Sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami za rok budżetowy 2010.

SPRAWOZDANIE Z ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI ZA ROK BUDŻETOWY 2010

(2011/C 134/01)

(Dz.U.UE C z dnia 4 maja 2011 r.)

WPROWADZENIE

Misja Europejskiego Trybunału Obrachunkowego

Europejski Trybunał Obrachunkowy jest instytucją UE powołaną na mocy Traktatu w celu sprawowania kontroli nad finansami Unii. Jako zewnętrzny kontroler UE przyczynia się on do poprawy zarządzania finansami Unii i jest niezależnym strażnikiem interesów finansowych jej obywateli.

Trybunał prowadzi prace kontrolne, na podstawie których ocenia proces poboru i wydatkowania środków finansowych UE. Bada on, czy operacje finansowe zostały właściwie zarejestrowane i wykazane, legalnie i prawidłowo przeprowadzone oraz czy zarządzano nimi w sposób zapewniający oszczędność, wydajność oraz skuteczność. Trybunał przedstawia wyniki przeprowadzonych kontroli w klarownych, stosownych i obiektywnych sprawozdaniach. Wydaje on także opinie w kwestiach dotyczących zarządzania finansami.

Trybunał działa na rzecz rozliczalności i przejrzystości oraz wspiera Parlament Europejski i Radę w nadzorowaniu wykonania budżetu UE, zwłaszcza podczas procedury udzielania absolutorium. Trybunał stawia sobie za cel, aby być skutecznie działającą organizacją, która odgrywa zasadniczą rolę w zakresie przemian w dziedzinie kontroli i administracji publicznej.

1. W sprawozdaniu z zarządzania budżetem i finansami za rok 2010 omówiono w skrócie wykonanie budżetu oraz wyjaśniono kwestie, które miały istotne znaczenie dla działań podjętych w ciągu roku budżetowego.

2. W załącznikach do niniejszego sprawozdania (załączniki I-IV) przedstawiono szczegółowy obraz sytuacji z wyszczególnieniem pozycji budżetowych.

DOCHODY

Należności ustalone za rok 2010 oraz należności przeniesione z roku 2009

3. Należności ustalone za rok budżetowy 2010 wyniosły 18.932.771 EUR (tabela 1). Przy uwzględnieniu środków przeniesionych z poprzedniego roku budżetowego (499.582 EUR) oraz zmian ich wysokości, które nastąpiły w roku 2010 (- 288.038 EUR) (tabela 2) - całkowita kwota ustalonych należności wyniosła 19.144.315 EUR.

Tabela 1

Należności ustalone za rok 2010 r.

(w EUR)
Tytuł Należności ustalone za 2010 r. Środki odzyskane ogółem za 2010 r. % ogółem
4 - Dochody pochodzące od pracowników instytucji 18 353 273 18 353 273 100,00
5 - Dochody z działalności administracyjnej instytucji 579 140 574 302 99,16
9 - Różne dochody 358 358 100,00
Ogółem 18 932 771 18 927 934 99,97

Tabela 2

Należności przeniesione z 2009 r.

(w EUR)
Tytuł Należności przeniesione Korekty Ogółem Środki odzyskane ogółem % ogółem
4 - Dochody pochodzące od pracowników instytucji 499 330 - 288 038(*) 211 292 140 737 66,61
5 - Dochody z działalności administracyjnej instytucji 0 0 0 0 0,00
9 - Różne dochody 252 0 252 252 100,00
Ogółem 499 582 - 288 038 211 544 140 989 66,65
(*) Korekta konieczna po przekazaniu zadań związanych z przenoszeniem uprawnień emerytalnych i rentowych.

4. Należności ustalone za rok budżetowy 2010 (18.932.771 EUR) stanowią 95,09 % szacowanych dochodów w wysokości 20.132.000 EUR, podczas gdy w 2009 r. stanowiły one 98,38 % (18.791.087 EUR).

5. Całkowita kwota dochodów odzyskanych na dzień 31 grudnia 2010 r. wyniosła 19.068.923 EUR, z czego 18.927.934 EUR to środki odzyskane z tytułu należności ustalonych w 2010 r. (tabela 1), a 140.989 EUR pochodzi z należności ustalonych przed tym rokiem budżetowym (tabela 2).

6. Z 19.068.923 EUR odzyskanych dochodów kwota 18.494.010 EUR (96,98 %) stanowi odliczenia od wynagrodzeń członków, personelu i innych pracowników (podatki, składki emerytalne i rentowe oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne), a także środki pochodzące z przeniesienia uprawnień emerytalnych i rentowych przez pracowników. Inne dochody odzyskane w roku budżetowym wyniosły 574.912 EUR. Dochody z tytułu odsetek bankowych wyniosły w 2010 r. w sumie 45.866 EUR. Dla porównania, w roku 2009 odliczenia od wynagrodzeń członków, personelu i innych pracowników (podatki, składki emerytalne i rentowe oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne) wraz ze środkami pochodzącymi z przeniesienia uprawnień emerytalnych i rentowych przez pracowników stanowiły 98,24 %, inne dochody za ten rok budżetowy wyniosły 330.250 EUR, z czego dochody z tytułu odsetek bankowych - 58.973 EUR.

7. Kwota pozostająca do pobrania na koniec roku budżetowego wynosiła 75.393 EUR, tj. 0,39 % należności ustalonych w ciągu roku budżetowego oraz pozostałych należności ustalonych w poprzednich latach budżetowych. W 2009 r. kwota ta wyniosła 499.582 EUR, tj. 2,59 %.

WYDATKI W CIĄGU ROKU

Ostateczne dostępne środki, zobowiązania i płatności z wyszczególnieniem tytułów

8. W tabeli 3 i tabeli 4 zestawiono całkowite środki dostępne za rok 2010, środki, na które zaciągnięto zobowiązania, płatności dokonane w ciągu roku oraz pozostałą kwotę przeniesioną na rok 2011.

9. Bardziej szczegółowa analiza na poziomie rozdziałów wraz z informacjami dodatkowymi dotyczącymi poszczególnych rozdziałów i/lub pozycji znajduje się w tabelach 6-9.

Tabela 3

Ostateczne dostępne środki i zobowiązania według tytułów

(w EUR)
Tytuł Ostateczne środki Środki, na które zaciągnięto zobowiązania %
Tytuł 1 - Pracownicy instytucji - ogółem 118 524 398 109 147 112 92,09
Tytuł 2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne - ogółem 29 421 333 28 811 318 97,93
Tytuły 1 i 2 - ogółem 147 945 731 137 958 430 93,25

Tabela 4

Zobowiązania i płatności według tytułów

(w EUR)
Zobowiązania Płatności % Środki przeniesione %
Tytuł 1 - Pracownicy instytucji - ogółem 109 147 112 107 568 520 98,55 1 578 592 1,45
Tytuł 2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne - ogółem 28 811 318 14 105 303 48,96 14 706 015 51,04
Tytuły 1 i 2 - ogółem 137 958 430 121 673 823 88,20 16 284 607 11,80

Przesunięcia budżetowe

10. W ciągu roku budżetowego Trybunał dokonał 22 przesunięć budżetowych na ogólną kwotę 1.626.968 EUR (tabela 5). Jedno przesunięcie - na kwotę 13.900 EUR - było związane z przesunięciem z rezerwy do pozycji budżetu operacyjnego Dyrekcji Tłumaczeń. Przesunięcia te miały na celu zapewnienie sprawnego funkcjonowania różnych działów Trybunału i spełnienie wszelkich związanych z tym wymogów. Efekty tych przesunięć na poziomie pozycji i wyższym przedstawiono w załączniku II.

Tabela 5

Przesunięcia budżetowe w 2010 r.

(w EUR)
Rodzaj przesunięcia Liczba przesunięć w 2010 r. Łączna kwota przesuniętych środków
Pomiędzy tytułami 1 13 900
Pomiędzy rozdziałami 3 91 000
Pomiędzy artykułami 3 340 068
Pomiędzy pozycjami 5 997 000
Pomiędzy podpozycjami 10 185 000
Ogółem 22 1 626 968

Tytuł 1 - Pracownicy instytucji

11. W tabeli 6 i tabeli 7 zestawiono ostateczne środki, zobowiązania i płatności za rok 2010 w tytule 1.

Tabela 6

Ostateczne dostępne środki i zobowiązania w tytule 1

(w EUR)
Rozdziały Ostateczne środki Środki, na które zaciągnięto zobowiązania %
1 0 - Członkowie instytucji 13 364 068 12 979 864 97,13
1 2 - Urzędnicy i pracownicy czasowi 94 245 530 87 458 637 92,80
1 4 - Inni pracownicy i świadczenia zewnętrzne 4 603 800 3 589 599 77,97
1 6 - Inne wydatki dotyczące pracowników instytucji 6 311 000 5 119 012 81,11
Tytuł 1 - ogółem 118 524 398 109 147 112 92,09

12. W 2010 r. wskaźnik wykorzystania środków w tytule 1 wyniósł 92,09 % (w 2009 r. wskaźnik ten wyniósł 87,66 %).

13. Środki w rozdziale 1 2 ("Urzędnicy i pracownicy czasowi") zostały wykorzystane w 2010 r. w 92,80 % (w 2009 r. wskaźnik ten wyniósł 86,86 %). Poprawa tego wskaźnika wynika częściowo z całkowitej kwoty (skumulowanych) zaległych płatności związanych z korektą wynagrodzeń za 2009 r. oraz niższego poziomu wakatów. Kwoty 6.786.893 EUR nie wykorzystano, po części z powodu zmniejszonych, ale utrzymujących się skutków opóźnień w zakresie rekrutacji. Liczba zatrudnionych laureatów konkursów znacznie wzrosła pod koniec 2009 r. i w ciągu 2010 r., czego skutki będą widoczne w 2011 r. Kolejną przyczyną jest fakt, że większość pracowników odchodzących z Trybunału ma stosunkowo wysoką grupę zaszeregowania, podczas gdy nowi pracownicy są rekrutowani niemal wyłącznie na najniższe grupy.

14. Tegoroczny wskaźnik wykorzystania środków w rozdziale 1 4 ("Inni pracownicy i świadczenia zewnętrzne") na poziomie 77,97 % (w 2009 r. wskaźnik ten wyniósł 82,67 %) wynika przede wszystkim z niewykorzystania środków budżetowych w wysokości 502.213 EUR w ramach pozycji budżetowej 1 4 0 0 (dotyczącej głównie pracowników kontraktowych) oraz 233.891 EUR w ramach pozycji budżetowej 1 4 0 4 (dotyczącej głównie krajowych i międzynarodowych urzędników oraz pracowników sektora prywatnego oddelegowanych do Trybunału Obrachunkowego). Niepełne wykorzystanie środków z pozycji budżetowej 1 4 0 0 było spowodowane głównie staraniami podjętymi w celu obniżenia kosztów. W odniesieniu do pozycji budżetowej 1 4 0 4 Trybunał Obrachunkowy przyjął w 2010 r. zasady ustalania liczby pracowników tej grupy, co pozwoli na dokładniejsze określanie wysokości budżetu w przyszłości.

Tabela 7

Zobowiązania i płatności w tytule 1

(w EUR)
Rozdziały Zobowiązania Płatności % Środki przeniesione %
1 0 - Członkowie instytucji 12 979 864 12 687 250 97,75 292 614 2,25
1 2 - Urzędnicy i pracownicy czasowi 87 458 637 87 103 778 99,59 354 859 0,41
1 4 - Inni pracownicy i

świadczenia zewnętrzne

3 589 599 3 567 360 99,38 22 239 0,62
1 6 - Inne wydatki dotyczące pracowników instytucji 5 119 012 4 210 132 82,25 908 880 17,75
Tytuł 1 - ogółem 109 147 112 107 568 520 98,55 1 578 592 1,45

15. W 2010 r. płatności wyniosły łącznie 107.568.520 EUR i stanowiły 90,76 % ostatecznych środków oraz 98,55 % całkowitych zobowiązań (w 2009 r. wskaźniki te wyniosły odpowiednio 86,22 % oraz 98,36 %).

16. Kwota zobowiązań przeniesionych automatycznie na rok 2011 zgodnie z art. 9 ust. 4 rozporządzenia finansowego wyniosła 1.578.592 EUR, tj. 1,33 % ostatecznych środków oraz 1,45 % całkowitych zobowiązań (w 2009 r. wskaźniki te wyniosły odpowiednio 1,44 % oraz 1,64 %).

17. Największa kwota przeniesionych środków odnoszących się do rozdziału 1 6 dotyczy podróży służbowych pracowników i wynosi 456.940 EUR. W przypadku pewnej liczby podróży służbowych, które miały miejsce w 2010 r., nie otrzymano jeszcze wniosków o zwrot kosztów lub wnioski te otrzymano, lecz przed upływem roku budżetowego nie zostały one jeszcze do końca rozliczone. Inne kwoty - składające się na środki przeniesione w rozdziale 1 6 - w stosunku do których istniały zobowiązania prawne, lecz w roku 2010 nie otrzymano jeszcze odnośnych faktur, to: "Centrum Małego Dziecka" (216.420 EUR) oraz "Doskonalenie zawodowe" (172.644 EUR).

Tytuł 2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne

18. W tabeli 8 i tabeli 9 zestawiono ostateczne środki, zobowiązania i płatności za rok 2010 w tytule 2.

Tabela 8

Ostateczne dostępne środki i zobowiązania w tytule 2

(w EUR)
Rozdziały Ostateczne środki Środki, na które zaciągnięto zobowiązania %
2 0 - Budynki i koszty dodatkowe, w tym K3 18 561 000 18 390 592 99,08
2 0 - Budynki i koszty dodatkowe bez K3 7 561 000 7 390 592 97,75
2 1 - Informatyka, sprzęt i majątek ruchomy: zakup, wynajem i utrzymanie 7 199 333 7 136 582 99,13
2 3 - Bieżące wydatki administracyjne 430 000 405 897 94,39
2 5 - Posiedzenia i konferencje 858 000 846 723 98,69
2 7 - Informacja: pozyskiwanie, archiwizacja, produkcja i rozpowszechnianie 2 373 000 2 031 524 85,61
Tytuł 2 - Ogółem, w tym K3 29 421 333 28 811 318 97,93
Tytuł 2 - Ogółem bez K3 18 421 333 17 811 318 96,69

19. Wskaźnik wykorzystania środków w tytule 2 w 2010 r. sięgnął 97,93 % (w porównaniu z 99,74 % w 2009 r.).

Tabela 9

Zobowiązania i płatności w tytule 2

(w EUR)
Rozdziały Zobowiązania Płatności % Środki przeniesione %
2 0 - Budynki i koszty dodatkowe, w tym K3 18 390 592 7 656 283 41,63 10 734 309 58,37
2 0 - Budynki i koszty dodatkowe bez K3 7 390 592 6 294 739 85,17 1 095 853 14,83
2 1 - Informatyka, sprzęt i majątek ruchomy: zakup, wynajem i utrzymanie 7 136 582 4 736 089 66,36 2 400 493 33,64
2 3 - Bieżące wydatki administracyjne 405 897 273 493 67,38 132 404 32,62
2 5 - Posiedzenia i konferencje 846 723 642 377 75,87 204 346 24,13
2 7 - Informacja: pozyskiwanie, archiwizacja, produkcja i rozpowszechnianie 2 031 524 797 061 39,23 1 234 463 60,77
Tytuł 2 - Ogółem, w tym K3 28 811 318 14 105 303 48,96 14 706 015 51,04
Tytuł 2 - Ogółem bez K3 17 811 318 12 743 759 71,55 5 067 559 28,45

20. Płatności wyniosły łącznie 14.105.303 EUR (z czego płatności na budynek K3 - 1.361.544 EUR) i stanowiły 47,94 % ostatecznych środków oraz 48,96 % zobowiązań (w 2009 r. wskaźniki te wyniosły odpowiednio 18,57 % oraz 18,61 %). Kwota zobowiązań przeniesionych automatycznie na rok 2011 zgodnie z art. 9 ust. 4 rozporządzenia finansowego wyniosła 14.706.015 EUR, tj. 49,98 % ostatecznych środków oraz 51,04 % zobowiązań (w 2009 r. wskaźniki te wyniosły odpowiednio 81,17 % oraz 81,39 %).

Projekt budowy budynku K3 i porównanie z 2009 r.

21. Druga transza finansowania w wysokości 11 mln EUR przeznaczona na projekt budowy budynku K3 została wpisana w budżet na 2010 r. Na tę kwotę zostały zaciągnięte zobowiązania i część środków wypłacono w 2010 r. Pozostała część środków, przeniesiona na rok 2011, zostanie przeznaczona na umowy podpisane przez kierownika projektu w imieniu Trybunału z przedsiębiorstwami budowlanymi i zostanie wykorzystana zgodnie z powiadomieniem przekazanym władzy budżetowej na podstawie art. 179 ust. 3 rozporządzenia finansowego w dniu 13 stycznia 2009 r. Prace budowlane rozpoczęły się w marcu 2010 r., a projekt jest realizowany zgodnie z harmonogramem i w ramach przewidzianych środków budżetowych.

22. Projekt budowy budynku K3 zniekształca przedstawione w pkt 20 wskaźniki wykorzystania środków i utrudnia porównanie z rokiem 2009. Aby móc lepiej porównać te wskaźniki z danymi za rok 2009, konieczne jest pominięcie efektów tego projektu. Jeżeli nie uwzględni się projektu budowy budynku K3, płatności w ramach tytułu 2 wynoszą łącznie 12.743.759 EUR i stanowią 69,18 % ostatecznych środków oraz 71,55 % zobowiązań (w 2009 r. wskaźniki te wyniosły odpowiednio 70,16 % oraz 70,90 %). Kwota zobowiązań przeniesionych automatycznie na rok 2011 zgodnie z art. 9 ust. 4 rozporządzenia finansowego wyniosła 5.067.559 EUR, tj. 27,51 % ostatecznych środków oraz 28,45 % zobowiązań (w 2009 r. wskaźniki te wyniosły odpowiednio 28,80 % oraz 29,10 %).

23. Z kwoty 10.734.309 EUR środków przeniesionych w rozdziale 2 0 ("Budynki i koszty dodatkowe"), 9.638.456 EUR dotyczy projektu budowy budynku K3. Pozostałe istotne kwoty w rozdziale 2 0, na które zaciągnięto zobowiązania, ale na które do końca roku nie otrzymano faktur, występują w pozycjach: "Ochrona" (400.404 EUR), "Sprzątanie i utrzymanie obiektów" (360.968 EUR) oraz "Zużycie energii" (274.928 EUR).

24. Dwie pozycje budżetowe, które w największym stopniu składają się na środki przeniesione w rozdziale 2 1 w wysokości 2.400.493 EUR ("Informatyka, sprzęt i majątek ruchomy: zakup, wynajem i utrzymanie"), to pozycja budżetowa 2 1 0 2 ("Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją, rozbudową oraz konserwacją oprogramowania i systemów komputerowych") na kwotę 1.772.390 EUR oraz pozycja budżetowa 2 1 0 0 ("Zakup, konserwacja i utrzymanie sprzętu i oprogramowania komputerowego") na kwotę 430.152 EUR. Środki przeniesione stanowią zobowiązania, w odniesieniu do których istnieją zobowiązania prawne, lecz na koniec roku nie otrzymano jeszcze stosownych faktur (usługi wykonano, ale nie wystawiono faktur, projekty w trakcie realizacji, na które nie wystawiono jeszcze faktur, zakup materiałów, których jeszcze nie dostarczono i/lub na które nie wystawiono jeszcze faktur). Kwota środków przeniesionych jest na poziomie porównywalnym ze środkami przeniesionymi w ubiegłym roku (2.785.661 EUR, z czego 2.762.096 EUR wypłacono w roku 2010).

25. W rozdziale 2 7 ("Informacja: pozyskiwanie, archiwizowanie, produkcja i rozpowszechnianie") środki przeniesione dotyczą głównie pozycji budżetowej 2 7 4 0 - "Dziennik Urzędowy" oraz pozycji budżetowej 2 7 4 1 - "Publikacje". Kwota środków przeniesionych w wysokości 593.448 EUR dotycząca pozycji 2 7 4 0 obejmuje publikacje w Dzienniku Urzędowym z ostatnich miesięcy 2010 r., które zostaną zafakturowane dopiero w 2011 r.(1). W przypadku pozycji budżetowej 2 7 4 1 - "Publikacje" - środki przeniesione w wysokości 284.187 EUR odnoszą się do zobowiązań prawnych, na które nie otrzymano jeszcze faktur (publikacja niektórych sprawozdań specjalnych z 2010 r.). To samo dotyczy pozycji budżetowej 2 7 0 0 -"Konsultacje, badania i analizy o ograniczonym charakterze" - w której 222.671 EUR środków zostało przeniesionych głównie w związku z usługami eksperckimi w dziedzinie kontroli.

ŚRODKI PRZENIESIONE Z 2009 R.

26. W tabeli 10 przedstawiono środki przeniesione z 2009 r.

Tabela 10

Środki przeniesione z 2009 r. na rok 2010

(w EUR)
Rozdziały Środki przeniesione z 2009 na 2010 r. Płatności z przeniesień Środki anulowane
1 0 - Członkowie instytucji 112 801 95 897 16 904
1 2 - Urzędnicy i pracownicy czasowi 158 853 128 416 30 437
1 4 - Inni pracownicy i świadczenia zewnętrzne 37 244 28 359 8 885
1 6 - Inne wydatki dotyczące pracowników instytucji 1 338 826 1 200 297 138 529
Tytuł 1 - Ogółem 1 647 724 1 452 969 194 755
2 0 - Budynki i koszty dodatkowe, w tym K3 55 111 220 54 964 716 146 504
2 0 - Budynki i koszty dodatkowe bez K3 849 373 706 369 143 004
2 1 - Informatyka, sprzęt i majątek ruchomy: zakup, wynajem i utrzymanie 2 785 661 2 762 096 23 565
2 3 - Bieżące wydatki administracyjne 114 804 80 492 34 312
2 5 - Posiedzenia i konferencje 215 190 182 315 32 875
2 7 - Informacja: pozyskiwanie, archiwizacja, produkcja i rozpowszechnianie 1 322 990 925 996 396 994
Tytuł 2 - Ogółem, w tym K3 59 549 865 58 915 615 634 250
Tytuł 2 - Ogółem bez K3 5 288 018 4 657 268 630 750
Tytuły 1 i 2 - Ogółem, w tym K3 61 197 589 60 368 584 829 005
Tytuły 1 i 2 - Ogółem bez K3 6 935 742 6 110 237 825 505

27. Automatyczne przeniesienia środków (art. 9 ust. 4 rozporządzenia finansowego) z roku budżetowego 2009 na rok budżetowy 2010 na całkowitą kwotę 61.197.589 EUR umożliwiły realizację płatności na kwotę 60.368.584 EUR, co dało wskaźnik wykorzystania na poziomie 98,65 % (87,53 % w 2009 r.).

28. Z kwoty 54.964.716 EUR płatności ze środków przeniesionych w rozdziale 2 0, 54.258.347 EUR to płatności w ramach pozycji budżetowej 2 0 0 3 ("Zakup nieruchomości"), które dotyczą robót związanych z budową budynku K3, rozpoczętych w marcu 2010 r. Płatności te, objęte pierwszą transzą finansowania w wysokości 55.000.000 EUR - wpisaną w budżet 2009 r. - dotyczą umów podpisanych przez kierownika projektu (zob. pkt 21) w imieniu Trybunału z przedsiębiorstwami budowlanymi.

29. W tym kontekście kierownik projektu zaciąga zobowiązania finansowe wobec tych przedsiębiorstw. Jednocześnie umowa zawarta między Trybunałem a kierownikiem projektu zobowiązuje Trybunał do posiadania środków finansowych, w granicach dostępnych środków budżetowych, wystarczających do pokrycia zobowiązań kierownika projektu wobec przedsiębiorstw budowlanych. Mając to na uwadze, Trybunał zawarł z lokalnym bankiem umowę powierniczą, dzięki czemu dysponuje środkami udostępnionymi przez władzę budżetową. Interesy finansowe Unii są równocześnie chronione w wyniku zawarcia umowy powierniczej.

30. Takie wykorzystanie środków jest zgodne z powiadomieniem przekazanym władzy budżetowej na podstawie art. 179 ust. 3.

______

(1) Środki te obejmują koszty publikacji sprawozdania rocznego, sprawozdań specjalnych, specjalnych sprawozdań rocznych, sprawozdania niezależnego biegłego rewidenta oraz inne powiązane koszty związane z dystrybucją, składowaniem itp.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

SZACOWANE DOCHODY, NALEŻNOŚCI USTALONE I NALEŻNOŚCI PRZENIESIONE

Dochody - 2010
Pozycja budżetowa Budżet wstępny Należności ustalone za rok budżetowy Środki odzyskane za rok budżetowy Środki do odzyskania za rok budżetowy
Pozycja 4 0 0 0 Wpływy z podatków od uposażeń, wynagrodzeń i innych świadczeń członków instytucji, urzędników i innych pracowników 10 298 000,00 9 358 372,47 9 358 372,47 0,00
Pozycja 4 0 4 0 Wpływy z opłaty specjalnej od wynagrodzeń czynnie zatrudnionych członków instytucji, urzędników i innych pracowników 885 000,00 1 296 219,56 1 296 219,56 0,00
ROZDZ. 4 0 - PODATKI I INNE POTRĄCENIA 11 183 000,00 10 654 592,03 10 654 592,03 0,00
Pozycja 4 1 0 0 Składki pracowników na ubezpieczenia emerytalne i rentowe 7 449 000,00 7 650 484,26 7 650 484,26 0,00
Pozycja 4 1 1 0 Przeniesienie lub wykup uprawnień emerytalnych i rentowych przez pracowników 1 300 000,00 48 110,16 48 110,16 0,00
Pozycja 4 1 2 0 Składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe urzędników i pracowników czasowych na urlopach z przyczyn osobistych 0,00 86,62 86,62 0,00
ROZDZ. 4 1 - SKŁADKI NA UBEZPIECZENIA EMERYTALNE I RENTOWE 8 749 000,00 7 698 681,04 7 698 681,04 0,00
TYTUŁ 4 - DOCHODY POCHODZĄCE OD PRACOWNIKÓW INSTYTUCJI 19 932 000,00 18 353 273,07 18 353 273,07 0,00
Pozycja 5 0 0 1 Wpływy ze sprzedaży innego majątku ruchomego - Dochody przeznaczone na określony cel 0,00 4 200,00 0,00 4 200,00
Pozycja 5 0 2 0 Wpływy ze sprzedaży publikacji, druków i filmów - Dochody przeznaczone na określony cel 0,00 16 281,41 16 281,41 0,00
ROZDZ. 5 0 - WPŁYWY ZE SPRZEDAŻY MAJĄTKU RUCHOMEGO (DOSTAWY) I NIERUCHOMOŚCI 0,00 20 481,41 16 281,41 4 200,00
Pozycja 5 2 0 0 Dochody z inwestycji lub udzielonych pożyczek, odsetek bankowych i innych odsetek na rachunkach instytucji 0,00 45 866,43 45 866,43 0,00
ROZDZ. 5 2 - DOCHODY Z INWESTYCJI LUB UDZIELONYCH POŻYCZEK, ODSETEK BANKOWYCH I INNYCH ODSETEK 0,00 45 866,43 45 866,43 0,00
Pozycja 5 7 0 0 Dochody pochodzące ze zwrotów kwot wypłaconych omyłkowo - Dochody przeznaczone na określony cel 0,00 512 791,92 512 154,64 637,28
ROZDZ. 5 7 - INNE SKŁADKI I ZWROTY ZWIĄZANE Z DZIAŁALNOŚCIĄ ADMINISTRACYJNĄ INSTYTUCJI 0,00 512 791,92 512 154,64 637,28
TYTUŁ 5 - DOCHODY Z DZIAŁALNOŚCI ADMINISTRACYJNEJ INSTYTUCJI 0,00 579 139,76 574 302,48 4 837,28
Pozycja 9 0 0 0 Różne dochody 200 000,00 358,15 358,15 0,00
ROZDZ. 9 0 - RÓŻNE DOCHODY 200 000,00 358,15 358,15 0,00
TYTUŁ 9 - RÓŻNE DOCHODY 200 000,00 358,15 358,15 0,00
OGÓŁEM 20 132 000,00 18 932 770,98 18 927 933,70 4 837,28
Dochody przeniesione
Pozycja budżetowa Należności rok budżetowy n-1 Zmiany przeniesione z roku n-1 Ogółem środki przeniesione z roku n-1 Środki odzyskane za rok budżetowy n-1 Środki do odzyskania
Pozycja 4 0 0 0 Wpływy z podatków od uposażeń, wynagrodzeń i innych świadczeń członków instytucji, urzędników i innych pracowników 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
Pozycja 4 0 4 0 Wpływy z opłaty specjalnej od wynagrodzeń czynnie zatrudnionych członków instytucji, urzędników i innych pracowników 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
ROZDZ. 4 0 - PODATKI I INNE POTRĄCENIA 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
Pozycja 4 1 0 0 Składki pracowników na ubezpieczenia emerytalne i rentowe 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
Pozycja 4 1 1 0 Przeniesienie lub wykup uprawnień emerytalnych i rentowych przez pracowników 497 779,75 - 288 037,53 209 742,22 139 186,24 70 555,98
Pozycja 4 1 2 0 Składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe urzędników i pracowników czasowych na urlopach z przyczyn osobistych 1 550,29 0,00 1 550,29 1 550,29 0,00
ROZDZ. 4 1 - SKŁADKI NA UBEZPIECZENIA EMERYTALNE I RENTOWE 499 330,04 - 288 037,53 211 292,51 140 736,53 70 555,98
TYTUŁ 4 - DOCHODY POCHODZĄCE OD PRACOWNIKÓW INSTYTUCJI 499 330,04 - 288 037,53 211 292,51 140 736,53 70 555,98
Pozycja 5 0 2 0 Wpływy ze sprzedaży publikacji, druków i filmów - Dochody przeznaczone na określony cel 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
ROZDZ. 5 0 - WPŁYWY ZE SPRZEDAŻY MAJĄTKU RUCHOMEGO (DOSTAWY) I NIERUCHOMOŚCI 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
Pozycja 5 2 0 0 Dochody z inwestycji lub udzielonych pożyczek, odsetek bankowych i innych odsetek na rachunkach instytucji 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
ROZDZ. 5 2 - DOCHODY Z INWESTYCJI LUB UDZIELONYCH POŻYCZEK, ODSETEK BANKOWYCH I INNYCH ODSETEK 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
Pozycja 5 7 0 0 Dochody pochodzące ze zwrotów kwot wypłaconych omyłkowo - Dochody przeznaczone na określony cel 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
ROZDZ. 5 7 - INNE SKŁADKI I ZWROTY ZWIĄZANE Z DZIAŁALNOŚCIĄ ADMINISTRACYJNĄ INSTYTUCJI 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
TYTUŁ 5 - DOCHODY Z DZIAŁALNOŚCI ADMINISTRACYJNEJ INSTYTUCJI 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
Pozycja 9 0 0 0 Różne dochody 252,00 0,00 252,00 252,00 0,00
ROZDZ. 9 0 - RÓŻNE DOCHODY 252,00 0,00 252,00 252,00 0,00
TYTUŁ 9 - RÓŻNE DOCHODY 252,00 0,00 252,00 252,00 0,00
OGÓŁEM 499 582,04 - 288 037,53 211 544,51 140 988,53 70 555,98

ZAŁĄCZNIK  II

ZMIANY STANU ŚRODKÓW ZA ROK BUDŻETOWY

Pozycja budżetowa Budżet wstępny Budżet uzupełniający Przesunięcia Środki za rok budżetowy Środki przeniesione automatycznie z roku

n-1

Pozycja 1 0 0 0 Wynagrodzenia, zwroty kosztów i świadczenia emerytalne 8 205 000,00 320 000,00 8 525 000,00 0,00
Pozycja 1 0 0 2 Świadczenia związane z podjęciem obowiązków lub zakończeniem pełnienia obowiązków 778 000,00 0,00 778 000,00 0,00
Art. 1 0 0 Wynagrodzenia i inne świadczenia 8 983 000,00 320 000,00 9 303 000,00 0,00
Pozycja 1 0 2 0 Dodatki przejściowe 1 126 000,00 - 175 000,00 951 000,00 0,00
Art. 1 0 2 Dodatki przejściowe 1 126 000,00 - 175 000,00 951 000,00 0,00
Pozycja 1 0 3 0 Świadczenia emerytalne i rentowe 2 636 000,00 10 068,00 2 646 068,00 0,00
Art. 1 0 3 Świadczenia emerytalne i rentowe 2 636 000,00 10 068,00 2 646 068,00 0,00
Pozycja 1 0 4 0 Podróże służbowe 324 000,00 0,00 324 000,00 89 394,69
Art. 1 0 4 Podróże służbowe 324 000,00 0,00 324 000,00 89 394,69
Pozycja 1 0 6 0 Szkolenia 140 000,00 0,00 140 000,00 23 406,75
Art. 1 0 6 Szkolenia 140 000,00 0,00 140 000,00 23 406,75
Pozycja 1 0 9 0 Środki rezerwowe 155 068,00 - 155 068,00 0,00 0,00
Art. 1 0 9 Środki rezerwowe 155 068,00 - 155 068,00 0,00 0,00
ROZDZ. 1 0 - CZŁONKOWIE INSTYTUCJI 13 364 068,00 0,00 13 364 068,00 112 801,44
Pozycja 1 2 0 0 Wynagrodzenia i zwroty kosztów 91 008 515,00 0,00 91 008 515,00 0,00
Pozycja 1 2 0 2 Godziny nadliczbowe, za które pobierane jest wynagrodzenie 587 000,00 0,00 587 000,00 0,00
Pozycja 1 2 0 4 Świadczenia związane z podjęciem obowiązków, przeniesieniem lub zakończeniem pełnienia obowiązków 1 522 000,00 0,00 1 522 000,00 158 853,19
Art. 1 2 0 Wynagrodzenia i inne świadczenia 93 117 515,00 0,00 93 117 515,00 158 853,19
Pozycja 1 2 2 0 Odprawa w przypadku pozbawienia stanowiska z przyczyn służbowych (art. 41 i 50 regulaminu pracowniczego) 0,00 0,00 0,00 0,00
Art. 1 2 2 Odprawa w przypadku wcześniejszego zakończenia stosunku pracy 0,00 0,00 0,00 0,00
Pozycja 1 2 9 0 Środki rezerwowe 1 128 015,00 0,00 1 128 015,00 0,00
Art. 1 2 9 Środki rezerwowe 1 128 015,00 0,00 1 128 015,00 0,00
ROZDZ. 1 2 - URZĘDNICY I PRACOWNICY CZASOWI 94 245 530,00 0,00 94 245 530,00 158 853,19
Pozycja 1 4 0 0 Inni pracownicy 3 126 800,00 - 250 000,00 2 876 800,00 0,00
Pozycja 1 4 0 4 Staże i wymiany urzędników 861 000,00 350 000,00 1 211 000,00 0,00
Pozycja 1 4 0 5 Inne usługi zewnętrzne 299 000,00 - 100 000,00 199 000,00 2 396,18
Pozycja 1 4 0 6 Zewnętrzne usługi językowe 264 100,00 13 900,00 278 000,00 34 847,41
Art. 1 4 0 Inni pracownicy i personel zewnętrzny 4 550 900,00 13 900,00 4 564 800,00 37 243,59
Pozycja 1 4 9 0 Środki rezerwowe 39 000,00 0,00 39 000,00 0,00
Art. 1 4 9 Środki rezerwowe 39 000,00 0,00 39 000,00 0,00
ROZDZ. 1 4 - INNI PRACOWNICY I ŚWIADCZENIA ZEWNĘTRZNE 4 589 900,00 13 900,00 4 603 800,00 37 243,59
Pozycja 1 6 1 0 Różne wydatki związane z rekrutacją personelu 142 000,00 0,00 142 000,00 63 215,02
Pozycja 1 6 1 2 Doskonalenie zawodowe 1 030 000,00 0,00 1 030 000,00 350 648,36
Art. 1 6 1 Wydatki związane z zarządzaniem personelem 1 172 000,00 0,00 1 172 000,00 413 863,38
Pozycja 1 6 2 0 Podróże służbowe 3 450 000,00 0,00 3 450 000,00 703 000,00
Art. 1 6 2 Podróże służbowe 3 450 000,00 0,00 3 450 000,00 703 000,00
Pozycja 1 6 3 0 Świadczenia socjalne 25 000,00 0,00 25 000,00 2 000,00
Pozycja 1 6 3 2 Kontakty pozasłużbowe między pracownikami i inna działalność społeczna 86 000,00 0,00 86 000,00 9 847,47
Art. 1 6 3 Zapomogi na rzecz pracowników instytucji 111 000,00 0,00 111 000,00 11 847,47
Pozycja 1 6 5 0 Służba zdrowia 277 000,00 0,00 277 000,00 53 084,74
Pozycja 1 6 5 2 Restauracje i stołówki 62 000,00 0,00 62 000,00 11 362,51
Pozycja 1 6 5 4 Centrum Małego Dziecka (żłobek) 1 239 000,00 0,00 1 239 000,00 145 667,85
Art. 1 6 5 Działalność dotycząca wszystkich pracowników instytucji 1 578 000,00 0,00 1 578 000,00 210 115,10
ROZDZ. 1 6 - INNE WYDATKI DOTYCZĄCE PRACOWNIKÓW INSTYTUCJI 6 311 000,00 0,00 6 311 000,00 1 338 825,95
TYTUŁ 1 - PRACOWNICY INSTYTUCJI 118 510 498,00 13 900,00 118 524 398,00 1 647 724,17
Pozycja 2 0 0 0 Czynsze 3 884 000,00 - 48 500,00 3 835 500,00 32 698,41
Pozycja 2 0 0 3 Zakup nieruchomości 11 000 000,00 0,00 11 000 000,00 54 261 847,41
Pozycja 2 0 0 7 Zagospodarowanie pomieszczeń służbowych 165 000,00 0,00 165 000,00 196 549,44
Pozycja 2 0 0 8 Badania i pomoc techniczna związane z inwestycjami 30 000,00 48 500,00 78 500,00 37 023,95
Art. 2 0 0 Budynki 15 079 000,00 0,00 15 079 000,00 54 528 119,21
Pozycja 2 0 2 2 Sprzątanie i utrzymanie obiektów 1 153 000,00 65 000,00 1 218 000,00 191 333,35
Pozycja 2 0 2 4 Zużycie energii 1 012 000,00 0,00 1 012 000,00 246 714,94
Pozycja 2 0 2 6 Ochrona i nadzór budynków 1 121 000,00 0,00 1 121 000,00 124 965,36
Pozycja 2 0 2 8 Ubezpieczenia 73 000,00 - 22 000,00 51 000,00 5 120,65
Pozycja 2 0 2 9 Inne wydatki na budynki 80 000,00 0,00 80 000,00 14 966,24
Art. 2 0 2 Koszty związane z budynkami 3 439 000,00 43 000,00 3 482 000,00 583 100,54
ROZDZ. 2 0 - BUDYNKI I KOSZTY DODATKOWE 18 518 000,00 43 000,00 18 561 000,00 55 111 219,75
Pozycja 2 1 0 0 Zakup, konserwacja oraz utrzymanie sprzętu i oprogramowania komputerowego 2 164 333,00 - 450 000,00 1 714 333,00 766 688,24
Pozycja 2 1 0 2 Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją, rozbudową oraz konserwacją oprogramowania i systemów komputerowych 3 538 000,00 450 000,00 3 988 000,00 1 719 417,57
Pozycja 2 1 0 3 Telekomunikacja 663 000,00 0,00 663 000,00 169 428,91
Art. 2 1 0 Wyposażenie, koszty eksploatacyjne oraz usługi związane z informatyką i telekomunikacją 6 365 333,00 0,00 6 365 333,00 2 655 534,72
Pozycja 2 1 2 0 Meble 137 000,00 0,00 137 000,00 73 227,59
Art. 2 1 2 Meble 137 000,00 0,00 137 000,00 73 227,59
Pozycja 2 1 4 0 Wyposażenie i instalacje techniczne 130 000,00 0,00 130 000,00 46 383,80
Art. 2 1 4 Wyposażenie i instalacje techniczne 130 000,00 0,00 130 000,00 46 383,80
Pozycja 2 1 6 0 Pojazdy 610 000,00 - 43 000,00 567 000,00 10 514,33
Art. 2 1 6 Pojazdy 610 000,00 - 43 000,00 567 000,00 10 514,33
ROZDZ. 2 1 - INFORMATYKA, SPRZĘT I MAJĄTEK RUCHOMY: ZAKUP, WYNAJEM I UTRZYMANIE 7 242 333,00 - 43 000,00 7 199 333,00 2 785 660,44
Pozycja 2 3 0 0 Materiały papiernicze, biurowe oraz jednorazowego użytku 155 000,00 0,00 155 000,00 70 435,66
Art. 2 3 0 Materiały papiernicze, biurowe oraz jednorazowego użytku 155 000,00 0,00 155 000,00 70 435,66
Pozycja 2 3 1 0 Obciążenia finansowe 20 000,00 0,00 20 000,00 0,00
Art. 2 3 1 Obciążenia finansowe 20 000,00 0,00 20 000,00 0,00
Pozycja 2 3 2 0 Koszty prawne 20 000,00 16 000,00 36 000,00 406,92
Art. 2 3 2 Koszty prawne i odszkodowania 20 000,00 16 000,00 36 000,00 406,92
Pozycja 2 3 6 0 Opłaty pocztowe 60 000,00 0,00 60 000,00 15 681,22
Art. 2 3 6 Opłaty pocztowe 60 000,00 0,00 60 000,00 15 681,22
Pozycja 2 3 8 0 Inne wydatki administracyjne 149 000,00 10 000,00 159 000,00 28 280,58
Art. 2 3 8 Inne wydatki administracyjne 149 000,00 10 000,00 159 000,00 28 280,58
ROZDZ. 2 3 - BIEŻĄCE WYDATKI ADMINISTRACYJNE 404 000,00 26 000,00 430 000,00 114 804,38
Pozycja 2 5 2 0 Wydatki na przyjęcia i cele reprezentacyjne 252 000,00 - 10 000,00 242 000,00 100 956,64
Art. 2 5 2 Wydatki na przyjęcia i cele reprezentacyjne 252 000,00 - 10 000,00 242 000,00 100 956,64
Pozycja 2 5 4 0 Posiedzenia, kongresy i konferencje 127 000,00 0,00 127 000,00 18 075,34
Art. 2 5 4 Posiedzenia, kongresy i konferencje 127 000,00 0,00 127 000,00 18 075,34
Pozycja 2 5 6 0 Wydatki na cele informacyjne oraz udział w imprezach i akcjach o charakterze publicznym 17 000,00 0,00 17 000,00 1 184,95
Art. 2 5 6 Wydatki na cele informacyjne oraz udział w imprezach i akcjach o charakterze publicznym 17 000,00 0,00 17 000,00 1 184,95
Pozycja 2 5 7 0 Wspólna Służba Tłumaczeń Ustnych i Konferencji 472 000,00 0,00 472 000,00 94 973,25
Art. 2 5 7 Wspólna Służba Tłumaczeń Ustnych i Konferencji 472 000,00 0,00 472 000,00 94 973,25
ROZDZ. 2 5 - POSIEDZENIA I KONFERENCJE 868 000,00 - 10 000,00 858 000,00 215 190,18
Pozycja 2 7 0 0 Konsultacje, badania i analizy o ograniczonym charakterze 585 000,00 0,00 585 000,00 288 547,56
Art. 2 7 0 Konsultacje, badania i analizy o ograniczonym charakterze 585 000,00 0,00 585 000,00 288 547,56
Pozycja 2 7 2 0 Wydatki na dokumentację, bibliotekę oraz archiwizację 304 000,00 0,00 304 000,00 20 089,19
Art. 2 7 2 Wydatki na dokumentację, bibliotekę oraz archiwizację 304 000,00 0,00 304 000,00 20 089,19
Pozycja 2 7 4 0 Dziennik Urzędowy 700 000,00 - 16 000,00 684 000,00 735 995,19
Pozycja 2 7 4 1 Publikacje różne 800 000,00 0,00 800 000,00 278 358,25
Art. 2 7 4 Produkcja i rozpowszechnianie 1 500 000,00 - 16 000,00 1 484 000,00 1 014 353,44
ROZDZ. 2 7 - INFORMACJA: POZYSKIWANIE, ARCHIWIZACJA, PRODUKCJA I ROZPOWSZECHNIANIE 2 389 000,00 - 16 000,00 2 373 000,00 1 322 990,19
TYTUŁ 2 - BUDYNKI, MEBLE, WYPOSAŻENIE I RÓŻNE WYDATKI OPERACYJNE 29 421 333,00 0,00 29 421 333,00 59 549 864,94
10.0 Środki rezerwowe 13 900,00 - 13 900,00 0,00 0,00
ROZDZ. 1 0 0 - ŚRODKI REZERWOWE 13 900,00 - 13 900,00 0,00 0,00
TYTUŁ 1 0 - INNE WYDATKI 13 900,00 - 13 900,00 0,00 0,00
OGÓŁEM 147 945 731,00 0,00 147 945 731,00 61 197 589,11

ZAŁĄCZNIK  III

WYKORZYSTANIE ŚRODKÓW ZA ROK BUDŻETOWY

Pozycja budżetowa Środki za rok budżetowy Zobowiązania Płatności Zobowiązania pozostające do spłaty Środki przeniesione automatycznie na rok budżetowy n+1 Środki anulowane
Pozycja 1 0 0 0 Wynagrodzenia, zwroty kosztów i świadczenia emerytalne 8 525 000,00 8 439 265,02 8 439 265,02 0,00 0,00 85 734,98
Pozycja 1 0 0 2 Świadczenia związane z podjęciem obowiązków lub zakończeniem pełnienia obowiązków 778 000,00 652 440,41 545 019,80 107 420,61 107 420,61 125 559,59
Art. 1 0 0 Wynagrodzenia i inne świadczenia 9 303 000,00 9 091 705,43 8 984 284,82 107 420,61 107 420,61 211 294,57
Pozycja 1 0 2 0 Dodatki przejściowe 951 000,00 920 877,68 920 877,68 0,00 0,00 30 122,32
Art. 1 0 2 Dodatki przejściowe 951 000,00 920 877,68 920 877,68 0,00 0,00 30 122,32
Art. 1 0 3 Świadczenia emerytalne i rentowe 2 646 068,00 2 599 228,13 2 599 228,13 0,00 0,00 46 839,87
Pozycja 1 0 4 0 Podróże służbowe 324 000,00 274 703,30 144 595,30 130 108,00 130 108,00 49 296,70
Art. 1 0 4 Podróże służbowe 324 000,00 274 703,30 144 595,30 130 108,00 130 108,00 49 296,70
Pozycja 1 0 6 0 Szkolenia 140 000,00 93 349,36 38 263,88 55 085,48 55 085,48 46 650,64
Art. 1 0 6 Szkolenia 140 000,00 93 349,36 38 263,88 55 085,48 55 085,48 46 650,64
Pozycja 1 0 9 0 Środki rezerwowe 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
Art. 1 0 9 Środki rezerwowe 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
ROZDZ. 1 0 - CZŁONKOWIE INSTYTUCJI 13 364 068,00 12 979 863,90 12 687 249,81 292 614,09 292 614,09 384 204,10
Pozycja 1 2 0 0 Wynagrodzenia i zwroty kosztów 91 008 515,00 85 608 074,84 85 608 074,84 0,00 0,00 5 400 440,16
Pozycja 1 2 0 2 Godziny nadliczbowe, za które pobierane jest wynagrodzenie 587 000,00 462 234,15 462 234,15 0,00 0,00 124 765,85
Pozycja 1 2 0 4 Świadczenia związane z podjęciem obowiązków, przeniesieniem lub zakończeniem pełnienia obowiązków 1 522 000,00 1 388 328,11 1 033 468,56 354 859,55 354 859,55 133 671,89
Art. 1 2 0 Wynagrodzenia i inne świadczenia 93 117 515,00 87 458 637,10 87 103 777,55 354 859,55 354 859,55 5 658 877,90
Pozycja 1 2 2 0 Odprawa w przypadku pozbawienia stanowiska z przyczyn służbowych (art. 41 i 50 regulaminu pracowniczego) 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
Art. 1 2 2 Odprawa w przypadku wcześniejszego zakończenia stosunku pracy 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
Pozycja 1 2 9 0 Środki rezerwowe 1 128 015,00 0,00 0,00 0,00 0,00 1 128 015,00
Art. 1 2 9 Środki rezerwowe 1 128 015,00 0,00 0,00 0,00 0,00 1 128 015,00
ROZDZ. 1 2 - URZĘDNICY I PRACOWNICY CZASOWI 94 245 530,00 87 458 637,10 87 103 777,55 354 859,55 354 859,55 6 786 892,90
Pozycja 1 4 0 0 Inni pracownicy 2 876 800,00 2 374 587,02 2 374 587,02 0,00 0,00 502 212,98
Pozycja 1 4 0 4 Staże i wymiany urzędników 1 211 000,00 977 109,34 977 109,34 0,00 0,00 233 890,66
Pozycja 1 4 0 5 Inne usługi zewnętrzne 199 000,00 3 064,75 3 064,75 0,00 0,00 195 935,25
Pozycja 1 4 0 6 Zewnętrzne usługi językowe 278 000,00 234 837,57 212 598,68 22 238,89 22 238,89 43 162,43
Art. 1 4 0 Inni pracownicy i personel zewnętrzny 4 564 800,00 3 589 598,68 3 567 359,79 22 238,89 22 238,89 975 201,32
Pozycja 1 4 9 0 Środki rezerwowe 39 000,00 0,00 0,00 0,00 0,00 39 000,00
Art. 1 4 9 Środki rezerwowe 39 000,00 0,00 0,00 0,00 0,00 39 000,00
ROZDZ. 1 4 - INNI PRACOWNICY I ŚWIADCZENIA ZEWNĘTRZNE 4 603 800,00 3 589 598,68 3 567 359,79 22 238,89 22 238,89 1 014 201,32
Pozycja 1 6 1 0 Różne wydatki związane z rekrutacją personelu 142 000,00 55 500,00 45 198,13 10 301,87 10 301,87 86 500,00
Pozycja 1 6 1 2 Doskonalenie zawodowe 1 030 000,00 593 882,65 421 238,41 172 644,24 172 644,24 436 117,35
Art. 1 6 1 Wydatki związane z zarządzaniem personelem 1 172 000,00 649 382,65 466 436,54 182 946,11 182 946,11 522 617,35
Pozycja 1 6 2 0 Podróże służbowe 3 450 000,00 3 231 559,72 2 774 619,73 456 939,99 456 939,99 218 440,28
Art. 1 6 2 Podróże służbowe 3 450 000,00 3 231 559,72 2 774 619,73 456 939,99 456 939,99 218 440,28
Pozycja 1 6 3 0 Świadczenia socjalne 25 000,00 11 000,00 2 357,69 8 642,31 8 642,31 14 000,00
Pozycja 1 6 3 2 Kontakty pozasłużbowe między pracownikami i inna działalność społeczna 86 000,00 53 649,51 53 649,51 0,00 0,00 32 350,49
Art. 1 6 3 Zapomogi na rzecz pracowników instytucji 111 000,00 64 649,51 56 007,20 8 642,31 8 642,31 46 350,49
Pozycja 1 6 5 0 Służba zdrowia 277 000,00 80 985,25 49 628,23 31 357,02 31 357,02 196 014,75
Pozycja 1 6 5 2 Restauracje i stołówki 62 000,00 46 756,91 34 182,19 12 574,72 12 574,72 15 243,09
Pozycja 1 6 5 4 Centrum Małego Dziecka (żłobek) 1 239 000,00 1 045 677,87 829 258,34 216 419,53 216 419,53 193 322,13
Art. 1 6 5 Działalność dotycząca wszystkich pracowników instytucji 1 578 000,00 1 173 420,03 913 068,76 260 351,27 260 351,27 404 579,97
ROZDZ. 1 6 - INNE WYDATKI DOTYCZĄCE PRACOWNIKÓW INSTYTUCJI 6 311 000,00 5 119 011,91 4 210 132,23 908 879,68 908 879,68 1 191 988,09
TYTUŁ 1 - PRACOWNICY INSTYTUCJI 118 524 398,00 109 147 111,59 107 568 519,38 1 578 592,21 1 578 592,21 9 377 286,41
Pozycja 2 0 0 0 Czynsze 3 835 500,00 3 835 500,00 3 814 961,41 20 538,59 20 538,59 0,00
Pozycja 2 0 0 3 Zakup nieruchomości 11 000 000,00 11 000 000,00 1 361 544,36 9 638 455,64 9 638 455,64 0,00
Pozycja 2 0 0 7 Zagospodarowanie pomieszczeń służbowych 165 000,00 164 991,55 152 947,47 12 044,08 12 044,08 8,45
Pozycja 2 0 0 8 Badania i pomoc techniczna związane z inwestycjami 78 500,00 53 023,46 51 349,24 1 674,22 1 674,22 25 476,54
Art. 2 0 0 Budynki 15 079 000,00 15 053 515,01 5 380 802,48 9 672 712,53 9 672 712,53 25 484,99
Pozycja 2 0 2 2 Sprzątanie i utrzymanie obiektów 1 218 000,00 1 217 797,55 856 829,80 360 967,75 360 967,75 202,45
Pozycja 2 0 2 4 Zużycie energii 1 012 000,00 1 012 000,00 737 071,52 274 928,48 274 928,48 0,00
Pozycja 2 0 2 6 Ochrona i nadzór budynków 1 121 000,00 976 279,89 575 875,67 400 404,22 400 404,22 144 720,11
Pozycja 2 0 2 8 Ubezpieczenia 51 000,00 51 000,00 46 678,87 4 321,13 4 321,13 0,00
Pozycja 2 0 2 9 Inne wydatki na budynki 80 000,00 80 000,00 59 024,83 20 975,17 20 975,17 0,00
Art. 2 0 2 Koszty związane z budynkami 3 482 000,00 3 337 077,44 2 275 480,69 1 061 596,75 1 061 596,75 144 922,56
ROZDZ. 2 0 - BUDYNKI I KOSZTY DODATKOWE 18 561 000,00 18 390 592,45 7 656 283,17 10 734 309,28 10 734 309,28 170 407,55
Pozycja 2 1 0 0 Zakup, konserwacja oraz utrzymanie sprzętu i oprogramowania komputerowego 1 714 333,00 1 714 318,57 1 284 166,30 430 152,27 430 152,27 14,43
Pozycja 2 1 0 2 Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją, rozbudową oraz konserwacją oprogramowania i systemów komputerowych 3 988 000,00 3 988 000,00 2 215 610,07 1 772 389,93 1 772 389,93 0,00
Pozycja 2 1 0 3 Telekomunikacja 663 000,00 662 999,92 534 925,07 128 074,85 128 074,85 0,08
Art. 2 1 0 Wyposażenie, koszty eksploatacyjne oraz usługi związane z informatyką i telekomunikacją 6 365 333,00 6 365 318,49 4 034 701,44 2 330 617,05 2 330 617,05 14,51
Pozycja 2 1 2 0 Meble 137 000,00 136 499,68 112 554,64 23 945,04 23 945,04 500,32
Art. 2 1 2 Meble 137 000,00 136 499,68 112 554,64 23 945,04 23 945,04 500,32
Pozycja 2 1 4 0 Wyposażenie i instalacje techniczne 130 000,00 127 173,22 93 060,54 34 112,68 34 112,68 2 826,78
Art. 2 1 4 Wyposażenie i instalacje techniczne 130 000,00 127 173,22 93 060,54 34 112,68 34 112,68 2 826,78
Pozycja 2 1 6 0 Pojazdy 567 000,00 507 590,51 495 773,05 11 817,46 11 817,46 59 409,49
Art. 2 1 6 Pojazdy 567 000,00 507 590,51 495 773,05 11 817,46 11 817,46 59 409,49
ROZDZ. 2 1 - INFORMATYKA, SPRZĘT I MAJĄTEK RUCHOMY: ZAKUP, WYNAJEM I UTRZYMANIE 7 199 333,00 7 136 581,90 4 736 089,67 2 400 492,23 2 400 492,23 62 751,10
Pozycja 2 3 0 0 Materiały papiernicze, biurowe oraz jednorazowego użytku 155 000,00 154 045,02 106 050,36 47 994,66 47 994,66 954,98
Art. 2 3 0 Materiały papiernicze, biurowe oraz jednorazowego użytku 155 000,00 154 045,02 106 050,36 47 994,66 47 994,66 954,98
Pozycja 2 3 1 0 Obciążenia finansowe 20 000,00 20 000,00 15 042,00 4 958,00 4 958,00 0,00
Art. 2 3 1 Obciążenia finansowe 20 000,00 20 000,00 15 042,00 4 958,00 4 958,00 0,00
Pozycja 2 3 2 0 Koszty prawne 36 000,00 36 000,00 0,00 36 000,00 36 000,00 0,00
Art. 2 3 2 Koszty prawne i odszkodowania 36 000,00 36 000,00 0,00 36 000,00 36 000,00 0,00
Pozycja 2 3 6 0 Opłaty pocztowe 60 000,00 43 105,00 28 092,53 15 012,47 15 012,47 16 895,00
Art. 2 3 6 Opłaty pocztowe 60 000,00 43 105,00 28 092,53 15 012,47 15 012,47 16 895,00
Pozycja 2 3 8 0 Inne wydatki administracyjne 159 000,00 152 746,87 124 308,36 28 438,51 28 438,51 6 253,13
Art. 2 3 8 Inne wydatki administracyjne 159 000,00 152 746,87 124 308,36 28 438,51 28 438,51 6 253,13
ROZDZ. 2 3 - BIEŻĄCE WYDATKI ADMINISTRACYJNE 430 000,00 405 896,89 273 493,25 132 403,64 132 403,64 24 103,11
Pozycja 2 5 2 0 Wydatki na przyjęcia i cele reprezentacyjne 242 000,00 238 885,90 136 918,04 101 967,86 101 967,86 3 114,10
Art. 2 5 2 Wydatki na przyjęcia i cele reprezentacyjne 242 000,00 238 885,90 136 918,04 101 967,86 101 967,86 3 114,10
Pozycja 2 5 4 0 Posiedzenia, kongresy i konferencje 127 000,00 118 838,13 91 194,15 27 643,98 27 643,98 8 161,87
Art. 2 5 4 Posiedzenia, kongresy i konferencje 127 000,00 118 838,13 91 194,15 27 643,98 27 643,98 8 161,87
Pozycja 2 5 6 0 Wydatki na cele informacyjne oraz udział w imprezach i akcjach o charakterze publicznym 17 000,00 16 999,24 12 943,39 4 055,85 4 055,85 0,76
Art. 2 5 6 Wydatki na cele informacyjne oraz udział w imprezach i akcjach o charakterze publicznym 17 000,00 16 999,24 12 943,39 4 055,85 4 055,85 0,76
Pozycja 2 5 7 0 Wspólna Służba Tłumaczeń Ustnych i Konferencji 472 000,00 472 000,00 401 321,22 70 678,78 70 678,78 0,00
Art. 2 5 7 Wspólna Służba Tłumaczeń Ustnych i Konferencji 472 000,00 472 000,00 401 321,22 70 678,78 70 678,78 0,00
ROZDZ. 2 5 - POSIEDZENIA I KONFERENCJE 858 000,00 846 723,27 642 376,80 204 346,47 204 346,47 11 276,73
Pozycja 2 7 0 0 Konsultacje, badania i analizy o ograniczonym charakterze 585 000,00 450 253,97 227 583,42 222 670,55 222 670,55 134 746,03
Art. 2 7 0 Konsultacje, badania i analizy o ograniczonym charakterze 585 000,00 450 253,97 227 583,42 222 670,55 222 670,55 134 746,03
Pozycja 2 7 2 0 Wydatki na dokumentację, bibliotekę oraz archiwizację 304 000,00 300 302,65 209 391,59 90 911,06 90 911,06 3 697,35
Art. 2 7 2 Wydatki na dokumentację, bibliotekę oraz archiwizację 304 000,00 300 302,65 209 391,59 90 911,06 90 911,06 3 697,35
Pozycja 2 7 4 0 Dziennik Urzędowy 684 000,00 684 000,00 90 552,05 593 447,95 593 447,95 0,00
Pozycja 2 7 4 1 Publikacje różne 800 000,00 596 967,77 269 533,84 327 433,93 327 433,93 203 032,23
Art. 2 7 4 Produkcja i rozpowszechnianie 1 484 000,00 1 280 967,77 360 085,89 920 881,88 920 881,88 203 032,23
ROZDZ. 2 7 - INFORMACJA: POZYSKIWANIE, ARCHIWIZACJA, PRODUKCJA I ROZPOWSZECHNIANIE 2 373 000,00 2 031 524,39 797 060,90 1 234 463,49 1 234 463,49 341 475,61
OGÓŁEM TYTUŁ 2 - BUDYNKI, MEBLE, WYPOSAŻENIE I RÓŻNE WYDATKI OPERACYJNE 29 421 333,00 28 811 318,90 14 105 303,79 14 706 015,11 14 706 015,11 610 014,10
OGÓŁEM 147 945 731,00 137 958 430,49 121 673 823,17 16 284 607,32 16 284 607,32 9 987 300,51

ZAŁĄCZNIK  IV

WYKORZYSTANIE ŚRODKÓW PRZENIESIONYCH Z ROKU 2009

Środki przeniesione automatycznie Środki anulowane Środki przeniesione na mocy decyzji
Pozycja budżetowa Środki przeniesione automatycznie Płatności z przeniesionych środków
Pozycja 1 0 4 0 Podróże służbowe 89 394,69 77 241,2 12 153,49 0,00
Art. 1 0 4 Podróże służbowe 89 394,69 77 241,2 12 153,49 0,00
Pozycja 1 0 6 0 Szkolenia 23 406,75 18 655,88 4 750,87 0,00
Art. 1 0 6 Szkolenia 23 406,75 18 655,88 4 750,87 0,00
ROZDZ. 1 0 - CZŁONKOWIE INSTYTUCJI 112 801,44 95 897,08 16 904,36 0,00
Pozycja 1 2 0 4 Świadczenia związane z podjęciem obowiązków, przeniesieniem lub zakończeniem pełnienia obowiązków 158 853,19 128 416,03 30 437,16 0,00
Art. 1 2 0 Wynagrodzenia i inne świadczenia 158 853,19 128 416,03 30 437,16 0,00
ROZDZ. 1 2 - URZĘDNICY I PRACOWNICY CZASOWI 158 853,19 128 416,03 30 437,16 0,00
Pozycja 1 4 0 4 Staże i wymiany urzędników 0,00 0,00 0,00 0,00
Pozycja 1 4 0 5 Inne usługi zewnętrzne 2 396,18 1 776,25 619,93 0,00
Pozycja 1 4 0 6 Zewnętrzne usługi językowe 34 847,41 26 582,53 8 264,88 0,00
Art. 1 4 0 Inni pracownicy i personel zewnętrzny 37 243,59 28 358,78 8 884,81 0,00
ROZDZ. 1 4 - INNI PRACOWNICY I ŚWIADCZENIA ZEWNĘTRZNE 37 243,59 28 358,78 8 884,81 0,00
Pozycja 1 6 1 0 Różne wydatki związane z rekrutacją personelu 63 215,02 10 507,24 52 707,78 0,00
Pozycja 1 6 1 2 Doskonalenie zawodowe 350 648,36 336 612,86 14 035,50 0,00
Art. 1 6 1 Wydatki związane z zarządzaniem personelem 413 863,38 347 120,10 66 743,28 0,00
Pozycja 1 6 2 0 Podróże służbowe 703 000,00 702 383,95 616,05 0,00
Art. 1 6 2 Podróże służbowe 703 000,00 702 383,95 616,05 0,00
Pozycja 1 6 3 0 Świadczenia socjalne 2 000,00 1 268,99 731,01 0,00
Pozycja 1 6 3 2 Kontakty pozasłużbowe między pracownikami i inna działalność społeczna 9 847,47 2 500,00 7 347,47 0,00
Art. 1 6 3 Zapomogi na rzecz pracowników instytucji 11 847,47 3 768,99 8 078,48 0,00
Pozycja 1 6 5 0 Służba zdrowia 53 084,74 14 631,49 38 453,25 0,00
Pozycja 1 6 5 2 Restauracje i stołówki 11 362,51 11 192,08 170,43 0,00
Pozycja 1 6 5 4 Centrum Małego Dziecka (żłobek) 145 667,85 121 200,71 24 467,14 0,00
Art. 1 6 5 Działalność dotycząca wszystkich pracowników instytucji 210 115,10 147 024,28 63 090,82 0,00
ROZDZ. 1 6 - INNE WYDATKI DOTYCZĄCE PRACOWNIKÓW INSTYTUCJI 1 338 825,95 1 200 297,32 138 528,63 0,00
TYTUŁ 1 - PRACOWNICY INSTYTUCJI 1 647 724,17 1 452 969,21 194 754,96 0,00
Pozycja 2 0 0 0 Czynsze 32 698,41 26 138,87 6 559,54 0,00
Pozycja 2 0 0 3 Zakup nieruchomości 54 261 847,41 54 258 347,41 3 500,00 0,00
Pozycja 2 0 0 7 Zagospodarowanie pomieszczeń służbowych 196 549,44 196 548,44 1,00 0,00
Pozycja 2 0 0 8 Badania i pomoc techniczna związane z inwestycjami 37 023,95 31 843,52 5 180,43 0,00
Art. 2 0 0 Budynki 54 528 119,21 54 512 878,24 15 240,97 0,00
Pozycja 2 0 2 2 Sprzątanie i utrzymanie obiektów 191 333,35 178 589,05 12 744,30 0,00
Pozycja 2 0 2 4 Zużycie energii 246 714,94 144 123,41 102 591,53 0,00
Pozycja 2 0 2 6 Ochrona i nadzór budynków 124 965,36 116 494,64 8 470,72 0,00
Pozycja 2 0 2 8 Ubezpieczenia 5 120,65 4 536,27 584,38 0,00
Pozycja 2 0 2 9 Inne wydatki na budynki 14 966,24 8 094,62 6 871,62 0,00
Art. 2 0 2 Koszty związane z budynkami 583 100,54 451 837,99 131 262,55 0,00
ROZDZ. 2 0 - BUDYNKI I KOSZTY DODATKOWE 55 111 219,75 54 964 716,23 146 503,52 0,00
Pozycja 2 1 0 0 Zakup, konserwacja oraz utrzymanie sprzętu i oprogramowania komputerowego 766 688,24 766 520,07 168,17 0,00
Pozycja 2 1 0 2 Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją, rozbudową oraz konserwacją oprogramowania i systemów komputerowych 1 719 417,57 1 709 900,68 9 516,89 0,00
Pozycja 2 1 0 3 Telekomunikacja 169 428,91 169 404,11 24,80 0,00
Art. 2 1 0 Wyposażenie, koszty eksploatacyjne oraz usługi związane z informatyką i telekomunikacją 2 655 534,72 2 645 824,86 9 709,86 0,00
Pozycja 2 1 2 0 Meble 73 227,59 73 227,59 0,00 0,00
Art. 2 1 2 Meble 73 227,59 73 227,59 0,00 0,00
Pozycja 2 1 4 0 Wyposażenie i instalacje techniczne 46 383,80 37 960,40 8 423,40 0,00
Art. 2 1 4 Wyposażenie i instalacje techniczne 46 383,80 37 960,40 8 423,40 0,00
Pozycja 2 1 6 0 Pojazdy 10 514,33 5 083,18 5 431,15 0,00
Art. 2 1 6 Pojazdy 10 514,33 5 083,18 5 431,15 0,00
ROZDZ.2 1 - INFORMATYKA, SPRZĘT I MAJĄTEK RUCHOMY: ZAKUP, WYNAJEM I UTRZYMANIE 2 785 660,44 2 762 096,03 23 564,41 0,00
Pozycja 2 3 0 0 Materiały papiernicze, biurowe oraz jednorazowego użytku 70 435,66 45 614,48 24 821,18 0,00
Art. 2 3 0 Materiały papiernicze, biurowe oraz jednorazowego użytku 70 435,66 45 614,48 24 821,18 0,00
Pozycja 2 3 1 0 Obciążenia finansowe 0,00 0,00 0,00 0,00
Art. 2 3 1 Obciążenia finansowe 0,00 0,00 0,00 0,00
Pozycja 2 3 2 0 Koszty prawne 406,92 280,70 126,22 0,00
Art. 2 3 2 Koszty prawne i odszkodowania 406,92 280,70 126,22 0,00
Pozycja 2 3 6 0 Opłaty pocztowe 15 681,22 13 677,34 2 003,88 0,00
Art. 2 3 6 Opłaty pocztowe 15 681,22 13 677,34 2 003,88 0,00
Pozycja 2 3 8 0 Inne wydatki administracyjne 28 280,58 20 919,09 7 361,49 0,00
Art. 2 3 8 Inne wydatki administracyjne 28 280,58 20 919,09 7 361,49 0,00
ROZDZ. 2 3 - BIEŻĄCE WYDATKI ADMINISTRACYJNE 114 804,38 80 491,61 34 312,77 0,00
Pozycja 2 5 2 0 Wydatki na przyjęcia i cele reprezentacyjne 100 956,64 81 633,50 19 323,14 0,00
Art. 2 5 2 Wydatki na przyjęcia i cele reprezentacyjne 100 956,64 81 633,50 19 323,14 0,00
Pozycja 2 5 4 0 Posiedzenia, kongresy i konferencje 18 075,34 13 453,88 4 621,46 0,00
Art. 2 5 4 Posiedzenia, kongresy i konferencje 18 075,34 13 453,88 4 621,46 0,00
Pozycja 2 5 6 0 Wydatki na cele informacyjne oraz udział w imprezach i akcjach o charakterze publicznym 1 184,95 685,75 499,20 0,00
Art. 2 5 6 Wydatki na cele informacyjne oraz udział w imprezach i akcjach o charakterze publicznym 1 184,95 685,75 499,20 0,00
Pozycja 2 5 7 0 Wspólna Służba Tłumaczeń Ustnych i Konferencji 94 973,25 86 542,17 8 431,08 0,00
Art. 2 5 7 0 Wspólna Służba Tłumaczeń Ustnych i Konferencji 94 973,25 86 542,17 8 431,08 0,00
ROZDZ. 2 5 - POSIEDZENIA I KONFERENCJE 215 190,18 182 315,30 32 874,88 0,00
Pozycja 2 7 0 0 Konsultacje, badania i analizy o ograniczonym charakterze 288 547,56 261 432,10 27 115,46 0,00
Art. 2 7 0 Konsultacje, badania i analizy o ograniczonym charakterze 288 547,56 261 432,10 27 115,46 0,00
Pozycja 2 7 2 0 Wydatki na dokumentację, bibliotekę oraz archiwizację 20 089,19 14 901,53 5 187,66 0,00
Art. 2 7 2 Wydatki na dokumentację, bibliotekę oraz archiwizację 20 089,19 14 901,53 5 187,66 0,00
Pozycja 2 7 4 0 Dziennik Urzędowy 735 995,19 396 608,63 339 386,56 0,00
Pozycja 2 7 4 1 Publikacje różne 278 358,25 253 053,67 25 304,58 0,00
Art. 2 7 4 Produkcja i rozpowszechnianie 1 014 353,44 649 662,30 364 691,14 0,00
ROZDZ. 2 7 - INFORMACJA: POZYSKIWANIE, ARCHIWIZACJA, PRODUKCJA I ROZPOWSZECHNIANIE 1 322 990,19 925 995,93 396 994,26 0,00
OGÓŁEM TYTUŁ 2 - BUDYNKI, MEBLE, WYPOSAŻENIE I RÓŻNE WYDATKI OPERACYJNE 59 549 864,94 58 915 615,10 634 249,84 0,00
OGÓŁEM 61 197 589,11 60 368 584,31 829 004,80 0,00

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024