POMOC PAŃSTWA - RUMUNIAPomoc państwa SA.30931 - 11/C (ex N 185/10)
Plan rozwoju infrastruktury portów lotniczych
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2011/C 207/03)
(Dz.U.UE C z dnia 13 lipca 2011 r.)
Pismem z dnia 24 maja 2011 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Rumunię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 TFUE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State aid Greffe
Office: J-70, 3/225
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks +32 22961242
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom rumuńskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
STRESZCZENIE
PROCEDURA
Dnia 17 maja 2010 r. władze rumuńskie poinformowały Komisję, zgodnie z art. 108 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) o programie pomocy przewidującym wsparcie publiczne na rzecz małych regionalnych portów lotniczych.
OPIS ŚRODKÓW
Zgłoszony środek dotyczy finansowania ze środków publicznych inwestycji przeznaczonych na infrastrukturę w piętnastu regionalnych portach lotniczych w Rumunii. Wszystkie te porty obsługiwały w momencie przekazania formalnego zgłoszenia środka pomocy poniżej 1 mln pasażerów rocznie, w związku z tym uznawane były za "małe regionalne porty lotnicze" kategorii D zgodnie z Wytycznymi wspólnotowymi dotyczącymi finansowania portów lotniczych i pomocy państwa na rozpoczęcie działalności dla przedsiębiorstw lotniczych oferujących przeloty z regionalnych portów lotniczych.
Jednak według poziomów natężenia ruchu zarejestrowanych w roku 2010 r., dwóch z tych portów lotniczych, tj. portu lotniczego w Timiszoarze i w Cluj Napoca, nie można już uznawać za małe regionalne porty lotnicze zgodnie z wytycznymi z 2005 r.
Zgłoszony środek ma wspierać przestrzeganie standardów bezpieczeństwa lotniczego w regionalnych portach lotniczych w Rumunii, stworzenie bezpiecznej i rentownej infrastruktury transportu lotniczego oraz poprawę dostępności i rozwój regionalny.
Na etapie oceny wstępnej władze rumuńskie wyjaśniły, że regionalne porty lotnicze w Rumunii zwykle przynoszą straty i że ich straty operacyjne są corocznie pokrywane przez państwo. Komisja otrzymała wyczerpujący wykaz publicznych środków finansowych udostępnionych od momentu przystąpienia Rumunii do UE portom lotniczym kategorii D, w tym również dwóm portom lotniczym, które w 2010 r. obsłużyły ponad 1 mln pasażerów.
Władze rumuńskie poinformowały, że wysokość dotacji operacyjnych przyznawanych corocznie portom lotniczym w większości przypadków kwalifikowała je jako pomoc niepodlegającą obowiązkowi zgłoszenia na podstawie decyzji Komisji 2005/842/WE z dnia 28 listopada 2005 r. w sprawie stosowania art. 86 ust. 2 Traktatu WE (obecnie art. 106 ust. 2 TFUE) do pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych, przyznawanej przedsiębiorstwom zobowiązanym do zarządzania usługami świadczonymi w ogólnym interesie gospodarczym. Jedynym wyjątkiem było finansowanie publiczne przyznane portowi lotniczemu w Timiszoarze, które według władz rumuńskich nie stanowi pomocy państwa, gdyż środek ten pomyślnie przechodzi test prywatnego inwestora.
Finansowanie publiczne dla portu lotniczego w Timiszoarze jest przedmiotem osobnej oceny prowadzonej przez Komisję.
OCENA ŚRODKA
Wytyczne z 2005 r. stanowią podstawę dokonania oceny, czy pomoc inwestycyjna dla operatorów portów lotniczych może zostać uznana za zgodną z art. 107 ust. 3 TFUE.
Zgodnie z pkt 61 wytycznych, Komisja bada w szczególności, czy:
a) budowa i użytkowanie infrastruktury odpowiadają jasno sprecyzowanym celom związanym z ogólnym interesem gospodarczym (rozwój regionalny, dostęp, ...);
b) infrastruktura jest niezbędna i współmierna z punktu widzenia wyznaczonego celu;
c) infrastruktura oferuje zadowalające perspektywy użytkowania w średnim okresie, zwłaszcza jeśli chodzi o infrastrukturę już istniejącą;
d) dostęp do danej infrastruktury otwarty jest dla wszystkich potencjalnych użytkowników w sposób równy i niedyskryminujący;
e) stopień wpływu na rozwój handlu nie jest sprzeczny z interesem Wspólnoty.
Jeśli chodzi o pomoc inwestycyjną, Komisja uważa, że pięć kryteriów określonych w wytycznych z 2005 r. nie zostało w pełni spełnionych. Komisja w szczególności zauważa, że:
– finansowanie publiczne może spełniać jasno określony cel związany z ogólnym interesem gospodarczym tylko w przypadku, gdy na tym samym obszarze ciążenia nie działa kilka nieprzynoszących zysków portów lotniczych. Jednak na obecnym etapie Komisja wątpi, czy warunek ten jest spełniony,
– na tym etapie występują wątpliwości, czy infrastruktura jest konieczna i proporcjonalna do wyznaczonego celu, ponieważ w tym przypadku kilka regionalnych portów lotniczych wydaje się na pierwszy rzut oka wzajemnie ze sobą konkurować,
– nie można ustalić, że istnieje duże prawdopodobieństwo wykorzystania unowocześnionej infrastruktury w perspektywie średniookresowej we wszystkich kwalifikujących się portach lotniczych,
– istnieją wątpliwości, czy kryterium wpływu na wymianę handlową jest spełnione, ponieważ nie można wykluczyć, że finansowanie zostanie skierowane do portów lotniczych, które bezpośrednio konkurują z innymi portami lotniczymi na tym samym obszarze ciążenia.
Ponadto Komisja ma wątpliwości, czy ogólne zasady dotyczące niezbędności i wymierności są w niniejszym przypadku spełnione.
Jeśli chodzi o dotacje operacyjne przyznawane corocznie portom lotniczym, na obecnym etapie Komisja stoi na stanowisku, że stanowią one pomoc niekwalifikującą się do zwolnienia z obowiązku zgłoszenia, głównie dlatego, że nie przekazano Komisji żadnych informacji mających wykazać, że obszary obsługiwane przez te porty lotnicze byłyby niewystarczająco połączone z resztą kraju, gdyby ograniczyć się wyłącznie do działania sił rynkowych. Innymi słowy, władze rumuńskie powinny wykazać, że w przypadku braku pomocy obszar ciążenia każdego z portów lotniczych byłby odizolowany od reszty kraju w stopniu wpływającym negatywnie na jego rozwój społeczny i gospodarczy.
TEKST PISMA
grafika