Pomoc państwa - Portugalia - Pomoc państwa C 43/2004 (ex NN 38/2003) - Opłata parafiskalna na promocję wina - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - PORTUGALIA

Pomoc państwa C 43/2004 (ex NN 38/2003) - Opłata parafiskalna na promocję wina

Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(2005/C 92/06)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 16 kwietnia 2005 r.)

Pismem z dnia 1 grudnia 2004 r., odtworzonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja poinformowała Portugalię o swojej decyzji wszczęcia procedury przewidzianej w art. 88 ust. 2 Traktatu WE w odniesieniu do wymienionej pomocy.

Zainteresowane strony mogą nadsyłać swoje uwagi na temat pomocy, w odniesieniu do której Komisja wszczęła procedurę, w terminie jednego miesiąca od daty opublikowania niniejszego streszczenia oraz towarzyszącego mu pisma, na następujący adres:

Komisja Europejska

Dyrekcja Generalna ds. Rolnictwa

Dyrekcja H2

Biuro: Loi 130 5/120

B-1049 Bruksela

Faks: (32-2) 296 76 72

Uwagi te zostaną przekazane Portugalii. Zainteresowana strona przedstawiająca uwagi może wystąpić z pisemnym, odpowiednio umotywowanym wnioskiem o traktowanie jej danych jako poufnych.

STRESZCZENIE

W następstwie złożenia skargi, dnia 20 stycznia 2003 r. Komisja zwróciła się do władz Portugalii z prośbą o udzielenie informacji na temat opłaty parafiskalnej zwanej "na promocję wina", pobieranej przez Instytut Winorośli i Wina, oraz środków finansowanych z tej opłaty. Pismem z dnia 14 marca 2003 r. władze Portugalii odpowiedziały Komisji, potwierdzając stosowanie od 1995 r.(1) do chwili obecnej opłaty parafiskalnej pobieranej przez Instytut Winorośli i Wina (zwany dalej IVV) od producentów wina.

Komisja nie została powiadomiona o tym systemie zgodnie z art. 88 ust. 3 Traktatu. Wydaje się więc, że stanowi on nową pomoc wdrożoną z naruszeniem art. 88 ust. 3 Traktatu, a zatem bezprawną w rozumieniu Traktatu.

Komisja podjęła decyzję o wszczęciu procedury dochodzeniowej, o której mowa w art. 88 ust. 2 Traktatu, odnośnie do wyżej wymienionej opłaty, ponieważ istnieje przypuszczenie, że stanowi ona dla niektórych kategorii producentów pomoc państwa, która może być niezgodna z art. 87 Traktatu, szczególnie z uwagi na jej sposób finansowania.

Wpływy z tej opłaty zwanej na promocję wina stanowią ponad 62 % budżetu związanego z funkcjonowaniem IVV. Opłata jest nałożona nie tylko na produkty winiarskie wytwarzane i wprowadzane do obrotu w Portugalii, ale również na produkty wytwarzane w Portugalii i wprowadzane do obrotu bądź w innych Państwach Członkowskich bądź w krajach trzecich oraz na produkty winiarskie pochodzące z innych Państw Członkowskich lub z krajów trzecich i wprowadzane do obrotu w Portugalii.

W ramach zadań związanych z ogólną koordynacją sektora wina IVV prowadzi dwa rodzaje działań:

– działania związane w szczególności z winem i produktami winiarskimi wytwarzanymi w Portugalii, a mianowicie: rejestracja i dziedzictwo wina oraz audyt systemów kontroli i certyfikacji win gatunkowych wyprodukowanych w określonym regionie oraz win regionalnych a także

– działania zarówno w odniesieniu do win i produktów winiarskich pochodzących z Portugalii jak i tych, które pochodzą z innych Państw Członkowskich i/lub z krajów trzecich i zostały wprowadzane do obrotu w Portugalii, a mianowicie: zarządzanie i koordynacja rynku wina, kontrola i nadzór sektora wina zgodnie z ustawodawstwem krajowym i wspólnotowym (działania pochłaniające prawie cały budżet IVV).

IVV świadczy również niektóre usługi na rzecz stron trzecich w takich dziedzinach, jak:

– magazynowanie wina i produktów winiarskich,

– usługi laboratoryjne,

– szkolenie własnych pracowników i innych specjalistów pracujących w sektorze wina (finansowane w dużej części przez wspólnotowe i krajowe programy wsparcia).

IVV zapewnia też organizację promocji wina. Czyni to przyznając wsparcie stowarzyszeniom o charakterze branżowym reprezentującym sektor wina, które planują rozwój działań promujących i reklamujących wino oraz produkty winiarskie. Wsparcie to jest częściowo (miedzy 25 % i 45 %) finansowane z wpływów z opłaty promocyjnej pobieranej od produktów krajowych. Od 1997 r. w drodze procedury otwartej i konkurencyjnej wsparcie na ogólną promocję win i produktów winiarskich przyznano portugalskiemu stowarzyszeniu branżowemu reprezentującemu portugalski sektor wina, "Viniportugal". Jako jedyny kandydat od 1997 r., "Viniportugal" był w ten sposób beneficjentem całej pomocy pochodzącej z opłaty parafiskalnej przeznaczonej do tego celu.

Ocena

Na tym etapie Komisja jest zdania, że IVV, prowadząc działania ogólnie koordynujące sektor wina, zlecone przez ustawodawstwo wspólnotowe i krajowe, oraz organizując przyznawanie pomocy na promocję wina, nie działa jako podmiot prywatny, ale jako władza publiczna i że jako taka nie otrzymuje pomocy państwa. Na podstawie posiadanych informacji Komisja uważa, że Viniportugal nie otrzymało korzyści gospodarczej. To stowarzyszenie branżowe jedynie świadczy usługi i w tym celu zostało wybrane na podstawie obiektywnych kryteriów oraz w drodze otwartej, przejrzystej i niedyskryminacyjnej procedury.

Na tym etapie Komisja jest zdania, że pomoc państwa została przyznana na rzecz podmiotów gospodarczych z sektora wina w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu, w odniesieniu do finansowania kampanii promujących i reklamujących wino i produkty winiarskie oraz organizacji szkoleń.

Kwestia, czy ta pomoc państwa przyznana podmiotom jest zgodna z zasadami wspólnego rynku, pozostaje otwarta z następujących powodów:

1. w odniesieniu do wsparcia reklamy win portugalskich w innych Państwach Członkowskich i w krajach trzecich, Komisja nie posiada wystarczających informacji, żeby stwierdzić, że kampanie te, chociaż wspominają pochodzenie win, dostarczają jedynie informacji o obiektywnych cechach danych produktów, pomijając subiektywne stwierdzenie dotyczące jakości produktów jedynie z racji ich pochodzenia.

2. Odnośnie do finansowania pomocy wspierającej promocję i szkolenia, zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości, Komisja uważa, że pomoc dla producentów krajowych może być finansowana z opłat parafiskalnych nałożonych również na przywóz przez producentów tego samego produktu z innych Państw Członkowskich jedynie, o ile pewne jest, że mogą oni w taki sam sposób co producenci krajowi korzystać z wszystkich tych korzyści. Jednakże Komisja nie posiada na tym etapie wystarczających informacji, żeby stwierdzić, że w tym konkretnym przypadku nie dochodzi do dyskryminacji między produktami krajowymi i produktami przywożonymi oraz że zatem produkty pochodzące z innych Państw Członkowskich, na które również była nałożona opłata, korzystają w taki sam sposób i w takim samym stopniu co produkty krajowe z wszystkich wynikających z tego korzyści.

______

(1) Opłata ustanowiona dekretem z mocą ustawy 137/95 z dnia 14 czerwca 1995 r. (DR nr 136 I-A z 14/6/95) zmienionym dekretem z mocą ustawy 119/97 z dnia 15 maja 1997 r. 1997 (DR nr 112 IA z 15/5/97)

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.92.12

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Pomoc państwa - Portugalia - Pomoc państwa C 43/2004 (ex NN 38/2003) - Opłata parafiskalna na promocję wina - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Data aktu: 16/04/2005
Data ogłoszenia: 16/04/2005