyższymi kryteriami przyznawania dotacji, celem wyłonienia wniosków, które mogą uzyskać finansowanie UE na przedmiotowe działanie, z uwzględnieniem ich efektywności pod względem kosztów oraz łącznego budżetu do dyspozycji w ramach niniejszego zaproszenia.
Proces oceny wniosków zostanie przeprowadzony w okresie od grudnia 2011 r. do stycznia 2012 r. W tym celu powołana zostanie komisja selekcyjna podlegająca dyrektorowi generalnemu ds. gospodarczych i finansowych.
Przewiduje się, że komisja skontaktuje się ze wszystkimi kandydatami na początku 2012 r.
Następnie z wybranymi kandydatami zostaną podpisane umowy ramowe o partnerstwie, a później szczegółowe umowy w sprawie przyznania dotacji na pierwszy rok.
10. WAŻNE UWAGI
Niniejsze zaproszenie do składania wniosków nie stanowi zobowiązania umownego ze strony Komisji w stosunku do jakiegokolwiek podmiotu lub instytutu składającego wniosek w odpowiedzi na to zaproszenie. Wszelka korespondencja dotycząca niniejszego zaproszenia do składania wniosków winna mieć formę pisemną.
Wnioskodawcy powinni zwrócić uwagę na postanowienia umowne, które będą obowiązywały w przypadku przyznania dotacji.
W celu ochrony interesów finansowych Wspólnot dane osobowe wnioskodawców mogą być przesyłane do wewnętrznych służb audytowych, Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, zespołu ds. nieprawidłowości finansowych oraz Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF).
Dane podmiotów gospodarczych, których dotyczą sytuacje opisane w art. 93, art. 94, art. 96 ust. 1 lit. b) oraz art. 96 ust. 2 lit. a) rozporządzenia finansowego, mogą zostać umieszczone w centralnej bazie danych i przekazane wyznaczonym pracownikom Komisji, innych instytucji, agencji, władz i organów, o których mowa w art. 95 ust. 1 i 2 rozporządzenia finansowego. Dotyczy to również upoważnionych przedstawicieli, osób uprawnionych do podejmowania decyzji oraz posiadających kontrolę nad takimi podmiotami gospodarczymi. Każda osoba, o której informacje wprowadzono do bazy danych, ma prawo do uzyskania informacji o dotyczących jej danych po złożeniu wniosku do księgowego Komisji.
(1) Zgodnie z art. 93 ust. 1 i art. 94 rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do ogólnego budżetu Unii Europejskiej.
(2) Dz.U. C 316 z 27.11.1995, s. 48.
(3) Dz.U. C 195 z 25.6.1997, s. 1.
(4) Dz.U. L 351 z 29.12.1998, s. 1.
(5) Dz.U. L 166 z 28.6.1991, s. 77.
Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.
10.05.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.
06.05.2025W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2011.330.11 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Zaproszenie do składania wniosków - Wspólny unijny program sondaży wśród przedsiębiorstw i konsumentów. |
Data aktu: | 12/11/2011 |
Data ogłoszenia: | 12/11/2011 |