Opinia w zastosowaniu art. 7 dyrektywy 94/9/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wprowadzonego przez władze Szwecji zakazu dotyczącego dławika uszczelniającego noszącego znak towarowy "MCT Brattberg - RGSFB" - ATEX SE-01-07.

OPINIA KOMISJI
z dnia 21 lutego 2008 r.
w zastosowaniu art. 7 dyrektywy 94/9/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wprowadzonego przez władze Szwecji zakazu dotyczącego dławika uszczelniającego noszącego znak towarowy "MCT Brattberg - RGSFB"

ATEX SE-01-07

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2008/C 50/01)

(Dz.U.UE C z dnia 23 lutego 2008 r.)

1. POWIADOMIENIE WYSTOSOWANE PRZEZ WŁADZE KRÓLESTWA SZWECJI

Artykuł 2 ust. 1 dyrektywy 94/9/WE w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich dotyczących urządzeń i systemów ochronnych przeznaczonych do użytku w przestrzeniach zagrożonych wybuchem stanowi, że państwa członkowskie podejmą wszelkie właściwe środki, aby urządzenia, systemy ochronne i urządzenia zabezpieczające, sterujące i regulacyjne, do których znajduje zastosowanie niniejsza dyrektywa, były wprowadzane do obrotu i oddawane do użytku tylko jeżeli są właściwie zainstalowane, utrzymywane i użytkowane zgodnie z ich przeznaczeniem, nie stanowią zagrożenia dla zdrowia i bezpieczeństwa osób, a także, w odpowiednim przypadku, zwierząt domowych lub mienia.

Artykuł 7 ust. 1 dyrektywy stanowi, że w przypadku gdy państwo członkowskie ustali, że urządzenia, systemy ochronne lub urządzenia zabezpieczające, sterujące i regulacyjne, oznakowane znakiem zgodności CE i użytkowane zgodnie z ich zamierzonym przeznaczeniem, mogą zagrażać bezpieczeństwu osób a także, w odpowiednim przypadku, zwierząt domowych lub mienia, podejmuje ono wszelkie właściwe środki mające na celu wycofanie takich urządzeń lub systemów ochronnych z obrotu, zakaz wprowadzania ich do obrotu, oddawania do użytku lub eksploatacji albo ograniczenie swobodnego przepływu tych produktów. Państwo członkowskie niezwłocznie powiadamia Komisję o każdym takim środku, podając uzasadnienie swojej decyzji.

Dnia 26 marca 2007 r. władze Szwecji oficjalnie poinformowały Komisję Europejską o środku polegającym na zakazie wprowadzania do obrotu oraz nakazie wycofania z obrotu dławika uszczelniającego, noszącego znak towarowy MCT Brattberg, model RGSFB, wyprodukowanego przez MCT Brattberg AB, S-371 92 Karlskrona.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 dyrektywy Komisja, po przeprowadzeniu konsultacji z zainteresowanymi stronami, stwierdza, czy uznaje podjęty środek za uzasadniony, czy też nie. Jeżeli środek zostanie uznany za uzasadniony, Komisja powiadamia o tym państwa członkowskie, tak aby mogły one podjąć wszystkie stosowne środki w odniesieniu do przedmiotowego urządzenia lub systemu ochronnego, zgodnie z ich zobowiązaniami wynikającymi z art. 2 ust. 1.

2. UZASADNIENIE WŁADZ SZWECJI

Podstawą środków zastosowanych przez władze Szwecji było niespełnianie przez produkt istotnych wymogów w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa, określonych w załączniku II do dyrektywy ATEX 94/9/WE, wynikające z niewłaściwego stosowania wymogów następujących zharmonizowanych norm europejskich, o których mowa w certyfikacie badania typu WE:

– EN 50018:2000 + A1:2002 Urządzenia elektryczne używane w przestrzeniach zagrożonych wybuchem - Osłony ognioszczelne "d":

Braki techniczne: niespełnienie wymogu próby szczelności (ppkt. C.3.1.1 normy, istotne wymogi w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa, ppkt. 1.2.9. załącznika II do dyrektywy).

Dławik nie przeszedł próby szczelności przeprowadzanej na badanej próbce, trzymanej przez 2 minuty pod ciśnieniem wynoszącym 30 barów:

– pod ciśnieniem poniżej 0,5 bara nastąpił niewielki wyciek,

– pod ciśnieniem wynoszącym 1 bar nastąpiły wycieki z kilku miejsc, natomiast pod ciśnieniem wynoszącym 2 bary - z wielu miejsc,

– pod ciśnieniem wynoszącym 3 bary moduły uszczelniające wlotu kablowego zaczęły wysuwać się z ramy, po czym ostatecznie wyskoczyły w ciągu 5 sekund.

Braki administracyjne: certyfikat (ppkt. 13.1 normy).

Brak określenia typów i wariantów dławików uszczelniających; dławik posiada certyfikat jako "urządzenie" zamiast jako Ex część.

– EN 50014:1997 + A1:1999 + A2:1999 Urządzenia elektryczne używane w przestrzeniach zagrożonych wybuchem - Wymagania ogólne:

Braki administracyjne: instrukcja obsługi (pkt. 27 normy, istotne wymogi w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa, ppkt. 1.0.6 załącznika II do dyrektywy).

Brak ponownego zestawienia oznakowania; niejasności dotyczące certyfikowanych typów i wariantów (które spośród dławików objęte są certyfikatem), czas osadzenia (czas stosowany w przypadku dławików certyfikowanych) oraz dławiki certyfikowane stosowane w przewodach (dopuszczalność stosowania dławików certyfikowanych w przewodach); dokument, o którym mowa w certyfikacie ("Nomenclature of drilled module") nie został odnaleziony w instrukcji obsługi.

3. OPINIA KOMISJI

Dnia 27 marca 2007 r. Komisja skierowała do producenta - MCT Brattberg AB - oraz do jednostki notyfikowanej, która wydała certyfikat badania typu WE - LCIE Fontenay-aux-Roses - pismo z prośbą o przedstawienie uwag na temat środka zastosowanego przez władze Szwecji.

W piśmie z dnia 14 maja 2007 r. LCIE Fontenay-aux-Roses zakwestionowała braki administracyjne wykryte przez władze Szwecji stwierdzając, że nie były one "poważne". Do pisma dołączone zostało pismo od producenta, MCT Brattberg, zawierające wypowiedzenie umowy z LCIE i wezwanie do wycofania certyfikatu.

Dnia 31 sierpnia 2007 r. władze Szwecji przekazały Komisji pismo z dnia 8 lutego 2007 r., skierowane do nich przez producenta, MCT Brattberg, w którym stwierdzono, co następuje: "Certyfikat wystawiony przez LCIE został wycofany ze wszystkich naszych spółek córek i od wszystkich przedstawicieli. Aktualnie nie sprzedajemy żadnego wyposażenia posiadającego akredytację ATEX. Wszystkie urządzenia posiadające oznakowanie ATEX zostały wycofane i odseparowane w ramach naszego systemu zapewnienia jakości".

W świetle dostępnej dokumentacji, uwag zainteresowanych stron oraz środków zastosowanych przez producenta, Komisja uważa, że produkt, do którego odnoszą się środki ograniczające, nie spełnia istotnych wymogów w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa, o których mowa powyżej. Niezgodności te, w szczególności braki techniczne, stanowią poważne niebezpieczeństwo dla osób używających przedmiotowy produkt.

Po przeprowadzeniu wymaganej procedury Komisja uznaje zatem, że środki zastosowane przez władze Szwecji są uzasadnione.

Sporządzono w Brukseli, dnia 21 lutego 2008 r.

W imieniu Komisji
Günter VERHEUGEN
Wiceprzewodniczący

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024