Opinia "Pakiet rozszerzenia 2006 - Kraje kandydujące".

Opinia Komitetu Regionów "Pakiet rozszerzenia 2006 - Kraje kandydujące"

(2007/C 197/03)

(Dz.U.UE C z dnia 24 sierpnia 2007 r.)

KOMITET REGIONÓW
Przypomina, że rozszerzenie jest sukcesem Unii Europejskiej i ogólnie Europy.
- Podkreśla znaczenie perspektywy regionalnej i lokalnej dla procesu rozszerzenia i zapewnienia stabilności wewnętrznej. Demokracja na poziomie obywateli odgrywa w tym wypadku istotną rolę.
- Podkreśla znaczenie dalszego wypełniania kryteriów politycznych z Kopenhagi ze szczególnym uwzględnieniem konieczności zwiększenia swobody wypowiedzi, swobody wyznania, praw kobiet, mniejszości i związków zawodowych oraz konieczności dalszego rozwoju ram instytucjonalnych dla praw człowieka.
- Podkreśla, że polityczne kontynuowanie procesu rozszerzenia na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym stanowi poważne wyzwanie, zważywszy na znaczenie tej kwestii dla przyszłości Unii Europejskiej. Dlatego też Komitet zdecydował się utworzyć grupę roboczą ds. Chorwacji oraz grupę roboczą ds. Turcji, które mają za zadanie krzewienie dialogu ze wszystkimi zainteresowanymi podmiotami w celu określenia swoich postaw politycznych.
- Z zadowoleniem przyjmuje poczynione przez Chorwację postępy w sferze gospodarczej i politycznej oraz w dziedzinie wspólnotowego dorobku prawnego (acquis), jak również postępy we wdrażaniu układu o stabilizacji i stowarzyszeniu oraz dalsze wypełnianiu przez władze Chorwacji kopenhaskich kryteriów politycznych.
- Z zadowoleniem przyjmuje znaczące reformy wprowadzone przez Turcję, lecz w dalszym ciągu wyraża zaniepokojenie zmniejszeniem tempa zmian. Przypomina również, że powołanie wspólnego komitetu konsultacyjnego (WKK) z Turcją pozostaje politycznym celem Komitetu.
- Z zadowoleniem przyjmuje nieustanne postępy reform i fakt, że Była Jugosłowiańska Republika Macedonii jest na dobrej drodze do spełnienia kopenhaskich kryteriów politycznych, lecz odnotowuje wolniejsze tempo reform w roku 2006.

I. Zalecenia polityczne

Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego i Rady - Strategia rozszerzenia i najważniejsze wyzwania w okresie 2006-2007 wraz ze sprawozdaniem specjalnym dotyczącym zdolności UE do przyjmowania nowych państw

COM(2006) 649 wersja ostateczna

KOMITET REGIONÓW

Zalecenia o charakterze ogólnym

1. Przypomina, że kolejne fale rozszerzenia były od początku kluczową częścią projektu integracji europejskiej.

2. Docenia istotne znaczenie procesu rozszerzenia dla stabilnego i demokratycznego rozwoju krajów przystępujących do UE, jak również dla stabilności obszaru Europy i bezpieczeństwa Unii Europejskiej.

3. Przypomina, że rozszerzenie jest sukcesem Unii Europejskiej i ogólnie Europy - pomogło przezwyciężyć podział Europy oraz przyczyniło się do pokoju i stabilności na całym kontynencie.

4. Podkreśla znaczenie perspektywy regionalnej i lokalnej dla procesu rozszerzenia i uznaje dużą wagę działań podejmowanych na szczeblu regionalnym i lokalnym dla zapewnienia stabilności wewnętrznej. Demokracja na poziomie obywateli odgrywa w tym wypadku istotną rolę.

5. Podkreśla, że każdy kraj dążący do członkostwa w Unii Europejskiej musi być oceniany indywidualnie według tego, w jakim stopniu udało mu się spełnić rygorystyczne kryteria członkostwa.

6. Zaznacza, że dobre sprawowanie rządów na szczeblu europejskim, oparte na zasadach pomocniczości i proporcjonalności, może zostać osiągnięte dzięki decentralizacji, bez narzucania jednolitego wzorca.

7. Zwraca uwagę, że równomierne przekazanie kompetencji i zasobów finansowych władzom niższego szczebla jest niezbędne dla wprowadzenia rzeczywistej demokracji lokalnej i regionalnej.

8. Wzywa do podjęcia wysiłków na rzecz współpracy oraz wymiany doświadczeń i sprawdzonych rozwiązań zdobytych w ramach przedakcesyjnej polityki realizowanej przez władze lokalne i regionalne w państwach członkowskich UE i krajach kandydujących.

Chorwacja

9. Z zadowoleniem przyjmuje postępy w sferze gospodarczej i politycznej oraz w dziedzinie wspólnotowego dorobku prawnego (acquis), jak również postępy we wdrażaniu układu o stabilizacji i stowarzyszeniu oraz dalsze wypełnianie kopenhaskich kryteriów politycznych.

10. Podkreśla, że polityczne kontynuowanie procesu rozszerzenia na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym stanowi poważne wyzwanie, zważywszy na znaczenie tej kwestii dla przyszłości Unii Europejskiej. Dlatego też Komitet zdecydował się utworzyć grupę roboczą ds. Chorwacji, która ma za zadanie krzewienie dialogu ze wszystkimi zainteresowanymi podmiotami w celu określenia swoich postaw politycznych.

11. Podkreśla, że przy pomocy tejże grupy roboczej zamierza wspierać stały dialog z politycznymi przedstawicielami w Chorwacji. Ponadto będzie stymulować i wspomagać organizowanie kampanii informacyjno-komunikacyjnych dotyczących procesu rozszerzenia w miastach i regionach w Unii Europejskiej i w Chorwacji.

12. Zaznacza, że jednym ze sposobów zwiększenia dobrobytu i stabilności w Chorwacji i na Bałkanach Zachodnich jest aktywna współpraca transgraniczna pomiędzy władzami lokalnymi i regionalnymi.

13. Z zadowoleniem przyjmuje opracowywanie strategii mającej na celu reformę administracji publicznej i zwraca uwagę na potrzebę zajęcia się zagadnieniem wydajności administracji lokalnej i regionalnej.

14. Uważa za istotne, że rząd rozpoczął wdrażanie strategii, których celem jest reforma sądownictwa i walka z korupcją i z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Chorwacja poczyniła postępy w sprawie mniejszości i powrotu uchodźców; podkreśla jednak konieczność dalszych zmian we wszystkich dziedzinach i zaleca przyspieszenie działań szczególnie w dwóch wspomnianych wyżej obszarach.

15. Podkreśla znaczenie demokratycznych i zdecentralizowanych działań w celu sprostania potrzebom obywateli oraz istotną rolę władz lokalnych i regionalnych w przeprowadzaniu reform.

16. Z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Chorwacja w dalszym ciągu w pełni współpracuje z Międzynarodowym Trybunałem Karnym dla Byłej Jugosławii (MTKJ) i podkreśla konieczność dalszych postępów w prowadzeniu procesów dotyczących zbrodni wojennych, w tym kwestii ochrony świadków.

17. Zaleca poczynienie postępów w dziedzinie zamówień publicznych, tak by zapewnić istnienie przejrzystych procedur na wszystkich szczeblach administracji.

18. Z zadowoleniem przyjmuje ostatnie zmiany w polityce regionalnej i w koordynacji instrumentów strukturalnych, lecz zwraca uwagę na konieczność zwiększenia wydajności administracji w celu wykorzystania wsparcia finansowego ze strony UE.

Turcja

19. Z zadowoleniem przyjmuje znaczące reformy wprowadzone przez Turcję, lecz w dalszym ciągu wyraża zaniepokojenie zmniejszeniem tempa zmian.

20. Podkreśla, że polityczne kontynuowanie procesu rozszerzenia na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym stanowi poważne wyzwanie, zważywszy na znaczenie tej kwestii dla przyszłości Unii Europejskiej. Dlatego też Komitet zdecydował się utworzyć grupę roboczą ds. Turcji, która ma za zadanie krzewienie dialogu ze wszystkimi zainteresowanymi podmiotami w celu określenia swoich postaw politycznych.

21. Przypomina, że powołanie wspólnego komitetu konsultacyjnego (WKK) z Turcją pozostaje politycznym celem Komitetu. 22. Podkreśla, że z pomocą wspomnianej grupy roboczej zamierza wspierać stały dialog z politycznymi przedstawicielami w Turcji. Ponadto będzie stymulować i wspomagać organizowanie kampanii informacyjno-komunikacyjnych dotyczących procesu rozszerzenia w miastach i regionach w Unii Europejskiej i w Turcji.

23. Podkreśla znaczenie dalszego wypełniania kryteriów politycznych z Kopenhagi ze szczególnym uwzględnieniem konieczności zwiększenia swobody wypowiedzi, swobody wyznania, praw kobiet, mniejszości i związków zawodowych oraz konieczności dalszego rozwoju ram instytucjonalnych dla praw człowieka.

24. Zwraca uwagę na znaczenie demokracji na poziomie obywateli i na istotną rolę, jaką odgrywają władze lokalne i regionalne we wprowadzaniu jej zasad.

25. Podkreśla znaczenie administracji lokalnych i istotną rolę rad miejskich.

26. Z zadowoleniem przyjmuje ostatnie postępy w ustanowieniu urzędu rzecznika praw obywatelskich, który ma zajmować się sprawami spornymi w dziedzinie administracji publicznej.

27. Podkreśla fakt, że usprawnienie ram prawnych dotyczących zamówień publicznych jest niezbędne do zagwarantowania przejrzystych i odpowiedzialnych działań władz lokalnych, dzięki czemu będzie można zapewnić obywatelom podstawowe usługi.

28. Z zadowoleniem przyjmuje fakt uchwalenia ustawy ustanawiającej agencje rozwoju regionalnego i postuluje zwiększenie przejrzystości i odpowiedzialności w zarządzaniu tymi agencjami.

Była Jugosłowiańska Republika Macedonii

29. Z zadowoleniem przyjmuje nieustanne postępy reform i fakt, że Była Jugosłowiańska Republika Macedonii jest na dobrej drodze do spełnienia kopenhaskich kryteriów politycznych, lecz odnotowuje wolniejsze tempo reform w roku 2006.

30. Z zadowoleniem przyjmuje fakt, że wybory w lipcu 2006 r. zostały przeprowadzone w zasadzie zgodnie ze standardami międzynarodowymi, lecz podkreśla, że konieczny jest znaczny wysiłek, aby wyeliminować pozostałe nieprawidłowości, tak by standardy te były w pełni przestrzegane w następnych wyborach.

31. Zaleca podjęcie wysiłków na rzecz zintensyfikowania walki z korupcją w celu zapewnienia przejrzystości i demokratycznej odpowiedzialności na wszystkich szczeblach oraz wdrożenie reformy policji i sądownictwa.

32. Podkreśla znaczenie pełnej realizacji porozumienia z Ohrid.

33. Zwraca uwagę na znaczenie podstaw demokracji i na istotną rolę władz lokalnych i regionalnych, szczególnie jeśli chodzi o prawidłowe wdrożenie przepisów dotyczących ochrony mniejszości i wspierania dobrych stosunków międzyetnicznych.

34. Z zadowoleniem przyjmuje wdrożenie ustawy o służbie cywilnej z 2000 r. i ostatnie działania na rzecz decentralizacji oraz zachęca władze gminne do aktywnego działania na rzecz ochrony swoich praw i kompetencji.

35. Podkreśla konieczność zagwarantowania niezależności i profesjonalizmu pracowników administracji.

36. Wzywa rząd do podjęcia wysiłków na rzecz dostosowania prawodawstwa dotyczącego rozwoju regionalnego do wspólnotowego dorobku prawnego (acquis) oraz do zwiększenia wydajności administracyjnej w tej dziedzinie, tak by zapewnić skuteczną realizację polityki regionalnej.

37. Z zadowoleniem przyjmuje rozpoczęcie ze wszystkimi państwami w regionie negocjacji dotyczących ułatwień wizowych oraz zagadnienia readmisji i liczy na jak najszybsze ich zakończenie. Podpisanie tych umów zwiększy kontakty międzyludzkie pomiędzy UE a państwami na Bałkanach Zachodnich oraz stworzy więcej możliwości do podróżowania, zwłaszcza dla młodszych pokoleń.

38. Wzywa Komisję Europejską do podjęcia koniecznych działań zmierzających do zapewnienia podstawy prawnej umożliwiającej stworzenie wspólnego komitetu konsultacyjnego z udziałem KR-u i rządu Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii.

Bruksela, 6 czerwca 2007 r.

Przewodniczący
Komitetu Regionów
Michel DELEBARRE

II. Procedura

Tytuł Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego i do Rady - Strategia rozszerzenia i główne zadania na lata 2006-2007, zawierający w załączeniu raport specjalny o zdolności UE do przyjęcia nowych członków
Sygnatura COM(2006) 649 wersja ostateczna
Podstawa prawna art. 265 ust. 1 TWE
Tryb postępowania
Data pisma Komisji 8 listopada 2006 r.
Data decyzji Prezydium 25 kwietnia 2006 r.
Komisja odpowiedzialna Komisja ds. Stosunków Zewnętrznych i Współpracy Zdecentralizowanej (RELEX)
Sprawozdawca Antti LIIKANEN, (FI/PSE), członek rady miejskiej Rovaniemi
Notatka analityczna 7 grudnia 2006 r.
Posiedzenie komisji 25 stycznia 2007 r.
Data przyjęcia przez komisję 29 marca 2007 r.
Wynik głosowania komisji Opinia przyjęta jednomyślnie. Procedura uproszczona art. 26.
Data przyjęcia na sesji plenarnej 6 czerwca 2007 r.
Poprzednie opinie Komitetu Regionów CdR 50/2006 fin(1), opinia w sprawie komunikatu Komisji do Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów: "Dialog na temat społeczeństwa obywatelskiego między UE i krajami kandydującymi", COM(2005) 290 końcowy; sprawozdawca: Isidoro GOTTARDO (IT/PPE). Opinia przyjęta na sesji plenarnej KR-u 27 kwietnia 2006 r.
CdR 499/2004 fin(2), opinia w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Rady dotyczącej zasad, priorytetów i warunków partnerstwa europejskiego z Chorwacją, COM (2004) 275 wersja ostateczna; sprawozdawca: Isidoro GOTTARDO (IT/PPE). Opinia przyjęta na sesji plenarnej KR-u 13 października 2005 r.
CdR 495/2004 fin(3), opinia w sprawie: "Zalecenie Komisji Europejskiej w sprawie postępów Turcji na drodze do członkostwa w UE", COM(2004) 656 wersja ostateczna; sprawozdawca: Helene LUND (DK/PES). Opinia przyjęta na sesji plenarnej KR-u 6 lipca 2005 r.
(1) Dz.U. C 206 z 29.8.2006, s. 23.
(2) Dz.U. C 81 z 4.4.2006, s. 42.
(3) Dz.U. C 31 z 7.2.2006, s. 11.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024