Sprawozdania dotyczącego postępów Chorwacji w 2009 r.

Sprawozdania dotyczącego postępów Chorwacji w 2009 r.

P7_TA(2010)0023

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 10 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdania o postępach Chorwacji w 2009 r.

(2010/C 341 E/10)

(Dz.U.UE C z dnia 16 grudnia 2010 r.)

Parlament Europejski,

– uwzględniając decyzję Rady z dnia 3 października 2005 r. o rozpoczęciu negocjacji akcesyjnych z Chorwacją,

– uwzględniając swoją rezolucję z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie sprawozdania o postępach Chorwacji w 2008 r.(1),

– uwzględniając sprawozdanie o postępach Chorwacji w 2009 r. opublikowane przez Komisję w dniu 14 października 2009 r. (SEC(2009)1333),

– uwzględniając zalecenia przyjęte na dziesiątym posiedzeniu wspólnej komisji parlamentarnej UE-Chorwacja w dniu 26 listopada 2009 r. w Strasburgu,

– uwzględniając art. 110 ust. 2 Regulaminu,

A. mając na uwadze zaangażowanie nowo wybranego Parlamentu Europejskiego we wspieranie przystąpienia Chorwacji do Unii Europejskiej,

B. mając na uwadze, że pomyślne przystąpienie Chorwacji do UE będzie dla pozostałych krajów Bałkanów Zachodnich pozytywnym bodźcem do integracji europejskiej, a także mając na uwadze, że perspektywa członkostwa w UE to silna zachęta do reform politycznych i gospodarczych oraz do umacniania pokoju i stabilności,

C. mając na uwadze, że pomimo dziewięciomiesięcznego impasu w negocjacjach akcesyjnych i pomimo światowego kryzysu gospodarczego Chorwacja nadal czyni postępy w niemal wszystkich dziedzinach,

D. mając na uwadze opóźnienie w negocjacjach akcesyjnych wynikające ze sporu granicznego ze Słowenią oraz niemożność realizacji orientacyjnego programu działań Komisji, zgodnie z którym negocjacje techniczne z Chorwacją miały być sfinalizowane do końca 2009 r.,

E. mając na uwadze, że porozumienie w sprawie trybu rozwiązania dwustronnego konfliktu granicznego uzyskane przez premierów Słowenii i Chorwacji w dniu 11 września 2009 r. umożliwia otwarcie wszystkich pozostałych rozdziałów i szybkie postępy w negocjacjach akcesyjnych,

F. mając na uwadze, że słoweńsko-chorwackie porozumienie arbitrażowe, podpisane w obecności prezydencji UE w dniu 4 listopada 2009 r., daje podstawy do całkowitego rozwiązania konfliktu granicznego w atmosferze wzajemnego zaufania, gdy tylko zakończona zostanie procedura ratyfikacyjna,

G. mając na uwadze, że negocjacje z Chorwacją mogą zakończyć się w 2010 r., jeżeli Chorwacja wykaże się determinacją, między innymi poprzez doskonalenie administracji publicznej, bardziej zdecydowaną realizację reformy wymiaru sprawiedliwości, stanowcze zwalczanie korupcji i zorganizowanej przestępczości, zagwarantowanie zrównoważonych warunków powrotu uchodźców oraz udostępnienie Międzynarodowemu Trybunałowi Karnemu dla Byłej Jugosławii dokumentacji niezbędnej w procesach w sprawie zbrodni wojennych,

H. mając na uwadze, że w dniu 7 lipca 2009 r. powołano nową premier, która jest zdecydowana utrzymać zaangażowanie Chorwacji na rzecz przystąpienia do UE i dotrzymać harmonogramu reform, w tym reform gospodarczych, a także walki ze zorganizowaną przestępczością i korupcją; mając na uwadze, że wicepremier ds. polityki gospodarczej ustąpił ze stanowiska; mając także na uwadze, że uchylono immunitet byłego ministra obrony na znak politycznego zaangażowania rządu w przejrzyste badanie wszelkich oskarżeń o korupcję,

Uwagi ogólne

1. wyraża uznanie dla Chorwacji za stałe postępy w spełnianiu kryteriów przystąpienia do Unii i w wypełnianiu obowiązków członkowskich; zauważa zdecydowane wysiłki Chorwacji w zakresie przyjęcia niezbędnych aktów prawnych, transpozycji wspólnotowego dorobku prawnego i realizacji reform;

2. z zadowoleniem przyjmuje ponowne podjęcie negocjacji między UE a Chorwacją w dniu 2 października 2009 r., po ponad dziewięciomiesięcznym impasie; uważa, że negocjacje muszą przebiegać sprawnie, by zakończyły się w 2010 r., pod warunkiem, że Chorwacja spełni wszystkie kryteria otwierające i zamykające;

3. wyraża przekonanie, że Chorwacja sprosta pozostałym istotnym wyzwaniom w postaci kryteriów ustanowionych w rozdziałach negocjacyjnych; wskazuje, że kraj ten kontynuuje wysiłki w zakresie reform, zwłaszcza w wymiarze sprawiedliwości i administracji publicznej, w zakresie walki z korupcją i zorganizowaną przestępczością, wspierania praw mniejszości, co obejmuje powrót uchodźców, kontynuowania procesów w sprawie zbrodni wojennych i udostępnienia dokumentacji Międzynarodowemu Trybunałowi Karnemu dla Byłej Jugosławii; wyraża przekonanie, że Chorwacja musi również podjąć znaczne wysiłki o dokończenie restrukturyzacji stoczni;

4. jest zaniepokojony faktem, że pomimo szerokiego poparcia partii politycznych dla przystąpienia do UE maleje społeczne poparcie dla członkostwa tego kraju w UE; zauważa, że według badań opinii publicznej tylko 1/3 mieszkańców uważa przystąpienie do UE za korzystne, co sugeruje, że ogół chorwackiego społeczeństwa bynajmniej nie ma entuzjastycznego stosunku do UE; zachęca chorwackie władze i społeczeństwo obywatelskie do zainicjowania szerszej dyskusji społecznej na temat członkostwa w UE oraz konsekwencji przystąpienia do Unii; zachęca rząd i społeczeństwo obywatelskie, by połączyły siły w celu usprawnienia reform społecznych i przyspieszenia realizacji reform w sądownictwie i administracji publicznej, a także w dziedzinie ochrony środowiska i w polityce gospodarczej;

5. odnotowuje wysiłki ustępującego prezydenta Stjepana Mesicia i wybór Iwo Josipovicia na nowego prezydenta;

Kryteria polityczne

6. z zadowoleniem przyjmuje postępy we wdrażaniu programu reformy administracji publicznej na lata 2008-2011 oraz dalsze wysiłki w tym zakresie przy wyraźnym zaangażowaniu ze strony rządu;

7. z zadowoleniem przyjmuje udział Chorwacji w operacjach i misjach prowadzonych w ramach europejskiej polityki bezpieczeństwa i obrony, a także fakt, że Chorwacja stosuje się do deklaracji dotyczących wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa, wspólnych stanowisk i oświadczeń, ilekroć otrzymuje wnioski o przyłączenie się do nich;

8. podkreśla jednak, że w procedurach administracyjnych oraz w zakresie zdolności zarządczych i administracyjnych odpowiednich instytucji występują jeszcze zasadnicze słabe punkty; wyraża przekonanie, że ogólnie rzecz biorąc, politycy powinni zwracać większą uwagę na doskonalenie służby cywilnej; zauważa, że proces odpolityczniania administracji publicznej jest wciąż we wczesnym stadium i że nie powstały jeszcze pełne ramy prawne pozwalające na utworzenie profesjonalnej i skutecznej służby cywilnej; wskazuje na potrzebę utworzenia nowego systemu płac i częstszego przekazywania odpowiedzialności decyzyjnej ze szczebla zarządczego na szczebel urzędników służby cywilnej;

9. zauważa, że pomimo politycznej woli zwalczania korupcji na wszystkich szczeblach i pomimo istnienia ram prawnych do jej zwalczania korupcja jest wciąż zjawiskiem rozpowszechnionym, a możliwości administracyjne organów państwowych, w tym policji i organów ds. egzekwowania prawa, są wciąż niewystarczające; wzywa właściwe organy do zajęcia się problemem korupcji, występującej w niemal wszystkich grupach społecznych, sektorach gospodarki i sferach rządowych, przede wszystkim w instytucjach służby zdrowia, wymiaru sprawiedliwości, organach samorządu lokalnego, planowania miejskiego oraz sektorze budowlanym i przedsiębiorstwach; jest szczególnie zaniepokojony przypadkami wywierania nadmiernych nacisków politycznych na organy wymiaru sprawiedliwości; z zadowoleniem zauważa, że premier i rząd zdwoili starania o zwalczanie korupcji w przedsiębiorstwach państwowych, uważa jednak, że trzeba zrobić więcej, by wykształcić kulturę odpowiedzialności politycznej w przypadkach korupcji z udziałem polityków;

10. z zadowoleniem przyjmuje istotne zmiany ustawodawcze i instytucjonalne wprowadzone w celu zwalczania zorganizowanej przestępczości oraz nowe środki antymafijne, które poprawiają współpracę między organami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo; wyraża szczególne zadowolenie z bardzo dobrej współpracy z bośniackimi i serbskimi organami ds. egzekwowania prawa;

11. wyraża zadowolenie z działań legislacyjnych i z tworzenia potencjału instytucji, które podjęto w kluczowej dziedzinie reformy wymiaru sprawiedliwości, a także z zadowoleniem zauważa poprawę wydajności i przejrzystości w wymiarze sprawiedliwości oraz malejące zaległości w rozpatrywaniu spraw;

12. wskazuje jednak, że pomimo poczynionych postępów konieczne są bardziej zdecydowane działania w celu zreformowania wymiaru sprawiedliwości, którego funkcjonowanie utrudniają między innymi znaczne zaległości w rozpatrywaniu spraw oraz zbyt długie postępowania sądowe; zauważa, że wiele należy jeszcze zrobić, by zwiększyć niezawisłość sądów, opracować przejrzystszą procedurę selekcji sędziów i prokuratorów oraz skuteczniej egzekwować wyroków sądów; wyraża przekonanie, że aby sprostać tym wyzwaniom, trzeba podjąć dalsze wysiłki, również w celu uniknięcia spadku zaufania obywateli do funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości i do państwa prawa; wspiera inicjatywy legislacyjne ministerstwa sprawiedliwości mające doskonalić procedury mianowania, selekcji i awansu sędziów stosownie do ich kwalifikacji i zasług;

13. odnotowuje oświadczenie wygłoszone przez prokuratora Międzynarodowego Trybunału Karnego dla byłej Jugosławii przed Radą Bezpieczeństwa ONZ w dniu 3 grudnia 2009 r. i zachęca Chorwację do pełnej współpracy z trybunałem; podkreśla, że prokurator uznał w tym oświadczeniu, iż Chorwacja nadal odpowiednio odnosi się do większości wniosków o pomoc kierowanych przez trybunał, ale ponownie zwrócił uwagę na nierozwiane jeszcze obawy, dotyczące zwłaszcza postępów w poszukiwaniu zaginionych dokumentów wojskowych dotyczących operacji "Burza" z 1995 r., do wykorzystania w procesach niektórych generałów; życzy samych sukcesów nowo utworzonej międzyagencyjnej grupie zadaniowej, w skład której wchodzą przedstawiciele różnych państwowych instytucji i agencji, a której zadaniem będzie prowadzenie wspomnianych dochodzeń; jest zdania, że w razie potrzeby większy impuls dochodzeniom może nadać udział trzeciej strony; zachęca Radę do jak najszybszego podjęcia decyzji w sprawie otwarcia rozdziału 23. (wymiar sprawiedliwości i prawa podstawowe); zachęca Chorwację, by zajęła się problemem bezkarności zbrodniarzy wojennych i czyniła dalsze postępy w zapewnianiu bezstronnego prowadzenia krajowych procesów dotyczących zbrodni wojennych;

14. z zadowoleniem zauważa stałe postępy Chorwacji w uzyskiwaniu lepszych ocen wyważonego i uczciwego ścigania zbrodni wojennych, a także fakt, że w omawianym roku wniesiono kilka aktów oskarżenia i przeprowadzono kilka procesów przeciwko Chorwatom oskarżonym o zbrodnie wojenne; z zadowoleniem przyjmuje instrukcje dotyczące zbrodni wojennych skierowane przez krajowego prokuratora generalnego do wszystkich urzędów, mające gwarantować jednolite postępowanie niezależnie od narodowości podejrzanego; zauważa jednak, że w omawianym roku wiele procesów osób oskarżonych o zbrodnie wojenne toczyło się zaocznie oraz że utrzymują się pewne obawy, dotyczące między innymi sposobu prowadzenia procesów w indywidualnych przypadkach; zwraca uwagę na przypadek powszechnie znanej osoby skazanej za zbrodnie wojenne, będącej również posłem do parlamentu Chorwacji, której udało się zbiec i schronić w sąsiednim kraju;

15. zauważa, że problemem jest nadal zwrot mienia zajętego podczas II wojny światowej i w czasie rządów komunistycznych, przyznając zarazem, że poczyniono postępy w kwestii zwrotu zajętej własności prywatnej prawowitym właścicielom, zwłaszcza w przypadku odebranych gruntów rolnych;

16. z zadowoleniem ocenia sytuację w zakresie wolności prasy, ale zauważa również, że na media wciąż wywierane są pewne naciski polityczne i handlowe; wzywa władze chorwackie do zdecydowanego przeciwdziałania zjawisku gróźb wobec reporterów przekazujących informacje na temat zbrodni wojennych, korupcji i zorganizowanej przestępczości, zważywszy, że miały już miejsce przypadki zastraszania dziennikarzy;

17. wyraża zadowolenie ze spadku częstotliwości i nasilenia aktów przemocy wobec Serbów, z lepiej prowadzonych dochodzeń policyjnych i z pomyślnie przebiegającego procesu pojednania między ludnością pochodzenia chorwackiego a ludnością pochodzenia serbskiego; z zadowoleniem przyjmuje proponowane zmiany w konstytucji, które mają doprowadzić do uznania wszystkich mniejszości w Chorwacji i do poprawy praw mniejszości do edukacji; ze szczególnym zadowoleniem zauważa postępy osiągnięte w zakresie integracyjnej edukacji Romów; wzywa jednak władze chorwackie do dalszych starań o zwalczanie dyskryminacji Romów i ludności pochodzenia serbskiego, głównie w wymiarze sprawiedliwości, w kwestii dostępu do zatrudnienia i mieszkań; zachęca ponadto Chorwację do dalszych działań w duchu tolerancji i do przyjmowania odpowiednich środków w celu ochrony osób, które wciąż mogą być celem gróźb lub zastraszania;

18. zachęca Chorwację do dalszych wysiłków na rzecz wspierania różnorodności kulturowej;

19. z zadowoleniem przyjmuje ogólne postępy osiągnięte w dziedzinie powrotu uchodźców i podkreśla ogromne znaczenie powrotu i reintegracji uchodźców, w tym odbudowy i zwrotu mieszkań i domów, ambitnego wdrożenia programów mieszkaniowych dla byłych najemców oraz działań niezbędnych do rozwiązania kwestii potwierdzenia praw emerytalnych; zauważa, że wdrażanie przez Chorwację programu mieszkaniowego przewidzianego na rok 2009 nie wyszło poza etap wstępny ze względu na skutki światowego kryzysu gospodarczego i ograniczenia budżetowe oraz że program ten należy kontynuować w roku 2010, a być może jeszcze dłużej, co wymagać będzie stałego zaangażowania właściwych organów; podkreśla zasadnicze znaczenie stworzenia zrównoważonych warunków na obszarach, do których powracają uchodźcy; zwraca się do rządu Chorwacji o dostosowanie polityki imigracyjnej i azylowej do norm UE;

20. wzywa rząd do zapewnienia szkoleń dla sędziów, dotyczących wdrażania przepisów z zakresu równouprawnienia płci oraz przepisów antydyskryminacyjnych; zauważa, że do chwili obecnej wymiar sprawiedliwości nie wydał żadnej decyzji w oparciu o którekolwiek z tych przepisów; z zadowoleniem przyjmując mianowanie kobiety na stanowisko premiera, wzywa zarazem do aktywniejszego wspierania udziału kobiet w polityce i zauważa, że po tegorocznych wyborach samorządowych spadł odsetek kobiet zasiadających we wszystkich organach samorządowych (na przykład liczba kobiet stojących na czele komitatu spadła z trzech do jednej); podkreśla potrzebę wzmożenia wysiłków na rzecz wsparcia ofiar przemocy domowej; odnotowuje postępy Chorwacji w kwestii ustawodawstwa dotyczącego przestępstw na tle nienawiści i zachęca rząd do dalszych wysiłków o zapewnienie wprowadzenia odpowiednich ram prawnych, a także do zajęcia się kwestią dyskryminacji mniejszości seksualnych, w tym przez prowadzenie dochodzeń w sprawie przestępstw popełnianych z nienawiści oraz gróźb na tym tle;

21. wyraża zaniepokojenie niechęcią wobec mniejszości LGBT (lesbijek, gejów, biseksualistów i transseksualistów) w Chorwacji, których dowodem były niedawne homofobiczne ataki na uczestników parady gejów w Zagrzebiu; apeluje do chorwackich władz o potępienie i ściganie przypadków nienawiści politycznej oraz przemocy wobec jakiejkolwiek mniejszości; nalega na chorwacki rząd, aby wdrożył i egzekwował przepisy przeciwko dyskryminacji;

22. zwraca uwagę na potrzebę naprawy niedociągnięć w odniesieniu do osób niepełnosprawnych, zwłaszcza poprzez uzupełnienie luk prawnych oraz niedostatków w tworzeniu polityki i w świadczeniu usług dla osób niepełnosprawnych, zwłaszcza osób z niepełnosprawnością umysłową;

Kryteria gospodarcze

23. z zadowoleniem zauważa, że Chorwacja stopniowo wychodzi z kryzysu gospodarczego i że jej perspektywy gospodarcze są raczej pozytywne pomimo wzrostu bezrobocia; zauważa, że zachowano stabilność makroekonomiczną, że obecnie przewiduje się niższy deficyt bieżący i że zmniejszono nierównowagę zewnętrzną, a sektor bankowy zachował mocną pozycję; zauważa również, że perspektywa przystąpienia do UE pomaga utrzymać zaufanie inwestorów do chorwackiej gospodarki, a w niespokojnych ostatnio czasach stanowi mocny punkt podparcia dla polityki gospodarczej;

24. wzywa jednak rząd, by zajął się strukturalnymi słabościami gospodarki, które wymagają głębszych i szybszych reform strukturalnych jako podstawowego warunku trwałego wzrostu gospodarczego; wzywa do ograniczenia silnej redystrybucyjnej roli państwa i do dalszej redukcji interwencji państwa w gospodarkę, do stymulowania zatrudnienia dzięki ożywieniu mało elastycznego rynku pracy, do usuwania barier administracyjnych dla przedsiębiorców i do obniżenia dotacji dla przynoszących straty sektorów przemysłu;

Wywiązywanie się z obowiązków wynikających z członkostwa w UE

25. z zadowoleniem zauważa, że poprawiła się zdolność Chorwacji do wywiązywania się z obowiązków wynikających z członkostwa w UE, co wyraża się m.in. przez wysoki stopień dostosowania prawa do dorobku wspólnotowego w większości sektorów; zachęca jednak władze chorwackie do dalszego doskonalenia struktur administracyjnych i podnoszenia potencjału instytucjonalnego, co jest niezbędne do właściwego wdrożenia wspólnotowego dorobku prawnego, dzięki czemu Chorwacja będzie mogła maksymalnie skorzystać z członkostwa po przystąpieniu do UE;

26. zachęca Chorwację do kontynuowania procesu prywatyzacji, do dokończenia programu prywatyzacji na małą skalę, w tym w sektorze turystycznym, do restrukturyzacji sektorów newralgicznych, np. rolnictwa, oraz do wspierania udziału sektora prywatnego w infrastrukturze na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym;

27. odnotowuje postępy dotyczące między innymi przetargów na przeżywające trudności stocznie, a jednocześnie wzywa władze Chorwacji, by nie ustawały w wysiłkach koniecznych do dokończenia restrukturyzacji przemysłu stoczniowego;

28. wyraża zadowolenie z utworzenia niezbędnej struktury instytucjonalnej w dziedzinie zamówień publicznych, umożliwiającej spójniejsze i bardziej skoordynowane zarządzanie w polityce tych zamówień; wzywa jednak władze Chorwacji do dalszego podnoszenia potencjału jednostek udzielających zamówień, aby skutecznie i przejrzyście stosowały one przepisy dotyczące zamówień publicznych, a także aby znacznie ograniczyć ryzyko nieprawidłowości, w tym oszustw, zważywszy, że procedury zamówień publicznych to jedno z głównych źródeł korupcji; wzywa władze Chorwacji do podjęcia działań mających na celu nasilenie kontroli opracowywania i samej realizacji umów;

29. z zadowoleniem zauważa pozytywne ogólne postępy w zakresie kontroli finansowej, zwłaszcza w odniesieniu do przepisów dotyczących wewnętrznej kontroli finansowej, wskazując jednocześnie na potrzebę większych postępów w dziedzinie audytu zewnętrznego, m.in. poprzez doskonalenie ram prawnych niezbędnych do zachowania niezależności państwowej izby kontroli; zauważa, że przejrzystość finansów publicznych ma zasadnicze znaczenie dla zwalczania korupcji i dla poprawy wydajności usług publicznych, ponieważ ułatwia sprawowanie kontroli nad organami władzy, co z kolei ma pozytywny wpływ na ich odpowiedzialność przed obywatelami;

30. z zadowoleniem przyjmuje postępy we wdrażaniu komponentów instrumentu pomocy przedakcesyjnej (IPA), które przygotowują kraj do zarządzania funduszami strukturalnymi; wzywa jednak władze Chorwacji do znacznego zwiększenia zdolności administracyjnych w istniejących strukturach IPA, by sprostać wymaganiom prawnym i operacyjnym polityki spójności EU oraz zagwarantować zdolność absorpcji funduszy, zwłaszcza przez programowanie w formie krajowych strategicznych ramach odniesienia oraz programów operacyjnych opracowywanych na potrzeby funduszy strukturalnych;

31. apeluje do władz chorwackich o opracowywanie projektów współpracy transgranicznej mających na celu osiągnięcie spójności społecznej, gospodarczej i terytorialnej oraz poprawę standardu życia mieszkańców obszarów przygranicznych;

32. wyraża zadowolenie z osiągnięć i postępów w dziedzinie ochrony środowiska, zwłaszcza jeśli chodzi o jakość powietrza, zmiany klimatu, kontrolę zanieczyszczeń przemysłowych oraz zarządzanie ryzykiem; wzywa Chorwację do zwiększenia zdolności administracyjnych na szczeblu krajowym i lokalnym; wzywa nie tylko do formalnej transpozycji przepisów, ale również do odpowiedniego stosowania wspólnotowego dorobku prawnego w zakresie ochrony przyrody i zarządzania zasobami wodnymi;

33. wskazuje na potrzebę wspierania inwestycji w infrastrukturę energetyczną w celu poprawy bezpieczeństwa i dywersyfikacji dostaw energii oraz podniesienia wydajności energetycznej; podkreśla duży potencjał odnawialnych źródeł energii w tym kraju, zwłaszcza jeśli chodzi o energię słoneczną, i w związku z tym apeluje do władz chorwackich o wprowadzenie przepisów ułatwiających rozwój rynku energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych;

Współpraca regionalna

34. zachęca Chorwację do kontynuowania wysiłków na rzecz nawiązywania i utrzymywania stosunków dobrosąsiedzkich, zachowania zdecydowanej pozycji aktywnego propagatora współpracy regionalnej na wszystkich szczeblach oraz odgrywania pozytywnej roli w regionie; wzywa jednak rząd chorwacki i rządy państw ościennych do intensyfikacji dialogu między nimi w celu opracowania ostatecznych rozwiązań szeregu istotnych, a nieuregulowanych zagadnień dwustronnych, zwłaszcza sprawy wytyczenia granic, osób zaginionych, zwrotu mienia, uchodźców, a także ekstradycji obywateli oskarżonych o zbrodnie wojenne i zbrodnie przeciwko ludzkości;

35. przypomina porozumienie arbitrażowe osiągnięte przez premierów Słowenii i Chorwacji w celu rozwiązania sporu granicznego między tymi krajami; z zadowoleniem przyjmuje ratyfikację porozumienia przez parlament Chorwacji i wyraża nadzieję, że parlament Słowenii pójdzie wkrótce jego śladem; w związku z tym zwraca się do Komisji o ustalenie listy członków trybunału arbitrażowego, w skład którego wejdą wyłącznie wysoko wykwalifikowani profesjonaliści z przygotowaniem prawniczym i w miarę możliwości z doświadczeniem w postępowaniach arbitrażowych;

36. apeluje do rządu chorwackiego i wszystkich sił politycznych Chorwacji o konstruktywne działania na rzecz utwierdzenia suwerenności Bośni oraz o ułatwianie trwającego procesu reform konstytucyjnych;

37. zwraca się do rządu chorwackiego o ponowne rozważenie polityki podwójnego obywatelstwa, zwłaszcza w odniesieniu do obywateli chorwackich, których miejscem stałego pobytu jest Bośnia i Hercegowina; apeluje do rządu chorwackiego o znalezienie uczciwego i trwałego rozwiązania sytuacji tych obywateli;

38. podkreśla, że zgodnie z kluczowym priorytetem partnerstwa dla członkostwa należy wzmóc wysiłki na rzecz rozwiązania wszystkich nierozstrzygniętych sporów granicznych między Chorwacją a państwami ościennymi; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje postępy w negocjacjach z Czarnogórą, a także zachęca rząd Chorwacji, Serbii oraz Bośni i Hercegowiny do dalszych rozmów dwustronnych w sprawie wytyczenia granic;

*

**

39. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji oraz rządowi i parlamentowi Chorwacji.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024