Pomoc państwa - Republika Słowacka - Pomoc państwa C 57/07 (ex N 843/06) - Pomoc regionalna ad hoc na rzecz Alas Slovakia s.r.o. - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - REPUBLIKA SŁOWACKA

Pomoc państwa C 57/07 (ex N 843/06) - Pomoc regionalna ad hoc na rzecz Alas Slovakia s.r.o. Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2008/C 30/06)

(Dz.U.UE C z dnia 2 lutego 2008 r.)

Pismem z dnia 11 grudnia 2007 r. zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Republikę Słowacką o swojej decyzji w sprawie wszczęcia procedury przewidzianej w art. 88 ust. 2 Traktatu WE w odniesieniu do wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds.

Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Greffe

B-1049 Brussels

Faks: (32-2) 296 12 42

Otrzymane uwagi zostaną przekazane Republice Słowackiej. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

Opis środka pomocy i projektu inwestycyjnego

Alas Slovakia s.r.o. jest dużym przedsiębiorstwem prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie wydobycia i przetwarzania minerałów nieszlachetnych (żwiru, kamienia). Beneficjent zajmuje się również produkcją i sprzedażą cementu oraz mieszanek betonowych.

Przyznany Alas Slovakia s.r.o. środek pomocy stanowi pomoc ad hoc, która nie jest objęta żadnym z istniejących programów pomocy. Zgłoszona pomoc ma zostać udzielona w formie zwolnienia z podatku przyznawanego w systemie rocznym w okresie 2007-2011. Roczne zwolnienie z podatku podlega ograniczeniu do wysokości 50 % należnego od Alas Slovakia s.r.o. podatku dochodowego od osób prawnych. Łączna kwota zwolnienia z podatku nie może przekroczyć 100.813.444 SKK (ok. 2,89 mln EUR) według wartości bieżącej.

Inwestycja przeprowadzana jest w 9 różnych miejscach produkcji położonych w regionie Nitry, Trnavy i Trenčína (na Słowacji Zachodniej - obszarze objętym pomocą zgodnie z art. 87 ust. 3 lit. a) Traktatu WE). Pomoc przeznaczona jest zarówno na utworzenie trzech nowych zakładów produkcyjnych (Červeník, Okoč i Prievidza), jak i na modernizację, racjonalizację oraz dywersyfikację tych istniejących (Veľký Grob, Veľký Cetín, Komjatice, Kamenec pod Vtáčnikom, Hontianske Trsťany - Hrondín i Nitra).

Projekty inwestycyjne będą obejmować zakup od osób trzecich nowoczesnego i przyjaznego środowisku wyposażenia technicznego oraz budowę i modernizację poszczególnych miejsc wydobycia surowców. Koszty kwalifikowane projektu szacuje się na 345.026.285 SKK (ok. 9,90 mln EUR) według wartości bieżącej.

Ocena zgodności środka pomocy ze wspólnym rynkiem

Na podstawie dostępnych obecnie informacji Komisja wyraża wątpliwości co do zgodności środka pomocy z wytycznymi w sprawie krajowej pomocy regionalnej (wytyczne KPR z 1998 r.):

Po pierwsze, Komisja ma wątpliwości, czy przestrzegana jest zasada ograniczenia regionalnej pomocy inwestycyjnej do inwestycji początkowej, zgodnie z przepisami pkt 4.4 wytycznych KPR z 1998 r. Na obecnym etapie wydaje się, że przynajmniej w 3 zakładach (z 9) beneficjent zamierza zakupić maszyny tego samego typu jak te użytkowane i wynajmowane obecnie. Ponadto w zakładzie produkcyjnym w Nitrze beneficjent będzie oferować swoim klientom jedynie "uzupełniającą" usługę, tak aby "utrzymać udział spółki w rynku, przepływ środków pieniężnych oraz wyniki ekonomiczne".

Po drugie, Komisja ma wątpliwości, czy ograniczony wkład spółki w rozwój regionalny (tylko 81 nowo utworzonych miejsc pracy bezpośrednio związanych z działalnością spółki, przy czym liczba miejsc pracy pośrednio z nią związanych nie jest jeszcze znana) może uzasadniać stosunkowo wysoką kwotę pomocy na każde utworzone miejsce pracy. Ponadto pomocy na prowadzenie działalności w przemyśle wydobywczym udziela się, jeżeli o lokalizacji tej działalności nie decyduje możliwość otrzymania pomocy, ale dostępność naturalnych surowców. Wreszcie, jako że w większości zakładów beneficjent prowadzi już działalność na podstawie długoterminowej licencji, należy wątpić, czy dodatkowa pomoc regionalna odniesie skutek motywacyjny.

Po trzecie, chociaż zasięg sprzedaży produktów spółki jest ograniczony (ok. 50 km w przypadku transportu drogowego lub 150 km w przypadku transportu kolejowego) - ze względu na ich stosunkowo niewielką wartość w stosunku do kosztów transportu - Komisja ma wątpliwości, czy wymiana handlowa z innymi państwami członkowskimi (np. Węgrami, Austrią czy Republiką Czeską) nie zostanie nadmiernie zakłócona. Wreszcie, Komisja nie jest przekonana, czy spodziewany wkład pomocy w rozwój regionalny zrównoważy jej negatywny wpływ na wymianę handlową.

TEKST PISMA

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024