(2008/C 250/04)(Dz.U.UE C z dnia 2 października 2008 r.)
Zwraca się uwagę wszystkich instytucji, publicznych i prywatnych, oferujących usługi w zakresie dodatkowych programów emerytalnych funkcjonujących na zasadzie dobrowolnych składek, o zmianach w tym zakresie wprowadzonych w art. 12 załącznika VIII do regulaminu pracowniczego urzędników Wspólnot Europejskich wskutek przyjęcia przez Radę w dniu 22 marca 2004 r. rozporządzenia (WE, Euratom) nr 723/2004 (Dz.U. L 124 z 27.4.2004, str. 1).
Przed zmianą pracownicy, którzy nie nabyli praw do emerytury za wysługę lat, mogli w chwili opuszczenia instytucji wspólnotowej otrzymać w ramach odprawy wypłatę sumy odpowiadającej prawom do emerytury nabytym w okresie pełnienia służby we Wspólnocie, natomiast nowe przepisy zobowiązują ich najczęściej do zwrócenia się o przekazanie nabytych uprawnień do wybranego programu emerytalnego, prywatnego zakładu ubezpieczeń lub funduszu emerytalnego.
Na mocy wspomnianego rozporządzenia wprowadzono także inne zmiany w regulaminie pracowniczym, w tym utworzono nową kategorię pracowników niebędących urzędnikami etatowymi, tzw pracowników kontraktowych.
Z uwagi na równoczesne wprowadzenie wspomnianych dwóch zmian i fakt, że długość służby w charakterze pracownika niebędącego urzędnikiem etatowym jest zasadniczo ograniczona, wielu byłych pracowników obecnie poszukuje instytucji, które zechciałyby przyjąć ich uprawnienia emerytalne nabyte podczas pełnienia służby we Wspólnocie oraz zarządzać nimi.
Jednakże, mimo że na mocy art. 11 ust. 1 załącznika VIII do regulaminu pracownicy ci mają możliwość przekazania swoich praw do emerytury do programu (-ów) emerytalnego (-ych), do którego (-ych) przystąpili w związku z nową działalnością zawodową podjętą po okresie służby we Wspólnotach, czasami trudno im tego dokonać. Równocześnie zainteresowane osoby napotykają znaczne trudności ze znalezieniem prywatnej instytucji prowadzącej działalność w ramach trzeciego filaru, która gwarantowałaby przestrzeganie czterech warunków (i-iv) wymienionych w art. 12 ust. 1 lit. b) załącznika VIII do regulaminu. Warunki te są następujące:
(i) kapitał nie podlega zwrotowi;
(ii) miesięczny zysk zostanie wypłacony najwcześniej po osiągnięciu wieku 60 lat i nie później niż po osiągnięciu wieku 65 lat;
(iii) ustalono przepisy dotyczące rewersji lub rent rodzinnych;
(iv) pozwolenie na przejście do innego zakładu ubezpieczeń lub innego funduszu emerytalnego jest wydawane wyłącznie wtedy, gdy fundusz taki spełnia warunki ustanowione w ppkt (i), (ii) i (iii).
Jedną z przyczyn trudności, z jakimi borykają się byli pracownicy, jest prawdopodobnie brak wiedzy instytucji oferujących ubezpieczenia emerytalne o istnieniu i potencjalnych skutkach tego konkretnego przepisu regulaminu pracowniczego urzędników Wspólnot Europejskich. W tym miejscu należy podkreślić, że ponieważ regulamin ten jest, jak wspomniano powyżej, rozporządzeniem Rady, ma on bezpośrednie zastosowanie we wszystkich państwach członkowskich bez konieczności przyjmowania krajowych przepisów wykonawczych.
Aby ułatwić swoim byłym pracownikom znalezienie instytucji, która przyjęłaby ich uprawnienia emerytalne nabyte w okresie służby we Wspólnotach, Komisja pragnie sporządzić wykaz instytucji zainteresowanych zaproponowaniem wspomnianym osobom umów emerytalnych planów oszczędnościowych spełniających powyższe warunki.
Gwoli informacji, liczba zarejestrowanych przez służby Komisji wniosków o przekazanie uprawnień emerytalnych, oczekujących na znalezienie docelowej instytucji, wynosi na dzień 1 września 2008 r. ponad 1.500. Średnia kwota do przekazania, obliczona na podstawie wspomnianych wniosków, wynosi około 18.000 EUR. Ponadto we wszystkich instytucjach wspólnotowych łącznie liczba pracowników opuszczających rocznie służbę we Wspólnotach i zmuszonych dokonać przekazania uprawnień emerytalnych nabytych w okresie pełnienia służby wynosi około 900.
Instytucje prowadzące działalność w ramach "trzeciego filaru", pragnące figurować w wykazie, który zostanie udostępniony do wglądu byłym pracownikom Wspólnot Europejskich, muszą złożyć wniosek w tej sprawie do Komisji Europejskiej. Dokumentacja, jaką należy dołączyć do wniosku, obejmuje:
– formalne zaświadczenie, że dana instytucja zobowiązuje się, po pierwsze, do spełnienia czterech warunków (i-iv) określonych w art. 12 ust. 1 lit. b) załącznika VIII do regulaminu pracowniczego urzędników Wspólnot Europejskich w odniesieniu do wszystkich kwot odpowiadających prawom do emerytury i przekazanych w tym celu oraz, po drugie, do umożliwienia właściwym organom wspólnotowym wykonywania ich prawa do kontroli w tym zakresie,
– odpis zezwolenia wydanego przez organ krajowy właściwy w dziedzinie nadzoru finansowego, któremu podlega dana instytucja,
– odpis typowej umowy stanowiącej podstawę indywidualnych umów służących długoterminowemu zarządzaniu kwotami przekazanymi zgodnie z art. 12 ust. 1 lit. b) załącznika VIII do regulaminu pracowniczego urzędników Wspólnot Europejskich,
– jasny opis ewentualnych warunków mających zastosowanie do miejsca zamieszkania byłego pracownika (lub osób uprawnionych/ spadkobierców) i obowiązujących w momencie podpisania umowy lub przy wypłatach.
Dokumentację należy przesłać na następujący adres Urzędu Administrowania i Wypłacania Należności Indywidualnych (PMO) w Komisji Europejskiej:
Commission européenne
PMO 4 - secteur 3
Bureau 6/43
B-1049 Bruxelles
Wszelkie wnioski o dodatkowe informacje należy kierować na ten sam adres.
Załącznik: tekst art. 11 i 12 załącznika VIII do regulaminu pracowniczego urzędników Wspólnot Europejskich.