Pomoc państwa C 24/10 (ex NN 37/10) - Pomoc na rozwinięcie naziemnej telewizji cyfrowej (NTC) w regionie Kastylia-La Mancha
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu TFUE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2010/C 335/08)
(Dz.U.UE C z dnia 11 grudnia 2010 r.)
Pismem z dnia 29 września 2010 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja poinformowała Hiszpanię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu TFUE w odniesieniu do wyżej wymienionego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State Aid Greffe
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks +32 22961242
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom hiszpańskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
TEKST STRESZCZENIA
OPIS ŚRODKA POMOCY I PROJEKTU INWESTYCYJNEGO
W dniu 14 stycznia 2009 r. Komisja otrzymała skargę (nr ref. A/761) od spółki Radiodifusión Digital SL. Przedmiotem skargi był domniemany program pomocy, który władze regionu Kastylia-La Mancha przyjęły w związku z przejściem z telewizji analogowej na cyfrową. W skardze tej spółka twierdzi, że środek pomocy obejmował niezgłoszoną, a tym samym niezgodną z prawem pomoc, która skutkowała zakłóceniem konkurencji między ogólnokrajowymi a lokalnymi operatorami telewizji.
Przejście na technologię telewizji cyfrowej jest w Hiszpanii regulowane przez Narodowy plan techniczny dla NTC (zatwierdzony dekretem królewskim nr 944/2005) i Narodowy plan przejścia na NTC (zatwierdzony uchwałą Rady Ministrów z dnia 7 września 2007 r.). Te dwa instrumenty regulacyjne stanowią podstawę prawną i dostarczają wytycznych odnośnie do planów przejścia przyjętych przez każdy z regionów.
Przejście na technologię cyfrową zakończono dnia 3 kwietnia 2010 r., kiedy to rozpoczęły działalność ośrodki emisji naziemnej, zarówno te przekształcone, jak i te nowo wybudowane. Plan przejścia dotyczył w szczególności trzech obszarów geograficznych. Po pierwsze, w przypadku terytorium, które obejmuje 96 % ludności (obszar I), nadawcy i operatorzy platform musieli sami pokryć koszty (obowiązkowego) przejścia na nowe rozwiązania. W obszarze II, który obejmuje 2,5 % ludności, cyfryzacja nie jest dochodowa dla inwestorów prywatnych i rząd hiszpański przygotował plan pomocy o wartości około 196,3 mln EUR(1). Wreszcie 1,5 % ludności mieszka w obszarze III, który jest tak oddalony, że znajduje się tylko w zasięgu technologii satelitarnej. Rząd hiszpański nałożył na nadawców zobowiązanie do transmisji w celu upewnienia się, że udostępnią swoje kanały operatorowi telewizji satelitarnej.
Niniejsza sprawa dotyczy planu dla obszaru II.
W związku z tym władze regionu Kastylia-La Mancha przyjęły dekret nr 347/2008, regulujący bezpośrednie przydzielanie środków na rozwój sieci NTC. Zgodnie z dekretem region Kastylia-La Mancha przyznaje pomoc pieniężną bezpośrednio operatorom platform bez ogłaszania przetargów na dostawę i montaż sprzętu koniecznego do przeprowadzenia cyfryzacji istniejących ośrodków transmisji lub wybudowania nowych ośrodków emisji cyfrowej.
OCENA ZGODNOŚCI ŚRODKA POMOCY
Komisja uważa, że plan dotyczący obszaru II stanowi (niezgłoszoną) pomoc, ponieważ orzecznictwo w sprawie Altmark nie ma tutaj zastosowania. Jedną z przyczyn jest fakt, iż działanie platformy NTC nie zalicza się do usług publicznych (co także wyklucza zastosowanie art. 106 ust. 2 TFUE).
Pomoc ta stanowi bezpośrednią korzyść dla wybranych operatorów platform, ponieważ cyfryzacja sieci, a także koszty obsługi i utrzymania są w pełni pokrywane ze środków rządowych. Dekret stanowi, że fundusze regionalne przyznaje się bezpośrednio (tzn. bez procedury przetargowej) właścicielowi ośrodka emisji, który ma zostać poddany cyfryzacji. Fundusze te wykorzystuje się także na wybudowanie dodatkowych ośrodków emisji, które rzekomo obejmują swoim zasięgiem terytorium większe niż obszar II.
Pośrednią korzyść odnoszą nadawcy, którzy mogą bezpłatnie przesyłać sygnał w obszarze II i w ten sposób zwiększyć ilość widzów bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Beneficjent, tj. regionalny operator komunikacyjny, może także wykorzystywać sieć do świadczenia innych usług.
Jeśli chodzi o ocenę zgodności pomocy, pojawiają się wątpliwości co do proporcjonalności środka, ponieważ pomoc może być wykorzystywana do finansowania cyfryzacji sprzętu poza obszarem II. Wybór danego beneficjenta bez przeprowadzenia przetargu może prowadzić do dyskryminacji i zakłócenia konkurencji między operatorami sieci naziemnej. Wreszcie wykluczenie platform nienaziemnych wydaje się być sprzeczne z zasadą neutralności technologicznej. Ze względu na finansowanie kosztów obsługi takie naruszenia będą nadal miały miejsce w przyszłości.
TEKST PISMA
______
(1) Dane z lutego 2010 r. Na dzień 15 października największym wykonawcą był Abertis (57,18 % finansowanej wielkości), a po nim Castilla La Mancha Telecom (13,72 %). Castilla La Mancha jest przedmiotem skargi nr 19/2009.
Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.
06.05.2025W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2010.335.8 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Pomoc państwa - Hiszpania - Pomoc państwa C 24/10 (ex NN 37/10) - Pomoc na rozwinięcie naziemnej telewizji cyfrowej (NTC) w regionie Kastylia-La Mancha - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu TFUE. |
Data aktu: | 11/12/2010 |
Data ogłoszenia: | 11/12/2010 |