Pomoc państwa - Hiszpania - Pomoc państwa nr C 3/07 (ex NN 66/06) - Regulowane taryfy opłat za energię elektryczną w Hiszpanii - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - HISZPANIA

Pomoc państwa nr C 3/07 (ex NN 66/06) - Regulowane taryfy opłat za energię elektryczną w Hiszpanii

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2007/C 43/10)

(Dz.U.UE C z dnia 27 lutego 2007 r.)

Pismem z dnia 24 stycznia 2007 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Hiszpanię o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE, dotyczącego wyżej wspomnianych środków.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środków, względem których Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia oraz załączonego do niego pisma, kierując je na następujący adres lub numer faksu Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej:

Commission of the European Communities

Competition DG, State aid Greffe

B-1049 Brussels

Fax: (32-2) 296 12 42

Uwagi te zostaną przekazane Hiszpanii. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

1.

OPIS ŚRODKÓW

Odbiorcy końcowi w Hiszpanii mogą nabywać energię elektryczną z dwóch głównych źródeł: na rynku zliberalizowanym i na rynku regulowanym.

Na rynku zliberalizowanym odbiorcy nabywają energię elektryczną od dostawców, którymi mogą być zarówno istniejący operatorzy jak i nowe podmioty. Część ceny będąca opłatą za energię elektryczną jest wynikiem negocjacji klienta z dostawcą. Często odzwierciedla ona ponoszone przez dostawcę koszty nabycia energii elektrycznej na rynku hurtowym. Oprócz części ceny będącej opłatą za energię elektryczną odbiorca płaci regulowane opłaty za dostęp do sieci, w tym opłaty przesyłowe i dystrybucyjne.

Na rynku regulowanym odbiorcy nabywają energię elektryczną jedynie od przedsiębiorstw dystrybucyjnych wyznaczonych przez państwo. Ceny obejmujące wszystkie składniki są w całości regulowane przez państwo, które ustala je na mocy dekretu, na ogół co roku, ale z możliwością wprowadzenia zmian nawet w ciągu roku. Takie regulowane ceny nazywane są również "taryfami".

Wysokość taryf określa się tak, aby w wyniku całego procesu regulacji zobowiązań przedsiębiorstwa dystrybucyjne pokryły swoje koszty nabycia energii elektrycznej oraz uzyskały odpowiednią marżę zysku.

Jednak w 2005 r. tak się nie stało. Hurtowe ceny energii elektrycznej znacznie wzrosły w ciągu roku, w przeciwieństwie do taryf, które nie uległy dużym zmianom. Taryfa regulowana była w wyniku tego znacznie niższa niż ceny rynkowe. Komisja oszacowała różnicę na około 8 EUR/MWh w przypadku małych odbiorców prowadzących działalność gospodarczą i około 47 EUR/MWh w przypadku dużych odbiorców o wysokim zużyciu energii.

Globalny deficyt w sektorze regulowanym wyniósł ogółem 3.811 mln EUR, co oznacza, że brakowało 3.811 mln EUR na pokrycie całkowitych kosztów nabycia energii elektrycznej poniesionych przez przedsiębiorstwa dystrybucyjne.

W celu sfinansowania tego deficytu Hiszpania wprowadziła opłatę parafiskalną, nałożoną na wszystkich konsumentów w Hiszpanii na okres 14 lat.

2.

OCENA ŚRODKÓW

Komisja przeanalizowała element pomocy taryfy regulowanej, stosowanej w przypadku odbiorców prowadzących działalność gospodarczą. Komisja stwierdziła, że taryfy regulowane były finansowane przynajmniej częściowo z zasobów państwa, stanowiły selektywną korzyść dla niektórych odbiorców prowadzących działalność gospodarczą i miały wpływ na wymianę handlową między państwami członkowskimi. Te same wnioski wyciągnięto jeśli chodzi o zagwarantowany element zysku dla przedsiębiorstw dystrybucyjnych wyznaczonych przez państwo do dostarczania energii elektrycznej na rynku regulowanym.

Komisja dokonała analizy, czy przedmiotową pomoc można uznać za zgodną ze wspólnym rynkiem. Komisja wyraża daleko idące wątpliwości, czy ma tu zastosowanie którekolwiek z odstępstw przewidzianych w art. 87 ust. 2 i art. 87 ust. 3 Traktatu WE.

Komisja dokonała następnie analizy, czy pomoc można uznać za rekompensatę za wykonanie usługi w ogólnym interesie gospodarczym w świetle dyrektywy 2003/54/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 czerwca 2003 r. dotyczącej wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej i uchylającej dyrektywę 96/92/WE(1) (zwanej dalej "dyrektywą").

Artykuł 3 dyrektywy zawiera zasady świadczenia usług w ogólnym interesie gospodarczym. Ustęp 3 wspomnianego artykułu stanowi: Państwa członkowskie zapewniają wszystkim odbiorcom będącym gospodarstwami domowymi, a także, gdzie państwa członkowskie uznają to za stosowne, małym przedsiębiorstwom (mianowicie przedsiębiorstwom zatrudniającym mniej niż 50 osób i mającym obrót roczny lub bilans nieprzekraczający 10 milionów EUR), prawo do korzystania z usługi powszechnej, to znaczy z prawa do dostaw energii elektrycznej o określonej jakości na ich terytorium w rozsądnych cenach, łatwo i wyraźnie porównywalnych i przejrzystych.

W związku z powyższym Komisja wyraża wątpliwości, czy taryfa regulowana może być uznana za usługę w ogólnym interesie gospodarczym, jeśli stosuje się ją w przypadku odbiorców prowadzących działalność gospodarczą, którzy nie są małymi przedsiębiorstwami.

Dlatego też Komisja ma wątpliwości, czy taryfy regulowane są zgodne ze wspólnym rynkiem, jeśli stosuje się je w przypadku odbiorców prowadzących działalność gospodarczą, którzy nie są małymi przedsiębiorstwami. Wątpliwości te odnoszą się zarówno do pomocy dla odbiorców, którzy odnoszą korzyści z taryfy, jak i dla przedsiębiorstw dystrybucyjnych, które uzyskują zagwarantowaną marżę zysku w przypadku dostaw energii elektrycznej do odbiorców na rynku regulowanym.

3.

WNIOSEK

Komisja wszczyna formalne postępowanie wyjaśniające zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE w odniesieniu do środka pomocy.

Komisja zwraca się do Hiszpanii o dostarczenie wszelkich informacji, które mogą pomóc w ocenie przedmiotowych środków.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999, wszelka pomoc przyznana niezgodnie z prawem może podlegać odzyskaniu od jej beneficjenta.

Wszystkie zainteresowane strony wzywa się do przekazania uwag w terminie jednego miesiąca od dnia odpowiedniej publikacji.

______

(1) Dz.U. L 176 z 15.7.2003, str. 37.

TEKST PISMA

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024