Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na 140. posiedzeniu Komitetu dotycząca projektu decyzji odnoszącej się do sprawy COMP/M.4000 - Inco/Falconbridge.

Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na 140. posiedzeniu Komitetu w dniu 26 czerwca 2006 r. dotycząca projektu decyzji odnoszącej się do sprawy COMP/M.4000 - Inco/Falconbridge

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2007/C 58/03)

(Dz.U.UE C z dnia 13 marca 2007 r.)

1. Komitet Doradczy zgadza się z opinią Komisji, że zgłoszone działanie stanowi koncentrację w rozumieniu art. 1 ust. 3 i art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz że ma ono wymiar wspólnotowy zgodnie z definicją zawartą we wspomnianym rozporządzeniu.

2. Komitet Doradczy zgadza się ze stanowiskiem Komisji, że do celów dokonania oceny omawianego działania właściwymi rynkami produktowymi są:

a) dostawy produktów niklowych dla odbiorców z sektora przemysłu galwanotechnicznego i galwanoplastycznego;

b) dostawy niklu o wysokiej czystości do celów wytwarzania nadstopów/ nadstopów wykorzystywanych w produkcji ważnych elementów związanych z bezpieczeństwem; oraz

c) dostawy kobaltu o wysokiej czystości do celów wytwarzania nadstopów wykorzystywanych w produkcji ważnych elementów związanych z bezpieczeństwem.

3. Komitet Doradczy zgadza się z opinią Komisji, że do celów dokonania oceny omawianego działania właściwym rynkiem geograficznym w zakresie dostaw produktów niklowych dla odbiorców z sektora przemysłu galwanotechnicznego i galwanoplastycznego jest obszar EOG.

4. Komitet Doradczy zgadza się z opinią Komisji, że do celów dokonania oceny omawianego działania właściwymi rynkami geograficznymi są następujące rynki światowe:

a) dostaw niklu o wysokiej czystości do celów wytwarzania nadstopów/ nadstopów wykorzystywanych w produkcji ważnych elementów związanych z bezpieczeństwem; oraz

b) dostaw kobaltu o wysokiej czystości do celów wytwarzania nadstopów wykorzystywanych w produkcji ważnych elementów związanych z bezpieczeństwem.

5. Komitet Doradczy zgadza się z opinią Komisji, iż planowana koncentracja prawdopodobnie znacząco utrudniłaby skuteczną konkurencję na obszarze wspólnego rynku lub jego znacznej części oraz na obszarze EOG, w szczególności poprzez stworzenie pozycji dominującej, na następujących rynkach:

a) dostaw niklu dla odbiorców z sektora przemysłu galwanotechnicznego i galwanoplastycznego, na obszarze EOG;

b) dostaw niklu o wysokiej czystości do celów wytwarzania nadstopów/ nadstopów wykorzystywanych w produkcji ważnych elementów związanych z bezpieczeństwem, na rynku światowym; oraz

c) dostaw kobaltu o wysokiej czystości do celów wytwarzania nadstopów wykorzystywanych w produkcji ważnych elementów związanych z bezpieczeństwem, na rynku światowym.

6. Komitet Doradczy zgadza się, że skutkiem planowanej koncentracji nie będzie zachęta dla przedsiębiorstwa Inco/Falconbridge do wywierania wpływu na ceny niklu na giełdzie metali w Londynie (ang. London Metal Exchange, LME) poprzez opóźnianie wykonania części swoich projektów wydobycia niklu oraz że w następstwie planowanej koncentracji wspomniane przedsiębiorstwo nie będzie miało możliwości takiego wpłynięcia na ceny.

7. Komitet Doradczy zgadza się, że strony nie wykazały w sposób wystarczająco przekonywujący, iż skuteczności działań nie można było osiągnąć przy użyciu innych środków oraz że omawiane działanie nie przyniesie bezpośredniej korzyści konsumentom.

8. Komitet Doradczy zgadza się, że integracja wertykalna (całego łańcucha obejmującego wydobycie, przetwórstwo i rafinację) stanowi obecnie przeważający model działalności w przemyśle niklowym, oferujący znaczną przewagę pozwalającą na skuteczne konkurowanie w związku z długoterminowym dostępem do wystarczającej ilości odpowiednich surowców zasilających oraz możliwością konkurowania na właściwych rynkach.

9. Komitet Doradczy zgadza się, że ścisła integracja wertykalna nie jest konieczna do zapewnienia dostępu do wystarczającej ilości odpowiednich surowców zasilających w przemyśle kobaltowym.

10. Komitet Doradczy zgadza się z opinią Komisji, że zobowiązanie do zbycia należącej do Falconbridge rafinerii Nikkelverk i powiązanych aktywów na rzecz nabywcy prowadzącego działalność w sektorze wydobycia lub przetwórstwa metali, posiadającego dostęp do wystarczającej ilości surowców zasilających, aby utrzymać rentowność zbytej działalności, wraz z ofertą zawarcia z nabywcą 10-letniej, elastycznej umowy dostawy surowców, pokrywającej znaczną część zapotrzebowania Nikkelverk na surowce zasilające, jest wystarczające, aby wyeliminować znaczące utrudnienie konkurencji i zapewni obecność silnego ekonomicznie konkurenta na trzech następujących właściwych rynkach:

a) dostaw niklu dla odbiorców z sektora przemysłu galwanotechnicznego i galwanoplastycznego na obszarze EOG;

b) dostaw niklu o wysokiej czystości do celów wytwarzania nadstopów/ nadstopów wykorzystywanych w produkcji ważnych elementów związanych z bezpieczeństwem, na rynku światowym; oraz

c) dostaw kobaltu o wysokiej czystości do celów wytwarzania nadstopów wykorzystywanych w produkcji ważnych elementów związanych z bezpieczeństwem, na rynku światowym.

11. Komitet Doradczy zgadza się, że LionOre jest odpowiednim nabywcą zbytej działalności, który zapewni jej długoterminową niezależność, rentowność i konkurencyjność.

12. Komitet Doradczy zgadza się z opinią Komisji, iż - pod warunkiem dotrzymania zobowiązań zaproponowanych przez strony i uwzględniając wszystkie zobowiązania - planowana koncentracja nie utrudnia znacząco skutecznej konkurencji na obszarze wspólnego rynku lub znacznej jego części, w szczególności poprzez stworzenie pozycji dominującej, w rozumieniu art. 2 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, i że można na tej podstawie uznać jej zgodność z art. 2 ust. 2 i art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, a także z art. 57 porozumienia EOG.

13. Komitet Doradczy zwraca się do Komisji o uwzględnienie wszystkich pozostałych kwestii poruszonych podczas dyskusji.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2007.58.9

Rodzaj: Zawiadomienie
Tytuł: Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na 140. posiedzeniu Komitetu dotycząca projektu decyzji odnoszącej się do sprawy COMP/M.4000 - Inco/Falconbridge.
Data aktu: 26/06/2006
Data ogłoszenia: 13/03/2007