Opinia Komitetu Doradczego ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących wydana na posiedzeniu w dniu 28 kwietnia 2009 r. dotycząca wstępnego projektu decyzji w sprawie COMP/C-3/37.990 - Intel (1)Sprawozdawca: Hiszpania
(2009/C 227/04)
(Dz.U.UE C z dnia 22 września 2009 r.)
1. Komitet Doradczy zgadza się z podaną przez Komisję definicją właściwego rynku produktowego, w związku z czym otwartą może pozostać kwestia:
– czy istnieje jeden właściwy rynek produktowy procesorów x86 w odniesieniu do wszystkich komputerów (tj. komputerów stacjonarnych, komputerów przenośnych i serwerów) lub
– czy istnieją trzy oddzielne właściwe rynki produktowe: (i) procesorów x86 w odniesieniu do komputerów stacjonarnych; (ii) procesorów x86 w odniesieniu do komputerów przenośnych; oraz (iii) procesorów x86 w odniesieniu do serwerów.
2. Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że zakres geograficzny właściwego rynku produktowego ma charakter ogólnoświatowy.
3. Komitet Doradczy zgodza się z Komisją, że przynajmniej w okresie od październia 2002 r. do grudnia 2007 r. Intel zajmował na rynku pozycję dominującą.
4. Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że Intel nadużył swojej pozycji dominującej na właściwym rynku poprzez:
– udzielanie przedsiębiorstwom Dell, Hewlett-Packard (HP), NEC oraz Lenovo rabatów uzależnionych od utrzymywania wyłączności lub relacji zbliżonej do wyłączności, jak również
– dokonywanie na rzecz przedsiębiorstwa Media-Saturn Holding (MSH) płatności uzależnionych od wyłącznej sprzedaży stacjonarych i przenośnych komputerów zawierających procesory Intel.
5. Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że Intel nadużył swojej pozycji dominującej na właściwym rynku produktowym poprzez dokonanie płatności na rzecz przedsiębiorstw: HP, Acer oraz Lenovo uzależnionych od restrykcyjnych warunków rozpowszechniania produktów opartych na procesorach AMD.
6. Komitet Doradczy podziela ocenę Komisji, że wspomniane różne nadużycia są częścią długoterminowej i kompleksowej strategii mającej na celu wykluczenie przedsiębiorstwa AMD z rynku oraz stanowią pojedyncze i ciągłe naruszenie.
7. Komitet Doradczy zgadza się, że niewłaściwe praktyki przedsiębiorstwa Intel mogą wpłynąć na wymianę handlową między państwami członkowskimi w rozumieniu art. 82 Traktatu WE oraz na wymianę handlową między umawiającymi się stronami EOG w rozumieniu art. 82 Traktatu WE i art. 54 Porozumienia EOG.
8. Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że należy nałożyć grzywnę na przedsiębiorstwo Intel.
9. Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że do celów obliczenia grzywny uznaje się, iż okres naruszenia ze strony przedsiębiorstwa Intel wynosi 5 lat i trzy miesiące.
10. Komitet Doradczy zaleca publikację swojej opinii w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.