Grupa ekspertów ds. korupcji.

DECYZJA KOMISJI
z dnia 28 września 2011 r.
ustanawiająca grupę ekspertów ds. korupcji

(2011/C 286/03)

(Dz.U.UE C z dnia 30 września 2011 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W art. 67 ust. 3 Traktatu powierzono Unii Europejskiej zadanie polegające na zapewnieniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa w obszarze wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości. By osiągnąć ten cel, konieczne jest zapobieganie i zwalczanie przestępczości, zorganizowanej i innej, w tym korupcji.

(2) W "Programie Sztokholmskim - Otwarta i bezpieczna Europa w służbie obywateli"(1), przyjętym przez Radę Europejską w dniach 10-11 grudnia 2009 r., wzywa się Komisję do opracowania wskaźników - na podstawie istniejących systemów i wspólnych kryteriów - służących ocenie wysiłków na rzecz zwalczania korupcji, w szczególności w obszarach wspólnotowego dorobku prawnego (zamówienia publiczne, kontrola finansowa itp.).

(3) W komunikacie skierowanym przez Komisję do Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 listopada 2010 r. w sprawie "Strategii bezpieczeństwa wewnętrznego UE w działaniu: pięć kroków w kierunku bezpieczniejszej Europy"(2) podkreślono, że zasadnicze znaczenie ma niewzruszona wola polityczna do walki z korupcją oraz że niezbędne są działania na poziomie UE, jak również wymiana najlepszych praktyk. W komunikacie zapowiedziano, że w 2011 r. Komisja przedłoży wniosek dotyczący metod wspierania antykorupcyjnych działań państw członkowskich oraz ich monitorowania.

(4) Decyzja Komisji z dnia 6 czerwca 2011 r. ustanawiająca mechanizm sprawozdawczy UE w obszarze walki z korupcją do celów oceny okresowej ("sprawozdanie o zwalczaniu korupcji w UE")(3) ustanawia cele oraz niezbędne elementy do przedkładania sprawozdania o zwalczaniu korupcji w UE. Zgodnie z tą decyzją sprawozdanie to będzie publikowane co dwa lata, począwszy od 2013 r. Za zarządzanie sprawozdaniem będzie odpowiadać Komisja, przy wsparciu grupy ekspertów powołanych przez Komisję w drodze procedury otwartego zaproszenia do składania kandydatur. Członkowie grupy ekspertów muszą posiadać niekwestionowaną wiedzę specjalistyczną, wyróżniać się wysokim poziomem etyki zawodowej oraz dobrą opinią w dziedzinie walki z korupcją.

(5) Komunikat skierowany przez Komisję do Parlamentu Europejskiego, Rady i Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego z dnia 6 czerwca 2011 r. w sprawie "Walki z korupcją w UE"(4) głosi, że eksperci, którzy będą wspierać Komisję w jej pracach nad sprawozdaniem o zwalczaniu korupcji w UE, mogą reprezentować różne środowiska, takie jak organy ścigania, prewencja, społeczeństwo obywatelskie oraz muszą zobowiązać się do działania w ramach swoich obowiązków zawodowych.

(6) W związku z powyższym konieczne jest powołanie grupy ekspertów w dziedzinie walki z korupcją oraz określenie jej struktury i zakresu zadań.

(7) Taka grupa powinna wspierać Komisję w jej pracach nad sprawozdaniem o zwalczaniu korupcji w UE oraz kształtem przyszłych polityk UE opracowywanych na podstawie tego sprawozdania. W szczególności grupa będzie doradzać w takich kwestiach jak: ustalanie zagadnień przekrojowych i specyficznych dla danego państwa, które mają zostać omówione w każdym sprawozdaniu, opracowywanie wskaźników, ocena wyników państw członkowskich, określanie najlepszych praktyk, ustalanie tendencji panujących w UE, formułowanie zaleceń i proponowanie środków unijnych w stosownych przypadkach.

(8) Grupa powinna liczyć 17 członków, a jej skład powinien zapewnić równowagę w zakresie reprezentowanych instytucji, środowisk zawodowych i regionów geograficznych.

(9) Należy ustanowić przepisy dotyczące ujawniania informacji przez członków grupy.

(10) Dane osobowe członków grupy powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych(5).

(11) Kadencja członków powinna wynosić cztery lata i być odnawialna,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejszym powołuje się grupę ekspertów ds. korupcji (zwaną dalej "grupą").

Artykuł  2

Zadania

Do zadań grupy należy:

a) doradzanie Komisji w sprawach związanych ze sprawozdaniem o zwalczaniu korupcji w UE, w tym metodologii pracy, a także w sprawach dotyczących unijnej polityki antykorupcyjnej poprzez wydawanie, w stosownych przypadkach i po uzgodnieniu z Komisją, opinii ustnych i pisemnych;

b) wspieranie Komisji w ocenie rozwoju polityk antykorupcyjnych na poziomie krajowym, unijnym i międzynarodowym oraz w ustalaniu tendencji w dziedzinie korupcji w UE;

c) wspieranie Komisji w określaniu stosownych standardów walki z korupcją, a także wymiernych wskaźników, na podstawie których można dokonać ocen sprawozdania o zwalczaniu korupcji w UE;

d) wspieranie Komisji w określaniu sposobów upraszczania istotnych informacji na temat rodzaju, zakresu i przyczyn korupcji w państwach członkowskich, a także skuteczności wysiłków na rzecz zwalczania korupcji;

e) wspieranie Komisji w określaniu zagadnień przekrojowych i specyficznych dla danego kraju z dziedziny zwalczania korupcji, istotnych dla Unii i państw członkowskich, a także formułowaniu ewentualnych zaleceń w sprawozdaniu o zwalczaniu korupcji w UE;

f) doradzanie Komisji w kwestii rozwoju metodologii oceny wysiłków na rzecz walki z korupcją w 27 państwach członkowskich;

g) wspieranie Komisji w ustalaniu i określaniu ewentualnych właściwych środków i działań na poziomie unijnym i krajowym w ramach różnych polityk antykorupcyjnych;

h) wspieranie Komisji w ustalaniu najlepszych praktyk i sposobów wymiany doświadczeń oraz partnerskiego uczenia się, które można dalej rozwijać na poziomie unijnym.

Artykuł  3

Konsultacje

Komisja może konsultować z grupą wszelkie kwestie dotyczące sprawozdania o zwalczaniu korupcji w UE oraz unijnej polityki antykorupcyjnej.

Artykuł  4

Skład i powoływanie

1.
Grupa składa się z 17 członków.
2.
Członkowie powinni posiadać udokumentowaną wiedzę i doświadczenie w dziedzinie zapobiegania i zwalczania korupcji w sektorze publicznym i prywatnym oraz monitorowania lub oceny polityk i praktyk antykorupcyjnych.
3.
Skład grupy powinien odzwierciedlać potrzebną równowagę w zakresie wymaganej wiedzy na temat zwalczania korupcji oraz związanych z tym różnych aspektów, takich jak egzekwowanie prawa, sądownictwo, prewencja, kształtowanie polityk, monitoring lub nadzór, badania tendencji, polityk lub wskaźników, sektor publiczny i prywatny, prawo karne oraz aspekty/skutki gospodarcze i społeczne itp.
4.
Członkowie są obywatelami państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
5.
Członkowie są powoływani przez Dyrektora Generalnego Dyrekcji Generalnej do Spraw Wewnętrznych w Komisji spośród osób, które odpowiedziały na zaproszenie do składania kandydatur (zob. załącznik do niniejszej decyzji).
6.
Na podstawie zaproszenia do składania kandydatur nazwiska kandydatów, których uznano za odpowiednich, ale których nie powołano, zostaną za ich zgodą umieszczone na liście rezerwowej. Komisja będzie korzystać z listy w celu powołania zastępców dla członków, jeśli zaistnieje taka potrzeba. W przypadku gdy Komisja uzna listę rezerwową za niewystarczającą, może ponownie opublikować zaproszenie do składania kandydatur w celu utworzenia nowej listy.
7.
Członkowie są mianowani osobiście na okres czterech lat. Członkowie działają niezależnie i w interesie publicznym. Pełnią oni swoje funkcje do czasu zastąpienia lub do końca swojej kadencji. Kadencja jest odnawialna.
8.
Członkowie, którzy utracą zdolność skutecznego przyczyniania się do prac grupy, złożą rezygnację lub nie spełniają warunków określonych w niniejszym artykule lub w art. 339 Traktatu, mogą zostać zastąpieni na okres, jaki pozostaje do końca ich kadencji.
9.
Imiona i nazwiska członków grupy są publikowane w rejestrze grup ekspertów Komisji i podobnych zespołów ("rejestr")(6) i na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej do Spraw Wewnętrznych.
10.
Dane osobowe są gromadzone, przetwarzane i publikowane zgodnie z przepisami rozporządzenia (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady(7).
Artykuł  5

Funkcjonowanie

1.
Grupie przewodniczy przedstawiciel Komisji.
2.
W porozumieniu z Komisją grupa może ustanowić podgrupy celem zbadania szczegółowych kwestii, zgodnie z zakresem obowiązków ustalonym przez grupę. Podgrupy są rozwiązywane niezwłocznie po wypełnieniu swojego mandatu.
3.
W trybie doraźnym przedstawiciel Komisji może zaprosić do udziału w pracach grupy lub podgrupy zewnętrznych ekspertów posiadających szczególne kompetencje w dziedzinie, którą zajmuje się grupa lub podgrupa.
4.
Komisja może przyznać przedstawicielom organizacji międzynarodowych, międzyrządowych lub pozarządowych status obserwatora.
5.
Priorytety działań grupy odzwierciedlają potrzebę stworzenia skoordynowanej, wielodyscyplinarnej oraz spójnej polityki stanowiącej odpowiedź na wszelkie aspekty korupcji.
6.
Członkowie grupy, a także zaproszeni eksperci i obserwatorzy podlegają wymogom zachowania tajemnicy zawodowej ustanowionym w Traktatach i ich przepisach wykonawczych, a także przestrzegają przepisów Komisji dotyczących bezpieczeństwa w zakresie ochrony informacji niejawnych UE, określonych w załączniku do decyzji Komisji 2001/844/WE, EWWiS, Euratom(8). W przypadku nieprzestrzegania przez nich powyższych zobowiązań Komisja może podjąć stosowne środki.
7.
Komisja zapewnia obsługę sekretariatu.
8.
Grupa przedstawia Komisji swoje opinie i sprawozdania. Komisja może ustalić termin, w którym grupa powinna dostarczyć opinię lub sprawozdanie.
9.
Grupa może przyjąć swój regulamin wewnętrzny sporządzony na podstawie standardowego regulaminu wewnętrznego grup ekspertów.
10.
Komisja publikuje stosowne informacje na temat działań podejmowanych przez grupę, umieszczając je w rejestrze lub zapewniając do nich dostęp poprzez link w rejestrze do strony internetowej DG do Spraw Wewnętrznych.
Artykuł  6

Koszty posiedzeń

1.
Osoby uczestniczące w pracach grupy nie otrzymują wynagrodzenia za świadczone usługi.
2.
Wydatki na podróże służbowe i koszty utrzymania ponoszone przez osoby uczestniczące w pracach grupy są zwracane przez Komisję zgodnie z przepisami obowiązującymi w Komisji.
3.
Zwrot kosztów następuje w granicach dostępnych środków przyznanych w ramach rocznej procedury przydziału zasobów.
Artykuł  7

Wejście w życie i zakres stosowania

Niniejsza decyzja wchodzi w życie w dniu jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i obowiązuje przez 8 lat.

Sporządzono w Brukseli dnia 28 września 2011 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 115 z 4.5.2010, s. 1.

(2) COM(2010) 673 wersja ostateczna.

(3) C(2011) 3673 wersja ostateczna.

(4) COM(2011) 308 wersja ostateczna. Zob. dokument Rady 11580/11.

(5) Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.

(6) Członkowie, którzy nie życzą sobie ujawniania ich nazwiska, mogą złożyć wniosek o wyłączenie ich z powyższej zasady. Wniosek o nieujawnianie nazwiska członka grupy ekspertów uznaje się za uzasadniony, w przypadku gdy opublikowanie nazwiska mogłoby zagrozić jego bezpieczeństwu lub nietykalności osobistej bądź stanowić nieuzasadnione naruszenie prywatności.

(7)Rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych. Porównaj: przypis 5.

(8)Decyzja Komisji 2001/844/WE, EWWiS, Euratom z dnia 29 listopada 2001 r. zmieniająca jej regulamin wewnętrzny (Dz.U. L 317 z 3.12.2001, s. 1).

ZAŁĄCZNIK 

Zaproszenie do składania kandydatur w procedurze naboru ekspertów mianowanych ad personam

Decyzją (2011/C 286/03) z dnia 28 września 2011 r.(1) Komisja powołała grupę ekspertów ds. korupcji. Komisja będzie przewodniczyć grupie i może konsultować z grupą wszelkie kwestie dotyczące sprawozdania o zwalczaniu korupcji w UE oraz unijnej polityki antykorupcyjnej.

Do zadań grupy ekspertów należy:

a) doradzanie Komisji w sprawach związanych ze sprawozdaniem o zwalczaniu korupcji w UE, w tym metodologia pracy, a także w sprawach dotyczących polityki antykorupcyjnej w UE poprzez wydawanie, w stosownych przypadkach i po uzgodnieniu z Komisją, opinii ustnych i pisemnych;

b) wspieranie Komisji w ocenie rozwoju polityk antykorupcyjnych na poziomie krajowym, unijnym i międzynarodowym oraz w określaniu tendencji w dziedzinie korupcji w UE;

c) wspieranie Komisji w określaniu stosownych standardów walki z korupcją, a także wymiernych wskaźników, na podstawie których można dokonać ocen sprawozdania o zwalczaniu korupcji w UE;

d) wspieranie Komisji w określaniu sposobów upraszczania stosownych informacji na temat rodzaju, zakresu i przyczyn korupcji w państwach członkowskich, a także skuteczności wysiłków na rzecz zwalczania korupcji;

e) wspieranie Komisji w określaniu zagadnień przekrojowych i specyficznych dla danego kraju, istotnych dla Unii i państw członkowskich, a także formułowaniu ewentualnych zaleceń w sprawozdaniu o zwalczaniu korupcji w UE;

f) doradzanie Komisji w kwestii rozwoju metodyk oceny wysiłków na rzecz walki z korupcją w 27 państwach członkowskich;

g) wspieranie Komisji w ustalaniu i określaniu ewentualnych właściwych środków i działań na poziomie unijnym i krajowym w ramach różnych polityk w zakresie zwalczania korupcji;

h) wspieranie Komisji w wyznaczaniu najlepszych praktyk i sposobów wymiany doświadczeń oraz partnerskiego uczenia się, które można dalej rozwijać na poziomie unijnym.

W celu naboru członków grupy ekspertów Komisja zaprasza do zgłaszania kandydatur.

Zgodnie z art. 4 powyższej decyzji grupa ekspertów składa się z 17 członków mianowanych ad personam.

Komisja powołuje członków ad personam na czteroletnią, odnawialną kadencję. Przedstawiają oni Komisji niezależne opinie wolne od wpływów zewnętrznych oraz przestrzegają zasad poufności wymienionych w art. 5 decyzji Komisji ustanawiającej grupę ekspertów. Członkowie działają niezależnie i w interesie publicznym. Przy ocenie kandydatur Komisja będzie brać pod uwagę następujące kryteria:

a) udokumentowane kompetencje, osiągnięcia zawodowe na wysokim poziomie oraz doświadczenie (co najmniej pięcioletnie), w tym na szczeblu europejskim lub międzynarodowym, w zakresie działań związanych z zapobieganiem i zwalczaniem korupcji lub w powiązanych dziedzinach;

b) gruntowna wiedza na temat dorobku prawnego i polityk UE w dziedzinie zwalczania korupcji, a także na temat obowiązujących instrumentów prawnych służących walce z korupcją i mechanizmów monitoringu i oceny w tej dziedzinie na poziomie unijnym i międzynarodowym;

c) potwierdzona umiejętność pracy w języku angielskim;

d) konieczność zapewnienia równowagi w grupie ekspertów pod względem instytucji, środowiska zawodowego, płci i pochodzenia geograficznego(2);

e) Skład grupy odzwierciedla potrzebną równowagę w zakresie wymaganej wiedzy na temat zwalczania korupcji oraz związanych z tym różnych zagadnień, takich jak między innymi egzekwowanie prawa, sądownictwo, prewencja, kształtowanie polityk, monitoring lub nadzór, badanie tendencji, polityk lub wskaźników, sektor prywatny i publiczny, prawo karne oraz aspekty/skutki gospodarcze i społeczne;

f) członkowie muszą posiadać obywatelstwo państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Kryteria te zostaną ocenione na podstawie wypełnionych formularzy życiorysu i zgłoszenia.

Kandydatury można składać jedynie poprzez wypełnienie wzoru formularza zgłoszenia kandydatury (załącznik II) i wzoru życiorysu(3). Kandydaci proszeni są o wyraźne wskazanie w zgłoszeniu dziedziny działań antykorupcyjnych, w której posiadają szczególną wiedzę.

Należycie podpisane zgłoszenia należy przesłać drogą elektroniczną lub pocztą w terminie 20 dni roboczych od daty publikacji zaproszenia do składania kandydatur w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej na poniższy adres sekretariatu działu A2 Dyrekcji Generalnej do Spraw Wewnętrznych:

European Commission

Directorate-General for Home Affairs

Unit A2 Secretariat

LX 46 3/131

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

HOME-CORRUPTION@ec.europa.eu

W przypadku przesłania kandydatury drogą elektroniczną decyduje data wysłania e-maila. W przypadku przesłania zgłoszenia pocztą decyduje data stempla pocztowego.

Komisja zwraca koszty podróży i utrzymania ponoszone w związku z działalnością grupy ekspertów zgodnie z przepisami obowiązującymi w Komisji, w ramach dostępnych środków budżetowych. Za pełnienie swoich obowiązków członkowie nie będą otrzymywać żadnego wynagrodzenia.

Imiona i nazwiska członków grupy zostaną opublikowane w rejestrze grup ekspertów Komisji i podobnych podmiotów ("rejestr")(4) i na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej do Spraw Wewnętrznych.

Dane osobowe będą gromadzone, przetwarzane i publikowane zgodnie z przepisami rozporządzenia (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady(5).

Dodatkowych informacji udziela pani Raluca STEFANUC, tel. +32 22953152, e-mail: raluca.stefanuc@ec.europa.eu

Informacje dotyczące wyników selekcji zostaną opublikowane na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej do Spraw Wewnętrznych oraz, w stosownych przypadkach, w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

______

(1) Dz.U. C 286 z 30.9.2011, s. 4.

(2)Decyzja Komisji 2000/407/WE z dnia 19 czerwca 2000 r. dotycząca zapewnienia równowagi płci w powołanych przez nią komitetach i grupach ekspertów (Dz.U. L 154 z 27.6.2000, s. 34).

(3) Życiorysy należy składać w formacie europejskim: http://www.cedefop.eu.int/transparency/cv.asp

(4) Członkowie, którzy nie życzą sobie, aby ujawniono ich nazwisko, mogą złożyć wniosek o wyłączenie ich z powyższej zasady. Wniosek o nieujawnianie nazwiska członka grupy ekspertów uznaje się za uzasadniony, w przypadku gdy opublikowanie nazwiska mogłoby zagrozić jego bezpieczeństwu lub nietykalności osobistej bądź stanowić nieuzasadnione naruszenie prywatności.

(5)Rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych (Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1).

DODATEK 

FORMULARZ ZGŁOSZENIA

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024