Decyzja nr 12/2005(1)Trybunału Obrachunkowego Wspólnot Europejskich z dnia 10 marca 2005 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Trybunału Obrachunkowego(2009/C 67/01)
(Dz.U.UE C z dnia 20 marca 2009 r.)
TRYBUNAŁ OBRACHUNKOWY WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając swój regulamin wewnętrzny(2), w szczególności jego art. 30,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(3), w szczególności jego art. 143 ust. 2 oraz art. 144 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
w art. 1 akapit drugi Traktatu o Unii Europejskiej podkreśla się ideę otwartości, stwierdzając, że traktat ten wyznacza nowy etap w procesie tworzenia coraz ściślejszego związku pomiędzy narodami Europy, w którym decyzje podejmowane są z możliwie największym poszanowaniem zasady otwartości i jak najbliżej obywateli;
we wspólnej deklaracji(4) odnoszącej się do rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji(5), Parlament Europejski, Rada i Komisja wzywają pozostałe instytucje do przyjęcia wewnętrznych przepisów w zakresie publicznego dostępu do dokumentów, uwzględniających zasady i ograniczenia ustanowione tym rozporządzeniem;
postanowienia zawarte w decyzji nr 18/97 Trybunału Obrachunkowego ustanawiającej przepisy wewnętrzne dotyczące rozpatrywania wniosków o dostęp do dokumentów będących w posiadaniu Trybunału(6), przyjętej wcześniej niż rozporządzenie (WE) nr 1049/2001, powinny zostać zrewidowane w świetle tego rozporządzenia oraz w świetle orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości oraz Sądu Pierwszej Instancji;
otwartość zwiększa mandat, skuteczność oraz odpowiedzialność administracji, umacniając tym samym zasady demokracji. W tym celu należy promować dobre praktyki administracyjne w zakresie dostępu do dokumentów;
Pewne interesy publiczne oraz prywatne powinny być jednakże chronione w drodze wyjątku od zasady publicznego dostępu do dokumentów. W szczególności należy przestrzegać międzynarodowych standardów kontroli dotyczących poufnego charakteru informacji z kontroli,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
Sporządzono w Luksemburgu dnia 10 marca 2005 r.
|
W imieniu Trybunału Obrachunkowego |
|
Hubert WEBER |
|
Prezes |
______
(1) Zmieniona decyzją nr 14/2009 przyjętą przez Trybunał na posiedzeniu w dniu 5 lutego 2009 r.
(2) Dz.U. L 18 z 20.1.2005, s. 1.
(3) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(4) Dz.U. L 173 z 27.6.2001, s. 5.
(5) Dz.U. L 145 z 31.5.2001, s. 43.
(6) Dz.U. C 295 z 23.9.1998, s. 1.
(7)Rozporządzenie Rady (EWG, Euratom) nr 354/83 zmienione rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 1700/2003 (Dz.U. L 243 z 27.9.2003, s. 1).
(8) Wnioski należy kierować na adres: Cour des comptes européenne, directeur du "Soutienà l'audit et communication", 12, rue Alcide De Gasperi, 1615 Luxembourg. Faks: +352 439342, e-mail: euraud@eca.europa.eu
(9) Obecnie: angielski, bułgarski, czeski, duński, estoński, fiński, francuski, grecki, hiszpański, irlandzki, litewski, łotewski, maltański, niderlandzki, niemiecki, polski, portugalski, rumuński, słowacki, słoweński, szwedzki, węgierski i włoski.