Powiadomienie zgodnie z art. 95 ust. 5 Traktatu WE - Polski projekt ustawy w sprawie organizmów genetycznie zmodyfikowanych, zawierającej odstępstwa od przepisów dyrektywy 2001/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zamierzonego uwalniania do środowiska organizmów zmodyfikowanych genetycznie.

Powiadomienie zgodnie z art. 95 ust. 5 Traktatu WE

Polski projekt ustawy w sprawie organizmów genetycznie zmodyfikowanych, zawierającej odstępstwa od przepisów dyrektywy 2001/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zamierzonego uwalniania do środowiska organizmów zmodyfikowanych genetycznie

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2007/C 173/05)

(Dz.U.UE C z dnia 26 lipca 2007 r.)

1. Dnia 13 kwietnia 2007 r. Polska powiadomiła Komisję, zgodnie z art. 95 ust. 5 Traktatu WE, o art. 111 i 172 projektu ustawy pod nazwą "Prawo o organizmach genetycznie zmodyfikowanych", zawierającej krajowe przepisy wprowadzające odstępstwa od dyrektywy 2001/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 marca 2001 r. w sprawie zamierzonego uwalniania do środowiska organizmów zmodyfikowanych genetycznie (GMO)(1).

2. Projekt ustawy ma na celu kompleksowe uregulowanie działań związanych z GMO. Jej celem jest wdrożenie dyrektywy Rady 90/219/EWG z dnia 23 kwietnia 1990 r. w sprawie ograniczonego stosowania GMO(2) oraz dyrektywy 2001/18/WE w sprawie zamierzonego uwalniania GMO do środowiska. Dodatkowo określa ona wymagania w zakresie uprawy zbóż genetycznie zmodyfikowanych oraz ich współistnienia z uprawami konwencjonalnymi i organicznymi.

3. Artykuł 95 ust. 5 Traktatu WE stanowi, że:

"Ponadto, bez uszczerbku dla ust. 4, jeśli po przyjęciu przez Radę lub Komisję środka harmonizującego państwo członkowskie uzna za niezbędne wprowadzenie przepisów krajowych opartych na nowych dowodach naukowych dotyczących ochrony środowiska naturalnego lub środowiska pracy ze względu na specyficzny problem tego państwa, który pojawił się po przyjęciu środka harmonizującego, notyfikuje ono Komisji projektowane środki oraz powody ich wprowadzenia."

W myśl art. 95 ust. 6 w terminie sześciu miesięcy od daty powiadomienia Komisja zatwierdza lub odrzuca przepisy krajowe, o których mowa, sprawdziwszy, czy stanowią one środek arbitralnej dyskryminacji lub ukryte ograniczenie w handlu pomiędzy państwami członkowskimi i czy stanowią one przeszkodę w funkcjonowaniu rynku wewnętrznego.

4. Artykuł 111 ust. 2 pkt 5 i 6 projektu polskiej ustawy wymaga, by wnioskowi o zamierzone uwolnienie towarzyszyły:

a) zaświadczenie wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, że w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego ze względu na konieczność ochrony miejscowego środowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego danego terenu została ustalona możliwość zamierzonego uwolnienia oraz,

b) pisemne oświadczenia posiadaczy gospodarstw rolnych, sąsiadujących z miejscem zamierzonego uwolnienia, że nie wyrażają sprzeciwu w związku z tym uwolnieniem.

5. Zgodnie z art. 172 ust. 1 projektu polskiej ustawy zabroniona będzie uprawa roślin genetycznie zmodyfikowanych z zastrzeżeniem przepisów art. 172 ust. 2. Ustęp 2 tego artykułu przewiduje, że na wniosek zainteresowanej strony minister właściwy do spraw rolnictwa może wydać, po konsultacjach z ministrem właściwym do spraw środowiska i z radą gminy, na terenie której prowadzona będzie uprawa roślin genetycznie zmodyfikowanych, decyzję w sprawie utworzenia strefy do prowadzenia upraw roślin genetycznie zmodyfikowanych.

6. Powyższe przepisy mają na celu wprowadzenie ogólnego zakazu uprawy GMO z możliwością uzyskania zezwolenia w poszczególnych przypadkach. Przepisy te ustanawiają dodatkową procedurę uzyskania zezwolenia polskich władz i uzależniają uprawę GMO od zgody rolników prowadzących sąsiednie gospodarstwa.

7. Jako takie, przepisy te stanowią odstępstwa od przepisów wprowadzonych dyrektywą 2001/18/WE, w szczególności w odniesieniu do art. 22, który przewiduje, że "państwa członkowskie nie mogą zakazywać, ograniczać ani utrudniać wprowadzenia do obrotu GMO w charakterze lub w składzie produktów, które są zgodne do wymagań ustanowionych w niniejszej dyrektywie" oraz art. 19, zgodnie z którym "produkt może być stosowany we Wspólnocie bez dodatkowego powiadomienia tylko pod warunkiem wydania pisemnego zezwolenia na wprowadzenie do obrotu GMO w charakterze lub w składzie produktu i tylko przy ścisłym stosowaniu się do specyficznych warunków stosowania oraz środowisk i/lub regionów geograficznych określonych w zezwoleniu."

8. Władze polskie twierdzą, że:

a) zamierzone uwolnienie GMO wymaga specjalnych środków bezpieczeństwa zgodnie z zasadą ostrożności UE, biorąc pod uwagę bogactwo różnorodności biologicznej w Polsce i potrzebę zapobiegania poważnym zakłóceniom funkcjonowania środowiska naturalnego,

b) struktura rolnictwa polskiego jest jedną z najbardziej rozdrobnionych w UE, składają się na nią 2 miliony gospodarstw o przeciętnej powierzchni poniżej 8 ha,

c) nie istnieje prawodawstwo krajowe dotyczące współistnienia trzech rodzajów upraw: GMO, konwencjonalnych i organicznych, ani regulacje w zakresie rekompensat za uszkodzenie lub utratę upraw w przypadku niekontrolowanego zapylenia krzyżowego.

9. Procedura dotycząca przedmiotowego powiadomienia będzie toczyć się przy odpowiednim uwzględnieniu dyrektywy 2001/18/WE w sprawie zamierzonego uwalniania do środowiska organizmów zmodyfikowanych genetycznie oraz zgodnie z art. 95 ust. 5 Traktatu WE. Komisja ma sześć miesięcy na zbadanie zgłoszonych przepisów stanowiących odstępstwa od dyrektywy 2001/18/WE i może wydłużyć ten okres maksymalnie o kolejne sześć miesięcy, jeżeli jest to uzasadnione złożonością faktów w sprawie i nie istnieje zagrożenie dla zdrowia ludzkiego.

10. Wszelkie komentarze dotyczące przedmiotowego powiadomienia winny być przesłane do Komisji w ciągu 30 dni od opublikowania niniejszego zawiadomienia. Wszelkie komentarze nadesłane po upływie owych 30 dni nie będą brane pod uwagę.

11. Dodatkowych informacji na temat polskiego powiadomienia udziela:

Komisja Europejska

Dyrekcja Generalna ds. Środowiska

DG ENV. B.3 - Biotechnologia, Pestycydy i Zdrowie

Ioannis Karamitsios

Tel: (32-2) 298 30 89

Adres elektroniczny: yannis.karamitsios@ec.europa.eu

______

(1) Dz.U. L 106 z 17.4.2001, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1830/2003 (Dz.U. L 268 z 18.10.2003, str. 24).

(2) Dz.U. L 117 z 8.5.1990, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona decyzją Komisji 2005/174/WE (Dz.U. L 59 z 5.3.2005, str. 20).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2007.173.8

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Powiadomienie zgodnie z art. 95 ust. 5 Traktatu WE - Polski projekt ustawy w sprawie organizmów genetycznie zmodyfikowanych, zawierającej odstępstwa od przepisów dyrektywy 2001/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zamierzonego uwalniania do środowiska organizmów zmodyfikowanych genetycznie.
Data aktu: 26/07/2007
Data ogłoszenia: 26/07/2007