(zgodnie z art. 15 i 16 decyzji Komisji 2001/462/WE, EWWiS z dnia 23 maja 2001 r. w sprawie zakresu uprawnień urzędników przeprowadzających spotkania wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji - Dz.U. L 162 z 19.6.2001, str. 21)
(2007/C 304/11)
(Dz.U.UE C z dnia 15 grudnia 2007 r.)
Projekt decyzji przedstawiony Komisji na mocy art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003(1) dotyczy udostępnienia informacji technicznych niezbędnych do naprawy pojazdów marek Opel i Vauxhall przedsiębiorstwa General Motors Europe (GME).
Dnia 22 grudnia 2004 r., w wyniku publikacji badania przeprowadzonego przez niemiecki instytut badawczy IKA, Komisja wszczęła postępowanie wyjaśniające dotyczące udostępnienia informacji technicznych przez GME niezależnym podmiotom zajmującym się naprawami. Dnia 1 grudnia 2006 r., na mocy rozdziału III rozporządzenia (WE) nr 1/2003, Komisja wszczęła postępowanie i zgodnie z przepisami art. 9 ust. 1 wymienionego rozporządzenia wydała wstępną ocenę. Zawiera ona wątpliwości Komisji dotyczące naruszenia zasad konkurencji przez przedsiębiorstwo GME, które zdawało się nie udzielać pełnego dostępu jakimkolwiek innym podmiotom zajmującym się naprawami poza podmiotami autoryzowanymi. Wstępna ocena Komisji została przekazana przedsiębiorstwu GME w dniu 1 grudnia 2006 r.
W odpowiedzi udzielonej w dniu 9 lutego 2007 r. przedsiębiorstwo GME przedstawiło podjęte zobowiązania.
W dniu 22 marca 2007 r., zgodnie z art. 27 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1/2003, Komisja opublikowała w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej zawiadomienie, wzywając zainteresowane przedsiębiorstwa do przedstawienia uwag dotyczących wspomnianego zgłoszenia w ciągu jednego miesiąca od daty publikacji. Uwagi nadesłane w odpowiedzi na powyższe wezwanie potwierdziły w większości skuteczność zobowiązań zaproponowanych przez GME.
Komisja stwierdza w związku z tym, że - w świetle zobowiązań zaproponowanych przez przedsiębiorstwo GME i bez uszczerbku dla przepisów art. 9 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 - nie ma już podstaw do podejmowania przez nią działań.
W decyzji nie stwierdzono naruszenia wspólnotowych reguł konkurencji na mocy art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003, ale w odpowiedzi na zastrzeżenia wyrażone przez Komisję we wstępnej fazie rozpatrywania sprawy strony wyraziły zgodę na zastosowanie środków zaradczych. W postępowaniu obydwie strony wyrażają gotowość do uproszczenia wymogów administracyjnych i prawnych, które stanowią nieodłączny element pełnego postępowania wyjaśniającego w sprawie rzekomego naruszenia reguł konkurencji. Dlatego w kilku decyzjach przyjętych już przez kolegium(2) uznano, że wymóg należytego przebiegu postępowania jest spełniony, jeśli strony poinformują Komisję, że otrzymały wystarczający dostęp do informacji uznawanych przez nie za konieczne do zaproponowania zobowiązań uwzględniających zastrzeżenia wyrażone przez Komisję.
Niniejsza sprawa została przeprowadzona w taki sam sposób, przy czym przedsiębiorstwo GME złożyło Komisji w tym celu deklarację w dniu 24 maja 2007 r.
W związku z powyższym stwierdzam, że w niniejszej sprawie prawo do złożenia ustnych wyjaśnień zostało zachowane.
Bruksela, dnia 11 lipca 2007 r.
Karen WILLIAMS
______
(1) Dz.U. L 1 z 4.1.2003, str. 1.
(2) Patrz: decyzja z 22.6.2005 COMP/39.116-Coca-Cola i decyzja z 19.1.2005 COMP/37.214-DFB.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2007.304.12 |
| Rodzaj: | Zawiadomienie |
| Tytuł: | Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w sprawie COMP/E-2/39.143 - Opel. |
| Data aktu: | 11/07/2007 |
| Data ogłoszenia: | 15/12/2007 |