Decyzja w sprawie zasad dostępu do dokumentów Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych

Decyzja Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa
z dnia 19 lipca 2011 r.
w sprawie zasad dostępu do dokumentów

(2011/C 243/08)

(Dz.U.UE C z dnia 20 sierpnia 2011 r.)

WYSOKI PRZEDSTAWICIEL,

uwzględniając decyzję Rady z dnia 26 lipca 2010 r. określającą organizację i zasady funkcjonowania Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (2010/427/UE), w szczególności jej art. 11 ust. 1,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zakres

1.
Każdy obywatel Unii, każda osoba fizyczna lub prawna zamieszkała lub mająca siedzibę w państwie członkowskim ma prawo dostępu do dokumentów Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (ESDZ) zgodnie z zasadami, warunkami i ograniczeniami określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady(1) ("rozporządzenie") oraz zgodnie z konkretnymi przepisami przyjętymi w niniejszych zasadach. Prawo dostępu dotyczy dokumentów ESDZ, to znaczy dokumentów sporządzonych lub otrzymanych przez ESDZ i znajdujących się w jej posiadaniu.
2.
Zgodnie z art. 2 ust. 2 rozporządzenia dowolnej osobie fizycznej lub prawnej niezamieszkałej lub niemającej siedziby w jednym z państw członkowskich przysługuje, pod warunkiem przestrzegania tych samych zasad, warunków i ograniczeń, to samo prawo dostępu do dokumentów ESDZ na tych samych zasadach, z wyjątkiem prawa do składania skargi do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich.
Artykuł  2

Składanie wniosku

1.
Wniosek o udzielenie dostępu do dokumentów ESDZ należy przesłać listownie na adres: Access to Documents Coordinator, CHAR 15/11, European External Action Service, Rue de la Loi 170, Brussels 1046, Belgia, pocztą elektroniczną przy użyciu formularza dostępnego na stronie internetowej ESDZ bądź faksem (nr faksu: +32 22979893).
2.
Niezwłocznie po zarejestrowaniu wniosku wnioskodawca otrzyma potwierdzenie wpłynięcia wniosku (chyba że możliwe jest udzielenie merytorycznej odpowiedzi na wniosek w tym samym terminie).
Artykuł  3

Terminy

1.
ESDZ udziela odpowiedzi na wnioski pierwotne i powtórne w ciągu 15 dni roboczych od daty zarejestrowania wniosku.
2.
Jeśli wniosek jest nieprecyzyjny, w rozumieniu art. 6 ust. 2 rozporządzenia, ESDZ zwraca się do wnioskodawcy o dostarczenie dodatkowych informacji umożliwiających zidentyfikowanie objętych wnioskiem dokumentów; ostateczny termin na udzielenie odpowiedzi rozpoczyna bieg dopiero od momentu uzyskania tych informacji przez ESDZ.
3.
W wyjątkowych przypadkach określonych w art. 7 ust. 3 i art. 8 ust. 2 rozporządzenia ostateczne terminy podlegają przedłużeniu o 15 dni roboczych, w szczególności:

a) w przypadku złożonych lub obszernych wniosków;

b) jeśli wniosek wymaga konsultacji z delegaturą Unii lub

c) w przypadku gdy niezbędne są konsultacje z osobą trzecią.

O przedłużeniu terminu i jego przyczynach należy powiadomić wnioskodawcę.

Artykuł  4

Udzielanie odpowiedzi

1.
Udzielaniem odpowiedzi na wnioski pierwotne zajmuje się koordynator ds. dostępu do dokumentów.
2.
Decyzje w sprawie odpowiedzi na wnioski powtórne podejmuje dyrektor ds. operacyjnych po konsultacji z koordynatorem ds. dostępu do dokumentów.
Artykuł  5

Odpowiedź odmowna

Jeśli odpowiedź na wniosek jest choćby częściowo odmowna, należy tę odmowę uzasadnić na podstawie jednego z wyjątków określonych w rozporządzeniu oraz poinformować wnioskodawcę o przysługującym mu prawie do powtórnego złożenia wniosku (w przypadku odpowiedzi na wniosek pierwotny) lub o innych przysługujących mu środkach zaradczych (w przypadku odpowiedzi na powtórny wniosek).

Artykuł  6

Dokumenty osób trzecich będące w posiadaniu ESDZ

1.
W przypadku otrzymania przez ESDZ wniosku o dostęp do dokumentu będącego w jej posiadaniu, lecz pochodzącego od osoby trzeciej, zasięga się opinii tej osoby trzeciej, chyba że nie ma wątpliwości co do ujawnienia bądź nieujawnienia takiego dokumentu w świetle wyjątków określonych w rozporządzeniu.
2.
W przypadku gdy dokument został już podany do wiadomości publicznej przez jego autora lub na mocy rozporządzenia bądź na podstawie podobnych przepisów, wniosek o dostęp do dokumentów jest akceptowany bez zasięgania opinii osoby trzeciej.
3.
Zasięgnięcie opinii osoby trzeciej jest konieczne, jeśli dokument podlega przepisom art. 9 rozporządzenia lub pochodzi od państwa członkowskiego, które zwróciło się do ESDZ o nieujawnianie tego dokumentu bez uprzedniej zgody w myśl art. 4 ust. 5 rozporządzenia. Państwo członkowskie musi zwrócić się o to na piśmie.
4.
Opinii osoby trzeciej zasięga się na piśmie (w tym za pomocą poczty elektronicznej) z zachowaniem rozsądnego terminu udzielenia odpowiedzi, z uwzględnieniem terminów odpowiedzi obowiązujących ESDZ, ustalonych w art. 3 powyżej. Osoba trzecia przedstawia swoją opinię na piśmie (w tym za pomocą poczty elektronicznej).
5.
W razie braku odpowiedzi od osoby trzeciej w wyznaczonym terminie lub jeśli nie można zidentyfikować lub odnaleźć osoby trzeciej, ESDZ podejmuje decyzję w sprawie wniosku zgodnie z zasadami dotyczącymi wyjątków, określonymi w rozporządzeniu, oraz z uwzględnieniem uzasadnionych interesów osoby trzeciej na podstawie posiadanych przez ESDZ informacji.
6.
Jeśli ESDZ zamierza udzielić dostępu do dokumentu wbrew woli osoby trzeciej, powiadamia osobę trzecią o swoim zamiarze w terminie obowiązującym zgodnie z rozporządzeniem oraz o przysługujących jej środkach odwoławczych mających na celu sprzeciwienie się ujawnieniu.
Artykuł  7

Konsultacje z ESDZ

1.
Państwo członkowskie lub inna instytucja, organ, urząd lub agencja UE, które otrzymały wniosek o dostęp do dokumentu znajdującego się w ich posiadaniu, lecz pochodzącego od ESDZ, przesyłają wnioski o konsultacje z ESDZ listownie na adres: Access to Documents Coordinator, CHAR 15/11, European External Action Service, Rue de la Loi 170, Brussels 1046, Belgia, pocztą elektroniczną na adres: EEAS-ACCESS-TO-DOCUMENTS@eeas.europa.eu lub faksem (nr faksu: +32 22979893).
2.
ESDZ przedstawia swoją opinię niezwłocznie, uwzględniając termin obowiązujący przy udzielaniu odpowiedzi i najpóźniej w terminie pięciu dni roboczych.
Artykuł  8

Dokumenty niejawne

1.
W przypadku gdy wniosek w sprawie dostępu dotyczy dokumentu objętego art. 9 rozporządzenia lub innego dokumentu utajnionego na mocy przepisów bezpieczeństwa ESDZ, jest on rozpatrywany przez urzędników upoważnionych do zapoznania się z takim dokumentem.
2.
Każda odmowa dostępu do całości lub części dokumentu niejawnego zawiera uzasadnienie wydane na podstawie wyjątków wymienionych w art. 4 rozporządzenia. Jeśli nie można odmówić dostępu do objętego wnioskiem dokumentu na podstawie tych wyjątków, urzędnik rozpatrujący wniosek zapewnia odtajnienie dokumentu przed wysłaniem go wnioskodawcy.
Artykuł  9

Tryby udzielania dostępu

1.
Dokumenty, do których zostanie udzielony dostęp, przesyła się listownie, faksem lub pocztą elektroniczną. Jeśli objęte wnioskiem dokumenty są obszerne lub ich przekazanie jest utrudnione, wnioskodawca może zostać poproszony o zapoznanie się z nimi na miejscu. Dostęp na miejscu jest bezpłatny.
2.
Jeśli dokument został opublikowany, odpowiedź może zawierać odniesienia do publikacji, w tym adres internetowy, pod którym dokument jest dostępny.
3.
Jeśli objętość dokumentów objętych wnioskiem przekracza 20 stron, wnioskodawca może zostać obciążony opłatą w wysokości 0,10 EUR za stronę plus koszty przesyłki. Opłaty za inne media ustalane są indywidualnie dla każdej sprawy, lecz nie mogą przekraczać rozsądnej stawki.
Artykuł  10

Rejestr dokumentów

1.
ESDZ prowadzi rejestr dokumentów, przewidziany w art. 11 rozporządzenia i dostępny na stronie internetowej ESDZ.
2.
Zgodnie z art. 9 rozporządzenia dokumenty objęte tym przepisem są ujęte w rejestrze wyłącznie za zgodą instytucji, która je sporządziła.
Artykuł  11

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 19 lipca 2011 r. 1

Wysoki Przedstawiciel
C. ASHTON

______

(1) Dz.U. L 145 z 31.5.2001, s. 43.

1 Formuła końcowa zmieniona przez sprostowanie z dnia 17 września 2011 r. (Dz.U.UE.C.11.274.15/2).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024