Konferencja komisji wyspecjalizowanych w sprawach wspólnotowych parlamentów narodowych Unii Europejskiej (COSAC) - Wkład XLII COSAC - Sztokholm, 4-6 października 2009 r.

Konferencja komisji wyspecjalizowanych w sprawach wspólnotowych parlamentów narodowych Unii Europejskiej (COSAC)

Wkład XLII COSAC

Sztokholm, 4-6 października 2009 r.

(2009/C 322/04)

(Dz.U.UE C z dnia 30 grudnia 2009 r.)

1. Kwestie instytucjonalne a Traktat z Lizbony

1.1. Nawiązując do swojej 20. rocznicy, COSAC wyraża zadowolenie ze wzrostu swej roli jako forum współpracy parlamentarnej i miejsca uprawiania demokracji deliberatywnej w Unii Europejskiej, dzięki któremu parlamenty narodowe mają większe możliwości prowadzenia dialogu z instytucjami UE oraz kierowania odpowiednich wkładów do Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji.

1.2. Odnotowując postępy osiągnięte w ciągu ostatnich 5 lat w rozwijaniu współpracy między parlamentami narodowymi a instytucjami Unii Europejskiej, COSAC pragnie podziękować pani Margot Wallström, wiceprzewodniczącej Komisji Europejskiej, za jej pełną zaangażowania pracę w tym zakresie.

1.3. Zważywszy na zatwierdzenie Traktatu z Lizbony przez wszystkie izby parlamentów narodowych Unii Europejskiej po przeprowadzeniu stosownych dyskusji i debat, mimo oczekiwania na formalne zatwierdzenie traktatu przez izby irlandzkiego parlamentu po referendum z dnia 2 października 2009 r., COSAC stwierdza, że nie można kwestionować demokratycznej legitymizacji tego procesu i że powinny ją uznać wszystkie podmioty. Szanując wymogi konstytucyjne wszystkich państw członkowskich, COSAC wzywa do jak najszybszego wprowadzenia w życie Traktatu z Lizbony.

COSAC oczekuje współpracy ze zreformowanymi na mocy traktatu instytucjami Unii Europejskiej. COSAC z zadowoleniem przyjmuje zwiększoną rolę parlamentów narodowych, określoną w traktacie i podkreśla znaczenie pełnego, natychmiastowego i sprawnego wdrożenia postanowień nowego traktatu po jego wejściu w życie, z uwzględnieniem okresu przewidzianego w traktatach celem umożliwienia parlamentom narodowym i Parlamentowi Europejskiemu przeprowadzenia pełnej i skutecznej kontroli.

1.4. COSAC podkreśla znaczenie ustanowienia dobrze funkcjonujących procedur między instytucjami Unii Europejskiej a parlamentami narodowymi dotyczących kontroli parlamentarnej oraz nadzoru parlamentarnego nad Europolem i oceny Eurojustu. W związku z tym COSAC ponownie powołuje się na wkład XLI COSAC w Pradze.

1.5. COSAC podkreśla, że jawność i dostępność mają zasadnicze znaczenie dla poczucia uczestnictwa obywateli Europy. Zwiększona przejrzystość w instytucjach Unii Europejskiej oraz parlamentach narodowych jest ważnym elementem przy uzyskiwaniu społecznej akceptacji dla działań Unii Europejskiej.

2. Kryzys gospodarczy i finansowy

2.1. COSAC odnotowuje, że pomimo obiecujących oznak ożywienia, nadal konieczna jest walka z kryzysem finansowym i gospodarczym, jak również zapewnienie trwałego wzrostu gospodarczego i zatrudnienia. Należy łagodzić skutki obecnego spowolnienia i promować rozwiązania ułatwiające szybkie, lecz zrównoważone ożywienie gospodarki. Konieczne są dalsze działania w celu usprawnienia funkcjonowania rynków kredytowych i kapitałowych. W dłuższej perspektywie Europa potrzebuje nowej strategii zrównoważonego wzrostu i zatrudnienia - odnowionej strategii lizbońskiej, która przekształci Unię w gospodarkę gotową do czerpania korzyści z globalizacji, a jednocześnie do sprostania wynikającym z niej wyzwaniom społecznym i środowiskowym. Wysiłki na rzecz zapobiegania utracie miejsc pracy i ograniczania tego zjawiska powinny przybierać formę takich działań, które będą miały trwały, pozytywny wpływ na zatrudnienie.

2.2. COSAC popiera sposób, w jaki Rada Europejska zareagowała na kryzys w konkluzjach ze spotkania w czerwcu 2009 roku i z zadowoleniem przyjmuje kompleksowe przygotowania, w tym dodatkowy, nieformalny szczyt z dnia 17 września 2009 r., przed spotkaniem G20 w Pittsburghu w dniu 24 września 2009 r.

2.3. COSAC z zadowoleniem odnotowuje fakt, że staranne przygotowania umożliwiły Unii Europejskiej odegranie czynnej roli w Pittsburghu. Unia wiosła swój wkład do ustaleń szczytu, stanowiących kolejny krok naprzód w procesie kształtowania wspólnych cech jednolitych ram prawny i bardziej zrównoważonego systemu finansowego, łącznie ze środkami przeciwdziałającymi niezdrowemu systemowi premii dla bankowców.

2.4. COSAC z zadowoleniem przyjmuje ostatnie propozycje Komisji dotyczące nowej architektury europejskiego nadzoru finansowego i podkreśla, że zamierzone szybkie zakończenie negocjacji nie powinno utrudniać koniecznej kontroli parlamentarnej.

2.5. Z myślą o najbliższym spotkaniu Rady Europejskiej w dniach 29-30 października 2009 r. COSAC ponownie ostrzega przed próbami stosowania wszelkiego rodzaju protekcjonizmu gospodarczego. Otwarcie rynków światowych i pomyślne zakończenie rundy w Doha mają kluczowe znaczenie dla przezwyciężenia globalnego kryzysu.

3. Wyzwania związane ze zmianami klimatu - droga do Kopenhagi

3.1. COSAC ponownie wyraża przekonanie, że sytuacja gospodarcza nie musi prowadzić do zmniejszenia ambicji Unii Europejskiej w zakresie zrównoważonego rozwoju i strategii klimatycznej przyjętej przez Radę Europejską. Chodzi o gotowość UE, by w stosownym wymiarze wspierać najmniej rozwinięte kraje w działaniach na rzecz ograniczania emisji dwutlenku węgla oraz wkład w walkę ze zmianami klimatu. Konieczne jest stworzenie skutecznego i trwałego systemu finansowania walki ze zmianami klimatu.

3.2. Negocjacje związane z konferencją klimatyczną ONZ - COP15 w Kopenhadze w grudniu 2009 roku są niezwykle skomplikowane. COSAC z zadowoleniem przyjmuje wzmocnienie Unii Europejskiej jako globalnego gracza i odnotowuje z zadowoleniem, że Unia wyróżnia się jako ambitna, zdecydowana i wpływowa strona negocjacji klimatycznych. Ustalenia szczytu w Pittsburghu podkreślają konieczność utrzymywania przez Unię Europejską wiodącej roli w przygotowaniach do szczytu klimatycznego i w czasie jego trwania. COSAC zachęca wszystkie instytucje i państwa członkowskie Unii Europejskiej, by przyczyniały się do stworzenia silnej bazy, która pozwoli UE w dalszym ciągu odgrywać wiodącą rolę.

4. Program sztokholmski

4.1. COSAC odnotowuje, że Eurobarometr i inne badania opinii publicznej wskazują, że obywatele oczekują europejskich inicjatyw w obszarze wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości. Dotyczy to polityki azylowej i imigracyjnej, jak również walki z handlem ludźmi i innymi formami przestępczości transgranicznej. Podkreślając, że obywatele powinni pozostawać głównym przedmiotem zainteresowania nowego programu wieloletniego, COSAC podkreśla potrzebę zachowania równowagi pomiędzy środkami egzekwowania prawa a środkami ochrony praw jednostki i praworządności.

4.2. COSAC zauważa, że te obszary o zasadniczym znaczeniu dla obywateli Europy leżą u podstaw odpowiedzialności parlamentów. COSAC podkreśla znaczenie kontroli parlamentarnej i czynnego udziału w negocjowaniu programu sztokholmskiego, oraz wszystkich jego części i elementów, w sprawie których będą następnie podejmowane decyzje, zauważając, że przyjęcie tego szerokiego programu przez Radę Europejską zaplanowano na dni 10-11 grudnia 2009 r.

5. Strategie regionalne i polityka sąsiedztwa

5.1. Proponowana strategia dla regionu Morza Bałtyckiego ma na celu nie tylko rozwiązywanie ekologicznych i innych konkretnych problemów regionu, lecz ma również służyć jako pilotażowy projekt dla strategii makroregionalnych. Model ten mógłby być w przyszłości stosowany w innych regionach, mających swoje specyficzne problemy, jak region Dunaju. COSAC oczekuje, że Rada Europejska przyjmie Strategię dla Regionu Morza Bałtyckiego zgodnie z planem w dniach 29-30 października 2009 r.

5.2. COSAC ponownie wyraża swoje stałe poparcie dla europejskiej polityki sąsiedztwa, w tym wymiaru wschodniego. COSAC wyraża zadowolenie z zamiaru zorganizowania przez Komisję do Spraw Unii Europejskiej szwedzkiego Riksdagu spotkania w dniu 21 października 2009 r. na temat kształtowania parlamentarnego wymiaru partnerstwa wschodniego.

5.3. Ponadto COSAC ponownie wyraża swoje poparcie dla utworzenia Unii na rzecz regionu Morza Śródziemnego, jako niezbędnego instrumentu, zapewniającego pokój, stabilizację i bezpieczeństwo na obszarze śródziemnomorskim i na Bliskim Wschodzie, zwłaszcza w sprawach imigracji i energii.

6. Rozszerzenie Unii

6.1. COSAC podkreśla strategiczne znaczenie kontynuowania procesu rozszerzania Unii Europejskiej i z zadowoleniem przyjmuje wniosek Islandii o członkostwo. Uznając, że jasna perspektywa członkostwa jest ważnym bodźcem do reform, COSAC podkreśla potrzebę przestrzegania przez Unię Europejską swych zobowiązań i ustalonych zasad w tym zakresie, zwłaszcza wymogu spełnienia kryteriów kopenhaskich. COSAC z zadowoleniem odnotowuje poczynione ostatnio konkretne postępy w toczących się już negocjacjach związanych z rozszerzeniem Unii.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024