SPRAWOZDANIEdotyczące sprawozdania finansowego Agencji Wykonawczej Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych za rok budżetowy 2009, wraz z odpowiedziami Agencji
(2010/C 338/13)
(Dz.U.UE C z dnia 14 grudnia 2010 r.)
WPROWADZENIE
1. Agencja Wykonawcza Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych (zwana dalej Agencją), z siedzibą w Brukseli, została ustanowiona na mocy decyzji Komisji nr 2008/37/WE z dnia 14 grudnia 2007 r.(1). Agencję ustanowiono na okres rozpoczynający się dnia 1 stycznia 2008 r. i kończący się dnia 31 grudnia 2017 r. Zadaniem Agencji jest zarządzanie programem szczegółowym "Pomysły" w dziedzinie badań pionierskich(2). Agencja uzyskała pełną niezależność w 2009 r.
2. Budżet Agencji na 2009 r. wyniósł 18,3 mln euro. Liczba zatrudnionych przez Agencję pracowników wyniosła na koniec roku 262.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI |
3. Na mocy postanowień art. 287 ust. 1 akapit drugi Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Trybunał zbadał roczne sprawozdanie finansowe(3) Agencji obejmujące "sprawozdanie finansowe"(4) oraz "sprawozdanie z wykonania budżetu"(5) za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2009 r., jak również zbadał legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
4. Niniejsze poświadczenie jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003(6). |
Zadania dyrektora |
5. Jako urzędnik zatwierdzający, dyrektor realizuje dochody i wydatki budżetu zgodnie z przepisami finansowymi Agencji, na własną odpowiedzialność oraz w granicach zatwierdzonych środków(7). Dyrektor odpowiada za |
ustanowienie(8) struktury organizacyjnej oraz systemów i procedur zarządzania i kontroli wewnętrznej związanych ze sporządzaniem ostatecznego sprawozdania finansowego(9), które jest wolne od istotnych nieprawidłowości wynikających z nadużyć lub błędów, a także za zapewnienie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
Zadania Trybunału |
6. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie, na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
7. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej wydanymi przez IFAC i Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI)(10) oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki. Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest przestrzegać wymogów etycznych oraz zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe nie zawiera istotnych nieprawidłowości, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe. |
8. W ramach kontroli Trybunał stosuje procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Wybór tych procedur zależy od osądu kontrolerów Trybunału, podobnie jak ocena ryzyka wystąpienia istotnych nieprawidłowości w sprawozdaniu finansowym lub nielegalnych bądź nieprawidłowych transakcji, wynikających z nadużyć lub błędów. W celu opracowania procedur kontroli stosownych do okoliczności Trybunał, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej danej organizacji związany ze sporządzaniem i prezentacją jej sprawozdania finansowego. Kontrola Trybunału obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad rachunkowości oraz racjonalność szacunków księgowych sporządzonych przez kierownictwo, jak również ocenę ogólnej prezentacji sprawozdania finansowego. |
9. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli są wystarczające i właściwe, aby stanowić podstawę do wydania poniższych opinii. |
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń |
10. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Agencji(11) rzetelnie przedstawia, we wszystkich istotnych aspektach, jej sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2009 r. oraz wyniki transakcji i przepływów pieniężnych za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego. |
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń |
11. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2009 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach. |
12. Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.
UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI
13. Początkowy budżet Agencji na 2009 r. w wysokości 18,3 mln euro został w październiku 2009 r. zmniejszony o 3,9 mln euro i zwrócony do Komisji na program "Pomysły".
Ostateczne wykonanie budżetu wyniosło 13,4 mln euro. Istnieją znaczne możliwości stosowania bardziej realistycznych założeń w zakresie naboru pracowników oraz wydatków operacyjnych w celu poprawy prognoz budżetowych Agencji.
14. Trzy przypadki przeniesienia środków na 2010 r. dotyczą zamówień niepodpisanych przez dostawców pomimo zobowiązań umownych(12). Kilka umów(13) podpisano w ostatnich dniach 2009 r. w związku z usługami dotyczącymi działań pierwotnie planowanych na 2010 r. Jeśli chodzi o stałe wydatki administracyjne(14), wykorzystano środki przeniesione z 2008 r. do zapłacenia za usługi, które miały być wykonane w 2009 r.(15). Kwestie te stanowią naruszenie zasady jednoroczności budżetu.
INNE KWESTIE
15. Stwierdzono niedociągnięcia w procedurach naboru pracowników. W ogłoszeniach o wolnych stanowiskach nie określono wymaganych progów punktowych lub maksymalnej liczby kandydatów do wpisania na listy rezerwowe ani też terminu ważności tych list. Dokumentacja i uzasadnienia decyzji komisji rekrutacyjnej były niewystarczające. W jednej z procedur naboru przeprowadzono rozmowę kwalifikacyjną z dwoma kandydatami, którzy nie mieli być zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną. Jeden z tych kandydatów został zatrudniony przez Agencję.
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Igors LUDBORŽS, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniach 14 i 16 września 2010 r.
|
W imieniu Trybunału Obrachunkowego |
|
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA |
|
Prezes |
______
(1) Dz.U. L 9 z 12.1.2008, s. 15.
(2) Do celów informacyjnych w tabeli skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji.
(3) Do sprawozdania tego dołączone jest sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w ciągu roku, zawierające między innymi wskaźnik wykorzystania środków oraz zestawienie informacji dotyczących przesunięć środków pomiędzy różnymi pozycjami budżetowymi.
(4) Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku dochodów i wydatków, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w kapitale oraz załącznika zawierającego opis istotnych zasad rachunkowości i inne informacje dodatkowe.
(5) Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.
(6) Dz.U. L 11 z 16.1.2003, s. 1.
(7) Art. 25 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1653/2004 z dnia 21 września 2004 r. (Dz.U. L 297 z 22.9.2004, s. 6).
(8) Art. 29 rozporządzenia (WE) nr 1653/2004.
(9) Zasady dotyczące przedstawiania przez agencje sprawozdania finansowego oraz prowadzenia przez nie rachunkowości określone są w rozdziale 1 tytułu VI rozporządzenia (WE) nr 1653/2004 ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 651/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. (Dz.U. L 181 z 10.7.2008, s. 15).
(10) Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC) i Międzynarodowe Standardy Najwyższych Organów Kontroli (ISSAI).
(11) Ostateczna wersja sprawozdania finansowego została sporządzona w dniu 1 lipca 2010 r. i wpłynęła do Trybunału w dniu 2 lipca 2010 r. Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego skonsolidowana ze sprawozdaniem Komisji publikowana jest w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiejm do dnia 15 listopada następnego roku. Znajduje się ona na następującej stronie internetowej: http://eca.europa.eu lub http://erc.europa.eu/.
(12) Ogólna wartość: 168.378 euro.
(13) Ogólna wartość: 227.878 euro.
(14) Ogólna wartość: 320.600 euro.
(15) Art. 7 ust. 3 regulaminu finansowego Agencji.
Tabela
Agencja Wykonawcza Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych (Bruksela)
Zakres kompetencji Unii według Traktatu |
Kompetencje Agencji określone w decyzji Komisji 2008/37/WE z dnia 14 grudnia 2007 r. |
Zarządzanie |
Środki udostępnione Agencji w 2009 r. |
Produkty i usługi w 2009 r. |
1. Wieloletni program ramowy określający wszystkie działania Unii jest uchwalany przez Parlament Europejski i Radę po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Społecznym. Program ramowy: |
Cele Agencja odpowiada za zadania dotyczące zarządzania programem szczegółowym "Pomysły" (zob. decyzja Rady 2006/972/WE)
|
Zadania W programie szczegółowym "Pomysły" w ramach siódmego programu ramowego na rzecz badań, rozwoju technologicznego i demonstracji Agencja odpowiada za następujące zadania (zob. decyzja Komisji C(2008) 5694 z dnia 8 października 2008 r.:
|
1. Komitet kierujący Składa się z pięciu członków mianowanych przez Komisję Europejską. Przyjmuje roczny program prac Agencji po zatwierdzeniu go przez
|
Budżet |
1. Program prac w ramach programu szczegółowego "Pomysły" wdrażany jest za pomocą publikacji rocznych ogłoszeń o organizowanych procedurach konkursowych, po której przeprowadza się ocenę (przez zewnętrznych ekspertów), prowadzi negocjacje i podpisuje umowy o dotację, a następnie monitoruje realizowane projekty. |
- ustala naukowe i technologiczne cele, które mają być osiągnięte przez działania przewidziane w artykule 180 oraz priorytety, które się z nimi wiążą, |
w ramach siódmego programu ramowego Unii Europejskiej na rzecz badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013) ustanowionego decyzją nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady. |
a) zbieranie, przetwarzanie i rozpowszechnianie danych, a w szczególności kompilowanie, analizowanie i przekazywanie Komisji i Radzie Naukowej wszelkich informacji niezbędnych do zarządzania procesem realizacji programu szczegółowego "Pomysły", a także opracowywanie polityk w obszarze badań pionierskich oraz wspieranie Komisji i Rady Naukowej w nawiązywaniu kontaktów z innymi programami Unii, państw członkowskich lub organizacji międzynarodowych; |
Komisję Europejską, budżet administracyjny Agencji oraz roczne sprawozdanie z jej działalności. |
Budżet administracyjny Agencji na 2009 r.: 14,4 mln euro. |
Każda procedura konkursowa owocuje pewną liczbą umów o dotację o przewidywanym okresie realizacji projektów wynoszącym około pięciu lat. Na koniec 2009 r. zarządzano czterema "partiami" wynikającymi z rozstrzygnięcia konkursów. Rozpoczął się pierwszy cykl sprawozdawczości dotyczący dotacji dla początkujących naukowców z 2007 r. (Starting Grants). |
- wskazuje ogólne kierunki tych działań, |
|
b) udział w dokonywanej przez Komisję ocenie wpływu programu i w monitorowaniu efektów podejmowanych działań; |
2. Rada Naukowa ERBN Rada Naukowa ERBN na mocy decyzji Rady 2007/ 134/WE ustala ogólną strategię naukową programu szczegółowego "Pomysły", jest w pełni upoważniona do decydowania o rodzaju badań, które będą finansowane zgodnie z art. 6 ust. 6 decyzji 2006/972/WE, i pełni rolę gwaranta jakości działań z naukowego punktu widzenia. Do jej zadań należy w szczególności ustalanie rocznego programu pracy w ramach programu szczegółowego "Pomysły", ustanowienie procedury oceny partnerskiej, a także monitorowanie i kontrola jakości wdrożenia programu szczegółowego "Pomysły", bez uszczerbku dla kompetencji Komisji.
|
Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2009 r. 31 grudnia 2009 r. w Agencji zatrudnionych było 262 pracowników:
|
2. Przeprowadzenie konkursu na dotacje 2009 na podstawie programu prac w ramach programu szczegółowego "Pomysły" (dotacje dla początkujących naukowców i dotacje dla doświadczonych naukowców - Starting Grants i Advanced Grants): w 2009 r. złożono 4 083 wnioski, w tym 2 503 o dotacje dla początkujących naukowców i 1 583 o dotacje dla doświadczonych naukowców. Spośród tych wniosków 3 918 zostało uznanych przez komisje oceniające za spełniające kryteria. Do procedury udzielenia dotacji wybrano 449 wniosków. |
- ustala ogólną maksymalną kwotę oraz szczegółowe zasady współuczestnictwa finansowego Unii w programie ramowym, jak również odpowiednie udziały w każdym z przewidywanych działań. |
|
c) prowadzenie badań i ocen, w szczególności na potrzeby rocznego sprawozdania Komisji na temat działań ERBN i osiągania celów programu szczegółowego "Pomysły", a także śródokresowej oceny realizacji programu oraz udział w przygotowaniu i realizacji działań następczych związanych z ocenami, w celu przekazania ich Radzie Naukowej i Komisji; |
3. Dyrektor Mianowany przez Komisję na cztery lata.
|
- 93 pracowników czasowych (13 oddelegowanych i 80 zewnętrznych), |
3. Przygotowywanie i rozpowszechnianie informacji na temat programu szczegółowego "Pomysły" oraz działalności Agencji w 2009 r.
|
2. Program ramowy jest dostosowywany lub uzupełniany w zależności od rozwoju sytuacji.
|
|
d) sporządzanie projektów zaleceń dla Rady Naukowej i Komisji na temat realizacji programu szczegółowego "Pomysły" i jego zmian w przyszłości; |
4. Kontrola zewnętrzna
Trybunał Obrachunkowy.
|
- 162 pracowników kontraktowych, |
4. Wsparcie Rady Naukowej ERBN: zorganizowano dwie sesje plenarne Rady Naukowej w dniach 15 lipca - 31 grudnia 2009 r. - jedną w październiku w Brukseli i jedną w grudniu w Rehovot (Izrael). W celu ułatwienia strategicznej debaty Rady Naukowej, Agencja wraz z sekretarzem generalnym Rady Naukowej sporządziła analizę dotyczącą doświadczeń z pierwszych trzech lat istnienia Agencji. Podczas posiedzenia plenarnego Rady Naukowej w lipcu 2009 r. utworzono trzy nowe grupy robocze ERBN. Agencja zorganizowała posiedzenia grup roboczych do spraw kontaktów z przemysłem, otwartego dostępu, uczestnictwa krajów trzecich oraz równowagi płci (ta grupa już wcześniej istniała). Agencja przygotowała we współpracy z członkami wymienionych grup roboczych szereg dokumentów zawierających analizy i główne wnioski dotyczące kwestii, którymi zajmują się te grupy. |
3. Program ramowy jest urzeczywistniany poprzez programy szczegółowe przygotowywane |
|
e) planowanie i realizację działań informacyjnych, komunikacyjnych i upowszechniających; |
5. Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu Parlament działający na zalecenie Rady.
|
- 7 oddelegowanych ekspertów narodowych. |
|
w ramach każdego działania. Każdy program szczegółowy określa szczegółowe zasady jego realizacji, ustala czas jego trwania i przewiduje środki uznane za niezbędne. Suma kwot uznanych za niezbędne, ustalona przez programy szczegółowe, nie może przekroczyć ogólnej maksymalnej kwoty ustalonej dla programu ramowego i dla każdego działania. |
|
f) uczestniczenie w pracach przygotowawczych dotyczących szczegółowych decyzji Komisji o finansowaniu wydawanych w związku z programem szczegółowym "Pomysły". |
|
|
|
4. Rada, stanowiąc zgodnie ze specjalną procedurą ustawodawczą i po konsultacji z Parlamentem Europejskim oraz Komitetem Ekonomiczno-Społecznym, uchwala programy szczegółowe.
(art. 182 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)
|
|
|
|
|
|
Źródło: Informacje przekazane przez Agencję. |
ODPOWIEDZI AGENCJI
13. Agencja wdraża obecnie narzędzia w celu poprawy zarządzania prognozami budżetowymi.
14. Agencja opracuje system planowania i monitorowania zamówień w celu ułatwienia corocznych działań następczych dotyczących przebiegu zamówień.
16. Agencja sporządzi wytyczne w celu zapobieżenia wskazanym słabym punktom. W tym konkretnym przypadku komisja rekrutacyjna poszerzyła listę kwalifikujących się kandydatów zaproszonych na rozmowę, aby mieć wystarczającą liczbę kandydatów w celu dokonania wyboru. Agencja przyznaje, że ta decyzja nie została właściwie udokumentowana.