SPRAWOZDANIEdotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii za rok budżetowy 2008, wraz z odpowiedziami Centrum
(2009/C 304/27)
(Dz.U.UE C z dnia 15 grudnia 2009 r.)
WSTĘP
1. Europejskie Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii (zwane dalej Centrum), z siedzibą w Lizbonie, zostało ustanowione na mocy rozporządzenia Rady (EWG) nr 302/93 z dnia 8 lutego 1993 r.(1). Głównym zadaniem Centrum jest gromadzenie danych dotyczących narkotyków i narkomanii w celu opracowywania i upowszechniania obiektywnych, wiarygodnych i porównywalnych informacji na poziomie europejskim. Informacje te mają służyć za podstawę analizy popytu na narkotyki i metod jego zmniejszania, a także, w ujęciu bardziej ogólnym, zjawisk związanych z rynkiem narkotykowym(2).
2. Budżet Centrum na 2008 r. wyniósł 15,1 mln euro w porównaniu z 14,4 mln euro w budżecie na rok poprzedni. Liczba zatrudnionych przez Centrum pracowników wyniosła na koniec roku 104 w porównaniu z 98 w roku poprzednim.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI |
3. Na mocy postanowień art. 248 Traktatu Trybunał zbadał roczne sprawozdanie finansowe(3) Centrum obejmujące "sprawozdanie finansowe"(4) oraz "sprawozdanie z wykonania budżetu"(5) za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2008 r., jak również zbadał legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
4. Niniejsze poświadczenie jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(6). |
Zadania dyrektora |
5. Jako urzędnik zatwierdzający, dyrektor realizuje dochody i wydatki budżetu zgodnie z przepisami finansowymi Centrum, na własną odpowiedzialność oraz w granicach zatwierdzonych środków(7). Dyrektor odpowiada za ustanowienie(8) struktury organizacyjnej oraz systemów i procedur zarządzania i kontroli wewnętrznej związanych ze sporządzaniem ostatecznego sprawozdania finansowego(9), które jest wolne od istotnych nieprawidłowości wynikających z nadużyć lub błędów, a także za zapewnianie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
Zadania Trybunału |
6. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie, na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Centrum oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
7. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej wydanymi przez IFAC i Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI)(10) oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki. Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest przestrzegać wymogów etycznych oraz zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe nie zawiera istotnych nieprawidłowości, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe. |
8. W ramach kontroli Trybunał stosuje procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Wybór tych procedur zależy od osądu kontrolerów Trybunału, podobnie jak ocena ryzyka wystąpienia istotnych nieprawidłowości w sprawozdaniu finansowym lub nielegalnych bądź nieprawidłowych transakcji, wynikających z nadużyć lub błędów. W celu opracowania procedur kontroli stosownych do okoliczności Trybunał, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej danej organizacji związany ze sporządzaniem i prezentacją jej sprawozdania finansowego. Kontrola Trybunału obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad rachunkowości oraz racjonalność szacunków księgowych sporządzonych przez kierownictwo, jak również ocenę ogólnej prezentacji sprawozdania finansowego. |
9. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli są wystarczające i właściwe, aby stanowić podstawę do wydania poniższych opinii. |
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń |
10. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Centrum(11) rzetelnie przedstawia, we wszystkich istotnych aspektach, sytuację finansową Centrum na dzień 31 grudnia 2008 r. oraz wyniki transakcji i przepływów pieniężnych za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego. |
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń |
11. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Centrum za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2008 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach. |
12. Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.
INNE KWESTIE
13. Program prac Centrum na 2008 r. obejmował w odniesieniu do każdego priorytetu strategicznego kilka celów operacyjnych, działań i produktów. Cele często nie są w jasny sposób powiązane z produktami ani też wymierne, brak jest także wskaźników dotyczących wyników, co utrudnia monitorowanie postępów na poziomie działań. W programie prac nie wyszczególniono szacowanych zasobów ludzkich i finansowych koniecznych do realizacji zaplanowanych działań. Aby zapewnić pełne zarządzanie zadaniowe pozwalające stale doskonalić kwestię przydziału środków i analizę wykonania zadań, Centrum powinno określać wymierne cele wraz z odpowiednimi wskaźnikami, rozdzielać swoje zasoby na podstawie szacowanych potrzeb projektowych i działać na rzecz osiągania rezultatów.
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 8 października 2009 r.
|
W imieniu Trybunału Obrachunkowego |
|
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA |
|
Prezes |
______
(1) Dz.U. L 36 z 12.2.1993, s. 1. Rozporządzenie wraz ze zmianami uchylone rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1920/2006 z dnia 12 grudnia 2006 r. (Dz.U. L 376 z 27.12.2006, s. 1).
(2) Do celów informacyjnych w tabeli skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Centrum.
(3) Do sprawozdania tego dołączone jest sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w ciągu roku, zawierające między innymi wskaźnik wykorzystania środków oraz zestawienie informacji dotyczących przesunięć środków pomiędzy różnymi pozycjami budżetowymi.
(4) Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku dochodów i wydatków, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w kapitale oraz załącznika, zawierającego opis istotnych zasad rachunkowości i inne informacje dodatkowe.
(5) Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.
(6) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(7) Art. 33 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. (Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72).
(8) Art. 38 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002.
(9) Zasady dotyczące przedstawiania przez agencje sprawozdania finansowego oraz prowadzenia przez nie rachunkowości określone są w rozdziale 1 tytułu VII rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002, ostatnio zmienionego rozporządzeniem Komisji (WE, Euratom) nr 652/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. (Dz.U. L 181 z 10.7.2008, s. 23), i w tej postaci zostały włączone do regulaminu finansowego Centrum.
(10) Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC) i Międzynarodowe Standardy Najwyższych Organów Kontroli (ISSAI).
(11) Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego została sporządzona w dniu 17 czerwca 2009 r. i wpłynęła do Trybunału w dniu 6 lipca 2009 r. Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego skonsolidowana ze sprawozdaniem Komisji publikowana jest w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej do dnia 15 listopada następnego roku. Znajduje się ono na następującej stronie internetowej: http://eca.europa.eu lub http://www.emcdda.europa.eu/html.cfm/index81990EN.html
Tabela
Europejskie Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii (Lizbona)
Zakres kompetencji wspólnotowych według Traktatu |
Kompetencje Centrum określone w rozporządzeniu (WE) nr 1920/ 2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. |
Zarządzanie |
Środki udostępnione Centrum w 2008 r. (w 2007 r.) |
Produkty i usługi w 2008 r. (w 2007 r.) |
Wspólnota uzupełnia działanie państw członkowskich w celu zmniejszenia szkodliwych dla zdrowia skutków narkomanii, włączając w to informację i profilaktykę. (art. 152 Traktatu)
|
Cele Dostarczanie Unii i państwom członkowskim rzeczowych, obiektywnych, wiarygodnych i porównywalnych informacji na poziomie wspólnotowym dotyczących narkotyków i narkomanii i ich skutków.
Priorytetowe obszary działalności Centrum:
1) monitorowanie problemów związanych z narkotykami oraz pojawiających się tendencji, w szczególności wiążących się z zażywaniem różnego rodzaju narkotyków jednocześnie;
2) monitorowanie rozwiązań i dostarczanie informacji na temat najlepszych praktyk;
3) ocena ryzyka wiążącego się z nowymi substancjami psychoaktywnymi oraz utrzymywanie systemu szybkiej wymiany informacji;
4) opracowywanie narzędzi i instrumentów w celu ułatwienia państwom członkowskim monitorowania i oceny ich polityk krajowych, a Komisji monitorowania i oceny polityk UE.
|
Zadania - Gromadzenie
i analiza danych,
- poprawa metod porównywania danych,
- rozpowszechnianie informacji,
- współpraca
z organami
i organizacjami
europejskimi
i międzynarodowymi
oraz państwami
trzecimi,
- wykrywanie nowych zjawisk i zmian tendencji.
|
1. Zarząd Skład: po jednym przedstawicielu z każdego państwa członkowskiego, dwóch przedstawicieli Komisji oraz dwóch niezależnych ekspertów wyznaczonych przez Parlament Europejski.
Przyjmuje program prac, roczne sprawozdanie z działalności oraz budżet.
2. Dyrektor
Mianowany przez Zarząd na wniosek Komisji.
3. Komitet Naukowy
Wydaje opinie. Składa się z nie więcej niż piętnastu znanych naukowców, powołanych przez Zarząd z uwagi na wysoki poziom ich wiedzy naukowej, w wyniku zaproszenia do wyrażenia zainteresowania. Zarząd może również wyznaczyć panel ekspertów uczestniczący w pracach rozszerzonego Komitetu Naukowego w zakresie oceny ryzyka dotyczącego nowych substancji psychoaktywnych.
4. Kontrola zewnętrzna
Trybunał Obrachunkowy.
5. Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu
Parlament działający na zalecenie Rady.
|
Budżet 15,1 mln euro (14,4 mln euro) Dotacja wspólnotowa 93 % (93 %)
Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2008 r.
Liczba stanowisk w planie zatrudnienia: 82 (82)
Stanowiska obsadzone: 78 (73)
+ 26 (25) innych pracowników (kontrakty pomocnicze, pracownicy kontraktowi i tymczasowe zastępstwa)
Pracownicy ogółem: 104 (98)
z czego wykonujący zadania:
operacyjne: 62 (60)
administracyjne i wsparcia informatycznego: 32 (29)
mieszane: 10 (9)
|
Sieć informacyjna Centrum zarządza siecią informatyczną służącą do gromadzenia i wymiany informacji, zwaną "Europejską Siecią Informacji o Narkotykach i Narkomanii" (Reitox); sieć ta powiązana jest z krajowymi sieciami informacji o narkotykach, z wyspecjalizowanymi centrami w państwach członkowskich oraz z systemami informacyjnymi organizacji międzynarodowych współpracujących z Centrum.
Publikacje
- Sprawozdanie roczne dotyczące problemu narkotykowego w Europie - 23 (23) wersje językowe (publikacja i interaktywna strona internetowa),
- wybrane publikacje tematyczne - 3 (3) publikacje tematyczne (publikacja i wielojęzyczne streszczenia publikacji wydanej w jęz. ang.),
- biuletyn statystyczny i interaktywna strona internetowa zawierająca ponad 350 (350) tabel i 100 (100) wykresów,
- sprawozdanie ogólne z działalności - roczne, EN,
- biuletyn "Drugnet Europe" - 4 numery, EN (4),
- "Drugs in Focus" (periodyk w dziedzinie narkotyków) - 1 (3) numer, 25 wersji językowych,
- monografia naukowa EMCDDA - 1 (0), dwa tomy, EN,
- EMCDDA Insights - 3 (0), EN,
- fiszki danych technicznych EMCDDA - 3 (0),
- profile narkotyków - 5 nowych i 6 zaktualizowanych (6), DE, EN, FR,
|
|
- opracowania techniczne i naukowe, w tym artykuły i streszczenia naukowe 53 (57), - system zbierania, walidacji, przechowywania i wyszukiwania informacji (Fonte).
Inne strony internetowe
Tworzenie/aktualizacja/opracowanie zawartości publicznej strony internetowej Centrum obejmującej:
- przegląd sytuacji w poszczególnych krajach,
- przeglądy dotyczące leczenia uzależnień od narkotyków,
- bazę danych ustawodawstwa antynarkotykowego w Europie,
- bazę narzędzi ewaluacyjnych,
- portal najlepszych praktyk (system wymiany danych o działaniach na rzecz ograniczania popytu na narkotyki).
Broszury promocyjne: 6 (3) pozycji
Produkty medialne: 177 (174) różnych pozycji
Udział w konferencjach/spotkaniach międzynarodowych: 203 (230)
Organizowanie spotkań technicznych i naukowych: 35 (41).
|
Źródło: Informacje przekazane przez Centrum. |
ODPOWIEDZI CENTRUM
13. Zgodnie z zaleceniami Trybunału program pracy EMCDDA na 2009 r. zapewnia większy stopień powiązania między wdrażanymi priorytetami, celami i działaniami. W programie przeznacza się również na podstawie szacowanych kosztów realizacji zasoby finansowe i ludzkie na poszczególne priorytety i działania. Aby monitorować stan wdrożenia działań, zrealizowano śródokresowe sprawozdania z postępów. Ponadto poprawiono zarządzanie kosztami działań na cykl planowania 2010-2012 poprzez promowanie procesów ukierunkowanych na wyniki, wytyczanie celów w większym stopniu mierzalnych oraz opracowanie odpowiednich wskaźników wykonania.