Rezolucja w sprawie planu prac Unii Europejskiej w dziedzinie sportu na lata 2011-2014.

Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie planu prac Unii Europejskiej w dziedzinie sportu na lata 2011-2014

(2011/C 162/01)

(Dz.U.UE C z dnia 1 czerwca 2011 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ ORAZ PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH,

1. WPROWADZENIE

PRZYPOMINAJĄ o kompetencjach przyznanych Unii Europejskiej, zwłaszcza w art. 6 i 165 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej; artykuły te stwierdzają, że sport jest dziedziną, w której działania na szczeblu UE powinny służyć wspieraniu, koordynowaniu i uzupełnianiu działań państw członkowskich.

UZNAJĄ, że po wejściu w życie Traktatu z Lizbony należy pogłębić na szczeblu UE współpracę w dziedzinie sportu.

Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJĄ komunikat Komisji pt. "Rozwijanie europejskiego wymiaru sportu"(1) oraz wskazane w jego rozdziałach tematycznych główne obszary działań oparte na obszarach z białej księgi na temat sportu(2). Komunikat ten jest ważnym krokiem ku wskazaniu dziedzin, w których można by podjąć współpracę na szczeblu UE, respektując przy tym autonomię struktur zarządzania sportem i zasadę pomocniczości.

UZNAJĄ, że sport może się przyczynić do realizacji celów strategii "Europa 2020" na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu.

PRZYPOMINAJĄ o rezolucji Rady z dnia 18 listopada 2010 r., w której Rada postanowiła regularnie organizować - zwykle przy okazji swoich posiedzeń - nieformalne spotkania głównych przedstawicieli organów publicznych UE i ruchu sportowego, by umożliwić im wymianę poglądów na zagadnienia dotyczące sportu w UE(3).

ZGADZAJĄ SIĘ rozwijać ramy europejskiej współpracy w dziedzinie sportu, ustanawiając trzyletni plan prac UE w tej dziedzinie, wskazujący państwom członkowskim i Komisji stosowne działania oraz uznający i uwzględniający rezultaty prac nieformalnych struktur powstałych przed Traktatem z Lizbony.

2. ROZWIJANIE EUROPEJSKIEGO WYMIARU SPORTU POPRZEZ USTANOWIENIE PLANU PRAC UE

UWAŻAJĄ, że trzyletni plan prac UE w dziedzinie sportu powinien się opierać na następujących naczelnych zasadach:

– sprzyjać temu, by państwa członkowskie i Komisja stosowały wspólne, zdecydowane podejście zakładające wytworzenie w dłuższym okresie na szczeblu UE wartości dodanej w dziedzinie sportu,

– dostosować istniejące nieformalne struktury do priorytetów określonych w niniejszym planie prac,

– w stosownym przypadku nadać impuls działaniom Komisji w tej dziedzinie i działania te wyeksponować,

– odpowiedzieć na wyzwania transnarodowe, stosując skoordynowane podejście UE,

– promować szczególny charakter sportu i jego szczególny wkład w inne dziedziny polityki UE,

– wypracować politykę sportową opartą na dowodach.

PODKREŚLAJĄ, że plan prac UE powinien stanowić elastyczne ramy, które w stosownych przypadkach pozwalałyby reagować na rozwój wydarzeń w dziedzinie sportu.

Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJĄ tematy wskazane w komunikacie i w białej księdze, które służą za ogólną podstawę przyszłej współpracy; tematy te są następujące:

a) społeczna rola sportu:

– walka z dopingiem,

– kształcenie, szkolenie i kwalifikacje w sporcie,

– zapobieganie przemocy i nietolerancji oraz walka z nimi,

– aktywność fizyczna sprzyjająca zdrowiu,

– włączenie społeczne w sporcie i poprzez sport,

– wolontariat w sporcie,

– współpraca z państwami trzecimi i z różnymi organizacjami,

– zrównoważony rozwój w sporcie i poprzez sport;

b) gospodarczy wymiar sportu:

– prowadzenie w obszarze sportu polityki opartej na dowodach,

– stabilne finansowanie sportu,

– stosowanie do sportu zasad UE dotyczących pomocy państwa,

– rozwój regionalny i szanse na rynku pracy;

c) organizacja sportu:

– dobre zarządzanie w sporcie,

– szczególny charakter sportu,

– swobodny przepływ sportowców a ich obywatelstwo,

– zasady transferów i działalność agentów sportowych,

– uczciwość zawodów sportowych (w tym walka z manipulacją wynikami sportowymi, korupcją, praniem pieniędzy i innymi formami przestępstw finansowych),

– europejski dialog społeczny w sektorze sportu,

– ochrona małoletnich,

– systemy licencji dla klubów sportowych,

– prawa medialne i prawa własności intelektualnej.

POSTANAWIAJĄ - na podstawie powyższego ogólnego wykazu - że w okresie objętym niniejszym planem prac (do połowy 2014 roku) państwa członkowskie i Komisja powinny nadać priorytet tematom przedstawionym poniżej. Każde z państw sprawujących prezydencję może tematy priorytetowe uzupełniać w świetle ewentualnych nowych wydarzeń:

– uczciwość w sporcie, zwłaszcza walka z dopingiem i z manipulowaniem wynikami sportowymi oraz promowanie dobrego zarządzania,

– społeczne walory sportu, zwłaszcza zdrowie, włączenie społeczne, edukacja i wolontariat,

– gospodarcze aspekty sportu, zwłaszcza stabilne finansowanie sportów masowych oraz polityka oparta na dowodach.

ZATWIERDZAJĄ znajdujący się w załączniku I wykaz konkretnych działań związanych z tematami priorytetowymi oraz harmonogram ich realizacji.

3. METODY PRACY I STRUKTURY

UZNAJĄ, że:

W związku z wejściem w życie Traktatu z Lizbony państwa członkowskie i Komisja powinny zacieśnić współpracę, opierając się na naczelnych zasadach wymienionych w części 2 niniejszego planu prac.

UE powinna również ściśle współpracować z ruchem sportowym i ze stosownymi właściwymi organizacjami szczebla krajowego, europejskiego i międzynarodowego, np. z Radą Europy, posługując się zwłaszcza usystematyzowanym dialogiem.

ZGADZAJĄ SIĘ, że:

Aktywność w dziedzinie sportu podejmowana na szczeblu UE powinna się koncentrować na tematach priorytetowych, działaniach i metodach pracy wymienionych w niniejszym programie prac.

W realizacji niniejszego programu prac pomagać będzie kilka nieformalnych grup eksperckich, które będą się opierać na pracach sześciu już istniejących - powstałych od 2005 roku -grup eksperckich(4).

Grupy eksperckie zostaną poproszone o skupienie się na tematach priorytetowych nakreślonych w części 2 oraz na działaniach i terminach wymienionych w załączniku I. Działania z załącznika I mogą zostać zweryfikowane przez Radę oraz przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w świetle uzyskanych rezultatów i rozwoju polityki na szczeblu UE.

Zasady członkostwa w grupach i funkcjonowania grup przedstawiono w załączniku II.

Innymi metodami pracy, poza pracą w ramach grup eksperckich, mogą być np. konferencje prezydencji, nieformalne posiedzenia dyrektorów i ministrów ds. sportu, badania i konferencje Komisji.

W pierwszej połowie 2014 roku Rada oceni realizację niniejszego programu prac, opierając się na sprawozdaniu, które do końca 2013 roku opracuje Komisja.

W ZWIĄZKU Z POWYŻSZYM

Rada oraz przedstawiciele rządów państw członkowskich zebrani w Radzie zwracają się do państw członkowskich i Komisji, by na czas obowiązywania niniejszego programu prac ustanowiły grupy eksperckie, które zajmą się następującymi tematami:

– walka z dopingiem,

– dobre zarządzanie w sporcie,

– kształcenie i szkolenie w sporcie,

– sport, zdrowie i zaangażowanie,

– statystyka sportowa,

– stabilne finansowanie sportu.

4. DZIAŁANIA

ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, BY:

– współpracowały ze sobą przy wsparciu Komisji, stosując metody pracy określone w niniejszej rezolucji,

– respektując zasadę pomocniczości oraz autonomię struktur zarządzania sportem, należycie uwzględniały niniejszy plan prac podczas opracowywania polityki krajowej,

– regularnie informowały zainteresowane podmioty z sektora sportu o postępach w realizacji niniejszego programu prac, by w ten sposób nadać odpowiednią wagę prowadzonym działaniom i je wyeksponować.

ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW SPRAWUJĄCYCH PREZYDENCJĘ W RADZIE, BY:

– w ramach zespołu trzech prezydencji uwzględniały priorytetowe tematy niniejszego planu prac podczas opracowywania programu prezydencji, sporządzały sprawozdania z realizacji tego planu oraz opierały się na uzyskanych już wcześniej rezultatach,

– pod koniec trzyletniego okresu, którego dotyczy niniejsza rezolucja, zaproponowały - na podstawie sprawozdania opracowanego przez Komisję - nowy plan prac na kolejny okres.

ZWRACAJĄ SIĘ DO KOMISJI, BY:

– informowała państwa członkowskie o trwających lub planowanych inicjatywach w innych dziedzinach polityki UE mających wpływ na sport oraz o odnośnych wydarzeniach w Komisji i na forum pozostałych Rad,

– współpracowała z państwami członkowskimi i wspierała ich współpracę w ramach niniejszej rezolucji,

– zbadała, w jaki sposób można by zadbać o jak najszerszy udział państw członkowskich w posiedzeniach grup eksperckich,

– co roku organizowała Forum Sportowe UE, które zgromadzi wszystkie najważniejsze podmioty reprezentujące ruch sportowy różnego szczebla, i zwróciła szczególną uwagę na organizacje zajmujące się sportami masowymi i ich przedstawicieli,

– przeprowadziła ocenę skutków, opierając się m.in. na ocenie dotychczasowych działań przygotowawczych w dziedzinie sportu, by określić wartość dodaną, jaką miałby konkretny program finansowania działań w obszarze sportu,

– do końca 2013 roku przyjęła - na podstawie dobrowolnego wkładu państw członkowskich - sprawozdanie z realizacji i oddziaływania niniejszego planu prac. Sprawozdanie to posłuży w pierwszej połowie 2014 roku za podstawę do przygotowania kolejnego planu prac Rady.

ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH I KOMISJI, ABY W RAMACH SWOICH KOMPETENCJI I Z NALEŻYTYM POSZANOWANIEM ZASADY POMOCNICZOŚCI:

1) kontynuowały ścisłą współpracę na szczeblu eksperckim zgodnie z załącznikiem I i II do niniejszej rezolucji;

2) uwzględniały sport podczas formułowana, realizacji i oceny polityk i działań w innych obszarach, szczególnie dbając o wczesne i skuteczne branie go pod uwagę w procesie opracowywania polityki;

3) działały na rzecz tego, by bardziej doceniony został potencjalny wkład sportu w realizację ogólnych celów strategii "Europa 2020" - gdyż sport może znacznie przyczynić się do inteligentnego i trwałego wzrostu gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu oraz do tworzenia nowych miejsc pracy, a także może pozytywnie wpłynąć na włączenie społeczne, kształcenie i szkolenie, zdrowie publiczne oraz aktywność osób starszych;

4) sprzyjały współpracy w dziedzinie sportu z państwami trzecimi, zwłaszcza z krajami kandydującymi i potencjalnymi krajami kandydującymi, oraz z właściwymi organizacjami międzynarodowymi, w tym z Radą Europy.

______

(1) COM(2011) 12.

(2) COM(2007) 391.

(3) Dz.U. C 322 z 27.11.2010, s. 1.

(4) Wcześniej zwane grupami roboczymi UE do spraw: walki z dopingiem; kształcenia i szkolenia w sporcie; sportu i zdrowia; włączenia społecznego i równych szans w sporcie; sportu i gospodarki, a także niekomercyjnych organizacji sportowych.

ZAŁĄCZNIK  I

Działania oparte na tematach priorytetowych

Działanie Grupa ekspercka Rezultaty i termin
Uczciwość w sporcie, zwłaszcza walka z dopingiem i z manipulowaniem wynikami sportowymi oraz promowanie dobrego zarządzania
Przygotować projekt uwag UE w związku z weryfikacją kodeksu Światowej Agencji Antydopingowej Grupa ekspercka ds. walki z dopingiem Wstępny projekt uwag UE - na początku 2012 roku i stosowne dalsze działania
Wypracować europejski wymiar w odniesieniu do uczciwości w sporcie i w pierwszej kolejności zająć się walką z manipulowaniem wynikami sportowymi Grupa ekspercka ds. dobrego zarządzania w sporcie Zalecenia do dalszego rozważenia - do połowy 2012 roku
Opracować zasady przejrzystości związane z dobrym zarządzaniem Grupa ekspercka ds. dobrego zarządzania w sporcie Wstępny zestaw zaleceń do rozważenia - do końca 2012 roku
Zająć się zidentyfikowanymi kwestiami związanymi z dostępem do zawodu agenta sportowego oraz z nadzorem nad tym zawodem, a także z transferami w sportach zespołowych, w tym zwłaszcza z zasadami transferu młodych sportowców Grupa ekspercka ds. dobrego zarządzania w sporcie Działania następcze po konferencji Komisji na temat agentów sportowych i po mającym się ukazać studium na temat transferów w sportach zespołowych - odpowiednio: do połowy 2013 roku/do końca 2013 roku
Społeczne walory sportu, zwłaszcza zdrowie, włączenie społeczne, edukacja i wolontariat
Przygotować propozycję europejskich wytycznych ws. kariery równoległej Grupa ekspercka ds. kształcenia i szkolenia w sporcie Propozycja europejskich wytycznych - do końca 2012 roku
Zbadać uwzględnienie kwalifikacji związanych ze sportem w krajowych ramach kwalifikacji w powiązaniu z europejskimi ramami kwalifikacji Grupa ekspercka ds. kształcenia i szkolenia w sporcie Podsumowanie analizy - do połowy 2013 roku
Zastanowić się, w jaki sposób promować aktywność fizyczną sprzyjającą zdrowiu oraz udział w sportach masowych Grupa ekspercka ds. sportu, zdrowia i zaangażowania Wskazanie środków - do połowy 2013 roku
Gospodarcze aspekty sportu, zwłaszcza stabilne finansowanie sportów masowych oraz polityka oparta na dowodach
Zalecić, w jaki sposób promować gromadzenie danych pozwalających mierzyć gospodarcze korzyści sektora sportowego UE zgodnie z definicją wileńską, i ocenić rezultaty Grupa ekspercka ds. statystyki sportowej Zalecenia do rozważenia - do połowy 2012 roku; ocena rezultatów - do końca 2013 roku
Zalecić, w jaki sposób wzmacniać mechanizmy solidarności finansowej w sporcie Grupa ekspercka ds. stabilnego finansowania sportu Zalecenia do rozważenia - do końca 2012 roku

ZAŁĄCZNIK  II

Zasady członkostwa w grupach eksperckich utworzonych przez państwa członkowskie i Komisję w ramach planu prac UE w dziedzinie sportu na lata 2011-2014 oraz zasady funkcjonowania tych grup

Członkostwo

– Państwa członkowskie uczestniczą w pracach grup na zasadzie dobrowolności; do grup tych można dołączyć w każdej chwili.

– Państwa członkowskie zainteresowane uczestnictwem w pracach grup wyznaczą ekspertów na członków poszczególnych grup. Państwa członkowskie dopilnują, by wyznaczeni eksperci mieli odpowiednie doświadczenie w danej dziedzinie na szczeblu krajowym, i zapewnią skuteczny kontakt z właściwymi organami krajowymi. Wyznaczanie ekspertów będzie koordynować Komisja.

– Każda grupa ekspercka może postanowić o zaproszeniu innych uczestników: ekspertów niezależnych, przedstawicieli ruchu sportowego oraz innych zainteresowanych podmiotów, a także przedstawicieli europejskich państw trzecich.

Procedury działania

– Grupy eksperckie skoncentrują się na wypracowaniu konkretnych i przydatnych rezultatów w przedmiotowej problematyce.

– Aby można było zrealizować niniejszy plan prac, na pierwszym posiedzeniu po tym jak zostanie on przyjęty, każda grupa ekspercka wyznaczy przewodniczącego lub przewodniczących. Każda grupa ekspercka przygotuje harmonogram prac zgodny z niniejszym planem prac.

– Państwa członkowskie będą miały możliwość udzielić grupom wskazówek, by w ten sposób zagwarantować pożądane wyniki, dotrzymanie terminów oraz koordynację prac grup.

– Rada i przedstawiciele rządów państw członkowskich zebrani w Radzie zdecydują, czy należy zaproponować grupom eksperckim nowe działania.

– Komisja zapewni grupom dostęp do wiedzy eksperckiej oraz wsparcie logistyczne i obsługę sekretarską. Ponadto, w miarę możliwości, Komisja będzie wspierać te grupy innymi odpowiednimi sposobami (w tym poprzez badania istotne dla dziedzin ich pracy).

– Grupy eksperckie zasadniczo będą się spotykać w Brukseli, ale na zaproszenie państwa członkowskiego mogą także spotkać się poza Brukselą.

– Grupy eksperckie zasadniczo będą się spotykać dwa razy w roku, ale w razie potrzeby mogą przyjąć inny harmonogram.

Składanie sprawozdań i informowanie

– Przewodniczący grup eksperckich będą składać Grupie Roboczej ds. Sportu sprawozdania z postępów prac w swoich grupach; będą jej także przedstawiać zalecenia co do ewentualnych dalszych działań.

– Porządki obrad i protokoły posiedzeń wszystkich grup będą udostępniane wszystkim państwom członkowskim, niezależnie od stopnia ich zaangażowania w daną dziedzinę. Sprawozdania grup będą publikowane.

– Sprawozdania grup eksperckich staną się podstawą sprawozdania Komisji z realizacji planu prac.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024