POMOC PAŃSTWA - REPUBLIKA SŁOWACKAPomoc państwa C 57/07 (ex N 843/06) - Pomoc regionalna ad hoc na rzecz Alas Slovakia s.r.o. Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2008/C 30/06)
(Dz.U.UE C z dnia 2 lutego 2008 r.)
Pismem z dnia 11 grudnia 2007 r. zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Republikę Słowacką o swojej decyzji w sprawie wszczęcia procedury przewidzianej w art. 88 ust. 2 Traktatu WE w odniesieniu do wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds.
Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State Aid Greffe
B-1049 Brussels
Faks: (32-2) 296 12 42
Otrzymane uwagi zostaną przekazane Republice Słowackiej. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
TEKST STRESZCZENIA
Opis środka pomocy i projektu inwestycyjnego
Alas Slovakia s.r.o. jest dużym przedsiębiorstwem prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie wydobycia i przetwarzania minerałów nieszlachetnych (żwiru, kamienia). Beneficjent zajmuje się również produkcją i sprzedażą cementu oraz mieszanek betonowych.
Przyznany Alas Slovakia s.r.o. środek pomocy stanowi pomoc ad hoc, która nie jest objęta żadnym z istniejących programów pomocy. Zgłoszona pomoc ma zostać udzielona w formie zwolnienia z podatku przyznawanego w systemie rocznym w okresie 2007-2011. Roczne zwolnienie z podatku podlega ograniczeniu do wysokości 50 % należnego od Alas Slovakia s.r.o. podatku dochodowego od osób prawnych. Łączna kwota zwolnienia z podatku nie może przekroczyć 100.813.444 SKK (ok. 2,89 mln EUR) według wartości bieżącej.
Inwestycja przeprowadzana jest w 9 różnych miejscach produkcji położonych w regionie Nitry, Trnavy i Trenčína (na Słowacji Zachodniej - obszarze objętym pomocą zgodnie z art. 87 ust. 3 lit. a) Traktatu WE). Pomoc przeznaczona jest zarówno na utworzenie trzech nowych zakładów produkcyjnych (Červeník, Okoč i Prievidza), jak i na modernizację, racjonalizację oraz dywersyfikację tych istniejących (Veľký Grob, Veľký Cetín, Komjatice, Kamenec pod Vtáčnikom, Hontianske Trsťany - Hrondín i Nitra).
Projekty inwestycyjne będą obejmować zakup od osób trzecich nowoczesnego i przyjaznego środowisku wyposażenia technicznego oraz budowę i modernizację poszczególnych miejsc wydobycia surowców. Koszty kwalifikowane projektu szacuje się na 345.026.285 SKK (ok. 9,90 mln EUR) według wartości bieżącej.
Ocena zgodności środka pomocy ze wspólnym rynkiem
Na podstawie dostępnych obecnie informacji Komisja wyraża wątpliwości co do zgodności środka pomocy z wytycznymi w sprawie krajowej pomocy regionalnej (wytyczne KPR z 1998 r.):
Po pierwsze, Komisja ma wątpliwości, czy przestrzegana jest zasada ograniczenia regionalnej pomocy inwestycyjnej do inwestycji początkowej, zgodnie z przepisami pkt 4.4 wytycznych KPR z 1998 r. Na obecnym etapie wydaje się, że przynajmniej w 3 zakładach (z 9) beneficjent zamierza zakupić maszyny tego samego typu jak te użytkowane i wynajmowane obecnie. Ponadto w zakładzie produkcyjnym w Nitrze beneficjent będzie oferować swoim klientom jedynie "uzupełniającą" usługę, tak aby "utrzymać udział spółki w rynku, przepływ środków pieniężnych oraz wyniki ekonomiczne".
Po drugie, Komisja ma wątpliwości, czy ograniczony wkład spółki w rozwój regionalny (tylko 81 nowo utworzonych miejsc pracy bezpośrednio związanych z działalnością spółki, przy czym liczba miejsc pracy pośrednio z nią związanych nie jest jeszcze znana) może uzasadniać stosunkowo wysoką kwotę pomocy na każde utworzone miejsce pracy. Ponadto pomocy na prowadzenie działalności w przemyśle wydobywczym udziela się, jeżeli o lokalizacji tej działalności nie decyduje możliwość otrzymania pomocy, ale dostępność naturalnych surowców. Wreszcie, jako że w większości zakładów beneficjent prowadzi już działalność na podstawie długoterminowej licencji, należy wątpić, czy dodatkowa pomoc regionalna odniesie skutek motywacyjny.
Po trzecie, chociaż zasięg sprzedaży produktów spółki jest ograniczony (ok. 50 km w przypadku transportu drogowego lub 150 km w przypadku transportu kolejowego) - ze względu na ich stosunkowo niewielką wartość w stosunku do kosztów transportu - Komisja ma wątpliwości, czy wymiana handlowa z innymi państwami członkowskimi (np. Węgrami, Austrią czy Republiką Czeską) nie zostanie nadmiernie zakłócona. Wreszcie, Komisja nie jest przekonana, czy spodziewany wkład pomocy w rozwój regionalny zrównoważy jej negatywny wpływ na wymianę handlową.
TEKST PISMA
..................................................Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
grafika