Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spoktanie wyjaśniające w sprawie COMP/M.3868 - DONG/Elsam/Energi E2.

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spoktanie wyjaśniające w sprawie COMP/ M.3868 - DONG/Elsam/Energi E2

(zgodnie z art. 15 decyzji Komisji (2001/462/WE, EWWiS) z dnia 23 maja 2001 r. w sprawie zakresu uprawnień urzędników przeprowadzających spotkania wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji - Dz.U. L 162 z 19.6.2001, str. 21)

(2007/C 115/06)

(Dz.U.UE C z dnia 25 maja 2007 r.)

Proponowana koncentracja

W dniu 13 września 2005 r., zgodnie z art. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004(1) (zwanego dalej "rozporządzeniem w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw"), Komisja otrzymała zgłoszenie planowanej koncentracji, w wyniku której duński operator gazu DONG przejmuje w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, kontrolę nad dwoma istotnymi duńskimi producentami energii (Elsam na Zachodzie i Energi E2 na Wschodzie) oraz nad dwoma spółkami prowadzącymi dystrybucję energii elektrycznej - København Energi i Frederiksberg Elnet (cztery ostatnie spółki w dalszej części dokumentu zwane są "innymi zaangażowanymi stronami").

Wszczęcie postępowania oraz przedstawienie kluczowych dokumentów

Po zakończeniu pierwszego etapu postępowania Komisja uznała, że wspomniana koncentracja budzi poważne wątpliwości co do zgodności ze wspólnym rynkiem i z Porozumieniem EOG. W związku z tym w dniu 18 października 2005 r. Komisja wszczęła postępowanie zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Dnia 7 listopada 2005 r. DONG otrzymał dostęp do "kluczowych dokumentów" w aktach Komisji zgodnie z rozdziałem 7.2. "najlepszych praktyk dotyczących prowadzenia przez WE postępowań dotyczących łączenia przedsiębiorstw" ("najlepszych praktyk") określonych przez Dyrekcję Generalną ds. Konkurencji.

Zgłoszenie zastrzeżeń i odpowiedź stron

Dnia 19 grudnia 2005 r. przesłano spółce DONG pisemne zgłoszenie zastrzeżeń. Inne zaangażowane strony otrzymały wersję zgłoszenia zastrzeżeń nieopatrzoną klauzulą poufności. W następnych dniach przyznano im dostęp do akt Komisji. Zwrócono się do DONG o udzielenie odpowiedzi do dnia 9 stycznia 2006 r. DONG i inne zaangażowane strony przedstawiły wspólną odpowiedź dnia 5 stycznia 2006 r.

W odpowiedzi z dnia 5 stycznia 2006 r. DONG uznał, że "podejście Komisji dotyczące zapewnienia dostępu do akt naruszyło zdolność spółki do odpowiedzi na uwagi Komisji zawarte w zgłoszeniu zastrzeżeń". Zdaniem DONG "uwagi osób trzecich były nieodpowiednio zredagowane, co utrudniło stronom stosowną analizę i ocenę dokumentacji". Pismem z dnia 16 stycznia 2006 r. poinformowałem DONG, że w myśl przepisów art. 8 decyzji Komisji 2001/462/WE, EWWiS z dnia 23 maja 2001 r. w sprawie zakresu uprawnień urzędników przeprowadzających spotkania wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji(2), spółka ta ma prawo złożyć na moje ręce uzasadniony wniosek o udzielenie jej dostępu do akt, jeżeli uzna że nie otrzymała informacji, do których miała prawo, aby przygotować stanowisko obrony. Spółka DONG nie odpowiedziała na moje pismo.

Ani DONG ani żadna z zaangażowanych stron nie złożyły wniosku o rozpatrzenie ich argumentów w ramach formalnego ustnego przesłuchania.

Udział osoby trzeciej

Dnia 22 grudnia 2005 r. w odpowiedzi na przedstawiony wniosek dopuściłem do udziału Naturgas Fyn Group jako osobę trzecią zgodnie z art. 18 ust. 4 rozporządzenia Rady 139/2004. Strona ta otrzymała wersję zgłoszenia zastrzeżeń nieopatrzoną klauzulą poufności.

Zobowiązania i wyniki badania rynkowego

Dnia 30 stycznia 2006 r. DONG przedstawił swoje zobowiązania. Wyniki badania rynkowego powyższych zobowiązań, prowadzonego od dnia 1 lutego 2006 r. były mieszane. Obawy budziła zwłaszcza skuteczność dwuetapowego przetargu przewidzianego w Programie Uwalniania Gazu. W wyniku badania zobowiązania zostały zmodyfikowane. Nie zostałem poproszony o sprawdzenie obiektywności wyżej wymienionego badania.

Projekt decyzji i zachowanie prawa do złożenia ustnych wyjaśnień

W świetle zaproponowanych zobowiązań i po zbadaniu wyników próby rynkowej opracowany został projekt decyzji stwierdzającej zgodność omawianej koncentracji ze wspólnym rynkiem i z Porozumieniem EOG.

W związku z powyższym stwierdzam, że w niniejszym postępowaniu prawo do złożenia ustnych wyjaśnień zostało zachowane wobec wszystkich stron.

Bruksela, dnia 21 lutego 2006 r.

Serge DURANDE

______

(1) Dz.U. L 24 z 29.1.2004, str. 1.

(2) Dz.U. L 162 z 19.6.2001, str. 21.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024