Zawiadomienie opublikowane na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie COMP/B-1/39.386 - Umowy długoterminowe Francja.

Zawiadomienie opublikowane na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie COMP/B-1/39.386 - Umowy długoterminowe Francja

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2009/C 262/13)(Dz.U.UE C z dnia 4 listopada 2009 r.)

1. WPROWADZENIE

(1) Artykuł 9 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003(1) stanowi, że jeżeli Komisja zamierza przyjąć decyzję nakazującą zaprzestania naruszenia i zainteresowane przedsiębiorstwa zaproponują zobowiązania uwzględniające zastrzeżenia wyrażone przez Komisję w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń, Komisja może, w drodze decyzji, uczynić takie zobowiązania wiążącymi dla przedsiębiorstw. Decyzja taka może zostać przyjęta na czas określony i oznacza, że nie ma już dalszych podstaw do podejmowania działań przez Komisję. Zgodnie z art. 27 ust. 4 przywołanego rozporządzenia Komisja publikuje zwięzłe streszczenie sprawy i zasadniczą treść zobowiązań. Zainteresowane strony trzecie mogą przedłożyć swoje uwagi w terminie wyznaczonym przez Komisję.

2. STRESZCZENIE SPRAWY

(2) Dnia 19 grudnia 2008 r., zgodnie z połączonymi przepisami art. 27 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 i art. 10 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 773/2004(2), Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń dotyczące naruszeń, jakich przedsiębiorstwo EDF S.A. lub podmioty prawne podlegające bezpośrednio lub pośrednio jego kontroli, w tym jego spółka zależna Electricité de Strasbourg S.A. (zwane dalej wspólnie "EDF"), miały dopuścić się na francuskim rynku dostaw energii elektrycznej na potrzeby dużych klientów przemysłowych. EDF odpowiedziało na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń dnia 9 marca 2009 r., a dnia 2 kwietnia 2009 r. odbyło się spotkanie wyjaśniające. Pisemne zgłoszenie zastrzeżeń stanowi również wstępną ocenę w rozumieniu art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003.

(3) W pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń stwierdzono, że EDF jest podmiotem dominującym na rynku dostaw energii elektrycznej na potrzeby dużych klientów przemysłowych. W zgłoszeniu Komisja zarzuciła EDF nadużywanie pozycji dominującej w rozumieniu art. 82 Traktatu WE poprzez:

– z jednej strony - zawieranie umów na dostawy, które - ze względu na swój zakres zastosowania, okres realizacji i charakter - w znaczny sposób ograniczają możliwości innych przedsiębiorstw w zakresie zawierania z dużymi klientami przemysłowymi we Francji umów na dostawy energii elektrycznej w charakterze głównych dostawców lub dostawców drugorzędnych,

– z drugiej strony - umieszczanie w umowach na dostawy podpisywanych z dużymi klientami przemysłowymi ograniczeń dotyczących odsprzedaży.

(4) Zdaniem Komisji praktyki te utrudniają innym dostawcom wchodzenie na rynek francuski oraz pogłębiają brak płynności na rynku handlu, opóźniając w ten sposób rzeczywistą liberalizację rynku energii elektrycznej.

3. ZASADNICZA TREŚĆ ZAPROPONOWANYCH ZOBOWIĄZAŃ

(5) EDF kwestionuje zarzuty Komisji przedstawione w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń. Niemniej jednak zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 EDF zaproponowało zobowiązania, które może podjąć, aby odpowiedzieć na zastrzeżenia Komisji dotyczące konkurencji. Główne elementy zobowiązań można podsumować jak poniżej (szczegółowe informacje na ten temat - zob. tekst zawierający opis zobowiązań).

(6) Przedmiotowym rynkiem, do którego odnoszą się opisane poniżej zobowiązania, jest francuski rynek dostaw energii elektrycznej na potrzeby podmiotów, których roczne spożycie jest równe lub wyższe od 7 GWh (z wyłączeniem strat przesyłowych i spożycia własnego).

(7) EDF zobowiązało się, że począwszy od dnia 1 stycznia 2010 r. i przez cały okres obowiązywania zobowiązań, ilość energii kierowanej ponownie na przedmiotowy rynek wynosić będzie: (i) w każdym roku kalendarzowym - co najmniej 60 %; (ii) średnio w stosunku do wszystkich lat kalendarzowych - co najmniej 65 % energii, jaką dostarcza ono - bezpośrednio lub za pośrednictwem grupy dystrybucyjnej - dużym klientom przemysłowym z tytułu umów na dostawy.

(8) Niemniej jednak, jeśli w danym roku kalendarzowym, wypadającym w okresie obowiązywania zobowiązań, wielkość zakontraktowanej sprzedaży EDF jest mniejsza od wielkości takiej sprzedaży z 2009 r., EDF zobowiązuje się w stosunku do tego roku kalendarzowego, że ilość energii, która nie jest kierowana ponownie na przedmiotowy rynek, będzie równa lub niższa od (20-30) TWh, a wartość ta zostanie powiększona stosownie do wzrostu, jaki odnotował przedmiotowy rynek między tym rokiem kalendarzowym a 2009 r.

(9) Ponadto EDF zobowiązało się, że nowe umowy z dużymi klientami przemysłowymi na dostawy energii elektrycznej będą podpisywane na okres nie dłuższy niż 5 lat.

(10) W okresie obowiązywania zobowiązań EDF systematycznie proponowało będzie także dużym klientom przemysłowym możliwość wyboru spośród dwóch modeli umów, z których jedna umożliwiać będzie zakontraktowanie dodatkowych dostaw energii u wybranego dostawcy.

(11) Powyższe zobowiązania dotyczące zamknięcia dostępu do francuskiego rynku dostaw energii elektrycznej na potrzeby dużych klientów przemysłowych obowiązywać będą przez okres 10 lat, począwszy od dnia 1 stycznia 2010 r. Mogą one utracić zastosowanie przed tą datą i w sposób ostateczny, jeśli ilość energii sprzedawanej przez EDF na przedmiotowym rynku przez dwa kolejne lata będzie utrzymywać się na poziomie 40 % całej energii sprzedawanej na przedmiotowym rynku. Jeśli wymieniony poziom 40 % zostanie osiągnięty po zaledwie roku, zobowiązania te nie będą miały zastosowania następnego roku, ale zostaną ponownie zastosowane później.

(12) EDF zobowiązało się ponadto, że począwszy od dnia 1 lipca 2010 r., przez okres 10 lat nowe umowy zawierane z dużymi klientami przemysłowymi, jak również ogólne i szczególne warunki sprzedaży nie będą zawierać żadnych ograniczeń dotyczących odsprzedaży. EDF poinformuje klientów, z którymi w tym dniu będzie związane umowami, że przepisy zawartych umów nie ograniczają już odsprzedaży energii zakupionej w ich ramach.

(13) Co roku EDF sporządzać będzie sprawozdanie dotyczące przestrzegania przyjętych zobowiązań; 31 marca każdego roku przekazywać będzie Komisji i francuskiemu urzędowi regulacji energetyki (CRE) sprawozdanie dotyczące poprzedniego roku kalendarzowego; ostatnie z tych sprawozdań powinno zostać przekazane dnia 31 marca 2021 r. Sprawozdanie roczne sporządzane będzie na podstawie danych poddanych kontroli niezależnego audytora, będącego stroną trzecią.

(14) Pełna wersja wszystkich zobowiązań została opublikowana w języku francuskim na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji: http://ec.europa.eu/competition/index_en.html

4. ZAPROSZENIE DO ZGŁASZANIA UWAG

(15) Komisja zamierza, po zbadaniu rynku, przyjąć na podstawie art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 decyzję uznającą za wiążące zobowiązania streszczone powyżej i opublikowane na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji.

(16) Zgodnie z art. 27 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 Komisja wzywa zainteresowane osoby trzecie do zgłaszania uwag na temat zaproponowanych zobowiązań. W odniesieniu do omawianej sprawy Komisja wzywa zainteresowane podmioty do poinformowania w nadesłanych uwagach, czy uznają one, że zobowiązania zaproponowane przez EDF odpowiednio uwzględniają zastrzeżenia wysuwane przez Komisję. Komisja musi otrzymać wspomniane uwagi nie później niż w terminie jednego miesiąca od daty niniejszej publikacji. Zainteresowane strony trzecie są również proszone o przedłożenie nieopatrzonej klauzulą poufności wersji swoich uwag, z której usunięto tajemnice handlowe oraz pozostałe informacje poufne, oraz zastąpiono je nieopatrzonym klauzulą poufności streszczeniem lub słowami "tajemnica handlowa" lub "poufne". Uzasadnione wnioski o poufne traktowanie informacji zostaną uwzględnione.

(17) Uwagi z dopiskiem zawierającym numer referencyjny: COMP/B-1/39.386 - Umowy długoterminowe Francja można przesyłać do Komisji pocztą elektroniczną (COMP-GREFFE-ANTITRUST@ec.europa.eu), faksem (+32 22950128) lub listownie na poniższy adres:

European Commission

Directorate-General for Competition

Antitrust Registry

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

______

(1) Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1.

(2) Dz.U. L 123 z 27.4.2004, s. 18.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024