Sprawa C-190/06: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Cour d'appel de Bruxelles w dniu 21 kwietnia 2006 r. - Belgacom Mobile SA przeciwko Institut belge des services postaux et des télécommunications.

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Cour d'appel de Bruxelles w dniu 21 kwietnia 2006 r. - Belgacom Mobile SA przeciwko Institut belge des services postaux et des télécommunications

(Sprawa C-190/06)

(2006/C 154/23)

Język postępowania: francuski

(Dz.U.UE C z dnia 1 lipca 2006 r.)

Sąd krajowy

Cour d'appel w Brukseli

Strony w postępowaniu przed sądem krajowym

Strona skarżąca: Belgacom Mobile SA.

Strona pozwana: Institut belge des services postaux et des télécommunications

Pytania prejudycjalne

1) Czy indywidualne prawa użytkowania częstotliwości radiowych, o których mowa w art. 5 ust. 1 dyrektywy 2002/20/WE (dyrektywy o dostępie)(1) obejmują wyłączne prawo do korzystania z urządzeń takich jak urządzenia GSM lub do zezwolenia na korzystanie z nich?

2) Czy artykuł 7 ust. 3 dyrektywy 1999/5/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 marca 1999 r. w sprawie urządzeń radiowych i końcowych urządzeń telekomunikacyjnych oraz wzajemnego uznawania ich zgodności(2) należy rozumieć w ten sposób, że stoi on na przeszkodzie krajowemu środkowi uzależniającemu używanie kart SIM w GSM Gateways od uprzedniego zezwolenia podmiotu eksploatującego daną sieć telefonii ruchomej?

3) Czy pojęcie dostępu w rozumieniu dyrektywy 2002/19/WE (dyrektywy o dostępie)(3) obejmuje udostępnienie innemu przedsiębiorstwu karty SIM w przypadku, gdy ta karta SIM jest wykorzystywana przez to przedsiębiorstwo w urządzeniach GSM Gateway w celu świadczenia usług na rzecz podmiotów trzecich pozwalających na ominięcie punktów wzajemnego połączenia?

4) Czy prawny lub administracyjny środek krajowy, który wymaga uprzedniego zezwolenia operatora publicznej sieci telefonii ruchomej udostępniającego innemu przedsiębiorstwu jedną lub więcej kart SIM, pozwalających użytkownikowi karty SIM na dostęp do usług łączności elektronicznej oferowanych przez tego operatora, jeśli karty SIM są wykorzystywane w urządzeniach, które technicznie dają możliwość dostępu do usług operatora bez potrzeby przejścia przez punkty wzajemnego połączenia i bez potrzeby udostępnienia przez niego innych urządzeń i/lub usług, jest zgodny z:

– dyrektywą 2002/20/WE (dyrektywą "o zezwoleniach"), która ustanowiła system ogólnych zwolnień w odniesieniu do wszystkich sieci i usług łączności elektronicznej,

– art. 8 ust. 1 akapit 2 dyrektywy 2002/21/WE (dyrektywy "ramowej")(4), która stanowi, że Państwa Członkowskie zapewnią, by krajowe organy regulacyjne, wypełniając swoje zadania, w szczególności te związane z zapewnieniem efektywnej konkurencji, brały przede wszystkim pod uwagę dążenie do zagwarantowania neutralności technologicznej przyjmowanych norm prawnych,

– regułami konkurencji, do których odnosi się motyw 7 dyrektywy 2002/19/WE (dyrektywy "o dostępie") w tym znaczeniu, że uzależnienia zasady i warunki dostępu w rozumieniu art. 2 lit. a) dyrektywy 2002/19/WE (dyrektywy "o dostępie") od rodzaju działalności podmiotu ubiegającego się o dostęp, a w szczególności od rozmiaru jego inwestycji w infrastrukturę sieci,

5) Czy w przypadku, gdy należy stwierdzić, że korzystanie z GSM Gateway dla świadczenia usług łączności elektronicznej w celach handlowych zależy od zgody danego operatora telefonii ruchomej, art. 3 i 4 dyrektywy 97/33/WE(5) i art. 4 dyrektywy 2002/19/WE (dyrektywy "o dostępie") należy interpretować w ten sposób, że wspomniane korzystanie musi być przedmiotem porozumienia pomiędzy zainteresowanymi stronami, które dotyczy technicznych i handlowych zasad ?

6) Czy obowiązek odzwierciedlania w cenach kosztów, które ciążą na podmiotach zgłoszonych jako mające znaczącą pozycję na rynku, o których mowa w art. 7 dyrektywy 97/33/WE i w art. 13 ust. 1 dyrektywy 2002/19/WE (dyrektywy "o dostępie"), należy interpretować w ten sposób, że nie stoi on na przeszkodzie temu, aby operator podlegający temu obowiązkowi określał wysokość swoich stawek w sposób umożliwiający mu odzyskanie kosztów inwestycji związanych ze wzajemnym połączeniem z uwagi na to, że zostały one określone przy uwzględnieniu całkowitej liczby połączeń "off net", w tym połączeń przekierowanych za pośrednictwem GSM Gateway ?

7) Czy art. 10 ust. 6 dyrektywy 2002/20/WE (dyrektywy "o zwolnieniach") i art. 7 ust. 6 dyrektywy 2002/21/WE (dyrektywy "ramowej") należy interpretować w ten sposób, że dają one możliwość państwom członkowskim określenia, w przypadku gdy krajowy organ regulacyjny wydaje środki tymczasowe, że te środki mogą jedynie obowiązywać w okresie nieprzekraczającym dwóch miesięcy?

______

(1) Dyrektywa 2002/20/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie zezwoleń na udostępnienie sieci i usług łączności elektronicznej (dyrektywa o zezwoleniach) (Dz.U. L 108, str. 21)

(2) Dyrektywa 1999/5/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 marca 1999 r. w sprawie urządzeń radiowych i końcowych urządzeń telekomunikacyjnych oraz wzajemnego uznawania ich zgodności (Dz.U. L 91, str. 10)

(3) Dyrektywa 2002/19/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie dostępu do sieci łączności elektronicznej i urządzeń towarzyszących oraz wzajemnych połączeń (dyrektywa o dostępie) (Dz.U. L 108, str. 7)

(4) Dyrektywa 2002/21/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie wspólnych ram regulacyjnych sieci i usług łączności elektronicznej (dyrektywa ramowa) (Dz.U. L 108, str. 33)

(5) Dyrektywa 97/33/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 czerwca 1997 r. w sprawie wzajemnych połączeń w telekomunikacji ze względu na zapewnienie usług powszechnych oraz interoperacyjności poprzez zastosowanie zasady otwartej sieci (ONP) (Dz.U. L 199, str. 32)

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2006.154.10/3

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawa C-190/06: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Cour d'appel de Bruxelles w dniu 21 kwietnia 2006 r. - Belgacom Mobile SA przeciwko Institut belge des services postaux et des télécommunications.
Data aktu: 01/07/2006
Data ogłoszenia: 01/07/2006