Zestawienie informacji przekazanych przez państwa członkowskie, dotyczące pomocy państwa przyznanej na mocy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1857/2006 w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność związaną z produkcją, przetwórstwem i obrotem produktami rolnymi i zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 70/2001.

Zestawienie informacji przekazanych przez państwa członkowskie, dotyczące pomocy państwa przyznanej na mocy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1857/2006 w sprawie stosowania art 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność związaną z produkcją, przetwórstwem i obrotem produktami rolnymi i zmieniającego rozoprządzenie (WE) nr 70/2001

(2008/C 99/08)

(Dz.U.UE C z dnia 19 kwietnia 2008 r.)

Numer XA:XA 370/07

Państwo członkowskie: Republika Słowenii

Region: Območje občine Apače

Nazwa programu pomocy lub nazwa podmiotu otrzymującego pomoc indywidualną: Podpora programom razvoja kmetijstva in podeželja v občini Apače 2007-2013

Podstawa prawna: Pravilnik o dodeljevanju pomoči za ohranjanje in razvoj kmetijstva in podeželja v občini Apače za programsko obdobje 2007-2013

Roczne wydatki planowane w ramach programu lub całkowita kwota pomocy indywidualnej przyznanej podmiotowi:

2007 r.: 28.000 EUR

2008 r.: 28.000 EUR

2009 r.: 28.000 EUR

2010 r.: 28.000 EUR

2011 r.: 28.000 EUR

2012 r.: 28.000 EUR

2013 r.: 28.000 EUR

Maksymalna intensywność pomocy:

1. Inwestycje w gospodarstwa rolne zajmujące się produkcją podstawową:

– do 50 % kwalifikowanych kosztów na obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania,

– do 40 % kwalifikowanych kosztów na pozostałych obszarach,

– do 60 % kwalifikowanych kosztów na obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania i do 50 % kwalifikowanych kosztów na pozostałych obszarach, jeżeli inwestycji dokonuje młody rolnik przed upływem 5 lat od założenia gospodarstwa.

Celem pomocy są inwestycje w modernizację obiektów gospodarskich, zakup sprzętu do produkcji rolnej, inwestycje w stałe uprawy oraz poprawę jakości gruntów i pastwisk.

2. Zachowanie tradycyjnych krajobrazów i budynków:

– w przypadku inwestycji w obiekty nieprodukcyjne - do 100 % faktycznych kosztów,

– w przypadku inwestycji w środki produkcji należące do gospodarstwa - do 60 % faktycznych kosztów (do 75 % faktycznych kosztów na obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania), o ile inwestycja nie prowadzi do zwiększenia zdolności produkcyjnych gospodarstwa,

– możliwe jest przyznanie dodatkowej pomocy w wysokości 100 % na pokrycie dodatkowych kosztów wynikających z zastosowania tradycyjnych materiałów niezbędnych do zachowania historycznego charakteru budynków.

3. Pomoc z tytułu opłat składek ubezpieczeniowych:

– wsparcie udzielane przez gminę wyrównuje różnicę między kwotą współfinansowania składek ubezpieczeniowych z budżetu państwa a wysokością 50 % kosztów kwalifikowanych składek ubezpieczeniowych z tytułu ubezpieczenia zbiorów i plonów oraz ubezpieczenia zwierząt hodowlanych na wypadek choroby.

4. Pomoc przeznaczona na scalanie gruntów:

– do 100 % kwalifikowalnych kosztów postępowań prawnych i administracyjnych.

5. Zapewnienie wsparcia technicznego w sektorze rolnym:

– pomoc może pokryć do 100 % kwalifikowanych kosztów kształcenia i szkolenia rolników oraz usług doradczych, a także kosztów organizacji forów, konkursów, wystaw i targów, kosztów publikacji, katalogów i stron internetowych oraz usług zastępstwa,

– pomoc przyznaje się w postaci usług dotowanych i nie może ona obejmować bezpośrednich wypłat pieniężnych dla producentów

Data realizacji: Listopad 2007 r. (pomoc nie może być przyznawana przed publikacją zestawienia na stronie internetowej Komisji Europejskiej)

Czas trwania programu pomocy lub przyznanej pomocy indywidualnej: Do 31 grudnia 2013 r.

Cel pomocy: Wsparcie MŚP

Odesłania do artykułów rozporządzenia (WE) nr 1857/2006 oraz koszty kwalifikowalne: Rozdział II "Zasad udzielania pomocy na ochronę oraz rozwój rolnictwa i obszarów wiejskich w gminie Apače w okresie 2007-2013" przewiduje środki stanowiące pomoc państwa zgodnie z następującymi artykułami rozporządzenia Komisji (WE) nr 1857/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność związaną z wytwarzaniem produktów rolnych oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 70/2001 (Dz.U.L 358 z 16.12.2006, str. 3):

– artykuł 4: Inwestycje w gospodarstwach rolnych,

– artykuł 5: Zachowanie tradycyjnych krajobrazów i budynków,

– artykuł 12: Pomoc z tytułu opłat składek ubezpieczeniowych,

– artykuł 13: Pomoc przeznaczona na scalanie gruntów,

– artykuł 15: Zapewnienie wsparcia technicznego w sektorze rolnym

Sektor(-y) gospodarki: Rolnictwo

Nazwa i adres organu przyznającego pomoc:

Občina Apače

Apače 42b

SLO-9253 Apače

Adres internetowy:

http://www.obcina-apace.si/images/stories/pdf/pravilnik_kmetijstvo.pdf

Inne informacje: Środek dotyczący płatności składek z tytułu ubezpieczenia upraw i plonów obejmuje następujące niekorzystne zjawiska klimatyczne porównywalne do klęsk żywiołowych: wiosenne przymrozki, gradobicie, uderzenie pioruna, pożar spowodowany uderzeniem pioruna, huragany i powodzie.

Zasady określone przez gminę spełniają wymogi rozporządzenia (WE) nr 1857/2006 dotyczące środków podejmowanych przez gminy oraz są zgodne z przepisami ogólnymi (procedura przyznawania pomocy, kumulacja pomocy, przejrzystość i kontrola pomocy)

Darko ANŽELJ

Wójt gminy Apaće

Numer XA:XA 371/07

Państwo członkowskie: Niderlandy

Region: Overijssel, Gelderland, Utrecht, Noord-Brabant (Brabancja Północna)

Nazwa programu pomocy lub nazwa podmiotu otrzymującego pomoc indywidualną: Verplaatsingsre-gelingen grondgebonden agrarische bedrijven Overijssel, Gelderland, Utrecht, Noord-Brabant.

Dokładna nazwa programów zob. podstawa prawna.

Podstawa prawna:

– Wetinrichtinglandelijkgebied

– Provinciewet

– De volgende provinciale regelingen:

Overijssel: Uitvoeringsbesluit Subsidies Overijssel 2007, paragraaf 8.6 Stimulering verplaatsing voor realisatie provinciale doelen natuur, recreatie of landschap en de verbetering van de ruimtelijke structuur van de landbouw.

Gelderland: Subsidieregeling vitaal Gelderland 2007; Provinciaal Meerjarenprogramma 2007-2013 Gelderland, deel 3 het subsidiekader, artikel 2.1.2 Verplaatsing grondgebonden landbouw- en glastuinbouwbedrijven in algemeen belang.

Utrecht: Subsidieverordening inrichting landelijk gebied provincie Utrecht 2006/Subsidiekader ILG/AVP.

Noord-Brabant: Subsidieregeling verplaatsing grondgebonden agrarische bedrijven

Planowane w ramach programu roczne wydatki lub łączna kwota pomocy indywidualnej przyznanej podmiotowi:

W poniższej tabeli ujęto planowane roczne wydatki w rozbiciu na poszczególne prowincje.

Prowincja 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 Ogółem
Overijssel p.m.(*) 4 mln EUR 4 mln EUR 4 mln EUR 4 mln EUR 4 mln EUR 4 mln EUR 24 mln EUR
Gelderland p.m.(*) 4 mln EUR 4 mln EUR 4 mln EUR 4 mln EUR 0 EUR 0 EUR 16 mln EUR
Utrecht p.m.(*) 1 mln EUR 1,2 mln EUR 1,2 mln EUR 1,2 mln EUR 1,2 mln EUR 1,2 mln EUR 7 mln EUR
Noord-Brabant 0 EUR 7 mln EUR 7 mln EUR 7 mln EUR 7 mln EUR 7 mln EUR 7 mln EUR 24 mln EUR
(*) Do tej pory nie ustalono, czy w odnośnym roku nastąpią wydatki ani, jeśli tak, w jakiej wysokości. Wszelkie wydatki poniesione w tym roku zostaną odjęte od kwot przewidzianych na lata kolejne (całkowita kwota pozostanie niezmieniona).

Maksymalna intensywność pomocy: Artykuł 6 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006 w odniesieniu do gospodarstw rolnych opierających swoją działalność o gospodarkę gruntami (uprawa roli, ogrodnictwo szklarniowe i na wolnym powietrzu, sadownictwo, hodowla bydła, hodowla kurczaków i drobiu, w przypadkach gdy wydajność gospodarstwa zależy w znacznym stopniu od potencjału produkcyjnego nieuprawia-nego gruntu znajdującego się w jego bezpośrednim sąsiedztwie).

1) 100 % kosztów, w tym kosztów za usługi doradcze związane z planowaniem i badaniami, rzeczywiście poniesionych w celu dokonania przeniesienia w znaczeniu art. 6 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006;

2) do 40 % wzrostu wartości odnośnych urządzeń po przeniesieniu, jeśli przeniesienie w interesie publicznym powoduje, że rolnik korzysta z nowocześniejszych urządzeń, pod warunkiem, że wkład własny rolnika odpowiada co najmniej 60 % odnośnego wydatku;

3) do 40 % wydatków poniesionych w celu zwiększenia zdolności produkcyjnej, jeśli przeniesienie w interesie publicznym powoduje taki wzrost, pod warunkiem, że wkład własny rolnika odpowiada co najmniej 60 % odnośnego wydatku.

Warunkiem przyznania dotacji jest udostępnienie opuszczonego gospodarstwa w całości (pomieszczenia, budynki oraz grunty należące do gospodarstwa) z przeznaczeniem na osiąganie celów publicznych (ograniczenie wpływu na środowisko, zachowanie walorów przyrodniczych, poprawa struktury przestrzennej). Rekompensatę ustala się na podstawie reprezentatywnej wartości rynkowej

Data realizacji: Realizacja programu rozpocznie się po publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, zgodnie z przepisami art. 18 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006

Czas trwania programu pomocy lub przyznanej pomocy indywidualnej: Do dnia 31 grudnia 2013 r.

Cel pomocy: Dokonywane w interesie publicznym przeniesienie budynków należących do gospodarstw rolnych opierających swoją działalność o gospodarkę gruntami i posiadających dobre możliwości rozwoju (uprawa roli, ogrodnictwo szklarniowe i na wolnym powietrzu, sadownictwo, hodowla bydła, hodowla kurczaków i drobiu, w przypadkach gdy wydajność gospodarstwa zależy w znacznym stopniu od potencjału produkcyjnego nieuprawianego gruntu znajdującego się w jego bezpośrednim sąsiedztwie), w przypadkach występowania zapotrzebowania na grunty rolne w celu osiągnięcia celów publicznych dotyczących:

– obszarów Natura 2000, innych części sieci obszarów chronionych oraz wzmocnionych korytarzy,

– zmian w ustaleniach dotyczących zarządzania wodą, w tym ustaleniach wynikających z transpozycji Ramowej Dyrektywy Wodnej,

– poprawy struktury gospodarstw poprzez reparcelację działek.

Producenci rolni odsprzedają należące do nich budynki i powiązane z nimi grunty znajdujące się w "dawnej" lokalizacji Urzędowi Zarządzania Gruntami (Bureau Beheer Landbouwgronden - BBL) lub regionalnym organom władzy za cenę, którą otrzymaliby na wolnym rynku (reprezentatywna wartość rynkowa) i dokonują zakupu nowych budynków i gruntów w celu kontynuowania działalności rolniczej w innym miejscu. Do kosztów kwalifikowanych należą:

1) rzeczywiście poniesione w celu przeniesienia wydatki na usługi doradcze związane z planowaniem i badaniami. Obejmują one min.:

– opłaty za czynności prawne,

– opłaty za wpis do rejestru gruntów,

– koszty usług specjalistycznych (porady agentów nieruchomości, księgowych, architektów itp.) wyłącznie w celu dokonania przeniesienia,

– wydatki związane z przeprowadzką;

2) 40 % dodatniej różnicy między reprezentatywną wartością rynkową "dawnych" terenów i zabudowań a sumą:

a) reprezentatywnej wartości rynkowej "nowych" terenów i zabudowań gospodarstwa; i

b) wszelkich inwestycji związanych z osiedleniem się, modernizacją, zastąpieniem i/lub rozbudową "nowych" budynków gospodarstwa

Sektor(-y) gospodarki: Wszystkie małe i średnie gospodarstwa rolne wytwarzające produkty podstawowe wymienione w załączniku I do Traktatu WE

Nazwa i adres organu przyznającego pomoc:

Overijssel: Postbus 10078

8000 GB Zwolle

Nederland

Gelderland: Postbus 9090

6800 GX Arnhem

Nederland

Utrecht: Pythagoraslaan 101

Postbus 80300

3508 TH Utrecht

Nederland

Noord-Brabant: Postbus 90151

5200 MC Den Bosch

Nederland

Strona internetowa:

Noord-Brabant:

http://brabant.regelingenbank.eu/regeling/3 noord-brabant/

Gelderland:

W odniesieniu do "Artikel 2.1.2":

http://www.gelderland.nl/Docs/Landelijk_gebied/deel3PMJPsubsidiekader%202e%20herziening%20versie% 20tbv%20publicatie.doc

W odniesieniu do "Subsidieregeling vitaal Gelderland":

http://www.gelderland.nl/Docs/Landelijk_gebied/ILG/Subsidieregeling%20vitaal%20Gelderland%202007% 20vastgesteld%206-12-2006.pdf

Overijssel:

http://provincie.overijssel.nl/contents/pages/11034/uitvoeringsbesluitsubsidiesoverijssel2007-9.pdf

Zob. Rozdział 8 ust. 8.6.

Utrecht:

http://www.provincie-utrecht.nl/prvutr/internet/landelijk.nsf/all/AVP-documenten?opendocument

Dokumentacja: "nieuwe subsidieverordening en nieuw subsidiekader", ust. 3.1.4

Inne informacje: Arkusze 125 i 216 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 uwzględniają możliwość udzielenia dotacji na przeniesienie przedsiębiorstwa. Niniejszy środek, w oparciu o rozporządzenie o wyłączeniach (rozporządzenie (WE) nr 1857/2006), ustala zakres dotowania przeniesień dokonywanych w interesie publicznym, tak, że wykracza on poza możliwości wymienione w arkuszu, w odniesieniu do ograniczenia emisji amoniaku i osadów oraz przywrócenia systemów nawadniania. Cele polityki przedstawione zostały w Agendzie Living Countryside (żyjąca wieś) oraz wieloletnich programach poszczególnych prowincji.

Dotacje nie mogą być przyznawane w ramach programu przenoszenia dla gospodarstw rolnych, których działalność opiera się o gospodarowanie gruntami jeżeli otrzymują one jednocześnie dotację dla tego samego gospodarstwa lub jego części w ramach programu przenoszenia przeznaczonego dla gospodarstw rolnych prowadzących gospodarkę intensywną (XA 62/05), i vice versa

Numer XA:XA 372/07

Państwo członkowskie: Niderlandy

Region: Fryslân

Nazwa programu pomocy: Subsidie dakbedekking van boerderijen

Podstawa prawna: Algemene wet bestuursrecht, Hoofdstuk 4; Kadersubsidieverordening Inrichting Lande-lijk Gebied provincie Fryslân 2007.

Planowane w ramach programu roczne wydatki lub łączna kwota pomocy indywidualnej przyznanej podmiotowi:

2007 r.: 500.000 EUR

2008 r.: 1.500.000 EUR

2009-2013 r.: 170.000 EUR

Maksymalna intensywność pomocy: Do 35 % kosztów kwalifikujących się do wsparcia, przy górnym limiciewynoszącym15.000EUR

Data wejścia w życie: 15 grudnia 2007 r.

Czas trwania programu pomocy: 2007-2013 r.

Cel pomocy: Zachowanie podstawowego historycznego wzornictwa oraz tradycyjnego zadaszenia domów wiejskich zbudowanych przed 1940 r. i niezakwalifikowanych jako zabytki narodowe.

Artykuł 5 rozporządzenia w sprawie ochrony tradycyjnego krajobrazu i budynków ma zastosowanie

Sektor(-y), których pomoc dotyczy: Przedsiębiorstwa prowadzące działalność związaną z produkcją produktów rolnych pochodzących z hodowli zwierząt lub upraw

Nazwa i adres organu przyznającego pomoc:

Gedeputeerde Staten van Fryslân Postbus 20120 8900 HM Leeuwarden Nederland

Adres internetowy:

http://www.fryslan.nl/sjablonen/1/infotype/loket/product/viewasp?objectID=20606

Ściągnąć plik "Informatie dakbedekking boerderijen.doc"

Inne informacje:

Informacje na temat programu pomocy można uzyskać pod www. adresem

Numer XA:XA 375/07

Państwo członkowskie: Republika Słowenii

Region: območje Občine Trzin

Nazwa programu pomocy lub nazwa podmiotu otrzymującego pomoc indywidualną: Pomoči za ohranjanje in razvoj kmetijstva in podeželja v občini Trzin za programsko obdobje 2007-2013

Podstawa prawna: Pravilnik o dodeljevanju pomoči za ohranjanje in razvoj kmetijstva ter podeželja v občini Trzin za programsko obdobje 2007-2013

Roczne wydatki planowane w ramach programu lub całkowita kwota pomocy indywidualnej przyznanej podmiotowi:

2007 r.: 584 EUR

2008 r.: 1.899 EUR

2009 r.: 1.965 EUR

2010 r.: 3.296 EUR

2011 r.: 800 EUR

2012 r.: 2.900 EUR

2013 r.: 2.900 EUR

Maksymalna intensywność pomocy:

1. Inwestycje w gospodarstwa rolne zajmujące się produkcją podstawową:

– do 40 % kwalifikowanych kosztów inwestycji.

Celem pomocy są inwestycje w nowe budynki gospodarskie oraz zmiany istniejących obiektów, zakup sprzętu i maszyn do produkcji rolnej, zakup i budowę szklarni i siatek przeciwgradowych, oraz zakładanie stałych sadów.

2. Pomoc z tytułu opłat składek ubezpieczeniowych:

– kwota współfinansowania przez gminę jest równa różnicy między kwotą współfinansowania składek ubezpieczeniowych z budżetu państwa a kwotą odpowiadającą 50 % kwalifikowanych kosztów składek na ubezpieczenie upraw i plonów oraz składek na ubezpieczenie zwierząt od choroby.

3. Zapewnienie wsparcia technicznego:

– pomoc może pokryć do 100 % kosztów kształcenia i szkolenia rolników, kosztów usług doradczych świadczonych przez osoby trzecie, organizacji forów, konkursów, wystaw i targów, kosztów publikacji, katalogów i stron internetowych. Pomoc przyznaje się w formie dotowanych usług i nie może ona obejmować bezpośrednich wypłat pieniężnych dla producentów

Data realizacji: Grudzień 2007 r. (pomoc nie może być przyznawana przed publikacją zestawienia na stronie internetowej Komisji Europejskiej)

Czas trwania programu pomocy lub przyznanej pomocy indywidualnej: Do 31 grudnia 2013 r.

Cel pomocy: Wsparcie MŚP

Odesłania do artykułów rozporządzenia (WE) nr 1857/2006 oraz koszty kwalifikowalne: Rozdział II "Zasad przyznawania pomocy na ochronę oraz rozwój rolnictwa i obszarów wiejskich w gminie Trzin w latach 2007-2013" przewiduje środki stanowiące pomoc państwa zgodnie z następującymi artykułami rozporządzenia Komisji (WE) nr 1857/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność związaną z wytwarzaniem produktów rolnych oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 70/2001 (Dz.U.L 358 z 16.12.2006, str. 3):

– artykuł 4: Inwestycje w gospodarstwach rolnych,

– artykuł 12: Pomoc z tytułu opłat składek ubezpieczeniowych,

– artykuł 15: Zapewnienie wsparcia technicznego w sektorze rolnym

Sektor(-y) gospodarki: Rolnictwo

Nazwa i adres organu przyznającego pomoc:

Občina Trzin

Mengeška c. 22

SLO-1236 Trzin

Adres internetowy:

http://www.trzin.si/datoteke/predpisi/pravilnik_kmet_TRZIN_popravljen-27-08-2007.doc

Inne informacje: Środek dotyczący płatności składek z tytułu ubezpieczenia upraw i plonów obejmuje następujące niekorzystne zjawiska klimatyczne porównywalne do klęsk żywiołowych: wiosenne przymrozki, gradobicie, uderzenie pioruna, pożar spowodowany uderzeniem pioruna, huragany i powodzie.

Zasady określone przez gminę spełniają wymogi rozporządzenia (WE) nr 1857/2006 dotyczące środków podejmowanych przez gminy oraz są zgodne z przepisami ogólnymi (procedura przyznawania pomocy, kumulacja pomocy, przejrzystość i monitorowanie pomocy)

Tone PERŠAK

Wójt gminy Trzin

Numer XA:XA 401/07

Państwo członkowskie: Republika Słowenii

Region: Območje občine Velike Lašče

Nazwa programu pomocy lub nazwa podmiotu otrzymującego pomoc indywidualną: Programi razvoja kmetijstva in podeželja v občini Velike Lašče 2007-2013

Podstawa prawna: Pravilnik o dodeljevanju pomoči za ohranjanje in razvoj kmetijstva in podeželja v občini Velike Lašče (II. Poglavje)

Planowane w ramach programu roczne wydatki lub łączna kwota pomocy indywidualnej przyznanej podmiotowi:

2007 r.: 31.000 EUR

2008 r.: 32.000 EUR

2009 r.: 32.000 EUR

2010 r.: 35.000 EUR

2011 r.: 35.000 EUR

2012 r.: 37.000 EUR

2013 r.: 37.000 EUR

Maksymalna intensywność pomocy:

1. Inwestycje w gospodarstwa zajmujące się produkcją podstawową:

– do 50 % kwalifikowalnych kosztów na obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania i do 40 % kwalifikowalnych kosztów w przypadku inwestycji na pozostałych obszarach.

Pomoc przyznaje się na modernizację gospodarstw rolnych, zakup maszyn i zarządzanie pastwiskami dla podstawowej produkcji rolnej.

2. Pomoc na rzecz zachowania tradycyjnych krajobrazów i budynków:

– do 100 % faktycznie poniesionych kosztów w przypadku obiektów niezwiązanych z produkcją,

– do 60 % kwalifikowalnych kosztów na pozostałych obszarach i do 75 % na obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania,

– dodatkowa pomoc o stawce w wysokości do 100 % może zostać udzielona w celu pokrycia dodatkowych kosztów poniesionych w wyniku zastosowania materiałów tradycyjnych niezbędnych do zachowania obiektów dziedzictwa kulturalnego.

3. Przeniesienie budynków gospodarskich w interesie publicznym:

– do 100 % kwalifikowalnych kosztów, jeśli przeniesienie budynków w interesie publicznym polega tylko na rozbiórce, przeniesieniu i ponownym montażu istniejących urządzeń,

– jeśli przeniesienie budynków w interesie publicznym skutkuje skorzystaniem przez rolnika z bardziej nowoczesnych urządzeń, rolnik musi wnieść wkład w wysokości co najmniej 60 %, lub 50 % na obszarach o mniej korzystnych warunkach gospodarowania, wzrostu wartości odnośnych urządzeń po przeniesieniu. Jeśli beneficjentem jest młody rolnik, wkład ten wynosi odpowiednio co najmniej 55 % i 45 %,

– jeśli przeniesienie budynków skutkuje wzrostem zdolności produkcyjnych, wkład ze strony beneficjenta musi być równy co najmniej 60 %, lub 50 % na obszarach mniej uprzywilejowanych, wydatków związanych z tym wzrostem. Jeśli beneficjentem jest młody rolnik, wkład ten wynosi odpowiednio co najmniej 55 % i 45 %.

4. Pomoc z tytułu opłat składek ubezpieczeniowych:

– kwota współfinansowania przez gminę jest równa różnicy między kwotą współfinansowania składek ubezpieczeniowych z budżetu państwa a kwotą odpowiadającą do 50 % kwalifikowalnych kosztów składek na ubezpieczenie upraw i owoców oraz składek na ubezpieczenie inwentarza żywego od zniszczenia przez chorobę.

5. Scalanie gruntów:

– do 100 % faktycznie poniesionych kosztów postępowań prawnych i administracyjnych.

6. Promowanie produkcji produktów rolnych wysokiej jakości.

– do 100 % faktycznie poniesionych kosztów działalności, o ile odzwierciedlają one poprawę jakości produktów rolnych. Pomoc musi być udzielana w formie dotowanych usług i nie może wiązać się z żadnymi bezpośrednimi wypłatami pieniędzy na rzecz producentów.

7. Zapewnienie wsparcia technicznego w sektorze rolnym:

– do 100 % kosztów kształcenia i szkolenia rolników, usług doradczych oraz organizacji forów, konkursów, wystaw i targów, a także kosztów publikacji, katalogów, stron internetowych, upowszechniania wiedzy naukowej oraz rzeczywiste koszty zastąpienia rolnika i wspólnika rolnika podczas choroby i dni wolnych. Pomoc musi być udzielana w formie dotowanych usług i nie może wiązać się z żadnymi bezpośrednimi wypłatami pieniędzy na rzecz producentów.

Data realizacji: Październik 2007 r. (pomoc nie zostanie przyznana przed opublikowaniem streszczenia na stronie internetowej Komisji Europejskiej)

Czas trwania programu pomocy lub przyznanej pomocy indywidualnej: Do 31 grudnia 2013 r.

Cel pomocy: Wsparcie MŚP

Odesłania do artykułów rozporządzenia (WE) nr 1857/2006 oraz koszty kwalifikowane: Rozdział II projektu "Zasad przyznawania pomocy na ochronę i rozwój rolnictwa, leśnictwa i obszarów wiejskich w gminie Velike Lašče", obejmuje środki stanowiące pomoc państwa zgodnie z następującymi artykułami rozporządzenia Komisji (WE) nr 1857/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność związaną z wytwarzaniem produktów rolnych oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 70/2001 (Dz.U.L 358 z 16.12.2006, str. 3):

– artykuł 4: Inwestycje w gospodarstwach rolnych,

– artykuł 5: Zachowanie tradycyjnych krajobrazów i budynków,

– artykuł 6: Przeniesienie budynków gospodarskich w interesie publicznym,

– artykuł 12: Pomoc z tytułu opłat składek ubezpieczeniowych,

– artykuł 13: Pomoc przeznaczona na scalanie gruntów,

– artykuł 14: Pomoc na rzecz zachęty do produkcji produktów rolnych wysokiej jakości,

– artykuł 15: Zapewnienie wsparcia technicznego w sektorze rolnym.

Sektor(-y) gospodarki: Rolnictwo

Nazwa i adres organu przyznającego pomoc:

Občina Velike Lašče

Levstikovtrg1

SLO-1315Velike Lašče

Strona internetowa:

http://www.velike-lasce.si/data/datoteke/vlsi/barbarap/akti/september 2007/pravilniki/pravilnik-pomoc za ohranjan-je_kmet_podezelja.pdf

Inne informacje: Środek dotyczący płatności składek z tytułu ubezpieczenia upraw i produktów obejmuje następujące niekorzystne warunki pogodowe, które mogą zostać zaklasyfikowane jako kataklizmy: wiosenne przymrozki, gradobicie, uderzenie pioruna, pożar spowodowany uderzeniem pioruna, huragany i powodzie.

Zasady określone przez gminę spełniają wymogi rozporządzenia (WE) nr 1857/2006 dotyczące środków podejmowanych przez gminy oraz są zgodne z przepisami ogólnymi (procedura przyznawania pomocy, kumulacja pomocy, przejrzystość i monitorowanie pomocy)

Anton ZAKRAJŠEK

Burmistrz

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2008.99.29

Rodzaj: Zawiadomienie
Tytuł: Zestawienie informacji przekazanych przez państwa członkowskie, dotyczące pomocy państwa przyznanej na mocy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1857/2006 w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność związaną z produkcją, przetwórstwem i obrotem produktami rolnymi i zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 70/2001.
Data aktu: 19/04/2008
Data ogłoszenia: 19/04/2008