SPRAWOZDANIEdotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2009, wraz z odpowiedziami Centrum
(2010/C 338/22)
(Dz.U.UE C z dnia 14 grudnia 2010 r.)
WPROWADZENIE
1. Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (zwane dalej Centrum), z siedzibą w Sztokholmie, zostało ustanowione na mocy rozporządzenia (WE) nr 851/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r.(1). Głównym zadaniem Centrum jest gromadzenie i rozpowszechnianie informacji w zakresie zapobiegania chorobom człowieka i ich kontroli, jak również wydawanie ekspertyz naukowych na ten temat. Centrum koordynuje także europejską sieć instytucji działających w tej dziedzinie(2).
2. Budżet Centrum na 2009 r. wyniósł 51 mln euro w porównaniu z 40,6 mln euro w budżecie na rok poprzedni. Liczba zatrudnionych przez Centrum pracowników wyniosła na koniec roku 199 w porównaniu ze 154 w roku poprzednim.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI |
3. Na mocy postanowień art. 287 ust. 1 akapit drugi Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Trybunał zbadał roczne sprawozdanie finansowe(3) Centrum obejmujące "sprawozdanie finansowe"(4) oraz "sprawozdanie z wykonania budżetu"(5) za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2009 r., jak również zbadał legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
4. Niniejsze poświadczenie jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(6). |
Zadania dyrektora |
5. Jako urzędnik zatwierdzający, dyrektor realizuje dochody i wydatki budżetu zgodnie z przepisami finansowymi Centrum, na własną odpowiedzialność oraz w granicach zatwierdzonych środków(7). Dyrektor odpowiada za ustanowienie(8) struktury organizacyjnej oraz systemów i procedur zarządzania i kontroli wewnętrznej związanych ze sporządzaniem ostatecznego sprawozdania finansowego(9), które jest wolne od istotnych nieprawidłowości wynikających z nadużyć lub błędów, a także za zapewnienie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
Zadania Trybunału |
6. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie, na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Centrum oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
7. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej wydanymi przez IFAC i Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI)(10) oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki. Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest przestrzegać wymogów etycznych oraz zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe nie zawiera istotnych nieprawidłowości, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe. |
8. W ramach kontroli Trybunał stosuje procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Wybór tych procedur zależy od osądu kontrolerów Trybunału, podobnie jak ocena ryzyka wystąpienia istotnych nieprawidłowości w sprawozdaniu finansowym lub nielegalnych bądź nieprawidłowych transakcji, wynikających z nadużyć lub błędów. W celu opracowania procedur kontroli stosownych do okoliczności Trybunał, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej danej organizacji związany ze sporządzaniem i prezentacją jej sprawozdania finansowego. Kontrola Trybunału obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad rachunkowości oraz racjonalność szacunków księgowych sporządzonych przez kierownictwo, jak również ocenę ogólnej prezentacji sprawozdania finansowego. |
9. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli są wystarczające i właściwe, aby stanowić podstawę do wydania poniższych opinii. |
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń |
10. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Centrum(11) rzetelnie przedstawia, we wszystkich istotnych aspektach, sytuację finansową Centrum na dzień 31 grudnia 2009 r. oraz wyniki transakcji i przepływów pieniężnych za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego. |
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń |
11. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Centrum za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2009 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach. |
12. Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.
UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI
13. Podobnie jak w latach ubiegłych wysoki poziom przeniesionych środków miał negatywny wpływ na wykonanie budżetu. Środki przeniesione z 2008 r. w wysokości 2,2 mln euro musiano anulować. Kwota środków przeniesionych w 2009 r. stanowiła 42 % tytułu II - Wydatki administracyjne i 63 % tytułu III - Wydatki operacyjne. Może to zagrozić wykonaniu budżetu na 2010 r. i stanowi naruszenie zasady jednoroczności.
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Igors LUDBORŽS, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniach 14 i 16 września 2010 r.
|
W imieniu Trybunału Obrachunkowego |
|
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA |
|
Prezes |
______
(1) Dz.U. L 142 z 30.4.2004, s. 1.
(2) Do celów informacyjnych w tabeli skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Centrum.
(3) Do sprawozdania tego dołączone jest sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w ciągu roku, zawierające między innymi wskaźnik wykorzystania środków oraz zestawienie informacji dotyczących przesunięć środków pomiędzy różnymi pozycjami budżetowymi.
(4) Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku dochodów i wydatków, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w kapitale oraz załącznika zawierającego opis istotnych zasad rachunkowości i inne informacje dodatkowe.
(5) Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.
(6) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(7) Art. 33 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. (Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72).
(8) Art. 38 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002.
(9) Zasady dotyczące przedstawiania przez agencje sprawozdania finansowego oraz prowadzenia przez nie rachunkowości określone są w rozdziale 1 tytułu VII rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002, ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 652/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. (Dz.U. L 181 z 10.7.2008, s. 23), i w tej postaci zostały włączone do regulaminu finansowego Centrum.
(10) Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC) i Międzynarodowe Standardy Najwyższych Organów Kontroli (ISSAI).
(11) Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego została sporządzona w dniu 26 marca 2010 r. i wpłynęła do Trybunału w dniu 28 czerwca 2010 r. Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego skonsolidowana ze sprawozdaniem Komisji publikowana jest w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej do dnia 15 listopada następnego roku. Znajduje się ona na następującej stronie internetowej: http://eca.europa.eu lub http://ecdc.europa.eu/en/aboutus/Pages/AboutUs_KeyDocuments.aspx.
Tabela
Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (Sztokholm)
Zakres kompetencji Unii według Traktatu |
Kompetencje Centrum określone w rozporządzeniu Rady (WE) nr 851/2004 |
Zarządzanie |
Środki udostępnione Centrum w 2009 r. (w 2008 r.) |
Produkty i usługi w 2009 r. |
Przy określaniu i urzeczywistnianiu wszystkich polityk i działań Unii zapewnia się wysoki poziom ochrony zdrowia ludzkiego. Działanie Unii, które uzupełnia polityki krajowe,
|
Cele |
Zadania |
1. Zarząd |
Budżet |
- Pandemia A (H1N1); ocena ryzyka i wsparcie państw członkowskich, |
nakierowane jest na poprawę zdrowia publicznego, zapobieganie chorobom i dolegliwościom ludzkim oraz usuwanie źródeł zagrożeń dla zdrowia fizycznego i psychicznego. Działanie to obejmuje zwalczanie epidemii, poprzez wspieranie badań nad ich przyczynami, sposobami ich rozprzestrzeniania się oraz zapobiegania im, jak również informacji i edukacji zdrowotnej, a także monitorowanie |
- Wzmocnienie obrony przed chorobami zakaźnymi w Europie, w szczególności identyfikacja i ocena bieżących i pojawiających się zagrożeń dla zdrowia ludzkiego pochodzących od chorób zakaźnych, jak również powiadamianie o tych zagrożeniach. |
- Prowadzenie wyspecjalizowanych sieci nadzoru w zakresie chorób i wspieranie współdziałania w ramach sieci. Centrum odgrywa szczególną rolę w zakresie gromadzenia, potwierdzania, analizy i rozpowszechniania danych, |
Skład Po jednym członku wyznaczonym przez każde państwo członkowskie, dwóch członków wyznaczonych przez Parlament Europejski i trzech przedstawicieli Komisji.
|
51 mln euro (40,7 mln euro) |
- 191 zagrożeń monitorowanych za pomocą Threat Tracking Tool (TTT), |
poważnych transgranicznych zagrożeń dla zdrowia, wczesne ostrzeganie w przypadku takich zagrożeń oraz ich zwalczanie. (art. 168 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)
|
- W tym celu Centrum prowadzi wyspecjalizowane sieci nadzoru, wydaje ekspertyzy naukowe, prowadzi system wczesnego ostrzegania i |
- zapewnianie miarodajnej pomocy eksperckiej, jak również ekspertyz i badań naukowych w dziedzinie chorób zakaźnych, |
Zadania |
Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2009 r. |
- 52 cotygodniowe raporty na temat zagrożeń związanych z chorobami zakaźnymi, |
|
reagowania (EWRS), zapewnia pomoc i szkolenia naukowo-techniczne. |
- prowadzenie systemu wczesnego ostrzegania. Opracowanie procedur identyfikacji pojawiających się zagrożeń dla zdrowia, |
Zarząd przyjmuje roczny program prac i budżet Centrum oraz nadzoruje ich wykonanie. |
Stanowiska zatwierdzone w planie: 170 (130) Obsadzone: 129 (101)
Inne stanowiska: 70 (53)
PRACOWNICY OGÓŁEM: 199 (154)
z czego wykonujący zadania:
|
- udzielenie wsparcia dla wywiadu epidemiologicznego przy okazji pięciu dużych imprez masowych, |
|
|
- wzmacnianie zdolności państw członkowskich w zakresie planowania gotowości i szkoleń, |
2. Dyrektor |
- operacyjne: 120 (91) |
- przygotowanie 25 ocen pierwotnego zagrożenia i sześciu aktualizacji zagrożeń, |
|
|
- przekazywanie informacji na temat swojej pracy ogółowi społeczeństwa i zainteresowanym podmiotom. |
Mianowany przez Zarząd na podstawie listy kandydatów sporządzonej przez Komisję. |
- administracyjne i pomocnicze: 79 (63)
|
- przeprowadzenie dwóch symulacji, |
|
|
|
3. Forum doradcze |
|
- szkolenie 78 członków w ramach Europejskiego Programu Szkoleń w zakresie Epidemiologii Interwencyjnej (EPIET), |
|
|
|
Skład Po jednym przedstawicielu z każdego państwa członkowskiego i trzech przedstawicieli Komisji bez prawa głosu.
|
|
- udział 346 ekspertów z dziedziny zdrowia publicznego pochodzących z 30 państw UE-EOG w krótkich modułach szkoleniowych, |
|
|
|
Zadania Forum ma za zadanie zapewnić doskonałość naukową oraz niezależność działań i ekspertyz Centrum.
|
|
- uruchomienie nowego portalu internetowego Centrum, |
|
|
|
4. Kontrola zewnętrzna |
|
- wydanie 43 publikacji naukowych, |
|
|
|
Trybunał Obrachunkowy. |
|
- zorganizowanie drugiego Europejskiego Dnia Wiedzy o Antybiotykach, w którym udział wzięły 34 kraje, |
|
|
|
5. Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu |
|
- wzmocniony nadzór; dalsza integracja wyspecjalizowanych sieci nadzoru, |
|
|
|
Parlament działający na zalecenie Rady. |
|
- publikacja rocznego raportu epidemiologicznego, |
|
|
|
|
|
- publikacja rocznych raportów na temat gruźlicy i HIV/AIDS, |
|
|
|
|
|
- publikacja 28 tygodniowych biuletynów dotyczących grypy/ tygodniowych przeglądów dotyczących nadzoru w zakresie grypy w 2009 r., |
|
|
|
|
|
- sporządzenie ponad 50 ekspertyz naukowych, |
|
|
|
|
|
- zorganizowanie w Sztokholmie trzeciej europejskiej konferencji naukowej na temat epidemiologii stosowanej chorób zakaźnych (ESCAIDE) w październiku 2009 r., w której uczestniczyło ponad 500 osób, |
|
|
|
|
|
- zorganizowanie w Uppsali spotkania właściwych organów w październiku 2009 r., w którym uczestniczyło 270 osób. |
Źródło: Informacje przekazane przez Centrum. |
ODPOWIEDZI CENTRUM
13. Centrum jest świadome problemu wymienionego przez Trybunał i rozważa środki w celu poprawy wykonania budżetu, w szczególności przez dokładniejsze szacowanie i usprawnione planowanie, na potrzeby lepszego dostosowania się do zasady jednoroczności. Sytuacja powinna ulec poprawie w 2010 r., kiedy Centrum osiągnie pełną operacyjność.