Rezolucja legislacyjna w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1698/2005 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (COM(2009)0038 - C6-0051/2009 - 2009/0011(CNS)).

Wsparcie rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) *

P6_TA(2009)0352

Rezolucja legislacyjna Parlamentu Europejskiego z dnia 6 maja 2009 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1698/2005 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (COM(2009)0038 - C6-0051/2009 - 2009/0011(CNS))

(2010/C 212 E/37)

(Dz.U.UE C z dnia 5 sierpnia 2010 r.)

(Procedura konsultacji)

Parlament Europejski,

– uwzględniając wniosek Komisji przedstawiony Radzie (COM(2009)0038),

– uwzględniając art. 36 i 37 Traktatu WE, na mocy których Rada skonsultowała się z Parlamentem (C6-0051/2009),

– uwzględniając art. 51 Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz opinie Komisji Budżetowej, jak również Komisji Rozwoju Regionalnego (A6-0259/2009),

1. zatwierdza po poprawkach wniosek Komisji;

2. stwierdza, że nie ma pewności co do dostępności marginesów w ramach działu 2; podkreśla, że finansowanie planu naprawy gospodarczej nie powinno stwarzać zagrożenia dla przyszłych zapotrzebowań w tej kategorii wydatków; opowiada się raczej za wykorzystaniem marginesów z zamkniętych już lat budżetowych;

3. przypomina, że kwota roczna zostanie ustalona w ramach rocznej procedury budżetowej, zgodnie z postanowieniami pkt 38 porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 17 maja 2006 r.(1).

4. zwraca się do Komisji o odpowiednią zmianę jej wniosku, zgodnie z art. 250 ust. 2 traktatu WE;

5. zwraca się do Rady o poinformowanie go w przypadku uznania za stosowne odejścia od tekstu przyjętego przez Parlament;

6. zwraca się do Rady o ponowne skonsultowanie się z Parlamentem w przypadku uznania za stosowne wprowadzenia znaczących zmian do wniosku Komisji;

7. zobowiązuje swojego Przewodniczącego do przekazania stanowiska Parlamentu Radzie i Komisji.

______

(1) Dz.U. C 139 z 14.6.2006, s. 1.

TEKST PROPONOWANY PRZEZ KOMISJĘ POPRAWKA
Poprawka 1
Wniosek dotyczący rozporządzenia - akt zmieniający
Punkt 1a preambuły (nowy)
(1a) Finansowanie europejskiego planu naprawy gospodarczej powinno przebiegać zgodnie z postanowieniami porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 17 maja 2006 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami(1).
______

(1) Dz.U. C 139, 14.6.2006, s. 1.

Poprawka 2
Wniosek dotyczący rozporządzenia - akt zmieniający
Punkt 1b preambuły (nowy)
(1b) Obecne marginesy w dziale 2 nie mogą być uważane za ustalone z góry i wszelkie porozumienia dotyczące planu naprawy gospodarczej nie powinny narażać przyszłych potrzeb w ramach którejkolwiek kategorii wydatków.
Poprawka 3
Wniosek dotyczący rozporządzenia - akt zmieniający
Punkt 2 preambuły
(2) Z kwoty tej 1,5 mld EUR powinno zostać udostępnione wszystkim państwom członkowskim za pośrednictwem Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) w celu rozpowszechnienia szerokopasmowego Internetu na obszarach wiejskich oraz wzmożenia działań związanych z priorytetami określonymi w art. 16a ust. 1 lit. a)-f) rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 (dalej zwanymi "nowymi wyzwaniami"). (2) Z kwoty tej 1.020 mln EUR powinno zostać udostępnione wszystkim państwom członkowskim za pośrednictwem Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) w celu rozpowszechnienia szerokopasmowego Internetu na obszarach wiejskich oraz wzmożenia działań związanych z priorytetami określonymi w art. 16a ust. 1 lit. a)-f) rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 (dalej zwanymi "nowymi wyzwaniami"). Z tej kwoty 850 mln EUR powinno być dostępne w 2009 r., natomiast 170 mln EUR powinno zostać zabezpieczone dzięki mechanizmowi wyrównawczemu w ramach procedury pojednawczej dotyczącej budżetu na rok 2010 i powinno być dostępne w 2010 r.
Poprawka 4
Wniosek dotyczący rozporządzenia - akt zmieniający
Punkt 2a preambuły (nowy)
(2a) Władza budżetowa zwiększyła środki w budżecie na 2009 r. w pozycji dotyczącej rozwoju obszarów wiejskich o 249 840 000 mln EUR. Te dodatkowe środki powinny być udostępnione na działania finansowane w ramach EFRROW podczas realizacji europejskiego planu naprawy gospodarczej.
Poprawka 5
Wniosek dotyczący rozporządzenia - akt zmieniający
Punkt 4 preambuły
(4) Aby zagwarantować, że podział dodatkowego wkładu Wspólnoty w każdym państwie członkowskim jest spójny z celami obydwu pakietów środków (nowe wyzwania i Internet szerokopasmowy), każde państwo członkowskie powinno określić w swoim krajowym planie strategicznym orientacyjną kwotę uzyskaną w wyniku zastosowania obowiązkowej modulacji oraz przeniesienia niewykorzystanych środków uzyskanych w wyniku zastosowania art. 136 rozporządzenia (WE) nr ..., a także wzrost zobowiązań globalnych przewidzianych w decyzji Rady 2006/493/WE zmienionej decyzją .... Kwoty te zostaną przeznaczone z jednej strony na rozwój infrastruktury dostępu do szerokopasmowego Internetu na obszarach wiejskich, a z drugiej - na działania związane z "nowymi wyzwaniami". (4) Aby zagwarantować, że podział dodatkowego wkładu Wspólnoty w każdym państwie członkowskim jest spójny z celami obydwu pakietów środków (nowe wyzwania i Internet szerokopasmowy), każde państwo członkowskie powinno określić w swoim krajowym planie strategicznym orientacyjną kwotę uzyskaną w wyniku zastosowania obowiązkowej modulacji oraz przeniesienia niewykorzystanych środków uzyskanych w wyniku zastosowania art. 136 rozporządzenia (WE) nr ..., a także wzrost zobowiązań globalnych przewidzianych w decyzji Rady 2006/493/WE zmienionej decyzją .... Kwoty te zostaną przeznaczone na rozwój infrastruktury dostępu do szerokopasmowego Internetu na obszarach wiejskich, na działania związane z "nowymi wyzwaniami", jak również na inne środki zmierzające do zwiększenia poziomu wykorzystania funduszy i stworzenia nowych miejsc pracy.
Poprawka 6
Wniosek dotyczący rozporządzenia - akt zmieniający
Punkt 4a preambuły (nowy)
(4a) W celu zwiększenia absorpcji swoich programów, państwa członkowskie mogą wykorzystać dodatkowe środki na fundusz gwarancyjny i pożyczkowy.
Poprawka 7
Wniosek dotyczący rozporządzenia - akt zmieniający
Punkt 6 preambuły
(6) Z Konkluzji Rady Europejskiej z dnia 12 grudnia 2008 r. wynika, że w zakresie europejskiego planu naprawy gospodarczej Rada Europejska popiera w szczególności rozwój szerokopasmowego Internetu, także na obszarach o słabo rozwiniętej infrastrukturze. Zważywszy że obszary wiejskie są często pozbawione wystarczającego dostępu do Internetu, należy zwiększyć wsparcie na rzecz infrastruktury dostępu do szerokopasmowego Internetu w ramach środków EFRROW. Biorąc pod uwagę znaczenie wspomnianego priorytetu, państwa członkowskie powinny włączyć związane z nim działania do swoich programów do końca 2009 r. Należy sporządzić wykaz typów działań związanych z infrastrukturą dla sieci szerokopasmowych, który pomoże państwom członkowskim określić właściwe działania w kontekście ram prawnych obowiązujących w dziedzinie rozwoju obszarów wiejskich. (6) Z Konkluzji Rady Europejskiej z dnia 12 grudnia 2008 r. wynika, że w zakresie europejskiego planu naprawy gospodarczej Rada Europejska popiera w szczególności rozwój szerokopasmowego Internetu, także na obszarach o słabo rozwiniętej infrastrukturze. Zważywszy że obszary wiejskie są często pozbawione wystarczającego dostępu do Internetu, należy zwiększyć wsparcie na rzecz infrastruktury i związanych z nią urządzeń dostępu do szerokopasmowego Internetu w ramach środków EFRROW. Biorąc pod uwagę znaczenie wspomnianego priorytetu, państwa członkowskie powinny włączyć związane z nim działania do swoich programów do końca 2009 r. Należy sporządzić wykaz typów działań związanych z infrastrukturą i urządzeniami dla sieci szerokopasmowych, który pomoże państwom członkowskim określić właściwe działania w kontekście ram prawnych obowiązujących w dziedzinie rozwoju obszarów wiejskich.
Poprawka 8
Wniosek dotyczący rozporządzenia - akt zmieniający
Punkt 10 preambuły
(10) Obszary wiejskie często nie dysponują ani dużą, ani małą infrastrukturą dla sieci szerokopasmowych. Tymczasem szczególnie duża infrastruktura może mieć decydujące znaczenie dla rozwoju trudno dostępnych obszarów wiejskich. Aby zapewnić jak najwydajniejsze wykorzystanie dostępnych zasobów oraz umożliwić znaczący rozwój Internetu szerokopasmowego na obszarach wiejskich, stosowne działania należy uznać za kwalifikowalne bez ograniczeń dotyczących wielkości odnośnej infrastruktury. W związku z tym, w przypadku działań związanych z infrastrukturą dla sieci szerokopasmowych, istniejące ograniczenie dotyczące wielkości infrastruktury związanej z podstawowymi usługami dla gospodarki i ludności wiejskiej nie powinno być stosowane. (10) Obszary wiejskie często nie dysponują ani dużą, ani małą infrastrukturą dla sieci szerokopasmowych. Tymczasem szczególnie duża infrastruktura ma decydujące znaczenie dla rozwoju trudno dostępnych obszarów wiejskich, takich jak wyspy i regiony górskie. Aby zapewnić jak najwydajniejsze wykorzystanie dostępnych zasobów i istniejącej infrastruktury oraz umożliwić znaczący rozwój Internetu szerokopasmowego i urządzeń na obszarach wiejskich, stosowne działania należy uznać za kwalifikowalne bez ograniczeń dotyczących wielkości odnośnej aktywnej lub pasywnej infrastruktury bądź jej części. W związku z tym, w przypadku działań związanych z infrastrukturą dla sieci szerokopasmowych, istniejące ograniczenie dotyczące wielkości infrastruktury związanej z podstawowymi usługami dla gospodarki i ludności wiejskiej nie powinno być stosowane.
Poprawka 9
Wniosek dotyczący rozporządzenia - akt zmieniający
Punkt 11a preambuły (nowy)
(11a) Biorąc pod uwagę konieczność szybkiej reakcji na obecny kryzys gospodarczy, należy zapewnić środki na płatności, które mogą być zrealizowane w roku budżetowym 2009.
Poprawka 10
Wniosek dotyczący rozporządzenia - akt zmieniający
Punkt 13a preambuły (nowy)
(13a) Państwa członkowskie powinny upewnić się, że szczegółowe informacje dotyczące nowych możliwości oferowanych przez zmienione programy rozwoju obszarów wiejskich są dostępne dla regionalnych i lokalnych organów, a także dla potencjalnych beneficjentów.
Poprawka 11
Wniosek dotyczący rozporządzenia - akt zmieniający
Punkt 13b preambuły (nowy)
(13b) Należy stworzyć specjalne środki służące zapewnianiu kursów edukacyjnych i szkoleniowych w zakresie korzystania z infrastruktury szerokopasmowej oraz sprzętu szerokopasmowego w społecznościach wiejskich, ze szczególną uwagą poświęconą szkoleniom zawodowym specjalistów w dziedzinie rolnictwa, dzięki czemu wykorzystane mogłyby zostać następnie ich umiejętności praktyczne. W związku z tym jako kwestię priorytetową należy uznać pobudzanie działań w sektorze związanym z badaniami.
Poprawka 12
Wniosek dotyczący rozporządzenia - akt zmieniający
Artykuł 1 - punkt 3
Rozporządzenie (WE) nr 1698/2005
Artykuł 16a - ustęp 1 - litera g)
(g) infrastruktura dostępu do szerokopasmowego Internetu na obszarach wiejskich. (g) infrastruktura dostępu do szerokopasmowego Internetu na obszarach wiejskich oraz urządzenia publicznego dostępu do internetu we wspólnotach wiejskich.
Poprawka 13
Wniosek dotyczący rozporządzenia - akt zmieniający
Artykuł 1 - punkt 3
Rozporządzenie (WE) nr 1698/2005
Artykuł 16a - ustęp 1 - litera g a) (nowa)
(ga) zarządzanie w przypadku kryzysu gospodarczego w sektorze rolnictwa, przede wszystkim w celu zapewnienia wsparcia dla infrastruktury i dla budowania sieci producentów i organizacji;
Poprawka 14
Wniosek dotyczący rozporządzenia - akt zmieniający
Artykuł 1 - punkt 3
Rozporządzenie (WE) nr 1698/2005
Artykuł 16a - ustęp 1 - litera g b) (nowa)
(gb) środki służące zachowaniu lub tworzeniu miejsc pracy na obszarach wiejskich;
Poprawka 15
Wniosek dotyczący rozporządzenia - akt zmieniający
Artykuł 1 - punkt 3
Rozporządzenie (WE) nr 1698/2005
Artykuł 16a - ustęp 1 - litera g c) (nowa)
(gc) środki wsparcia dla młodych rolników.
Poprawka 16
Wniosek dotyczący rozporządzenia - akt zmieniający
Artykuł 1 - punkt 3
Rozporządzenie (WE) nr 1698/2005
Artykuł 16 a - ustęp 3 - litera b)
(b) tabelę przedstawiającą, w odniesieniu do okresu od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., całkowity wkład Wspólnoty na rzecz działań, o których mowa w ust. 1 lit. a)-f), oraz wkład Wspólnoty na rzecz działań, o których mowa w ust. 1 lit. g). (b) tabelę przedstawiającą, w odniesieniu do okresu od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., całkowity wkład Wspólnoty na rzecz działań, o których mowa w ust. 1 lit. a)-f) i ga) - gc), oraz wkład Wspólnoty na rzecz działań, o których mowa w ust. 1 lit. g).
Poprawka 17
Wniosek dotyczący rozporządzenia - akt zmieniający
Artykuł 1 - punkt 6 - podpunkt a)
Rozporządzenie (WE) nr 1698/2005
Artykuł 69 - ustęp 2 a
"2a. Część kwoty, o której mowa w ust. 1 niniejszego art., wynikającą ze zwiększenia zobowiązań globalnych przewidzianego decyzją Rady 2006/493/WE zmienioną decyzją ..., udostępnia się z dniem 1 stycznia 2009 r. Kwotę tę przeznacza się na działania związane z priorytetami przewidzianymi w art. 16a ust. 1 w następującej proporcji: "2a. Część kwoty, o której mowa w ust. 1 niniejszego art., wynikającą ze zwiększenia zobowiązań globalnych przewidzianego decyzją Rady 2006/493/WE zmienioną decyzją ...a także kwotę 249.840.000 EUR dodaną do pozycji budżetowej 05 04 05 01 w budżecie na rok 2009, udostępnia się z dniem 1 stycznia 2009 r. Kwotę tę przeznacza się na działania związane z priorytetami przewidzianymi w art. 16a ust. 1:"
(a) jedna trzecia (0,5 mld EUR) na działania związane z priorytetami przewidzianymi w art. 16a ust. 1 lit. a)-f);
(b) dwie trzecie (1 mld EUR) na działania związane z priorytetami przewidzianymi w art. 16a ust. 1 lit. g)."
Poprawka 18
Wniosek dotyczący rozporządzenia - akt zmieniający
Artykuł 1 - punkt 6 - podpunkt aa) (nowy)
Rozporządzenie (WE) nr 1698/2005
Artykuł 69 - ustęp 4 - akapit pierwszy a (nowy)
(aa) W ust. 4 dodaje się akapit w brzmieniu:

"W ramach kwoty, o której mowa w ust. 2a lit. b) Komisja uwzględnia różnice w istniejącym dostępie do szerokopasmowego Internetu w państwach członkowskich, zwłaszcza w obszarach o utrudnionym dostępie, oraz wynikające z nich różne potrzeby."

Poprawka 19
Wniosek dotyczący rozporządzenia - akt zmieniający
Artykuł 1 - punkt 6 - podpunkt b)
Rozporządzenie (WE) nr 1698/2005
Artykuł 69 - ustęp 5 a - akapit pierwszy a (nowy)
Roczne sprawozdanie Komisji Europejskiej w sprawie rozwoju obszarów wiejskich zawiera sekcję poświęconą operacji monitorowania związanym z priorytetami wymienionymi w art. 16a ust. 1 lit. g).
Poprawka 20
Wniosek dotyczący rozporządzenia - akt zmieniający
Artykuł 1 - punkt 6 - podpunkt b)
Rozporządzenie (WE) nr 1698/2005
Artykuł 69 - ustęp 5 b
"5b. Jeżeli przy zamknięciu programu rzeczywista kwota wkładu Wspólnoty wydana na działania, o których mowa w art. 16a ust. 1, jest niższa od sumy kwot, o których mowa w ust. 5a niniejszego artykułu, to różnica jest zwracana przez państwo członkowskie do ogólnego budżetu Wspólnot Europejskich do wysokości kwoty, która przekracza całkowitą kwotę środków dostępnych na działania inne niż działania określone w art. 16a ust. 1. 5b. Jeżeli przy zamknięciu programu rzeczywista kwota wkładu Wspólnoty wydana na działania, o których mowa w art. 16a ust. 1, jest niższa od sumy kwot, o których mowa w ust. 5a niniejszego artykułu, to różnica jest włączana przez państwo członkowskie do budżetu przeznaczonego na rozwój rolnictwa do wysokości kwoty, która przekracza całkowitą kwotę środków dostępnych na działania inne niż działania określone w art. 16a ust. 1.
Ponadto jeżeli przy zamknięciu programu rzeczywista kwota wkładu Wspólnoty wydana na działania, o których mowa w art. 16a ust. 1 lit. a)-f), jest niższa od kwoty, o której mowa w ust. 5a niniejszego artykułu w odniesieniu do tego rodzaju działań, to różnica jest zwracana przez państwo członkowskie do ogólnego budżetu Wspólnot Europejskich do wysokości kwoty, która przekracza całkowitą kwotę środków dostępnych na działania określone w art. 16a ust. 1 lit. g). Jeżeli natomiast rzeczywista kwota wkładu Wspólnoty wydana na działania inne niż określone w art. 16a ust. 1 jest niższa niż kwota środków dostępnych na ten typ działań, kwota podlegająca zwrotowi ulega zmniejszeniu o tę różnicę.
Jednocześnie jeżeli przy zamknięciu programu rzeczywista kwota wkładu Wspólnoty wydana na działania, o których mowa w art. 16a ust. 1 lit. g), jest niższa od kwoty, o której mowa w ust. 5a niniejszego artykułu w odniesieniu do tego rodzaju działań, to różnica jest zwracana przez państwo członkowskie do ogólnego budżetu Wspólnot Europejskich do wysokości kwoty, która przekracza całkowitą kwotę środków dostępnych na działania określone w art. 16a ust. 1 lit. a)-f). Jeżeli natomiast rzeczywista kwota wkładu Wspólnoty wydana na działania inne niż określone w art. 16a ust. 1 jest niższa niż kwota środków dostępnych na ten typ działań, kwota podlegająca zwrotowi ulega zmniejszeniu o tę różnicę."
Poprawka 21
Wniosek dotyczący rozporządzenia - akt zmieniający ba) (nowy)
Artykuł 1 - punkt 6 - podpunkt
Rozporządzenie (WE) nr 1698/2005
Artykuł 69 - ustęp 6 a (nowy)
(ba) dodaje się ustęp w następującym brzmieniu:

"6a. Z kwoty, o której mowa w ust. 2a, 250 mln euro należy przeznaczyć na płatności w ramach budżetu na rok 2009."

Poprawka 22
Wniosek dotyczący rozporządzenia - akt zmieniający
Artykuł 2 - punkt 6a (nowy)
Rozporządzenie (WE) nr 1698/2005
Artykuł 69 a (nowy)
(6a) Wprowadza się artykuł w brzmieniu:

"Artykuł 69a

Fundusze gwarancyjne i pożyczkowe

Bez uszczerbku dla postanowień art. 69 państwa członkowskie mogą wykorzystać kwotę, o której mowa w art. 69 ust. 2a na fundusze gwarancyjne i pożyczkowe. W celu wykonania niniejszego artykułu zastosowanie mają przepisy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1974/ 2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW)(2), a w szczególności jego art. 50, 51 i 52.

______

(2) Dz.U. L 368, 23.12.2006, s. 15."

Poprawka 23
Wniosek dotyczący rozporządzenia - akt zmieniający
Artykuł 1 - punkt 7
Rozporządzenie (WE) nr 1698/2005
Artykuł 70 - ustęp 4 - akapit drugi
"Nie naruszając pułapów określonych w ust. 3, wkład z EFRROW może zostać zwiększony do 90 % dla regionów objętych celem konwergencji oraz 75 % dla regionów nieobjętych celem konwergencji w przypadku działań określonych w art. 16a ust. 1 niniejszego rozporządzenia, do wysokości kwoty uzyskanej z zastosowania obowiązkowej modulacji na mocy art. 9 ust. 4 i art. 10 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr ..., kwoty określonej w art. 69 ust. 2a niniejszego rozporządzenia oraz, począwszy od 2011 r., kwot uzyskanych na mocy art. 136 rozporządzenia (WE) nr ..."; "Nie naruszając pułapów określonych w ust. 3, wkład z EFRROW może zostać zwiększony do 100 % dla regionów objętych celem konwergencji oraz 75 % dla regionów nieobjętych celem konwergencji w przypadku działań określonych w art. 16a ust. 1 niniejszego rozporządzenia, do wysokości kwoty uzyskanej z zastosowania obowiązkowej modulacji na mocy art. 9 ust. 4 i art. 10 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr ..., kwoty określonej w art. 69 ust. 2a niniejszego rozporządzenia oraz, począwszy od 2011 r., kwot uzyskanych na mocy art. 136 rozporządzenia (WE) nr ...";
Poprawka 24
Wniosek dotyczący rozporządzenia - akt zmieniający
Artykuł 1 - punkt 8a (nowy)
Rozporządzenie (WE) nr 1698/2005
Artykuł 76 - ustęp 2 a (nowy)
(8a) W artykule 76 dodaje się następujący ustęp:

"2a. Państwa członkowskie zapewniają szczegółowe informacje związane z nowymi priorytetami określonymi w art. 16a. Informacje te udostępniane są z myślą o organach regionalnych i lokalnych oraz potencjalnych beneficjentach tych środków.".

Poprawka 25
Wniosek dotyczący rozporządzenia - akt zmieniający Załącznik
Rozporządzenie (WE) nr 1698/2005
Załącznik III - tytuł
Wykaz rodzajów działań związanych z priorytetami określonymi w art. 16a ust. 1 lit. g) Orientacyjny wykaz rodzajów działań związanych z priorytetami określonymi w art. 16a ust. 1 lit. g)
Poprawka 26
Wniosek dotyczący rozporządzenia - akt zmieniający Załącznik
Rozporządzenie (WE) nr 1698/2005
Załącznik III - kolumna 1 - wiersz 1
Tworzenie nowej infrastruktury dla sieci szerokopasmowej, w tym urządzeń do przesyłu wstecznego (np. stacjonarnych, bezprzewodowych naziemnych, wykorzystujących połączenia satelitarne lub będących kombinacją różnych technologii) Tworzenie nowej infrastruktury dla sieci szerokopasmowej, w tym urządzeń do przesyłu wstecznego i urządzeń naziemnych (np. stacjonarnych, bezprzewodowych naziemnych, wykorzystujących połączenia satelitarne lub będących kombinacją różnych technologii)oraz innych koniecznych form wsparcia (np. w zakresie instalacji i konserwacji)
Poprawka 27
Wniosek dotyczący rozporządzenia - akt zmieniający Załącznik
Rozporządzenie (WE) nr 1698/2005
Załącznik III - linia 3 a (nowa)
Zapewnienie publicznego dostępu do urządzeń sieci szerokopasmowej

Artykuł 56: Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2010.212E.250

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja legislacyjna w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1698/2005 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (COM(2009)0038 - C6-0051/2009 - 2009/0011(CNS)).
Data aktu: 06/05/2009
Data ogłoszenia: 05/08/2010