(2005/C 32/01)
(Dz.U.UE C z dnia 7 lutego 2005 r.)
Artykuł 11 dyrektywy 2000/21/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 marca 2000 r. odnoszącej się do podejmowania i prowadzenia działalności przez instytucje kredytowe(1) wymaga od Komisji sporządzenia i opublikowania wykazu wszystkich instytucji kredytowych posiadających zezwolenie na prowadzenie działalności w Państwach Członkowskich.
Komisja spełnia powyższe wymaganie po raz dwudziesty drugi. Wykaz opublikowany w Załączniku do niniejszego komunikatu oparty jest na najaktualniejszych dostępnych informacjach.
Według ogólnej zasady wykaz obejmuje wszystkie instytucje kredytowe objęte zakresem dyrektywy 200/12/WE. Nie obejmuje on instytucji wyłączonych z zakresu obowiązywania dyrektywy zgodnie z jej art. 2 ust. 3, ani instytucji, które mimo że objęte są dyrektywą, wyłączone są ze stosowania niektórych jej przepisów zgodnie z jej art. 2 ust. 5, wprowadzającym specjalne ustalenia dotyczące instytucji należących do sieci kontrolowanych przez organ centralny, w odniesieniu do którego dyrektywa obowiązuje w całości. Nie dotyczy to instytucji kredytowych w stanie likwidacji.
Obecny wykaz został sporządzony przez Komisję na podstawie informacji przekazanych przez Państwa Członkowskie. W odróżnieniu od rejestrów banków, prowadzonych w niektórych Państwach Członkowskich, niniejszy wykaz nie ma skutków prawnych ani nie nadaje żadnych praw. Jeżeli wykaz przypadkowo zawiera instytucję nieposiadającą zezwolenia, nie zmienia to jej statusu prawnego; podobnie jeżeli wykaz przypadkowo pomija jakąś instytucję, nie wpływa to na otrzymane przez nią zezwolenie. Komisja jest odpowiedzialna jedynie za dokładne przedstawienie informacji otrzymanych od poszczególnych instytucji kredytowych, podczas gdy dane Państwa Członkowskie odpowiadają za odpowiednie części listy, a zwłaszcza za pisownię nazw i lokalizacji instytucji oraz ich klasyfikację w ramach określonej grupy.
W odniesieniu do pozycji w kolumnie "Forma prawna", które ze względu na swój charakter są w większości przypadków nieprzetłumaczalne, należy podkreślić, że zbieżności terminologiczne nie oznaczają, że ich status prawny jest tożsamy.
SKRÓTY W TABELACH
W kolumnie "Kapitał minimalny", wartości mają następujące znaczenie:
| Wartość | Znaczenie |
| Y | Kapitał założycielski powyżej 5 milionów euro |
| N | Kapitał założycielki pomiędzy 1 a 5 milionów euro |
| 0 | Brak kapitału założycielskiego |
W kolumnie "Status ochrony depozytów" wartości mają następujące znaczenie:
| Wartość | Znaczenie |
| Y | Standardowy system gwarancji depozytów zgodnie z dyrektywą 94/19/WE (art. 3 ust. 1 akapit 1) |
| N | Równoważny system gwarancji depozytów zgodnie z dyrektywą 94/19/WE (art. 3 ust. 1 akapit 2) |
| 0 | Brak systemu gwarancji depozytów |
______
(1) Dz. U. L 126 z 26.5.2000, str. 1.
Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
ANNEX
CONTENTS
Belgium (B)
Czech Republic (CZ)
Denmark (DK)
Germany (D)
Estonia (EE)
Greece (GR)
Spain (E)
France (F)
Ireland (IRL)
Italy (I)
Cyprus (CY)
Latvia (LV)
Lithuania (LT)
Luxembourg (L)
Hungary (HU)
Malta (MT)
Netherlands (NL)
Austria (AT)
Poland (PL)
Portugal (P)
Slovakia (SK)
Slovenia (SI)
Finland (FI)
Sweden (SE)
United Kingdom (UK)
Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2005.32.1 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Wykaz instytucji kredytowych zgodnie z art. 11 dyrektywy 2000/12/WE. |
| Data aktu: | 07/02/2005 |
| Data ogłoszenia: | 07/02/2005 |