Opinia w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej decyzję nr 1720/2006/WE ustanawiającą program działań w zakresie uczenia się przez całe życie.

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej decyzję nr 1720/2006/WE ustanawiającą program działań w zakresie uczenia się przez całe życie

COM(2008) 61 wersja ostateczna - 2008/0025 (COD)

(2008/C 224/26)

(Dz.U.UE C z dnia 30 sierpnia 2008 r.)

Dnia 6 marca 2008 r. Rada, działając na podstawie art. 262 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, postanowiła zasięgnąć opinii Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie

wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej decyzję nr 1720/2006/WE ustanawiającą program działań w zakresie uczenia się przez całe życie

Sekcja Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Obywatelstwa, której powierzono przygotowanie prac Komitetu w tej sprawie, przyjęła swoją opinię 7 maja 2008 r. Sprawozdawcą była An LE NOUAIL-MARLIÈRE.

Na 445. sesji plenarnej w dniach 28 i 29 maja 2008 r. (posiedzenie z dnia 29 maja) Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny stosunkiem głosów 80 do 1 przyjął następującą opinię:

1. Wnioski

1.1 Komitet popiera inicjatywę, pozytywnie ocenia proponowany wniosek i zaleca Komisji, by dodatkowo zobowiązała się do bezzwłocznego informowania komitetu programowego i Parlamentu Europejskiego o decyzjach, które podejmuje na mocy zmienionego art. 9 ust. 1a) decyzji 1720/2006/WE.

2. Uproszczenie przepisów proceduralnych w zakresie przyznawania dotacji w ramach różnych programów wieloletnich

2.1 Wniosek Komisji wpisuje się w ramy wytyczone przez cztery wnioski zmierzające do złagodzenia przepisów w zakresie przyznawania niewielkich dotacji, które to przepisy określono w związku z czterema programami wieloletnimi na okres 2007- 2013:

– program "Młodzież w działaniu",

– program "Kultura",

– program "Europa dla obywateli",

– oraz obecny program działań w zakresie uczenia się przez całe życie.

2.2 Zgodnie z przepisami w zakresie procedury komitetowej określonymi w artykule 202 TWE, Rada deleguje Komisji - którą wspiera komitet programowy, złożony wyłącznie z przedstawicieli państw członkowskich i działający pod przewodnictwem Komisji - niektóre uprawnienia do wykonywania aktów przyjmowanych przez Radę w ramach procedury współ- decyzji wraz z Parlamentem Europejskim, ponadto zasięga się opinii Parlamentu Europejskiego w sprawie wdrażania takich aktów legislacyjnych przyjętych w drodze współdecyzji. Komisja stwierdza, że w momencie negocjowania wspomnianych czterech programów intencją prawodawcy było, by procedurze komitetowej ("procedura zarządzania z głosowaniem kwalifikowaną większością głosów") podlegały tylko decyzje o przy znaniu dotacji o znacznej kwocie (przekraczającej 1 mln euro w przypadku wielostronnych projektów i sieci) lub dotykających zagadnień wrażliwych politycznie (współpraca i innowacja polityczna).

2.3 Komisja zobowiązała się bezzwłocznie powiadamiać komitet programowy oraz Parlament Europejski o wszelkich decyzjach w sprawie wyboru, które nie zostałyby poddane procedurze zarządzania. To międzyinstytucjonalne porozumienie było przedmiotem deklaracji Komisji skierowanej do Rady i Parlamentu Europejskiego.

2.4 Wola prawodawcy nie została właściwie odzwierciedlona w decyzji 1720/2006/WE: wszystkie decyzje w sprawie wyboru i przyznania dotacji, które nie dotyczą znacznej kwoty, zostały poddane procedurze konsultacji przewidzianej w zakresie procedury komitetowej.

2.5 Konsultacja z komitetem programowym i Parlamentem Europejskim polega na tym, że decyzje w sprawie wyboru analizowane są przez komitet programowy, następnie uwzględnia się jego opinie, po czym informuje się o nich Parlament, który powinien powiadomić Komisję o swojej zgodzie. Ta procedura konsultacji i wymiany pisemnych odpowiedzi powoduje znaczne opóźnienia w przyznawaniu dotacji, może zagrażać realizacji wielu projektów i istotnie ograniczać skuteczność programów rocznych.

2.6 Do tej pory Komisja, komitet programowy i Parlament Europejski znajdowały wspólne rozwiązania ad hoc w celu skrócenia terminów rozpatrywania decyzji Komisji w sprawie wyboru dotyczących przyznawania dotacji.

2.7 Komisja jednak jest zdania, że takie tymczasowe rozwiązania nie mogą się utrzymywać na dłuższą metę, i proponuje zmianę przepisów ustalonych w momencie ustanowienia omawianych programów. Chodziłoby o zniesienie obowiązku poddawania procedurze konsultacji decyzji o przyznaniu niewielkich dotacji i umożliwienie Komisji podejmowania decyzji o przyznaniu dotacji bez udziału komitetu oraz zastąpienie obecnej procedury procedurą zwykłego informowania.

3. Uwagi ogólne

3.1 Propozycje te powinny umożliwić poprawę funkcjonowania czterech programów wieloletnich w dziedzinie kształcenia, młodzieży i kultury.

3.2 W swoich wcześniejszych opiniach Komitet zachęcał Komisję, by uprościła dostęp do programów i dotacji dla organizacji przedstawiających projekty oraz zacieśniła kontakty z państwami członkowskimi w celu nakłonienia ich do konsultowania się z organizacjami w czasie opracowywania rocznych wytycznych; by skróciła terminy przyznawania dotacji i nie utrudniała realizacji projektów, zwłaszcza wskutek nadmiernie wydłużonych terminów, które powodowały nawet, że studia wykonalności traciły ważność, gdyż były sporządzone zbyt długo przed realizacją projektu.

4. Uwaga szczegółowa

Biorąc pod uwagę uzasadnienie (punkty 9, 11, 15 i 17) obecnej decyzji, Komitet stwierdza, że z uwagi na przejrzystość, dobre zarządzanie i informację publiczną byłoby pożądane, żeby Komisja powtórzyła swoją deklarację zobowiązania się do bezzwłocznego informowania komitetu programowego i Parlamentu Europejskiego o decyzjach, które podejmuje na mocy zmienionego art. 9 ust. 1a) decyzji 1720/2006/WE.

Komitet zaleca następującą zmianę nowego artykułu 9 ustęp 1a): "[...] Komisja stanowi bez udziału komitetu i bezzwłocznie informuje o tych decyzjach komitet programowy i Parlament Europejski".

Przyjmuje do wiadomości, że Komisja nie proponuje tej modyfikacji, ponieważ uważa ona, że zmieniłoby to wniosek w kierunku, który nie byłby ściśle zgodny z przepisami dotyczącymi procedury komitetowej określonymi w artykule 202 TWE, i że uzasadnienie obecnej decyzji wystarcza jako podstawa stosownego zobowiązania Komisji.

Bruksela, 29 maja 2008 r.

Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
Dimitris DIMITRIADIS

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2008.224.115

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: Opinia w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej decyzję nr 1720/2006/WE ustanawiającą program działań w zakresie uczenia się przez całe życie.
Data aktu: 29/05/2008
Data ogłoszenia: 30/08/2008