Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Wykonawczej ds. Konkurencyjności i Innowacyjności za rok budżetowy 2009, wraz z odpowiedziami Agencji.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Wykonawczej ds. Konkurencyjności i Innowacyjności za rok budżetowy 2009, wraz z odpowiedziami Agencji

(2010/C 338/15)

(Dz.U.UE C z dnia 14 grudnia 2010 r.)

WPROWADZENIE

1. Agencja Wykonawcza ds. Konkurencyjności i Innowacyjności (zwana dalej Agencją), z siedzibą w Brukseli, jest byłą Agencją Wykonawczą ds. Inteligentnej Energii (IEEA). Jej mandat i czas jego obowiązywania zostały zmienione na mocy decyzji Komisji 2007/372/WE z 31 maja 2007 r. zmieniającej(1) decyzję 2004/20/WE z dnia 23 grudnia 2003 r.(2). Agencję ustanowiono na ograniczony okres rozpoczynający się dnia 1 stycznia 2004 r. i - wedle obecnego stanu - kończący się dnia 31 grudnia 2015 r. Zadaniem Agencji jest zarządzanie działaniami Unii w dziedzinie energii, przedsiębiorczości i innowacyjności oraz zrównoważonego transportu towarów(3).

2. Ostateczny budżet administracyjny Agencji na 2009 r. wyniósł 13,3 mln euro w porównaniu z 11,5 mln euro w budżecie na rok poprzedni. Liczba zatrudnionych przez Agencję pracowników wyniosła na koniec roku 141 w porównaniu ze 131 w roku poprzednim.

POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
3. Na mocy postanowień art. 287 ust. 1 akapit drugi Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Trybunał zbadał roczne sprawozdanie finansowe(4) Agencji obejmujące "sprawozdanie finansowe"(5) oraz "sprawozdanie z wykonania budżetu"(6) za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2009 r., jak również zbadał legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
4. Niniejsze poświadczenie jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003(7).
Zadania dyrektora
5. Jako urzędnik zatwierdzający, dyrektor realizuje dochody i wydatki budżetu zgodnie z przepisami finansowymi Agencji, na własną odpowiedzialność oraz w granicach
zatwierdzonych środków(8). Dyrektor odpowiada za ustanowienie(9) struktury organizacyjnej oraz systemów i procedur zarządzania i kontroli wewnętrznej związanych ze sporządzaniem ostatecznego sprawozdania finansowego(10), które jest wolne od istotnych nieprawidłowości wynikających z nadużyć lub błędów, a także za zapewnienie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania Trybunału
6. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie, na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
7. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej wydanymi przez IFAC i Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI)(11) oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki. Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest przestrzegać wymogów etycznych oraz zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe nie zawiera istotnych nieprawidłowości, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.
8. W ramach kontroli Trybunał stosuje procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Wybór tych procedur zależy od osądu kontrolerów Trybunału, podobnie jak ocena ryzyka wystąpienia istotnych nieprawidłowości w sprawozdaniu finansowym lub nielegalnych bądź nieprawidłowych transakcji, wynikających z nadużyć lub błędów. W celu opracowania procedur kontroli stosownych do okoliczności Trybunał, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej danej organizacji związany ze sporządzaniem i prezentacją jej sprawozdania finansowego. Kontrola Trybunału obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad rachunkowości oraz racjonalność szacunków księgowych sporządzonych przez kierownictwo, jak również ocenę ogólnej prezentacji sprawozdania finansowego.
9. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli są wystarczające i właściwe, aby stanowić podstawę do wydania poniższych opinii.
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
10. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Agencji(12) rzetelnie przedstawia, we wszystkich istotnych aspektach, sytuację finansową Agencji na dzień 31 grudnia 2009 r. oraz wyniki transakcji i przepływów pieniężnych za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego.
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
11. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2009 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.

12. Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI

13. Początkowy budżet na 2009 r., wynoszący 14,9 mln euro, został obniżony o 1,6 mln euro w październiku 2009 r.(13) głównie z powodu zawyżenia potrzeb kadrowych (912.500 euro) oraz przejęcia niektórych zadań przez Komisję. Sytuacja ta przypomina sytuację z 2008 r.(14) i świadczy o potrzebie bardziej wnikliwej oceny potrzeb kadrowych.

INNE KWESTIE

14. Kontrola procedur naboru pracowników wykazała, że wyboru osób, które zostaną zaproszone na rozmowę kwalifikacyjną - a na tym etapie odrzucanych jest około 80 % kandydatów - dokonywał tylko jeden członek komisji rekrutacyjnej. Ponadto progi pozwalające przejść do następnego etapu procedury naboru były ustalane dopiero po rozpoczęciu procesu oceny. Praktyki te zagrażają przejrzystości procedur naboru.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Igors LUDBORŽS, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniach 14 i 16 września 2010 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

______

(1) Dz.U. L 140 z 1.6.2007, s. 52.

(2) Dz.U. L 5 z 9.1.2004, s. 85.

(3) Do celów informacyjnych w tabeli skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji.

(4) Do sprawozdania tego dołączone jest sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w ciągu roku, zawierające między innymi wskaźnik wykorzystania środków oraz zestawienie informacji dotyczących przesunięć środków pomiędzy różnymi pozycjami budżetowymi.

(5) Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku dochodów i wydatków, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w kapitale oraz załącznika zawierającego opis istotnych zasad rachunkowości i inne informacje dodatkowe.

(6) Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.

(7) Dz.U. L 11 z 16.1.2003, s. 1.

(8) Art. 25 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1653/2004 z dnia 21 września 2004 r. (Dz.U. L 297 z 22.9.2004, s. 6).

(9) Art. 29 rozporządzenia (WE) nr 1653/2004.

(10) Zasady dotyczące przedstawiania przez agencje sprawozdania finansowego oraz prowadzenia przez nie rachunkowości są określone w rozdziale 1 tytułu VI rozporządzenia (WE) nr 1653/2004 ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 651/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. (Dz.U. L 181 z 10.7.2008, s. 15).

(11) Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC) i Międzynarodowe Standardy Najwyższych Organów Kontroli (ISSAI).

(12) Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego została sporządzona w dniu 23 czerwca 2010 r. i wpłynęła do Trybunału w dniu 30 czerwca 2010 r. Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego skonsolidowana ze sprawozdaniem Komisji publikowana jest w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej do dnia 15 listopada następnego roku. Znajduje się ona na następującej stronie internetowej: http://eca.europa.eu lub www.europa.eu/agencies/executive_agencies/eaci/index_en.htm.

(13) Budżet korygujący 1/2009 (Dz.U. L 333 z 17.12.2009, s. 35).

(14) Zob. pkt 13 sprawozdania dotyczącego sprawozdania finansowego za 2008 r. (Dz.U. C 304 z 15.12.2009, s. 77).

Tabela

Agencja Wykonawcza ds. Konkurencyjności i Innowacyjności (Bruksela)

Zakres kompetencji Unii według Traktatu Kompetencje Agencji określone w decyzji Komisji 2004/20/WE zmienionej decyzją 2007/372/WE Zarządzanie Środki udostępnione Agencji w 2009 r. (w 2008 r.) Produkty i usługi w 2009 r.
Polityka Unii w dziedzinie środowiska przyczynia się do osiągania następujących celów: Cele Zadania 1. Zarząd Budżet W zakresie programu Inteligentna Energia - Europa (IEE): Agencja monitorowała 388 realizowanych projektów i podpisała 57 nowych umów o dotację w ramach naboru wniosków z 2008 r. W ramach naboru wniosków z 2009 r. Agencja wybrała 59 projektów spośród 372 złożonych wniosków. Jak co roku, Agencja zorganizowała europejski dzień informacyjny (400 uczestników) oraz uczestniczyła w krajowych dniach informacyjnych (15 dni, 2 500 uczestników). Liczba uczestników krajowych dni informacyjnych wzrosła o 70 % w stosunku do poprzedniego roku.
- zachowania, ochrony i poprawy jakości środowiska, W ramach strategii lizbońskiej na rzecz wzrostu i zatrudnienia Unia Europejska podjęła działania na rzecz promocji i rozwoju konkurencyjności i innowacji. Działania te dotyczą ustanowienia Programu Ramowego na Rzecz Konkurencyjności i Innowacji (CIP) 2007-2013 (decyzja nr 1639/2006/WE), obejmującego w szczególności Program Inteligentna Energia - Europa (IEE) oraz Program na rzecz Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP). Działania te obejmują także program Marco Polo (MP) (rozporządzenie (WE) nr 1692/ 2006).

Podstawowymi celami są w szczególności wzmocnienie konkurencyjności przedsiębiorstw, zwłaszcza MŚP, rozwój wszystkich form innowacji, łącznie z ekoinnowacjami oraz propagowanie efektywności energetycznej i odnawialnych źródeł energii we wszystkich sektorach, łącznie z transportem.

Wdrażanie programów UE zgodnie z uprawnieniami przekazanymi przez Komisję: Składa się z pięciu członków mianowanych przez Komisję Europejską. Przyjmuje roczny program prac Agencji zatwierdzony przez Komisję Europejską. Ponadto przyjmuje budżet administracyjny Agencji i jej roczne sprawozdanie z działalności. A) 203,1 (204,8) mln euro (100 % z budżetu ogólnego UE). Agencja wykonuje budżet operacyjny na odpowiedzialność Komisji: Agencja rozpowszechniała informacje o programie i jego rezultatach za pomocą strony internetowej IEE - liczba wizyt na tej stronie wzrosła o 66 % (do 2 mln) - oraz bazy danych projektów z możliwością wyszukiwania, pięciu nowych broszur o projektach, dwóch nowych numerów "Przeglądu informacji o inteligentnej energii" oraz dziewięciu elektronicznych biuletynów wysłanych do 13 600 abonentów. Od września Agencja zarządza również zamówieniem na organizację kampanii dotyczącej zrównoważonej energii. Agencja przekazywała Komisji różnymi kanałami informacje zwrotne o rezultatach projektów IEE, np. na temat sprawności energetycznej w kontekście dyrektywy w sprawie budynków.
- ochrony zdrowia ludzkiego, W ramach tych programów UE Agencja odpowiada za wszystkie zadania związane z realizacją pomocy UE, z wyjątkiem oceny programów, kontroli prawodawstwa i badań strategicznych lub wszelkich innych działań, które wchodzą w zakres wyłącznych kompetencji Komisji Europejskiej. - zarządzanie wszystkimi fazami trwania projektów, 2. Dyrektor - na IEE 72,1 (55,8) mln euro, Program EIP - Enterprise Europe Network

- został uruchomiony na początku 2008 r. Program oferuje MŚP i firmom z UE punkt kompleksowej obsługi w zakresie innowacyjności i usług biznesowych. Agencja zarządza 92 realizowanymi obecnie projektami, w których bierze udział 532 uczestników, a także dotacją w zakresie "świadomości praw własności intelektualnej i ich wdrażania na potrzeby MŚP" oraz ośmioma umowami o współpracy zawartymi z Armenią, Chile, Chinami, Egiptem, Rosją, Szwajcarią, Syrią i USA.

W ramach ożywienia działalności sieci Agencja opracowała tożsamość

- strożnego i racjonalnego wykorzystywania zasobów naturalnych, - prowadzenie wszystkich działań niezbędnych do zarządzania programami UE, a w szczególności wykonanie budżetu, w tym udzielanie zamówień i przyznawanie dotacji, Mianowany przez Komisję Europejską. wizualną sieci i zajęła się budową świadomości marki, stworzyła film informacyjny, który obejrzało 2,2 mln osób, wydała pięć biuletynów informacyjnych i przeprowadziła kilka sesji szkoleniowych dla partnerów sieci, w tym jedno szkolenie dla instruktorów. We współpracy z prezydencją szwedzką UE Agencja zorganizowała coroczną konferencję, która zgromadziła 800 uczestników; podczas konferencji przeprowadzono konkurs najlepszych praktyk.
- promowania na płaszczyźnie międzynarodowej środków zmierzających do rozwiązywania regionalnych lub światowych problemów w dziedzinie środowiska,

w szczególności zwalczania zmian klimatu.

- zbieranie, analizowanie i przekazywanie Komisji wszelkich informacji potrzebnych do zarządzania procesem realizacji programów, jak również wspieranie koordynacji i synergii pomiędzy programami, 3. Kontrola zewnętrzna - na EIP-ekoinnowacje 32,2 (27,9) mln euro, Jeśli chodzi o projekty powielania rynkowego w zakresie ekoinnowacji, Agencja monitorowała 44 realizowane projekty z naboru z 2008 r. Do naboru w 2009 r. zgłoszono prawie 50 % więcej projektów (202) niż do poprzedniego naboru. Był on promowany podczas jednego europejskiego i 13 krajowych dni informacyjnych, w których udział wzięło 1 355 uczestników (wzrost o 8 %). Na stronie internetowej programu odnotowano pół miliona odwiedzin, podobnie jak w poprzednim roku. Liczba abonentów biuletynu elektronicznego wzrosła jednak o 65 % (1 500). Do promocji programu wykorzystano także szatę graficzną, plakaty i ulotki.
(art. 191 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu UE) - w zakresie EIP, zarządzanie projektami i siecią w ramach Enterprise Europe Network, zarządzanie projektami pilotażowymi i projektami powielania rynkowego w zakresie innowacji ekologicznych oraz działaniami w zakresie innowacyjności o wysokim stopniu standaryzacji (projekt IP Base). Trybunał Obrachunkowy. - na EIP-Sieci 32,0 (82,8) mln euro, W zakresie Marco Polo Agencja monitorowała 64 realizowanych projektów i podpisała 28 nowych umów o dotację w ramach naboru projektów z 2008 r. W 2009 r. Agencja zorganizowała pierwszy europejski dzień informacyjny, który przyciągnął 300 uczestników; w naborze projektów z 2009 r. zgłoszono 70 wniosków, co stanowi wzrost o 60 % w stosunku do poprzedniego roku.
Unia i państwa członkowskie czuwają nad zapewnieniem warunków niezbędnych dla konkurencyjności przemysłu Unii.

W tym celu, zgodnie z systemem wolnych i konkurencyjnych rynków, ich działania zmierzają do:

4. Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu - na MP 66,9 (38,3) mln euro. Agencja promuje program za pomocą specjalnej witryny internetowej, na której zanotowano 0,4 mln odwiedzin (wzrost o 25 %) oraz biuletynów elektronicznych, które abonuje o 57 % więcej użytkowników (1 300) niż w roku poprzednim. W zakres działań informacyjnych wchodzą również:konferencja regionalna, udział w 17 imprezach organizowanych w różnych państwach członkowskich, szata graficzna, broszura i ulotka informacyjna, a także film, który obejrzało 5 mln osób.
- przyspieszenia dostosowania przemysłu do zmian strukturalnych, Parlament działający na zalecenie Rady. B) 13,3 (11,5) mln euro (100 % dotacji Unii) na budżet administracyjny, który Agencja wykonuje samodzielnie.
- wspierania środowiska sprzyjającego inicjatywom i rozwojowi przedsiębiorstw w całej Unii, a zwłaszcza małych i średnich przedsiębiorstw, Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2009 r.

37 (36) stanowisk w planie zatrudnienia, w tym 28 (27) obsadzonych.

Pracownicy kontraktowi: 110 (108) stanowisk w planie zatrudnienia, 113 (104) obsadzonych.

- wspierania środowiska sprzyjającego współpracy między przedsiębiorstwami, Pracownicy ogółem: 141 (131)
- sprzyjania lepszemu wykorzystaniu potencjału przemysłowego polityk innowacyjnych, badań i rozwoju technologicznego. Przydział stanowisk:
(art. 173 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu UE) a) operacyjne: 118 (110);
W celu wykonania artykułu 90 i z uwzględnieniem specyficznych aspektów transportu, Parlament Europejski i Rada, stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą i po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Społecznym i Komitetem Regionów, ustanawiają: b) administracyjne: 23 (21).
a) wspólne reguły mające zastosowanie do transportu międzynarodowego wykonywanego z lub na terytorium państwa członkowskiego lub tranzytu przez terytorium jednego lub większej liczby państw członkowskich;
b) warunki dostępu przewoźników niemających stałej siedziby w państwie członkowskim do transportu krajowego w państwie członkowskim;
c) środki pozwalające polepszyć bezpieczeństwo transportu;
d) wszelkie inne potrzebne przepisy.
(art. 91 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu UE)
Źródło: Informacje przekazane przez Agencję.

ODPOWIEDZI AGENCJI

13. Budżet początkowy na 2009 r. opierał się na szacunkowej liczbie pracowników wskazanej w "fiche financière" decyzji Komisji dotyczącej rozszerzenia zadań Agencji. W rezultacie pracowników rekrutowano w ciągu roku na podstawie zwiększającego się stale zapotrzebowania na wykonywanie zadań przekazanych przez właściwe dyrekcje generalne.

14. EACI dostosuje procedurę naboru tak, by obejmowała ona uwagę Trybunału dotyczącą etapu wyboru kandydatów oraz jego dokumentowania. Niemniej jednak, podczas gdy kryteria kwalifikowalności i naboru są ustalane wcześniej w celu zapewnienia zgodności z przepisami prawnymi, progi są ustalane dopiero na późniejszym etapie (po sprawdzeniu wszystkich kandydatur), ponieważ ich celem jest utrzymanie liczby kandydatów zapraszanych na rozmowę na rozsądnym poziomie.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024