Opinia Komitetu Doradczego ds. koncentracji wydana na 137. posiedzeniu Komitetu dotycząca projektu decyzji odnoszącej się do sprawy COMP/M.3868 - DONG/Elsam/Energi E2 - Sprawozdawca: Węgry.

Opinia Komitetu Doradczego ds. koncentracji wydana na 137. posiedzeniu Komitetu w dniu 1 marca 2006 r. dotycząca projektu decyzji odnoszącej się do sprawy COMP/M.3868 - DONG/Elsam/Energi E2

Sprawozdawca: Węgry

(2007/C 115/05)

(Dz.U.UE C z dnia 25 maja 2007 r.)

1. Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że zgłoszone działanie stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004(1) oraz iż posiada ono wymiar wspólnotowy.

2. Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że właściwe rynki produktu dla celów oceny rzeczonej transakcji są następujące:

w sektorze gazu ziemnego:

a) rynek magazynowania lub alternatywnie rynek elastyczności gazu ziemnego;

b) rynek sprzedaży hurtowej gazu ziemnego;

c) rynek dostaw gazu ziemnego do centralnych elektrociepłowni;

d) rynek lub rynki dostaw gazu ziemnego do dużych odbiorców przemysłowych i zdecentralizowanych elektrociepłowni;

e) rynek lub rynki dostaw gazu ziemnego do małych odbiorców instytucjonalnych i gospodarstw domowych rozliczanych bez licznika;

w sektorze energii elektrycznej:

f) rynek sprzedaży hurtowej energii elektrycznej (bez względu na to, czy obejmuje on hurtową sprzedaż dwustronną i usługi dodatkowe, stanowiące możliwie odrębne rynki, czy też nie),

g) rynek finansowych instrumentów pochodnych energii elektrycznej (bez względu na to, czy obejmuje on kontrakty różnic kursowych (CFD) stanowiące możliwie odrębny rynek, czy też nie),

h) rynek sprzedaży detalicznej energii elektrycznej do odbiorców (instytucjonalnych) rozliczanych na podstawie pomiarów licznika,

i) rynek sprzedaży detalicznej energii elektrycznej do odbiorców (w głównej mierze gospodarstw domowych) rozliczanych bez licznika;

jeżeli chodzi o inne rynki:

j) rynek ciepłownictwa,

k) rynek produkcji popiołu lotnego,

l) rynek obrotu prawami do emisji CO2.

3. Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że właściwe rynki geograficzne dla celów oceny rzeczonej operacji są następujące:

w sektorze gazu ziemnego:

a) rynek magazynowania, lub alternatywnie duński rynek elastyczności gazu ziemnego dla Danii jest rynkiem duńskim;

b) rynek magazynowania lub alternatywnie szwedzki rynek elastyczności gazu ziemnego dla Szwecji jest rynkiem szwedzkim lub alternatywnie - rynkiem o zasięgu szwedzko-duńskim;

c) rynek sprzedaży hurtowej gazu ziemnego dla Danii jest rynkiem o zasięgu duńskim;

d) rynek sprzedaży hurtowej gazu ziemnego dla Szwecji jest rynkiem o zasięgu szwedzkim lub alternatywnie - szwedzko-duńskim;

e) rynek dostaw gazu ziemnego do duńskich centralnych elektrociepłowni jest rynkiem duńskim;

f) rynek dostaw gazu ziemnego do szwedzkich centralnych elektrociepłowni jest rynkiem o zasięgu szwedzkim lub alternatywnie szwedzko-duńskim;

g) rynek lub rynki dostaw gazu ziemnego do dużych odbiorców przemysłowych oraz zdecentralizowanych elektrociepłowni jest/są rynkiem/rynkami o zasięgu duńskim;

h) rynek lub rynki dostaw gazu ziemnego do małych odbiorców instytucjonalnych i gospodarstw domowych ma/mają zasięg duński - krajowy lub duński - regionalny;

w sektorze energii elektrycznej:

i) rynek sprzedaży hurtowej energii elektrycznej to rynek wschodnio-duński i zachodnio-duński lub szerszy; jeśli usługi dodatkowe stanowią jeden lub więcej rynków właściwych, wtedy są to rynki o zasięgu geograficznym wschodnio-duńskim i zachodnio-duńskim;

j) rynek finansowych pochodnych energii elektrycznej obejmuje obszar Nord Pool w przypadku wyłączenia kontraktów różnic kursowych (CFD); jeśli CFD stanowią odrębny rynek, wtedy rynkami właściwymi są poszczególne obszary NordPool, tj. obszar wschodnio-duński i zachodnio-duński;

k) rynek sprzedaży detalicznej energii elektrycznej dla odbiorców (instytucjonalnych) rozliczanych na podstawie wskazań liczników jest rynkiem o zasięgu duńskim;

l) rynek sprzedaży detalicznej energii elektrycznej dla odbiorców (głównie gospodarstw domowych) rozliczanych bez liczników jest rynkiem o zasięgu duńskim - krajowym lub duńskim - regionalnym;

jeżeli chodzi o inne rynki:

m) rynek ciepłownictwa jest rynkiem lokalnym;

n) kwestię zasięgu geograficznego rynku produkcji popiołu lotnego można pozostawić otwartą;

o) rynek obrotu CO2 ma zasięg europejski.

4. Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że DONG posiada dominującą pozycję:

w sektorze gazu ziemnego:

a) na rynku magazynowania gazu lub elastyczności gazu dla Danii;

b) na rynku sprzedaży hurtowej gazu ziemnego dla Danii;

c) na rynku lub rynkach dostaw gazu ziemnego do dużych odbiorców przemysłowych i zdecentralizowanych elektrociepłowni w Danii;

d) na rynku lub rynkach dostaw gazu ziemnego do małych odbiorców instytucjonalnych lub gospodarstw domowych w dwóch z pięciu duńskich obszarów regionalnych (dominacja indywidualna) lub alternatywnie na rynku krajowym wraz z HNG/MN (dominacja wspólna),

e) oraz że kwestia rynków magazynowania gazu lub elastyczności gazu oraz sprzedaży hurtowej gazu dla Szwecji może pozostać otwarta, jako że wszelkie zobowiązania w sposób dostateczny rozwiewające wszelkie obawy w zakresie konkurencji na właściwych rynkach w Danii rozwiązują te problemy również na rynkach w Szwecji.

5. Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że transakcja zapewni DONG po połączeniu zdolność i motywację, w zakresie duńskiego rynku magazynowania gazu oraz rynku elastyczności gazu, do podniesienia ponoszonych przez konkurentów kosztów magazynowania, podwyższenia taryf opłat za magazynowanie w Danii i wykorzystywania centralnych elektrociepłowni będących własnością Elsam i Energi E2 dla celów elastyczności, oraz że transakcja wzmocniłaby w ten sposób dominującą pozycję DONG na możliwym duńskim rynku magazynowania lub możliwym duńskim rynku magazynowania/elastyczności i doprowadziłaby do zakłócenia w znacznym stopniu skutecznej konkurencji.

6. Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że transakcja umocni dominującą pozycję DONG na duńskim rynku sprzedaży hurtowej, szczególnie poprzez usunięcie znaczących istniejących i potencjalnych ograniczeń konkurencyjnych dla DONG oraz poprzez uszczelnienie popytu, oraz że prawdopodobnie doprowadzi ona do zakłócenia w znacznym stopniu skutecznej konkurencji.

7. Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że koncentracja nie prowadzi do zakłócenia w znacznym stopniu skutecznej konkurencji na rynkach dostaw gazu ziemnego do centralnych elektrociepłowni ani w Danii ani w Szwecji.

8. Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że koncentracja spowoduje zakłócenie w znacznym stopniu skutecznej konkurencji na rynku lub rynkach dostaw gazu ziemnego do dużych odbiorców przemysłowych i zdecentralizowanych elektrociepłowni, szczególnie poprzez podnoszenie barier wejścia oraz eliminowanie potencjalnej konkurencji.

9. Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że koncentracja spowoduje zakłócenie w znacznym stopniu konkurencji na rynku lub rynkach dostaw gazu ziemnego do gospodarstw domowych i małych odbiorców instytucjonalnych, bez względu na to czy rynki te definiowane są jako regionalne czy krajowe, szczególnie poprzez umocnienie pozycji dominującej.

10. Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że zgłoszona koncentracja nie prowadzi do zakłócenia w znacznym stopniu skutecznej konkurencji, szczególnie w rezultacie stworzenia lub wzmocnienia pozycji dominującej na żadnym z możliwych, odczuwających jej skutki rynków fizycznej energii elektrycznej lub finansowych pochodnych energii elektrycznej.

11. Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że w obliczu braku obaw dotyczących konkurencji nie ma konieczności dalszego analizowania wpływu koncentracji na rynki ciepłownictwa, produkcji popiołu lotnego oraz obrotu CO2.

12. Większość Komitetu Doradczego zgadza się z Komisją, że zobowiązania przedstawione przez strony odnośnie do zbycia magazynu oraz programu uwolnienia gazu są odpowiednie i w powiązaniu ze sobą wystarczające do usunięcia wskazanych problemów związanych z konkurencją na następujących rynkach:

a) rynek magazynowania gazu lub rynek elastyczności, bez względu na to, czy jedynie w Danii czy również w Szwecji;

b) rynki sprzedaży hurtowej gazu ziemnego w Danii i potencjalnie również w Szwecji;

c) rynek lub rynki dostaw gazu ziemnego do dużych odbiorców przemysłowych lub zdecentralizowanych elektrociepłowni w Danii;

d) rynek lub rynki dostaw gazu ziemnego do małych odbiorców instytucjonalnych oraz/lub gospodarstw domowych w Danii.

Mniejszość nie zgadza się z punktem b).

13. Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że pod warunkiem całkowitego wypełnienia zobowiązań przedstawionych przez strony, proponowana koncentracja nie zakłóca w znacznym stopniu skutecznej konkurencji, a w rezultacie proponowaną koncentrację można uznać za zgodną ze wspólnym rynkiem i funkcjonowaniem Porozumienia EOG.

14. Komitet Doradczy zwraca się do Komisji, aby uwzględniła wszystkie pozostałe kwestie poruszone podczas dyskusji.

______

(1) Dz.U. L 24 z 29.1.2004, str. 1.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2007.115.31

Rodzaj: Zawiadomienie
Tytuł: Opinia Komitetu Doradczego ds. koncentracji wydana na 137. posiedzeniu Komitetu dotycząca projektu decyzji odnoszącej się do sprawy COMP/M.3868 - DONG/Elsam/Energi E2 - Sprawozdawca: Węgry.
Data aktu: 01/03/2006
Data ogłoszenia: 25/05/2007