Rybołówstwo i akwakultura w kontekście zintegrowanego zarządzania strefą przybrzeżną w Europie (2008/2014(INI)).

Rybołówstwo i akwakultura w kontekście zintegrowanego zarządzania strefą-przybrzeżną w Europie

P6_TA(2008)0382

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 2 września 2008 r. w sprawie rybołówstwa i akwakultury w kontekście zintegrowanego zarządzania strefą przybrzeżną w Europie(2008/2014(INI))

(2009/C 295 E/01)

(Dz.U.UE C z dnia 4 grudnia 2009 r.)

Parlament Europejski,

– uwzględniając zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady 2002/413/WE z dnia 30 maja 2002 r. dotyczące wdrożenia zintegrowanego zarządzania strefą przybrzeżną w Europie(1),

– uwzględniając komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 czerwca 2007 r. zatytułowany "Ocena zintegrowanego zarządzania strefą przybrzeżną (ZZSP) w Europie" (COM(2007)0308),

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1198/2006 z dnia 27 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rybackiego(2),

– uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/56/WE z dnia 17 czerwca 2008 r. ustanawiającą ramy działań Wspólnoty w dziedzinie polityki środowiska morskiego (dyrektywa ramowa w sprawie strategii morskiej)(3) oraz komunikat Komisji do Rady i Parlamentu Europejskiego z dnia 24 października 2005 r. zatytułowany "Strategia tematyczna dotycząca ochrony i zachowania środowiska morskiego" (COM(2005)0504),

– uwzględniając komunikat Komisji z dnia 10 października 2007 r. zatytułowany "Zintegrowana polityka morska Unii Europejskiej" (COM(2007)0575),

– uwzględniając swoją rezolucję z dnia 15 czerwca 2006 r. w sprawie rybołówstwa przybrzeżnego i problemów wspólnot rybaków zajmujących się połowami przybrzeżnymi(4),

– uwzględniając komunikat Komisji dla Rady i Parlamentu Europejskiego z dnia 9 marca 2006 r. w sprawie poprawy sytuacji ekonomicznej w sektorze rybołówstwa (COM(2006)0103) oraz swoją rezolucję z dnia 28 września 2006 r. poświęconą tej kwestii(5),

– uwzględniając komunikat Komisji z dnia 19 września 2002 r. zatytułowany "Strategia zrównoważonego rozwoju akwakultury europejskiej" (COM(2002)0511),

– uwzględniając badanie przeprowadzone na zlecenie Parlamentu w sprawie regionalnej zależności od rybołówstwa(6),

– uwzględniając art. 45 Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Rybołówstwa (A6-0286/2008),

A. mając na uwadze, że zintegrowane zarządzanie strefą przybrzeżną (ZZSP) jest nie tylko strategią polityczną w dziedzinie środowiska naturalnego, ale też trwałym procesem, mającym na celu poprawę warunków gospodarczych i społecznych stref przybrzeżnych oraz zapewnienie zrównoważonego rozwoju wszelkiej działalności prowadzonej w tych regionach, takiej jak rybołówstwo i akwakultura,

B. mając na uwadze, że wdrażanie ZZSP jest długotrwałym procesem i że większość strategii przyjętych w ramach wyżej wymienionego zalecenia zaczęto realizować dopiero w 2006 r.,

C. mając na uwadze, że zarządzanie strefami przybrzeżnymi odbywało się dotychczas średniookresowo z pominięciem faktu, iż są to złożone ekosystemy naturalne, które zmieniają się z biegiem czasu,

D. mając na uwadze, że przyjęte decyzje i środki dotyczyły odosobnionej działalności i nie obejmowały całości problemu degradacji stref przybrzeżnych,

E. mając na uwadze, że obecne planowanie koncentrowało się dotychczas na terenach lądowych i nie uwzględniało wpływu niektórych rodzajów działalności przybrzeżnej na inne prowadzone w tym samym regionie,

F. mając na uwadze założenie, że koszt wdrożenia krajowych strategii ZZSP będzie niski, za to korzyści finansowe - znaczące,

G. mając na uwadze, że nie zdołano odpowiednio zaangażować przedstawicieli wszystkich sektorów w planowanie i wdrażanie środków na rzecz rozwiązania problemów stref przybrzeżnych, co w konsekwencji wpłynęło negatywnie na zainteresowanie niektórych sektorów,

H. mając na uwadze, że realizacja zintegrowanej polityki zarządzania obejmuje planowanie na terenach przybrzeżnych rozwiązań użytkowych służących ludności, turystyce, gospodarce oraz ochronie krajobrazu i środowiska,

I. mając na uwadze, że skuteczna koordynacja organów ZZSP nie była dotychczas możliwa poza jednostkowymi przypadkami,

J. mając na uwadze, że wdrożenie strategii politycznych na rzecz ZZSP może wymagać w niektórych przypadkach dużych wydatków, na które nie mogą sobie pozwolić lokalne społeczności, czego skutkiem są odwołania do wyższych szczebli administracji i opóźnienia w realizacji,

K. mając na uwadze konieczność regionalnej koordynacji i współpracy nawet z krajami trzecimi w związku z transgranicznym charakterem wielu procesów przybrzeżnych,

L. mając na uwadze, że rybołówstwo i akwakultura są dwoma rodzajami działalności przybrzeżnej par excellence, które zależą od jakości wód przybrzeżnych,

M. mając na uwadze, że w dziedzinie akwakultury nie osiągnięto dotąd poziomu rozwoju technologicznego, który umożliwi prowadzenie tej działalności o intensywnym charakterze poza strefami przybrzeżnymi,

N. mając na uwadze potrzebę uwzględnienia zasadniczej, a dotychczas niedocenianej roli, jaką pełnią kobiety w strefach zależnych od rybołówstwa,

O. mając na uwadze, że rybołówstwo przybrzeżne stanowi 80 % floty rybackiej Wspólnoty i przyczynia się do spójności społecznej i gospodarczej społeczności nadbrzeżnych oraz do zachowania ich tradycji kulturowych,

P. mając na uwadze, że nawet jeżeli samo rybołówstwo nie jest źródłem zanieczyszczeń, to podlega ono negatywnemu wpływowi zanieczyszczeń spowodowanych innymi rodzajami działalności prowadzonej w obszarach przybrzeżnych, co dodatkowo osłabia jego opłacalność,

Q. mając na uwadze, że rybołówstwo i akwakultura mają ogromne znaczenie gospodarcze i społeczne, ponieważ są prowadzone głównie w regionach przybrzeżnych o słabszych gospodarkach, z których wiele jest mniej uprzywilejowanych i nie może zapewnić mieszkańcom alternatywnych możliwości zatrudnienia,

R. mając na uwadze, że istnienie czystego i zdrowego środowiska morskiego przyczyni się w przyszłości do wzrostu produkcji rybackiej i tym samym poprawi perspektywy tego sektora,

S. mając na uwadze, że akwakultura jest w pełni oparta na zasadzie zrównoważonego rozwoju i wszelkie oddziaływanie na środowisko jest kompensowane przepisami wspólnotowymi,

T. mając na uwadze, że w środowisku, w którym zasoby rybne zmniejszają się, a światowy popyt na ryby i skorupiaki rośnie, znaczenie akwakultury w Europie jest coraz większe,

U. mając na uwadze, że nie wszystkie państwa członkowskie zakończyły planowanie regionalne zgodnie z zasadami ZZSP na rzecz zrównoważonego rozwoju działalności prowadzonej w tych strefach,

V. mając na uwadze ostrą rywalizację o przestrzeń w strefach przybrzeżnych oraz fakt, że hodowcy akwakultury i rybacy mają takie same prawa i obowiązki jak inni użytkownicy,

W. mając na uwadze, że w przypadku regionów najbardziej oddalonych określonych w art. 299 ust. 2 Traktatu WE i art. 349 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej potrzebne może być utworzenie specjalnych krajowych strategii ZZSP oraz odpowiednie dostosowanie ZZSP na poziomie UE,

1. podkreśla znaczenie gospodarcze i społeczne rybołówstwa i akwakultury dla regionów przybrzeżnych i domaga się, by otrzymywały one pomoc w ramach ZZSP;

2. podkreśla potrzebę zagwarantowania, że sektory rybołówstwa i akwakultury zostaną włączone do klastrów morskich i będą w nich właściwie reprezentowane, i wzywa Komisję do stymulowania tego procesu;

3. podkreśla, że Europejski Fundusz Rybacki może być źródłem długoterminowego finansowania środków w ramach ZZSP, ponieważ wspiera on działania, które przyczyniają się do zrównoważonego rozwoju regionów połowowych;

4. wskazuje na konieczność precyzyjnego określenia uprawnień organów administracyjnych odnośnych stref przybrzeżnych oraz ustanowienia skoordynowanych strategii, aby umożliwić ich większą skuteczność;

5. dostrzega trudności w koordynowaniu działań organów zarządzania strefą przybrzeżną i wzywa Komisję, by nadzorując wdrażanie ZZSP, zbadała ponownie po konsultacjach z państwami członkowskimi, czy konieczne jest powołanie organu koordynacyjnego czy też nie;

6. podkreśla potrzebę zaangażowania przedstawicieli sektorów rybołówstwa i akwakultury w działania związane z planowaniem i rozwojem ZZSP (zważywszy, że ich zaangażowanie w strategie zrównoważonego rozwoju zwiększy wartość dodaną ich produktów) oraz przypomina, że Europejski Fundusz Rybacki może stanowić wsparcie dla takich wspólnych działań;

7. uznaje istotną rolę pełnioną przez kobiety w strefach zależnych od rybołówstwa i wzywa Komisję i państwa członkowskie do współpracy w celu zapewnienia promowania i uwzględniania zasady równości szans na poszczególnych etapach wdrażania Europejskiego Funduszu Rybackiego, w tym na etapie jego opracowywania, wdrażania, monitorowania i oceny, zgodnie z art. 11 rozporządzenia (WE) nr 1198/2006;

8. domaga się bliższej współpracy właściwych organów na szczeblu regionalnym poprzez wymianę informacji na temat stanu stref przybrzeżnych, a także przyjęcia wspólnych środków służących poprawie ekologicznej sytuacji lokalnych ekosystemów morskich;

9. wzywa rządy krajowe i regionalne regionów najbardziej oddalonych, aby przygotowały zintegrowane strategie ZZSP w celu zagwarantowania zrównoważonego rozwoju regionów przybrzeżnych;

10. w tym kontekście podkreśla znaczenie właściwego planowania przestrzennego;

11. akwakultura prowadzona w celu odnowy zasobów jest zasadniczym instrumentem umożliwiającym ochronę ekologiczną w pewnych strefach przybrzeżnych i w związku z tym należy ją propagować, stymulować i wspierać finansowo;

12. podkreśla znaczenie akwakultury dla przemysłu spożywczego w zakresie rozwoju społecznego i gospodarczego niektórych społeczności nadbrzeżnych w UE;

13. uważa, że sektory rybołówstwa i akwakultury muszą zostać uwzględnione w przekrojowym podejściu do wszystkich rodzajów działalności morskiej prowadzonej w strefach przybrzeżnych w celu osiągnięcia zrównoważonego rozwoju zgodnie z nowymi wytycznymi w zakresie polityki morskiej;

14. podkreśla potrzebę opracowania i wdrożenia strategii dostosowania do zagrożeń dla stref przybrzeżnych, łącznie ze zmianami klimatycznymi, uwzględniając w pełni ich wpływ na rybołówstwo i akwakulturę;

15. uważa, że należy kontynuować wysiłki w zakresie gromadzenia danych, w tym danych dotyczących bioróżnorodności i zasobów rybnych, aby ułatwić wymianę i wykorzystanie informacji, umożliwiających wykonywanie badań porównawczych;

16. jest zdania, że należy zwiększyć wysiłki badawcze w dziedzinie akwakultury z myślą o wprowadzeniu systemów hodowli opartych na intensywnej produkcji w obiegu zamkniętym;

17. proponuje, aby w ramach ZZSP priorytetowo traktować te projekty dotyczące akwakultury, w ramach których wykorzystywane są odnawialne źródła energii i które nie naruszają obszarów chronionych prawem środowiskowym UE;

18. wzywa Komisję, by po konsultacjach z państwami członkowskimi ustaliła jasny harmonogram oceny postępu we wdrażaniu ZZSP w Unii Europejskiej;

19. zobowiązuje swojego Przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji, a także rządom i parlamentom państw członkowskich.

______

(1) Dz.U. L 148 z 6.6.2002, s. 24.

(2) Dz.U. L 223 z 15.8.2006, s. 1.

(3) Dz.U. L 164 z 25.6.2008, s. 19.

(4) Dz.U. C 300E z 9.12.2006, s. 504.

(5) Dz.U. C 306E z 15.12.2006, s. 417.

(6) IP/B/PECH/ST/IC/2006-198.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024