(2009/C 299/05)
(Dz.U.UE C z dnia 9 grudnia 2009 r.)
Zgodnie z art. 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 847/2004 w sprawie negocjacji i wykonania umów dotyczących usług lotniczych między państwami członkowskimi a państwami trzecimi, określa się następującą procedurę krajową dotyczącą rozdziału między kwalifikujących się wspólnotowych przewoźników lotniczych praw przewozowych w Luksemburgu.
Mając na uwadze ustawę z dnia 31 stycznia 1948 r. w sprawie ograniczeń w ruchu lotniczym wraz z późniejszymi zmianami,
uwzględniając obecne brzmienie ustawy z dnia 19 maja 1999 r. wraz z późniejszymi zmianami w sprawie:
a) uregulowania dostępu do rynku obsługi naziemnej w porcie lotniczym Luksemburg;
b) ustanowienia ram prawnych w dziedzinie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego; a także
c) powołania Dyrekcji Lotnictwa Cywilnego,
wniosek o przyznanie praw przewozowych obejmujących połączenia lotnicze między Luksemburgiem a krajami trzecimi może złożyć każdy przewoźnik lotniczy z siedzibą w Luksemburgu posiadający ważną koncesję przyznaną przez państwo członkowskie WE zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1008/2008.
Decyzja w sprawie ewentualnego przyznania praw przewozowych obejmujących połączenia lotnicze między Luksemburgiem a krajami trzecimi leży w kompetencjach luksemburskiej Dyrekcji Lotnictwa Cywilnego (DAC), która stanowi o przydzielaniu przewoźnikom lotniczym praw przewozowych na złożony przez nich pisemny wniosek.
Wnioski o przyznanie praw przewozowych sporządzone przez przewoźników lotniczych w języku francuskim lub angielskim należy przesyłać na poniższy adres:
Direction de l'Aviation Civile
B.P. 283
2012 Luxembourg
LUXEMBOURG
(i) Przydzielanie praw przewozowych w ramach umów dwustronnych zawartych z krajami trzecimi w razie braku ograniczeń w dziedzinie praw przewozowych, w szczególności w odniesieniu do liczby wyznaczonych przewoźników lotniczych, częstotliwości lotów oraz ich zdolności przewozowych:
Przedłożone DAC przez uprawnionych przewoźników lotniczych wnioski o przyznanie praw przewozowych w celu wykorzystania dostępnych praw przewozowych są rozpatrywane pozytywnie, pod warunkiem, że nie wystąpią ograniczenia w dziedzinie praw przewozowych, w szczególności w odniesieniu do liczby wyznaczonych przewoźników lotniczych, częstotliwości lotów lub zdolności przewozowych na mocy umowy dwustronnej zawartej z danym krajem.
(ii) Przydzielanie praw przewozowych w ramach umów dwustronnych z krajami trzecimi w przypadku obowiązujących ograniczeń w dziedzinie praw przewozowych, w szczególności w odniesieniu do liczby wyznaczonych przewoźników lotniczych, częstotliwości lotów lub też zdolności przewozowych:
Przydzielanie ograniczonych praw przewozowych w ramach umów dwustronnych zawartych z krajami trzecimi odbywa się zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady (WE) nr 847/2004 w sprawie negocjacji i wykonania umów dotyczących usług lotniczych między państwami członkowskimi a państwami trzecimi.
Podejmując decyzję o przydzieleniu praw przywozowych DAC uwzględnia następujące elementy:
a) rodzaj i poziom oferowanych przewozów lotniczych;
b) dane określające częstotliwość lotów oraz zdolności przewozowe zawarte w ofercie;
c) proponowany termin rozpoczęcia obsługi połączeń i łączny czas jej świadczenia;
d) zmaksymalizowanie korzyści dla konsumentów poprzez zapewnienie tanich, efektywnych i konkurencyjnych przewozów lotniczych;
e) proponowaną strukturę taryf;
f) zachowanie ciągłości wykonywania przewozów lotniczych;
g) ewentualną integrację przewozów w ramach dotychczasowej siatki połączeń;
h) wpływ na środowisko naturalne;
i) efektywne wykorzystanie dostępnych praw przewozowych;
j) opłacalność oferowanych przewozów lotniczych;
k) skuteczny rozwój transportu lotniczego, handlu oraz turystyki w Luksemburgu i w całej Wspólnocie Europejskiej.
Wstępnie złożone wnioski, w tym wszelkie odnoszące się do nich dane nieopatrzone klauzulą niejawności podlegają opublikowaniu przez DAC na specjalnej stronie internetowej Dyrekcji. Inni przewoźnicy lotniczy mogą składać wnioski o przyznanie praw przewozowych na tej samej trasie w terminie 21 dni od daty opublikowania informacji o pierwszym wniosku. Ewentualne wnioski są publikowane na tych samych warunkach, co pierwszy wniosek. Wnioski złożone po upływie tego terminu nie będą rozpatrywane.
W ciągu 60 (sześćdziesięciu) dni od przyjęcia pierwszego wniosku DAC sporządza projekt decyzji w sprawie przyznania praw przewozowych. DAC ogłasza projekt decyzji na swojej stronie internetowej, z uwzględnieniem stosownego uzasadnienia, powiadamiając jednocześnie drogą pisemną wszystkich przewoźników lotniczych, którzy złożyli wnioski o przedmiotowe prawa przewozowe. W terminie 15 (piętnastu) dni począwszy od daty ogłoszenia projektu decyzji, każdy z przewoźników lotniczych biorących udział w procedurze przydzielania praw przewozowych może wystąpić o rewizję proponowanej decyzji, przedkładając dodatkowe informacje lub dokumenty przemawiające za takim wnioskiem. Najpóźniej 30 (trzydzieści) dni od daty ogłoszenia projektu decyzji DAC podejmuje ostateczną decyzję w sprawie przyznania praw przewozowych, ogłaszając ją na swojej stronie internetowej, przy jednoczesnym pisemnym powiadomieniu wszystkich zainteresowanych przewoźników lotniczych.
Decyzja o przyznaniu praw przewozowych obowiązuje przez okres 7 (siedmiu) lat.
Przewoźnik lotniczy, któremu DAC przyznaje prawa przewozowe, nie może ich przekazać innemu przewoźnikowi.
W przypadku odmowy przyznania lub wycofaniu przez właściwe organy krajów trzecich praw przewozowych przyznanych danemu przewoźnikowi lotniczemu przez DAC, pozbawiony takich praw przewoźnik zobowiązany jest bezzwłocznie powiadomić drogą pisemną DAC o zaistniałej sytuacji.
DAC sprawuje nadzór nad wykorzystywaniem przyznanych praw przewozowych, dbając, aby zainteresowani przewoźnicy lotniczy wykorzystywali przyznane im prawa przewozowe w zgodzie z wszelkimi obowiązującymi przepisami, w tym - określonymi w decyzji o ich przyznaniu.
Również DAC ma prawo wycofania przyznanych przewoźnikom lotniczym praw przewozowych w następujących przypadkach:
a) przewoźnik lotniczy nie rozpoczął obsługi określonego połączenia w ciągu 6 (sześciu) miesięcy od dnia, w którym decyzja o przyznaniu praw przewozowych nabrała mocy prawnej;
b) przewoźnik lotniczy nie korzysta z przyznanych mu praw przewozowych w okresie dłuższym niż 12 kolejnych miesięcy kalendarzowych;
c) przewoźnik lotniczy został pozbawiony wymaganej koncesji przez właściwy organ państwa, gdzie przewoźnik ma siedzibę;
d) przewoźnik lotniczy narusza warunki ustanowione w decyzji o przyznaniu praw przewozowych;
e) przewoźnik lotniczy narusza warunki umowy o przewozach lotniczych, na podstawie której podjęto decyzję o przyznaniu praw przewozowych, lub też inne warunki ustanowione prawem międzynarodowym;
f) przewoźnik lotniczy narusza obowiązujące warunki świadczenia przewozów lotniczych lub też przepisy stosowne w odniesieniu do takiej formy działalności;
g) ponowne rozpatrzenie przez DAC przeprowadzone w odpowiedzi na protest ze strony jednego z podmiotów ubiegających się o prawa przewozowe, nie wcześniej niż po upływie trzech lat od podjęcia decyzji o przyznaniu praw przewozowych, wykazuje, że przewoźnik lotniczy nie wykorzystuje przyznanych mu praw przewozowych w sposób efektywny.
W przypadku wycofania przyznanych danemu przewoźnikowi lotniczemu praw przewozowych wszczyna się ponowną procedurę przydziału praw przewozowych.
Przydzielone przewoźnikowi przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia ograniczone prawa przewozowe podlegają również ponownej procedurze przydziału po upływie okresu przejściowego trwającego 3 (trzy) lata od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
Wniosek o przydzielenie praw przewozowych wystosowany przez przewoźnika lotniczego musi bezwzględnie zawierać następujące dane:
– opis przewozów, w odniesieniu do których przewoźnik ubiega się o przyznanie praw przewozowych,
– czas trwania i rodzaj prowadzonej działalności przewozowej (przewóz osób lub towarów itp.),
– opis oferowanych przewozów lotniczych (liczba obsługiwanych lotów tygodniowo, ewentualne połączenia z międzylądowaniem, całoroczna lub sezonowa obługa połączeń itp.),
– typ statków powietrznych i ich konfiguracja,
– przewidywany termin rozpoczęcia obsługi połączenia,
– proponowaną strukturę taryf,
– charakterystykę rodzajów proponowanych w ofercie połączeń,
– ewentualne powiązanie z istniejącą siatką połączeń przewoźnika oraz siatkami połączeń innych przewoźników.
Do wniosku przewoźnik lotniczy powinien dołączyć następujące dokumenty:
– kopię koncesji zgodnej z obowiązującym prawodawstwem wspólnotowym,
– certyfikat przewoźnika lotniczego zawierający dane dotyczące jego działalności oraz specyfikację zasięgu geograficznego praw przewozowych, których dotyczy wniosek,
– polisę ubezpieczeniową od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone osobom trzecim,
– program bezpieczeństwa.
DAC ogłasza na swojej stronie internetowej wykaz wszystkich dostępnych praw przewozowych wraz ze wstępnym harmonogramem planowanych negocjacji dwustronnych z krajami trzecimi.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2009.299.9 |
| Rodzaj: | Zawiadomienie |
| Tytuł: | Procedura przydzielania praw przewozowych obowiązująca w Wielkim Księstwie Luksemburga. |
| Data aktu: | 09/12/2009 |
| Data ogłoszenia: | 09/12/2009 |