(2005/C 313/02)(Dz.U.UE C z dnia 9 grudnia 2005 r.)
TRYBUNAŁ OBRACHUNKOWY WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 248 i 279,
uwzględniając wniosek dotyczący rozporządzenia Rady [COM(2005) 130 wersja ostateczna] zmieniającego rozporządzenie (WE, Euratom) nr 2728/94 ustanawiające Fundusz Gwarancyjny dla działań zewnętrznych, zmienione rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 1149/1999 oraz rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 2273/2004,
uwzględniając decyzję Rady z dnia 2 czerwca 2005 r. o uzyskaniu opinii Europejskiego Trybunału Obrachunkowego w kwestii wniosku,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ OPINIĘ:
1. W większości aspektów Trybunał wyraża pozytywną opinię dotyczącą wniosku. Trybunał chciałby jednak wypowiedzieć się w odniesieniu do jednego aspektu, tj. kwoty progowej w "mechanizmie zabezpieczającym" (art. 5 ust. 3 projektu rozporządzenia zmieniającego).
2. Kwota progowa jest ustalana w preliminarzach Komisji, które są oparte na różnych scenariuszach zewnętrznej działalności pożyczkowej Unii; nowy mandat Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) w zakresie zewnętrznej działalności pożyczkowej w następnej perspektywie finansowej na lata 2007-2013 nie został jeszcze przyjęty. W obliczu braku wiarygodnych danych lub prognoz obecne zasady przewidują wyższy wskaźnik rezerw Funduszu, jeżeli jego zasoby spadną poniżej 75 % kwoty docelowej w aktywowania przyznania gwarancji z powodu niewykonania zobowiązań przez beneficjenta. Zasada ta zostanie zastąpiona poprzez wprowadzenie "mechanizmu zabezpieczającego". Nowa procedura w zakresie rezerw Funduszu jest oparta na obliczeniach ex post, tak aby rezerwy mogły być tworzone z przesunięciem w czasie. Trybunał uważa, że Komisja powinna rozważyć ustanowienie mechanizmu ostrzegawczego w celu powiadamiania władz budżetowych, jeżeli aktywa netto funduszu spadną poniżej 75 % kwoty docelowej, z powodu podwyższenia gwarancji i/lub ich aktywowania. Tym samym władze budżetowe byłyby informowane o niekorzystnym rozwoju wypadków we wczesnym stadium, a nie dopiero wtedy, gdy wymagane jest podjęcie wyjątkowych działań mających na celu uzupełnienie Funduszu (np. kiedy zasoby Funduszu spadną poniżej 50 % kwoty docelowej).
Niniejsza opinia została przyjęta przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 10 listopada 2005 r.
|
W imieniu Trybunału Obrachunkowego |
|
Hubert WEBER |
|
Prezes |