SPRAWOZDANIEdotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2008, wraz z odpowiedziami Centrum
(2009/C 304/21)
(Dz.U.UE C z dnia 15 grudnia 2009 r.)
WSTĘP
1. Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (zwane dalej Centrum), z siedzibą w Sztokholmie, zostało ustanowione na mocy rozporządzenia (WE) nr 851/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r.(1). Głównym zadaniem Centrum jest gromadzenie i rozpowszechnianie informacji w zakresie zapobiegania chorobom człowieka i ich kontroli, jak również wydawanie ekspertyz naukowych na ten temat. Centrum koordynuje także europejską sieć instytucji działających w tej dziedzinie(2).
2. Budżet Centrum na 2008 r. wyniósł 40,6 mln euro w porównaniu z 28,9 mln euro w budżecie na rok poprzedni. Liczba zatrudnionych przez Centrum pracowników wyniosła na koniec roku 154 w porównaniu ze 122 w roku poprzednim.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI |
3. Na mocy postanowień art. 248 Traktatu Trybunał zbadał roczne sprawozdanie finansowe(3) Centrum obejmujące "sprawozdanie finansowe"(4) oraz "sprawozdanie z wykonania budżetu"(5) za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2008 r., jak również zbadał legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
4. Niniejsze poświadczenie jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(6). |
Zadania dyrektora |
5. Jako urzędnik zatwierdzający, dyrektor realizuje dochody i wydatki budżetu zgodnie z przepisami finansowymi Centrum, na własną odpowiedzialność oraz w granicach zatwierdzonych środków(7). Dyrektor odpowiada za ustanowienie(8) struktury organizacyjnej oraz systemów i procedur zarządzania i kontroli wewnętrznej związanych ze sporządzaniem ostatecznego sprawozdania finansowego(9), które jest wolne od istotnych nieprawidłowości wynikających z nadużyć lub błędów, a także za zapewnianie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
Zadania Trybunału |
6. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie, na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Centrum oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
7. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej wydanymi przez IFAC i Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI)(10) oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki. Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest przestrzegać wymogów etycznych oraz zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe nie zawiera istotnych nieprawidłowości, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe. |
8. W ramach kontroli Trybunał stosuje procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Wybór tych procedur zależy od osądu kontrolerów Trybunału, podobnie jak ocena ryzyka wystąpienia istotnych nieprawidłowości w sprawozdaniu finansowym lub nielegalnych bądź nieprawidłowych transakcji, wynikających z nadużyć lub błędów. W celu opracowania procedur kontroli stosownych do okoliczności Trybunał, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej danej organizacji, związany ze sporządzaniem i prezentacją jej sprawozdania finansowego. Kontrola Trybunału obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad rachunkowości oraz racjonalność szacunków księgowych sporządzonych przez kierownictwo, jak również ocenę ogólnej prezentacji sprawozdania finansowego. |
9. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli są wystarczające i właściwe, aby stanowić podstawę do wydania poniższych opinii. |
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń |
10. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Centrum(11) rzetelnie przedstawia, we wszystkich istotnych aspektach, sytuację finansową Centrum na dzień 31 grudnia 2008 r. oraz wyniki transakcji i przepływów pieniężnych za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego. |
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń |
11. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Centrum za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2008 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach. |
12. Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.
UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI
13. Kwota środków przeniesionych przez Centrum na następny rok wyniosła 16,2 mln euro, z czego około 2,9 mln euro dotyczyło usług i robót, które - mimo iż zamówienia na nie podpisano w 2008 r. - miały być w pełni zrealizowane w 2009 r. Powyższa sytuacja stanowi naruszenie zasady jednoroczności.
INNE KWESTIE
14. Plan zatrudnienia na 2008 r. przewidywał 130 stanowisk. Na koniec 2008 r. tylko 101 spośród 130 zatwierdzonych w planie stanowisk było obsadzonych. Sytuacja ta stwarza ryzyko ograniczenia działalności Centrum z powodu niedoborów kadrowych oraz świadczy o uchybieniach w planowaniu procedur naboru.
15. Na dzień 31 grudnia 2008 r. wciąż nie było porozumienia między Centrum a rządem szwedzkim w sprawie siedziby Centrum, gdyż nadal nierozstrzygnięte pozostawały liczne kwestie, które wymagały dalszych negocjacji. Jedną z tych kwestii był fakt, że pracownikom Centrum nie przyznano szwedzkiego osobistego numeru identyfikacyjnego (tzw. "personnummer"). Z tego powodu mają oni ograniczony dostęp do rozmaitych usług państwowych i prywatnych. Obecna sytuacja może negatywnie wpłynąć na zdolności Centrum do zatrudniania i utrzymywania personelu.
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 8 października 2009 r.
|
W imieniu Trybunału Obrachunkowego |
|
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA |
|
Prezes |
______
(1) Dz.U. L 142 z 30.4.2004, s. 1.
(2) Do celów informacyjnych w tabeli skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Centrum.
(3) Do sprawozdania tego dołączone jest sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w ciągu roku, zawierające między innymi wskaźnik wykorzystania środków oraz zestawienie informacji dotyczących przesunięć środków pomiędzy różnymi pozycjami budżetowymi.
(4) Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku dochodów i wydatków, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w kapitale oraz załącznika, zawierającego opis istotnych zasad rachunkowości i inne informacje dodatkowe.
(5) Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.
(6) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(7) Art. 33 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. (Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72).
(8) Art. 38 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002.
(9) Zasady dotyczące przedstawiania przez agencje sprawozdania finansowego oraz prowadzenia przez nie rachunkowości określone są w rozdziale 1 tytułu VII rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002, ostatnio zmienionego rozporządzeniem Komisji (WE, Euratom) nr 652/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. (Dz.U. L 181 z 10.7.2008, s. 23), i w tej postaci zostały włączone do regulaminu finansowego Centrum.
(10) Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC) i Międzynarodowe Standardy Najwyższych Organów Kontroli (ISSAI).
(11) Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego została sporządzona w dniu 27 kwietnia 2009 r. i wpłynęła do Trybunału w dniu 6 lipca 2009 r. Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego skonsolidowana ze sprawozdaniem Komisji publikowana jest w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej do dnia 15 listopada następnego roku. Sprawozdanie to znajduje się na następującej stronie internetowej: http://eca.europa.eu lub http://ecdc.europa.eu/en/aboutus/Pages/AboutUs_KeyDocuments.aspx
Tabela
Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (Sztokholm)
Zakres kompetencji wspólnotowych według Traktatu |
Kompetencje Centrum określone w rozporządzeniu Rady (WE) nr 851/2004 |
Zarządzanie |
Środki udostępnione Centrum w 2008 r. (w 2007 r.) |
Produkty i usługi dostarczone w 2008 r. |
Przy określaniu i urzeczywistnianiu wszystkich polityk i działań Wspólnoty zapewnia się wysoki poziom ochrony zdrowia ludzkiego. Działanie Wspólnoty, które uzupełnia polityki krajowe, nakierowane jest na poprawę zdrowia publicznego, zapobieganie chorobom i dolegliwościom ludzkim oraz usuwanie źródeł zagrożeń dla zdrowia ludzkiego. Działanie to obejmuje zwalczanie epidemii poprzez wspieranie badań nad ich przyczynami, sposobami ich rozprzestrzeniania się oraz zapobiegania im, jak również informacji i edukacji zdrowotnej. (art. 152 Traktatu)
|
Cele - Wzmocnienie obrony przed chorobami zakaźnymi w Europie, w szczególności identyfikacja i ocena bieżących i pojawiających się zagrożeń dla zdrowia ludzkiego pochodzących od chorób zakaźnych, jak również powiadamianie o nich.
- W tym celu Centrum prowadzi wyspecjalizowane sieci nadzoru, wydaje ekspertyzy naukowe, prowadzi system wczesnego ostrzegania
i reagowania (EWRS), zapewnia pomoc i szkolenia naukowo-techniczne.
|
Zadania - Prowadzenie wyspecjalizowanych sieci nadzoru w zakresie chorób i wspieranie współdziałania w ramach sieci. Centrum odgrywa szczególną rolę w zakresie gromadzenia, potwierdzania, analizy i rozpowszechniania danych,
- zapewnianie miarodajnej pomocy eksperckiej, jak również ekspertyz i badań naukowych w dziedzinie chorób zakaźnych,
- prowadzenie systemu wczesnego ostrzegania. Opracowanie procedur identyfikacji pojawiających się zagrożeń dla zdrowia,
- wzmacnianie zdolności państw członkowskich w zakresie planowania gotowości i szkoleń,
- przekazywanie informacji na temat swojej pracy ogółowi społeczeństwa i zainteresowanym podmiotom.
|
1. Zarząd Skład
Po jednym członku wyznaczonym przez każde państwo członkowskie, dwóch członków wyznaczonych przez Parlament Europejski i trzech przedstawicieli Komisji.
Zadania
Zarząd przyjmuje roczny program prac i budżet Centrum oraz nadzoruje ich wykonanie.
2. Dyrektor
Mianowany przez Zarząd na podstawie listy kandydatów sporządzonej przez Komisję.
3. Forum doradcze
Skład
Po jednym przedstawicielu z każdego państwa członkowskiego i trzech przedstawicieli Komisji bez prawa głosu.
Zadania
Forum ma za zadanie zapewnić doskonałość naukową oraz niezależność działań i ekspertyz Centrum.
|
Budżet 40,7 mln euro (28 mln euro)
Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2008 r.
Stanowiska zatwierdzone w planie: 130 (90)
Obsadzone: 101 (80)
Inne stanowiska: 53 (42)
Pracownicy ogółem: 154 (122)
z czego wykonujący zadania:
- operacyjne: 91 (75)
- administracyjne
i pomocnicze: 63 (47)
|
- 251 zagrożeń monitorowanych za pomocą Threat Tracking Tool (TTT), - publikowanie cotygodniowego raportu na temat zagrożeń związanych z chorobami zakaźnymi oraz cotygodniowego biuletynu epidemiologicznego,
- udzielenie wsparcia dla wywiadu epidemiologicznego przy okazji dwóch dużych imprez masowych w Europie,
- przygotowanie 31 ocen pierwotnego zagrożenia,
- zorganizowanie dwóch symulacji,
- szkolenie 41 członków w ramach Europejskiego Programu Szkoleń w zakresie Epidemiologii Interwencyjnej (EPIET),
- udział 250 ekspertów z dziedziny zdrowia publicznego pochodzących z 30 państw UE-EOG w krótkich modułach szkoleniowych zorganizowanych przez Centrum,
- zorganizowanie w Berlinie drugiej europejskiej konferencji naukowej na temat epidemiologii stosowanej chorób zakaźnych (ESCAIDE) w listopadzie 2008 r.,
- wsparcie dla 4 państw członkowskich
w przeprowadzaniu oceny ich potrzeb i zasobów szkoleniowych,
|
|
|
|
4. Audyt zewnętrzny Trybunał Obrachunkowy.
5. Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu
Parlament działający na zalecenie Rady.
|
|
- publikacja w 2008 r. 21 publikacji naukowych, - zorganizowanie pierwszego Europejskiego Dnia Wiedzy o Antybiotykach, w który udział wzięły 32 kraje,
- udzielanie pomocy naukowej Guidance for the introduction of HPV vaccines in EU countries [Wytyczne w zakresie wprowadzenia szczepionek przeciwko HPV w krajach UE]; Guidance on priority risk groups for influenza vaccination; [Wytyczne w zakresie grup podwyższonego ryzyka przewidzianych do szczepień przeciwko grypie],
- przeprowadzenie ankiety i stworzenie bazy danych referencyjnych laboratoriów mikrobiologicznych
w ramach publicznej opieki zdrowotnej w UE,
- publikacja drugiego rocznego raportu epidemiologicznego.
|
Źródło: Informacje przekazane przez Centrum. |
ODPOWIEDŹI CENTRUM
13. Centrum zgadza się z Trybunałem, że kwota przeniesionych środków jest wysoka; pragnie jednak podkreślić, że ponad 80 % odnosi się do rozpoczętej już w 2008 r. działalności operacyjnej, której realizacja trwa w 2009 r. Zarząd skupia się na ukończeniu większości działań w zakresie zamówień i zleceń na początku roku, aby poprawić wykonanie budżetu i obniżyć kwotę przeniesionych środków.
14. Centrum zgadza się, że doszło do opóźnień w naborze pracowników pracujących na umowę na czas określony i wynika to częściowo z faktu, iż nabór do niektórych działów okazał się trudniejszy, niż oczekiwano, i wiązał się z ponownym opublikowaniem ogłoszeń na niektóre stanowiska (w 2008 r. ponownie opublikowano 16 ogłoszeń).
Centrum przyjęło środki celem poprawy sytuacji poprzez szersze rozpowszechnianie ogłoszeń o wolnych stanowiskach i szybsze wdrożenie planu zatrudnienia - większość ogłoszeń o stanowiskach na 2009 r. opublikowano do końca kwietnia.
15. Dyskusja dotycząca porozumienia co do siedziby, a w szczególności kwestia "personnummer" (numer identyfikacyjny), stanowią powtarzające się pozycje w programie obrad zarządu Centrum. W marcu 2009 r. szwedzki parlament przyjął wreszcie nowe przepisy wchodzące w życie w lipcu 2009 r., które stanowią o przyznaniu pracownikom ECDC "personnumer". Centrum będzie ściśle monitorować wynik wdrożenia tych przepisów, które powinny poprawić i usprawnić dostęp pracowników do usług.