Powiadomienie zgodnie z art. 114 ust. 4 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej - Upoważnienie do utrzymania w mocy środków krajowych bardziej rygorystycznych niż przepisy przewidziane przez środek harmonizujący WE.

Powiadomienie zgodnie z art. 114 ust. 4 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej - Upoważnienie do utrzymania w mocy środków krajowych bardziej rygorystycznych niż przepisy przewidziane przez środek harmonizujący WE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2010/C 7/01)

(Dz.U.UE C z dnia 13 stycznia 2010 r.)

1. Pismem z dnia 20 listopada 2009 r., które Komisja otrzymała dnia 26 listopada 2009 r., Królestwo Danii notyfikowało Komisji swój zamiar(1) niedokonania transpozycji dyrektywy 2006/52/WE zmieniającej dyrektywę 95/2/WE w sprawie dodatków do żywności innych niż barwniki i substancje słodzące oraz dyrektywę 94/35/WE w sprawie substancji słodzących używanych w środkach spożywczych(2) do prawa duńskiego w zakresie stosowania azotynów(3) w produktach mięsnych i utrzymania obecnego prawodawstwa krajowego w tym zakresie. Postanowienie nr 22 z dnia 11 stycznia 2005 r. dotyczące dodatków do żywności (Bekendtgørelse nr 22 af 11.1.2005 om tilsætningsstoffer til fødevarer) oraz duński wykaz pozytywnych dozwolonych dodatków do żywności (Liste over tilladte tilsætningsstoffer til fødevarer, »Positivlisten«) zawierają przepisy krajowe, które Dania chciałaby utrzymać.

2. Dyrektywa 2006/52/WE, która została przyjęta przez Parlament Europejski i Radę dnia 5 lipca 2006 r., opiera się na artykule 95 Traktatu WE (nowy artykuł 114 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej - TFUE). Celem tej dyrektywy, w odniesieniu do stosowania azotanów i azotynów w produktach mięsnych, jest osiągnięcie równowagi pomiędzy ryzykiem tworzenia się rakotwórczych nitrozamin spowodowanym obecnością w produktach mięsnych azotynów, a ochronnym działaniem azotynów przeciwdziałających rozwojowi bakterii zagrażającego życiu jadu kiełbasianego, zgodnie z opiniami naukowymi uzyskanymi od Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) oraz Komitetu Naukowego ds. Żywności (SCF).

Dyrektywa 95/2/WE w swej pierwotnej formie ustalała najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości azotynów i azotanów w różnych produktach mięsnych. Dyrektywa 2006/52/WE wprowadza natomiast zasadę, zalecaną w opinii EFSA z 2003 r., iż kontrola azotynów powinna być regulowana w formie ich maksymalnych ilości, które mogą zostać dodane w trakcie produkcji do produktów mięsnych dla E 249 azotynu potasu oraz E 250 azotynu sodu. Ilość ta wynosi 150 mg/kg dla produktów mięsnych ogółem i 100 mg/kg dla sterylizowanych produktów mięsnych.

W drodze wyjątku, dyrektywa 2006/52/WE zawiera najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości dla niektórych określonych tradycyjnie wytwarzanych produktów mięsnych, w przypadku gdy nie była możliwa kontrola ilości wprowadzanej z powodu tradycyjnego procesu produkcji.

3. Duńskie postanowienie nr 22 zezwala na dodawanie E 249 azotynu potasu oraz E 250 azotynu sodu do produktów mięsnych jedynie w przypadku nieprzekroczenia określonych ilości dodanych. W zależności od danych wyrobów te maksymalne ilości wynoszą 0, 60, 100 lub 150 mg/kg. W przeciwieństwie do dyrektywy 2006/52/WE duńskie przepisy nie zawierają żadnych wyjątków od zasady ustalania maksymalnych ilość dodanych azotynów, a w związku z tym nie zezwalają na wprowadzanie do obrotu niektórych tradycyjnie wytwarzanych produktów mięsnych z innych państw członkowskich. Wprowadzając limity 0 i 60 mg/kg, duńskie prawodawstwo przewiduje dodatkowo dla wielu produktów mięsnych niższe limity ilości dodawanych azotynów niż dyrektywa.

4. Przepisy duńskie są zatem bardziej rygorystyczne niż przepisy dyrektywy 2006/52/WE w odniesieniu do dodawania azotynów do produktów mięsnych.

5. Królestwo Danii uważa, iż w przeciwieństwie do dyrektywy 2006/52/WE obowiązujące duńskie przepisy są w pełni zgodne z naukowymi zaleceniami SCF i EFSA, ponieważ nie zawierają wyjątku od zasady kontroli "ilości dodanej", w przeciwieństwie do kontroli poziomów pozostałości.

Dania zwraca także uwagę, że duńskie przepisy poprzez niższe dopuszczalne ilości dodawane w jeszcze większym stopniu minimalizują zagrożenie powodowane przez nitrozaminy. Dania podkreśla, że pomimo faktu, iż jej przepisy ograniczające poziom azotynów, które mogą być dodawane do produktów mięsnych, obowiązują od wielu lat, nigdy nie spowodowały one problemów dotyczących konserwacji odnośnych produktów, a częstotliwość występowania zatruć jadem kiełbasianym jest w Danii w porównaniu z innymi państwami członkowskimi bardzo niska. Od 1980 r. nie odnotowano ani jednego przypadku zatrucia produktami mięsnymi.

6. Komisja rozpatrzy to zawiadomienie zgodnie z art. 114 ust. 4 i 6 TFUE. Artykuł 114 ust. 4 stanowi, że jeżeli po przyjęciu zharmonizowanego środka UE dane państwo członkowskie uzna za konieczne utrzymanie krajowych środków, które są uzasadnione istotnymi wymogami określonymi w art. 36 TFUE lub są związane z ochroną środowiska naturalnego lub środowiska pracy, przedmiotowe państwo członkowskie powiadamia Komisję o tych środkach i podaje powody ich utrzymania. Od otrzymania zawiadomienia o duńskich przepisach Komisja ma do dyspozycji sześć miesięcy na ich zatwierdzenie lub odrzucenie. W tym okresie Komisja sprawdza, czy utrzymanie duńskich przepisów jest uzasadnione ważnymi względami określonymi w art. 36 lub dotyczącymi ochrony środowiska naturalnego i czy nie są one środkiem arbitralnej dyskryminacji lub ukrytym ograniczeniem w handlu i czy nie stanowią one zbędnej i nieproporcjonalnej przeszkody w funkcjonowaniu rynku wewnętrznego.

7. Każda ze stron, która chciałaby zgłosić uwagi dotyczące wspomnianej notyfikacji, musi je przesłać do Komisji w ciągu 30 dni od opublikowania niniejszego zawiadomienia. Wszelkie uwagi nadesłane po upływie tego okresu nie będą brane pod uwagę.

8. Dodatkowych informacji na temat duńskiego powiadomienia udziela:

Komisja Europejska

Dyrekcja Generalna ds. Zdrowia i Konsumentów

DG SANCO. A2 - Zagadnienia Prawne

Pani Elena Savia

Tel. +32 22993900

E-mail: elena.savia@ec.europa.eu

______

(1) Udzielono zezwolenia na 2 lata decyzją Komisji 2008/448/WE z dnia 23 maja 2008 r. dotyczącą przepisów krajowych zgłoszonych przez Danię w sprawie dodawania azotynów do niektórych produktów mięsnych (Dz.U. L 157 z 17.6.2008).

(2) Dz.U. L 204 z 26.7.2006, s. 10.

(3) Powiadomienie dotyczy E 249 azotynu potasu oraz E 250 azotynu sodu.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2010.7.1

Rodzaj: Komunikat
Tytuł: Powiadomienie zgodnie z art. 114 ust. 4 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej - Upoważnienie do utrzymania w mocy środków krajowych bardziej rygorystycznych niż przepisy przewidziane przez środek harmonizujący WE.
Data aktu: 13/01/2010
Data ogłoszenia: 13/01/2010