Pomoc państwa - Rumunia - Pomoc państwa SA.30931 - 11/C (ex N 185/10) - Plan rozwoju infrastruktury portów lotniczych - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE.

POMOC PAŃSTWA - RUMUNIA

Pomoc państwa SA.30931 - 11/C (ex N 185/10)

Plan rozwoju infrastruktury portów lotniczych

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2011/C 207/03)

(Dz.U.UE C z dnia 13 lipca 2011 r.)

Pismem z dnia 24 maja 2011 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Rumunię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 TFUE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State aid Greffe

Office: J-70, 3/225

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks +32 22961242

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom rumuńskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

STRESZCZENIE

PROCEDURA

Dnia 17 maja 2010 r. władze rumuńskie poinformowały Komisję, zgodnie z art. 108 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) o programie pomocy przewidującym wsparcie publiczne na rzecz małych regionalnych portów lotniczych.

OPIS ŚRODKÓW

Zgłoszony środek dotyczy finansowania ze środków publicznych inwestycji przeznaczonych na infrastrukturę w piętnastu regionalnych portach lotniczych w Rumunii. Wszystkie te porty obsługiwały w momencie przekazania formalnego zgłoszenia środka pomocy poniżej 1 mln pasażerów rocznie, w związku z tym uznawane były za "małe regionalne porty lotnicze" kategorii D zgodnie z Wytycznymi wspólnotowymi dotyczącymi finansowania portów lotniczych i pomocy państwa na rozpoczęcie działalności dla przedsiębiorstw lotniczych oferujących przeloty z regionalnych portów lotniczych.

Jednak według poziomów natężenia ruchu zarejestrowanych w roku 2010 r., dwóch z tych portów lotniczych, tj. portu lotniczego w Timiszoarze i w Cluj Napoca, nie można już uznawać za małe regionalne porty lotnicze zgodnie z wytycznymi z 2005 r.

Zgłoszony środek ma wspierać przestrzeganie standardów bezpieczeństwa lotniczego w regionalnych portach lotniczych w Rumunii, stworzenie bezpiecznej i rentownej infrastruktury transportu lotniczego oraz poprawę dostępności i rozwój regionalny.

Na etapie oceny wstępnej władze rumuńskie wyjaśniły, że regionalne porty lotnicze w Rumunii zwykle przynoszą straty i że ich straty operacyjne są corocznie pokrywane przez państwo. Komisja otrzymała wyczerpujący wykaz publicznych środków finansowych udostępnionych od momentu przystąpienia Rumunii do UE portom lotniczym kategorii D, w tym również dwóm portom lotniczym, które w 2010 r. obsłużyły ponad 1 mln pasażerów.

Władze rumuńskie poinformowały, że wysokość dotacji operacyjnych przyznawanych corocznie portom lotniczym w większości przypadków kwalifikowała je jako pomoc niepodlegającą obowiązkowi zgłoszenia na podstawie decyzji Komisji 2005/842/WE z dnia 28 listopada 2005 r. w sprawie stosowania art. 86 ust. 2 Traktatu WE (obecnie art. 106 ust. 2 TFUE) do pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych, przyznawanej przedsiębiorstwom zobowiązanym do zarządzania usługami świadczonymi w ogólnym interesie gospodarczym. Jedynym wyjątkiem było finansowanie publiczne przyznane portowi lotniczemu w Timiszoarze, które według władz rumuńskich nie stanowi pomocy państwa, gdyż środek ten pomyślnie przechodzi test prywatnego inwestora.

Finansowanie publiczne dla portu lotniczego w Timiszoarze jest przedmiotem osobnej oceny prowadzonej przez Komisję.

OCENA ŚRODKA

Wytyczne z 2005 r. stanowią podstawę dokonania oceny, czy pomoc inwestycyjna dla operatorów portów lotniczych może zostać uznana za zgodną z art. 107 ust. 3 TFUE.

Zgodnie z pkt 61 wytycznych, Komisja bada w szczególności, czy:

a) budowa i użytkowanie infrastruktury odpowiadają jasno sprecyzowanym celom związanym z ogólnym interesem gospodarczym (rozwój regionalny, dostęp, ...);

b) infrastruktura jest niezbędna i współmierna z punktu widzenia wyznaczonego celu;

c) infrastruktura oferuje zadowalające perspektywy użytkowania w średnim okresie, zwłaszcza jeśli chodzi o infrastrukturę już istniejącą;

d) dostęp do danej infrastruktury otwarty jest dla wszystkich potencjalnych użytkowników w sposób równy i niedyskryminujący;

e) stopień wpływu na rozwój handlu nie jest sprzeczny z interesem Wspólnoty.

Jeśli chodzi o pomoc inwestycyjną, Komisja uważa, że pięć kryteriów określonych w wytycznych z 2005 r. nie zostało w pełni spełnionych. Komisja w szczególności zauważa, że:

– finansowanie publiczne może spełniać jasno określony cel związany z ogólnym interesem gospodarczym tylko w przypadku, gdy na tym samym obszarze ciążenia nie działa kilka nieprzynoszących zysków portów lotniczych. Jednak na obecnym etapie Komisja wątpi, czy warunek ten jest spełniony,

– na tym etapie występują wątpliwości, czy infrastruktura jest konieczna i proporcjonalna do wyznaczonego celu, ponieważ w tym przypadku kilka regionalnych portów lotniczych wydaje się na pierwszy rzut oka wzajemnie ze sobą konkurować,

– nie można ustalić, że istnieje duże prawdopodobieństwo wykorzystania unowocześnionej infrastruktury w perspektywie średniookresowej we wszystkich kwalifikujących się portach lotniczych,

– istnieją wątpliwości, czy kryterium wpływu na wymianę handlową jest spełnione, ponieważ nie można wykluczyć, że finansowanie zostanie skierowane do portów lotniczych, które bezpośrednio konkurują z innymi portami lotniczymi na tym samym obszarze ciążenia.

Ponadto Komisja ma wątpliwości, czy ogólne zasady dotyczące niezbędności i wymierności są w niniejszym przypadku spełnione.

Jeśli chodzi o dotacje operacyjne przyznawane corocznie portom lotniczym, na obecnym etapie Komisja stoi na stanowisku, że stanowią one pomoc niekwalifikującą się do zwolnienia z obowiązku zgłoszenia, głównie dlatego, że nie przekazano Komisji żadnych informacji mających wykazać, że obszary obsługiwane przez te porty lotnicze byłyby niewystarczająco połączone z resztą kraju, gdyby ograniczyć się wyłącznie do działania sił rynkowych. Innymi słowy, władze rumuńskie powinny wykazać, że w przypadku braku pomocy obszar ciążenia każdego z portów lotniczych byłby odizolowany od reszty kraju w stopniu wpływającym negatywnie na jego rozwój społeczny i gospodarczy.

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024