Opinia w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej decyzję nr 1720/2006/WE ustanawiającą program działań w zakresie uczenia się przez całe życie.

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej decyzję nr 1720/2006/WE ustanawiającą program działań w zakresie uczenia się przez całe życie

COM(2008) 61 wersja ostateczna - 2008/0025 (COD)

(2008/C 224/26)

(Dz.U.UE C z dnia 30 sierpnia 2008 r.)

Dnia 6 marca 2008 r. Rada, działając na podstawie art. 262 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, postanowiła zasięgnąć opinii Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie

wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej decyzję nr 1720/2006/WE ustanawiającą program działań w zakresie uczenia się przez całe życie

Sekcja Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Obywatelstwa, której powierzono przygotowanie prac Komitetu w tej sprawie, przyjęła swoją opinię 7 maja 2008 r. Sprawozdawcą była An LE NOUAIL-MARLIÈRE.

Na 445. sesji plenarnej w dniach 28 i 29 maja 2008 r. (posiedzenie z dnia 29 maja) Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny stosunkiem głosów 80 do 1 przyjął następującą opinię:

1. Wnioski

1.1 Komitet popiera inicjatywę, pozytywnie ocenia proponowany wniosek i zaleca Komisji, by dodatkowo zobowiązała się do bezzwłocznego informowania komitetu programowego i Parlamentu Europejskiego o decyzjach, które podejmuje na mocy zmienionego art. 9 ust. 1a) decyzji 1720/2006/WE.

2. Uproszczenie przepisów proceduralnych w zakresie przyznawania dotacji w ramach różnych programów wieloletnich

2.1 Wniosek Komisji wpisuje się w ramy wytyczone przez cztery wnioski zmierzające do złagodzenia przepisów w zakresie przyznawania niewielkich dotacji, które to przepisy określono w związku z czterema programami wieloletnimi na okres 2007- 2013:

– program "Młodzież w działaniu",

– program "Kultura",

– program "Europa dla obywateli",

– oraz obecny program działań w zakresie uczenia się przez całe życie.

2.2 Zgodnie z przepisami w zakresie procedury komitetowej określonymi w artykule 202 TWE, Rada deleguje Komisji - którą wspiera komitet programowy, złożony wyłącznie z przedstawicieli państw członkowskich i działający pod przewodnictwem Komisji - niektóre uprawnienia do wykonywania aktów przyjmowanych przez Radę w ramach procedury współ- decyzji wraz z Parlamentem Europejskim, ponadto zasięga się opinii Parlamentu Europejskiego w sprawie wdrażania takich aktów legislacyjnych przyjętych w drodze współdecyzji. Komisja stwierdza, że w momencie negocjowania wspomnianych czterech programów intencją prawodawcy było, by procedurze komitetowej ("procedura zarządzania z głosowaniem kwalifikowaną większością głosów") podlegały tylko decyzje o przy znaniu dotacji o znacznej kwocie (przekraczającej 1 mln euro w przypadku wielostronnych projektów i sieci) lub dotykających zagadnień wrażliwych politycznie (współpraca i innowacja polityczna).

2.3 Komisja zobowiązała się bezzwłocznie powiadamiać komitet programowy oraz Parlament Europejski o wszelkich decyzjach w sprawie wyboru, które nie zostałyby poddane procedurze zarządzania. To międzyinstytucjonalne porozumienie było przedmiotem deklaracji Komisji skierowanej do Rady i Parlamentu Europejskiego.

2.4 Wola prawodawcy nie została właściwie odzwierciedlona w decyzji 1720/2006/WE: wszystkie decyzje w sprawie wyboru i przyznania dotacji, które nie dotyczą znacznej kwoty, zostały poddane procedurze konsultacji przewidzianej w zakresie procedury komitetowej.

2.5 Konsultacja z komitetem programowym i Parlamentem Europejskim polega na tym, że decyzje w sprawie wyboru analizowane są przez komitet programowy, następnie uwzględnia się jego opinie, po czym informuje się o nich Parlament, który powinien powiadomić Komisję o swojej zgodzie. Ta procedura konsultacji i wymiany pisemnych odpowiedzi powoduje znaczne opóźnienia w przyznawaniu dotacji, może zagrażać realizacji wielu projektów i istotnie ograniczać skuteczność programów rocznych.

2.6 Do tej pory Komisja, komitet programowy i Parlament Europejski znajdowały wspólne rozwiązania ad hoc w celu skrócenia terminów rozpatrywania decyzji Komisji w sprawie wyboru dotyczących przyznawania dotacji.

2.7 Komisja jednak jest zdania, że takie tymczasowe rozwiązania nie mogą się utrzymywać na dłuższą metę, i proponuje zmianę przepisów ustalonych w momencie ustanowienia omawianych programów. Chodziłoby o zniesienie obowiązku poddawania procedurze konsultacji decyzji o przyznaniu niewielkich dotacji i umożliwienie Komisji podejmowania decyzji o przyznaniu dotacji bez udziału komitetu oraz zastąpienie obecnej procedury procedurą zwykłego informowania.

3. Uwagi ogólne

3.1 Propozycje te powinny umożliwić poprawę funkcjonowania czterech programów wieloletnich w dziedzinie kształcenia, młodzieży i kultury.

3.2 W swoich wcześniejszych opiniach Komitet zachęcał Komisję, by uprościła dostęp do programów i dotacji dla organizacji przedstawiających projekty oraz zacieśniła kontakty z państwami członkowskimi w celu nakłonienia ich do konsultowania się z organizacjami w czasie opracowywania rocznych wytycznych; by skróciła terminy przyznawania dotacji i nie utrudniała realizacji projektów, zwłaszcza wskutek nadmiernie wydłużonych terminów, które powodowały nawet, że studia wykonalności traciły ważność, gdyż były sporządzone zbyt długo przed realizacją projektu.

4. Uwaga szczegółowa

Biorąc pod uwagę uzasadnienie (punkty 9, 11, 15 i 17) obecnej decyzji, Komitet stwierdza, że z uwagi na przejrzystość, dobre zarządzanie i informację publiczną byłoby pożądane, żeby Komisja powtórzyła swoją deklarację zobowiązania się do bezzwłocznego informowania komitetu programowego i Parlamentu Europejskiego o decyzjach, które podejmuje na mocy zmienionego art. 9 ust. 1a) decyzji 1720/2006/WE.

Komitet zaleca następującą zmianę nowego artykułu 9 ustęp 1a): "[...] Komisja stanowi bez udziału komitetu i bezzwłocznie informuje o tych decyzjach komitet programowy i Parlament Europejski".

Przyjmuje do wiadomości, że Komisja nie proponuje tej modyfikacji, ponieważ uważa ona, że zmieniłoby to wniosek w kierunku, który nie byłby ściśle zgodny z przepisami dotyczącymi procedury komitetowej określonymi w artykule 202 TWE, i że uzasadnienie obecnej decyzji wystarcza jako podstawa stosownego zobowiązania Komisji.

Bruksela, 29 maja 2008 r.

Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
Dimitris DIMITRIADIS

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024