Zgłoszenie Komisji zgodne z art. 95 ust. 4, 5 i 6 Traktatu WE - Wniosek o utrzymanie w mocy lub wprowadzenie środków krajowych bardziej rygorystycznych niż przepisy przewidziane przez środek harmonizujący WE.

Zgłoszenie Komisji zgodne z art. 95 ust. 4, 5 i 6 Traktatu WE - Wniosek o utrzymanie w mocy lub wprowadzenie środków krajowych bardziej rygorystycznych niż przepisy przewidziane przez środek harmonizujący WE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2007/C 245/02)

(Dz.U.UE C z dnia 19 października 2007 r.)

1. W dniu 29 czerwca 2007 r. Republika Austrii poinformowała Komisję, zgodnie z art. 9 ust. 3 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 842/2006 z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie niektórych gazów cieplarnianych(1) (dalej zwanego "rozporządzeniem") o środkach krajowych przyjętych w 2002 r. (BGBl. II nr 447/2007 zarządzenie Federalnego Ministra Rolnictwa i Leśnictwa, Środowiska i Gospodarki Wodnej w sprawie zakazów i ograniczeń dotyczących fluorowęglowodorów, perfluorowęglowodorów oraz sześciofluorku siarki (tzw. zarządzenie HFC-PFC-SF6), opublikowane w Dzienniku Ustaw Republiki Austrii w dniu 10 grudnia 2002 r.), zmienionego następnie zarządzeniem BGBl. II nr 139/2007, z dnia 21.6.2007 r. (zwanego dalej "zarządzeniem").

2. "Zarządzenie" dotyczy trzech gazów cieplarnianych sklasyfikowanych na podstawie protokołu z Kioto do Konwencji Organizacji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu, z których większość wywiera znaczny wpływ na ocieplenie globalne: fluorowęglowodory (HFC), perfluorowęglowodory (PFC) oraz sześciofluorek siarki (SF6).

3. Zarządzenie zawiera zakaz wprowadzania do obrotu i stosowania wyżej wymienionych gazów cieplarnianych oraz zakaz ich stosowania w niektórych urządzeniach, zespołach i produktach, chyba że są wykorzystywane w celach badawczych, rozwojowych lub analitycznych.

4. Szczegółowe przepisy dotyczące zakazów i warunków dopuszczalności są wymienione w §§ 4 do 17 zarządzenia.

5. Austriacki Trybunał Konstytucyjny następnie stwierdził (na mocy decyzji z dnia 9 czerwca 2005 r. i 1 grudnia 2005 r., opublikowanych przez ministra federalnego w Dzienniku Ustaw Republiki Austrii odpowiednio w dniu 9 sierpnia 2005 r. oraz w dniu 24 lutego 2006 r.) nieważność dopuszczalnej wartości współczynnika globalnego ocieplenia 3.000 dla HFC określonej w § 12 ust. 2 wers 3 przedmiotowego zarządzenia, jak również klauzuli wyłączenia określonej w § 12 ust. 2 wers 3 lit. a) zarządzenia, jako sprzecznych z prawem.

6. Po zmianie w 2007 r. zarządzenie uwzględnia również pewne złagodzenia ograniczeń dotyczących sektora chłodniczego i urządzeń klimatyzacyjnych, w celu dostosowania ich do przepisów rozporządzenia (WE) nr 842/2006. Przenośny sprzęt chłodniczy i klimatyzacyjny nie jest już objęty zarządzeniem, natomiast zakazy w odniesieniu do urządzeń stacjonarnych dotyczą wyłącznie małych modułów o ilości chłodziwa nie większej niż 150 g oraz sprzętu wolnostojącego o ilości chłodziwa 20 kg i większej. Wprowadzono również zmiany w zakresie obchodzenia się z preparatami aerozolowymi zawierającymi fluorowęglowodowy oraz stosowania sześciofluorku siarki, w celu osiągnięcia zgodności z prawodawstwem UE.

7. Ustawodawstwo austriackie z 2002 roku obowiązywało zanim Komisja przedstawiła wniosek dotyczący rozporządzenia w sprawie niektórych fluorowanych gazów cieplarnianych(2), który został ostatecznie przyjęty w ramach procedury współdecyzji i opublikowany w czerwcu 2006 r. Austriackie ustawodawstwo zostało następnie zmienione w 2007 r. Celem rozporządzenia (WE) nr 842/2006 jest ograniczenie emisji fluorowanych gazów objętych protokołem z Kioto, głównie poprzez ograniczenie możliwości ich rozprzestrzeniania (art. 3) w okresie użytkowania produktów i sprzętu zawierających te gazy (zapobieganie wyciekom i ich naprawa), oraz poprzez ich odzyskiwanie (art. 4) gdy okres użytkowania dobiegnie końca. W przypadku gdy stwierdzono istnienie alternatyw opłacalnych na poziomie wspólnotowym, a jednocześnie uznano, że niemożliwa jest poprawa zapobiegania wyciekom, zaś odzyskiwanie jest technicznie niewykonalne, rozporządzenie ustanawia ograniczoną liczbę zakazów stosowania i wprowadzania do obrotu (odpowiednio art. 8 oraz art. 9 ust. 1 i 2).

8. Rozporządzenie ma podwójną podstawę prawną: art. 175 ust. 1 Traktatu WE w odniesieniu do wszystkich przepisów z wyjątkiem art. 7, 8 i 9, których podstawę prawną stanowi art. 95 Traktatu WE z uwagi na wpływ, jaki wywierają one na swobodny obrót towarami na jednolitym rynku WE.

9. Artykuł 9 rozporządzenia określa zasady wprowadzania do obrotu, a ściślej zakazuje wprowadzania do obrotu szeregu produktów i sprzętu zawierających wymienione w rozporządzeniu fluorowane gazy cieplarniane, lub których funkcjonowanie uzależnione jest od tych gazów. Ponadto jego ust. 3 lit. a) stanowi, że państwa członkowskie, które do dnia 31 grudnia 2005 r. wprowadziły środki krajowe, które są bardziej restrykcyjne niż środki określone w niniejszym artykule i które są objęte zakresem zastosowania rozporządzenia, mogą utrzymać w mocy wspomniane środki krajowe do dnia 31 grudnia 2012 r. Jednak zgodnie z ust. 3 lit. b) tegoż artykułu środki te oraz ich uzasadnienie muszą zostać zgłoszone Komisji i muszą być zgodne z Traktatem WE.

10. Zarządzenie wprowadzające surowsze przepisy dotyczące wprowadzania do obrotu jest zatem bardziej rygorystyczne niż obecnie obowiązujące prawodawstwo wspólnotowe.

11. Republika Austrii twierdzi, że tego typu przepisy są konieczne, aby mogła się wywiązać z zobowiązań podjętych w ramach protokołu z Kioto, to znaczy z zobowiązania do ograniczenia o 13 % całkowitego poziomu emisji gazów cieplarnianych do 2012 r., co rzeczywiście wymaga podjęcia wzmożonego wysiłku w odniesieniu do wszystkich źródeł emisji gazów cieplarnianych.

12. Austria podkreśla, że zgłoszenie spełnia wymogi klauzuli ochronnej ustanowionej na mocy art. 9 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 842/2006, a szereg dziedzin (pianki, przemysł elektroniczny) uregulowanych przez obowiązujące przepisy krajowe nie wchodzi w zakres obszarów uregulowanych przepisami wspomnianego rozporządzenia.

13. Oprócz tego zmiany zarządzenia w 2007 r. spowodowały zniesienie i złagodzenie niektórych z zakazów oraz lepsze dostosowanie do prawodawstwa UE. Austria zakłada, że w rozumieniu art. 9 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 842/2006 złagodzenie środków krajowych zgłoszonych Komisji powinno być akceptowalne dla państw członkowskich.

14. Niniejsze zawiadomienie będzie oceniane w świetle rozporządzenia (WE) nr 842/2006 oraz zgodnie z art. 95 ust. 4 lub 5 Traktatu WE. Komisja ma do dyspozycji sześć miesięcy na zatwierdzenie lub odrzucenie przepisów krajowych, w trakcie których sprawdzi czy nie są one środkiem arbitralnej dyskryminacji lub ukrytym ograniczeniem w handlu i czy nie stanowią one przeszkody w funkcjonowaniu rynku wewnętrznego.

15. Wszelkie komentarze dotyczące niniejszego zgłoszenia winny być przesłane do Komisji w ciągu 30 dni od opublikowania niniejszego obwieszczenia. Wszelkie komentarze nadesłane po upływie owych 30 dni nie będą brane pod uwagę.

16. Dodatkowych informacji na temat wyżej wymienionego austriackiego zgłoszenia udziela:

European Commission

General Directorate Environment

DG ENV. C.4 - Industrial Emissions and protection of the ozone layer

Pan Peter Horrocks

tel: (32-2) 295 73 84

Adres poczty elektronicznej: peter.horrocks@ec.europa.eu

______

(1) Dz.U. L 161 z 14.6.2006, str. 1.

(2) COM(2003)492 z dnia 11 sierpnia 2003 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2007.245.4

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Zgłoszenie Komisji zgodne z art. 95 ust. 4, 5 i 6 Traktatu WE - Wniosek o utrzymanie w mocy lub wprowadzenie środków krajowych bardziej rygorystycznych niż przepisy przewidziane przez środek harmonizujący WE.
Data aktu: 19/10/2007
Data ogłoszenia: 19/10/2007