Notyfikacja na mocy art. 95 ust. 5 Traktatu WE - upoważnienie do wprowadzenia środków krajowych bardziej rygorystycznych niż przepisy przewidziane przez środek harmonizujący WE.

Notyfikacja na mocy art. 95 ust. 5 Traktatu WE - upoważnienie do wprowadzenia środków krajowych bardziej rygorystycznych niż przepisy przewidziane przez środek harmonizujący WE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2009/C 139/03)

(Dz.U.UE C z dnia 19 czerwca 2009 r.)

1. Pismem z dnia 5 maja 2009 r. Republika Portugalska powiadomiła Komisję o swoim zamiarze ogłoszenia Regionu Autonomicznego Madery obszarem wolnym od organizmów zmodyfikowanych genetycznie (GMO). Projekt regionalnego dekretu legislacyjnego stanowiłby odstępstwo od przepisów dyrektywy 2001/18/WE w sprawie zamierzonego uwalniania do środowiska organizmów zmodyfikowanych genetycznie oraz rozporządzenia (WE) nr 1829/2003 w sprawie genetycznie zmodyfikowanej żywności i paszy.

2. Dyrektywa 2001/18/WE jest oparta na art. 95 Traktatu WE. Dyrektywa ustanawia system zatwierdzania, na szczeblu wspólnotowym, uwalniania GMO do środowiska w celach handlowych lub doświadczalnych, w tym także w celu uprawy. Procedura zatwierdzania przeprowadzana jest indywidualnie dla każdego GMO po dokonaniu oceny ryzyka w odniesieniu do jego potencjalnego negatywnego wpływu na zdrowie ludzi i zwierząt oraz środowisko naturalne. Jeżeli zostaje wydana pisemna zgoda na wprowadzenie do obrotu GMO, produkt taki może być stosowany we Wspólnocie bez dodatkowej notyfikacji, o ile ściśle przestrzega się szczegółowych warunków stosowania oraz zasad dotyczących środowisk lub regionów geograficznych określonych w tych warunkach. Państwa członkowskie nie mogą zakazywać, ograniczać ani utrudniać wprowadzania do obrotu GMO, które są zgodne z wymogami dyrektywy. Państwo członkowskie może tymczasowo ograniczyć stosowanie lub sprzedaż indywidualnie zatwierdzonego GMO lub zakazać jego stosowania lub sprzedaży, tylko jeżeli ma uzasadnione powody, aby podejrzewać, że taki organizm stanowi ryzyko dla zdrowia ludzkiego lub środowiska naturalnego, a także w oparciu o nowe lub dodatkowe dane naukowe zdobyte od dnia zatwierdzenia organizmu.

3. Rozporządzenie (WE) nr 1829/2003 w sprawie genetycznie zmodyfikowanej żywności i paszy obejmuje swoim zakresem również nasiona lub innego rodzaju materiał rozmnożeniowy roślin do celów uprawy ("organizm zmodyfikowany genetycznie, który może być wykorzystywany jako materiał źródłowy do produkcji żywności"). Rozporządzenie, podobnie jak dyrektywa, także ustanawia system zatwierdzania nasion zmodyfikowanych genetycznie na szczeblu wspólnotowym w sposób indywidualny i po przeprowadzeniu oceny ryzyka w odniesieniu do ich potencjalnego negatywnego wpływu na zdrowie ludzi i zwierząt oraz środowisko naturalne. Państwa członkowskie nie mogą zakazywać ani ograniczać uprawy GMO, które są zgodne z wymogami rozporządzenia. Na mocy rozporządzenia państwo członkowskie może zmienić lub zawiesić zezwolenie dotyczące danego GMO, wyłącznie jeżeli jest oczywiste, że najprawdopodobniej niesie on ze sobą istotne ryzyko dla zdrowia ludzi, zwierząt lub środowiska naturalnego, a także w oparciu o nowe dowody naukowe zdobyte po zatwierdzeniu organizmu.

4. Projekt dekretu portugalskiego stanowiłby naruszenie zharmonizowanych procedur zatwierdzania przewidzianych dyrektywą i rozporządzeniem, ponieważ wprowadzałby ogólny zakaz dotyczący wszystkich GMO, w tym tych organizmów, które zatwierdzono na mocy dwóch wyżej wspomnianych aktów prawnych. Jak wynika z informacji zawartych w notyfikacji dokonanej przez Portugalię, Region Autonomiczny Madery charakteryzuje się niezwykłym bogactwem genetycznym roślin (nie tylko jeśli chodzi o gatunki ozdobne i leśne, ale także odmiany gatunków hodowlanych). To bogactwo genetyczne istnieje od wieków, a jego wartość naukowa i ekonomiczna jest niepodważalna. W związku z tym wprowadzenie materiału zawierającego GMO mogłoby mieć katastrofalne skutki, ponieważ istnieje prawdopodobieństwo, że GMO mogłyby doprowadzić do zmian pewnych aspektów środowiskowych i ingerencji w cenne dziedzictwo genetyczne tego regionu. W notyfikacji przytoczono kilka argumentów dotyczących:

– kwestii związanych z rolnictwem (w tym przyczyn związanych z odległością pomiędzy polami, pasami granicznymi, odmianami materiału siewnego o różnych okresach wegetacji, obszarami służącymi jako miejsce schronienia);

– kwestii związanych ze środowiskiem naturalnym (w tym przyczyn związanych z potencjalną inwazyjnością GMO, możliwością zapyleń krzyżowych, możliwością wywołania wraz z innymi gatunkami skutków równoległych, produkcją toksyn, oddziaływaniem pobocznym, skutkami związanymi ze zmianami genetycznymi oraz transferem genów).

5. Komisja rozpatrzy tę notyfikację zgodnie z art. 95 ust. 5 i 6 Traktatu WE. Artykuł 95 ust. 5 Traktatu WE stanowi, że jeśli po przyjęciu wspólnotowego środka harmonizującego państwo członkowskie uzna za niezbędne wprowadzenie przepisów krajowych opartych na nowych dowodach naukowych dotyczących ochrony środowiska naturalnego lub środowiska pracy ze względu na specyficzny problem tego państwa, który pojawił się po przyjęciu środka harmonizującego, notyfikuje ono Komisji projektowane środki oraz powody ich wprowadzenia. Od otrzymania notyfikacji o portugalskich przepisach Komisji przysługuje termin sześciu miesięcy na ich zatwierdzenie lub odrzucenie. W tym czasie Komisja oceni, czy wprowadzenie przepisów portugalskich jest uzasadnione, sprawdziwszy, czy nie są one środkiem arbitralnej dyskryminacji lub ukrytym ograniczeniem w handlu i czy nie stanowią one zbędnej i nieproporcjonalnej przeszkody w funkcjonowaniu rynku wewnętrznego.

6. Każda ze stron, która chce zgłosić uwagi dotyczące wspomnianej notyfikacji, musi je przesłać do Komisji w ciągu 30 dni od opublikowania niniejszego zawiadomienia. Wszelkie uwagi nadesłane po upływie tego okresu nie będą brane pod uwagę.

7. Dodatkowe informacje na temat notyfikacji dokonanej przez Portugalię można uzyskać w Dziale B3 ds. Biotechnologii, Pestycydów i Zdrowia w Dyrekcji Generalnej ds. Środowiska Komisji Europejskiej:

European Commission

Directorate-General for the Environment

DG ENV.B.3 - Biotechnology, Pesticides and Health

Pan Yannis Karamitsios

Tel. +32 22983089

Adres poczty elektronicznej: yannis.karamitsios@ec.europa.eu

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024