Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Tribunal Cível da Comarca do Porto (Portugalia) w dniu 10 maja 2010 r. - Maria Alice Pendão Lapa Costa Ferreira, Alexandra Pendão Lapa Ferreira przeciwko Companhia de Seguros Tranquilidade SA(Sprawa C-229/10)
(2010/C 195/17)
Język postępowania: portugalski
(Dz.U.UE C z dnia 17 lipca 2010 r.)
Sąd krajowy
Tribunal Cível da Comarca do Porto
Strony w postępowaniu przed sądem krajowym
Strona skarżąca: Maria Alice Pendão Lapa Costa Ferreira, Alexandra Pendão Lapa Ferreira.
Strona pozwana: Companhia de Seguros Tranquilidade SA.
Pytania prejudycjalne
1) Czy wykładnia art. 505 Código Civil, która wyłącza odpowiedzialność na zasadzie ryzyka wynikającą z ruchu pojazdów w wypadkach, w których jedynym i wyłącznym odpowiedzialnym jest osoba piesza, jest zgodna z ww. dyrektywami o obowiązkowym ubezpieczeniu pojazdów mechanicznych [72/166/EWG(1), 84/5/EWG(2) 90/232/EWG(3), 2000/26/WE(4) oraz 2005/14/WE(5)?
2) Czy zgodna z ww. dyrektywami jest wykładnia art. 570 tego samego Código Civil, która pozwala na obniżenie lub wyłączenie odszkodowania w zależności od stopnia winy obydwu stron, w przypadkach, gdy zawinione zachowanie poszkodowanego przyczyniło się do powstania lub zwiększenia szkody?
3) W przypadku odpowiedzi twierdzącej, to czy sprzeczna z ww. dyrektywami jest wykładnia, która umożliwia ograniczenie lub obniżenie odszkodowania z uwagi na winę pieszego, z jednej strony, oraz ryzyko, jakie można przypisać pojazdowi samochodowemu, z drugiej strony, w spowodowaniu wypadku?
______
(1) Dyrektywa 72/166/EWG Rady z dnia 24 kwietnia 1972 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdów mechanicznych i egzekwowania obowiązku ubezpieczania od takiej odpowiedzialności (Dz.U. L 103, s. 1).
(2) Druga dyrektywa Rady 84/5/EWG z dnia 30 grudnia 1983 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do ubezpieczenia w zakresie odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdów silnikowych (Dz.U. L 8, s. 17).
(3) Trzecia dyrektywa Rady 90/232/EWG z dnia 14 maja 1990 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do ubezpieczenia w zakresie odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdów mechanicznych (Dz.U. L 129, s. 33).
(4) Dyrektywa 2000/26/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/26/WE z dnia 16 maja 2000 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do ubezpieczenia w zakresie odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdów mechanicznych, zmieniająca dyrektywy Rady 73/239/EWG i 88/357/EWG (czwarta dyrektywa w sprawie ubezpieczeń komunikacyjnych) (Dz.U. L 181, p. 65).
(5) Dyrektywa 2005/14/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 maja 2005 r. zmieniająca dyrektywy Rady 72/166/EWG, 84/5/EWG, 88/357/EWG i 90/232/EWG oraz dyrektywę 2000/26/WE Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącej ubezpieczenia w zakresie odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdów mechanicznych (Dz.U. L 149, s. 14)].