Opinia w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady o powołaniu Europejskiego Komitetu Doradczego ds. Wspólnotowej Polityki Informacji Statystycznej.

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady o powołaniu Europejskiego Komitetu Doradczego ds. Wspólnotowej Polityki Informacji Statystycznej

COM(2006) 653 wersja ostateczna - 2006/0217 (COD)

(2007/C 97/01)

(Dz.U.UE C z dnia 28 kwietnia 2007 r.)

W dniu 22 grudnia 2006 r., działając na podstawie art. 262 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, Rada postanowiła zasięgnąć opinii Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wspomnianej powyżej.

Mając na względzie pilny charakter prac, na 433. sesji plenarnej w dniach 15-16 lutego 2007 r. (posiedzenie z dnia 16 lutego 2007 r.) Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny wyznaczył Susannę FLORIO na sprawozdawcę generalnego oraz 105 głosami - 2 osoby wstrzymały się od głosu - przyjął następującą opinię:

1. Wstęp

1.1 Niniejszą opinią EKES ma zamiar wyrazić swoje stanowisko w sprawie wniosku przedstawionego przez Komisję (1) dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady, mającego na celu zreformowanie Europejskiego Komitetu Doradczego ds. Informacji Statystycznych dotyczących Spraw Społecznych i Ekonomicznych (CEIES).

1.2 Od momentu utworzenia, CEIES odgrywa rolę organizmu konsultacyjnego mającego na celu promowanie dialogu pomiędzy użytkownikami a autorami informacji statystycznych na szczeblu wspólnotowym.

1.3 W uzasadnieniu swego wniosku, Komisja podkreśla, iż w ramach konsultacji przeprowadzonych w celu zreformowania Komitetu, ujawniły się cele podzielane przez wszystkich:

- powołanie mniejszego i bardziej sprawnego ciała,

- zreformowany CEIES przyczyniłby się do podniesienia jakości statystyki europejskiej,

- zreformowany CEIES powinien uzyskać bardziej strategiczną rolę we wspomaganiu Rady, Parlamentu Europejskiego i Komisji w koordynowaniu celów oraz priorytetów wspólnotowej polityki informacji statystycznej,

- pod względem składu, zreformowany CEIES powinien być w stanie reprezentować wszystkie zainteresowane strony statystyki europejskiej, łącznie z przedstawicielami społeczeństwa obywatelskiego.

2. Propozycje Komisji

2.1 Wniosek Komisji dotyczący decyzji ustanawia nowy CEIES, nadając mu nazwę, w art. 1, "Europejski Komitet Doradczy ds. Wspólnotowej Polityki Informacji Statystycznej", powierzając mu rolę pomocniczą względem Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji w koordynowaniu celów oraz priorytetów wspólnotowej polityki informacji statystycznej.

2.2 Przewidziano bardziej wyrazistą rolę Komitetu w przygotowywaniu programu statystycznego Wspólnoty. Na wniosek Komisji, Komitet wydaje opinię:

- w sprawie adekwatności programu do wymogów integracji i rozwoju Europy oraz do działań Wspólnoty, biorąc pod uwagę postęp gospodarczy, społeczny i technologiczny,

- w sprawie zasobów niezbędnych dla wdrożenia programu, w tym poniesione koszty.

2.3 CEIES ma również za zadanie kierowanie uwagi Komisji ku obszarom, w których konieczne może być rozwinięcie nowych działań statystycznych oraz doradza Komisji, jak lepiej zaspokajać potrzeby użytkowników w sferze jakości informacji.

2.4 Komitet wydaje opinie na żądanie Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji, w sprawie zagadnień związanych z:

- żądaniami użytkowników co do rozwoju wspólnotowej polityki informacji statystycznej,

- priorytetami programu statystycznego Wspólnoty,

- oceną istniejących statystyk,

- jakością danych oraz polityką ich rozprzestrzeniania.

2.5 Komitet jest również uprawniony do składania sprawozdań Parlamentowi Europejskiemu, Radzie oraz Komisji na temat wymagań użytkowników oraz kosztów ponoszonych przez dostarczycieli informacji.

2.5.1 Komisja składa roczne sprawozdanie na temat sposobu, w jaki uwzględnia ona opinie Komitetu.

2.6 Wniosek Komisji dotyczący decyzji zmniejsza liczbę członków CEIES z 79 do 25. Artykuł 4 stanowi, że 14 spośród członków nowego Komitetu będzie mianowanych przez Komisję, po zasięgnięciu opinii Parlamentu Europejskiego i Rady. Każde z państw członkowskich przekaże Komisji listę dwóch, wysoko wykwalifikowanych, kandydatów z dziedziny statystyki. W wyborze 14 kandydatów, Komisja dołoży starań, by skład Komitetu był należytym odzwierciedleniem społeczeństwa obywatelskiego, z uwzględnieniem społeczności naukowej, oraz aby jego zasięg obejmował właściwy zakres obszarów statystyki uwzględnionych w programie statystycznym Wspólnoty.

2.6.1 Dziesięciu członków delegują bezpośrednio organy przez nich reprezentowane, to jest:

- jeden przedstawiciel Parlamentu Europejskiego,

- jeden przedstawiciel Rady,

- Jeden przedstawiciel Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego,

- jeden przedstawiciel Komitetu Regionów,

- jeden przedstawiciel Europejskiego Banku Centralnego,

- dwaj przedstawiciele Komitetu ds. Programu Statystycznego,

- jeden przedstawiciel Europejskiej Konfederacji Pracodawców Przemysłowych (UNICE),

- jeden przedstawiciel Europejskiego Banku Centralnego,

- jeden przedstawiciel Europejskiego Stowarzyszenia Rzemiosła, Małych i Średnich Przedsiębiorstw (UEAPME),

2.6.2 oraz Dyrektor Generalny EUROSTAT-u, pełniący funkcję członka Komitetu z urzędu.

2.7 Jedną z nowości wprowadzoną po reformie jest możliwość tworzenia tymczasowych grup roboczych pod przewodnictwem jednego z członków Komitetu, w celu sporządzania opinii na temat szczególnie złożonych zagadnień statystycznych.

2.8 Wniosek Komisji w sprawie decyzji uchyla poprzednią decyzję Rady 91/116/EWG.

3. Obserwacje i wnioski

3.1 Rozszerzenie Unii Europejskiej na 27 państw spowodowało,

między innymi, konieczność reformy CEIES, uznaną za niezbędną również przez sam Komitet. Ważne jest, by taki organ mógł posiadać jak najbardziej reprezentatywny obraz różnych realiów krajowych oraz potrzeb europejskich użytkowników i dostarczycieli informacji.

3.2 Wzmocnienie strategicznej roli CEIES w wyborze priorytetów i w ocenie oraz możliwość tworzenia grup roboczych ad hoc jest ważnym krokiem ku powierzeniu temu organowi odpowiedzialności i środków, na które zasługuje.

3.3 Utworzenie nowego Komitetu o zmniejszonym składzie, a zarazem bardziej skutecznego jest z pewnością słusznym celem, niemniej należy zagwarantować niezależność, autorytet i neutralność jego członków. Z tego powodu EKES wyraża swoje wahanie w stosunku do nowego składu Komitetu: jeśli, zgodnie z propozycją, ma on promować dialog pomiędzy użytkownikami a autorami statystyk, jego skład powinien, według EKES-u, charakteryzować się o wiele mniejszą obecnością instytucji.

3.4 Ponadto skład taki nie gwarantuje odzwierciedlenia rzeczywistego punktu widzenia instytucji, jak na przykład Parlamentu Europejskiego czy nawet samego Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego, które w swoim składzie dają wyraz różnym realiom politycznym czy grupom interesów.

3.5 Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny jest organem Unii Europejskiej, który został powołany do reprezentowania różnych realiów społeczno-gospodarczych oraz podmiotów społeczeństwa obywatelskiego. Fakt, iż byłby reprezentowany w nowym Europejskim Komitecie Doradczym ds. Wspólnotowej Polityki Informacji Statystycznej tylko przez jednego członka, tak jak inne instytucje europejskie, mógłby sugerować, iż jego rola jako europejskiego organu konsultacyjnego została zmniejszona.

3.6 Z powodu roli, którą odgrywa i składu, który jest dla niego charakterystyczny, EKES powinien posiadać inną wagę w procesie konsultacji, biorąc pod uwagę nie tyle jego rolę instytucjonalną, lecz również zdolność wyrażania stanowiska europejskiego społeczeństwa obywatelskiego.

3.7 Z wniosku dotyczącego decyzji wydaje się natomiast wynikać, że społeczeństwo obywatelskie reprezentowane będzie przez 14 członków mianowanych przez Komisję, bez uwzględnienia kryteriów ich wyboru spośród różnych form stowarzyszeń europejskich. Do ich grona dołączy również 10. przedstawicieli instytucji, partnerów społecznych UE i EUROSTAT-u.

3.8 Wspierając reformę CEIES, EKES domaga się jednakże, aby we wniosku Komisji została uznana i doceniona jego konsultacyjna rola w dziedzinie wspólnotowej polityki informacji statystycznej.

Bruksela, 16 lutego 2007 r.

Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
Dimitris DIMITRIADIS

______

(1) COM(2006) 653 wersja ostateczna-2006/0217 (COD).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024