(Sprawa T-260/05)
(2005/C 229/60)
(Język postępowania: niemiecki)
(Dz.U.UE C z dnia 17 września 2005 r.)
W dniu 14 lipca 2005 r. do Sądu Pierwszej Instancji Wspólnot Europejskich wpłynęła skarga Petera Strobla, zamieszkałego w Greifenberg-Beuern (Niemcy), reprezentowanego przez H.-J. Rübera przeciwko Komisji Wspólnot Europejskich.
Skarżący wnosi do Sądu Pierwszej Instancji o:
1) uchylenie decyzji organu powołującego Komisji z dnia 7 października 2004 r. ustalającej jego klasyfikację w grupie zaszeregowania A*6;
2) stwierdzenie, że należy go zatrudnić w grupie zaszeregowania A*10;
3) pomocniczo, stwierdzenie, że należy go zatrudnić w grupie zaszeregowania A*8;
4) pomocniczo, stwierdzenie, że należy go zatrudnić w grupie zaszeregowania A*7;
5) nakazanie stronie pozwanej doprowadzenie do tego, by skarżący znalazł się w takiej sytuacji finansowej, w jakiej by się znajdował gdyby został on prawidłowo sklasyfikowany, tj. wypłacenie mu należnych kwot;
6) obciążenie Komisji kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
W niniejszej skardze skarżący sprzeciwia się klasyfikacji go w grupie zaszeregowania A*6, której dokonano przy zatrudnieniu go przez stronę pozwaną w październiku 2004 r.
Skarżący powołuje w skardze trzy zarzuty. Po pierwsze podnosi on naruszenie zasady uzasadnionych oczekiwań. Jego zdaniem samo ogłoszenie o konkursie, sposób postępowania przyjęty przy analogicznych konkursach i przepisy starego regulaminu pracowniczego, obowiązującego w chwili ogłoszenia konkursu wzbudziły u skarżącego uzasadnione oczekiwanie, że w razie gdyby go zatrudniono, zostałby on sklasyfikowany w grupie zaszeregowania A7/A6 lub równoważnym w nowym regulaminie pracowniczym, tj. A*8 lub A*10, zgodnie z art. 2 załącznika XIII. Skarżący ocenia, iż zatrudnienie w grupie zaszeregowania A*6 na podstawie art. 12 załącznika XIII nowego regulaminu pracowniczego zostało przeprowadzone z naruszeniem prawa. Jego zdaniem zastosowanie przez organ powołujący nowego regulaminu pracowniczego stanowi naruszenie ogólnej zasady przejrzystości oraz brak przestrzegania zasady pewności, jak również naruszenie zasady, iż prawo nie działa wstecz.
Po drugie skarżący podnosi, że padł on ofiarą dyskryminacji ze względu na wiek. Klasyfikacja w grupie zaszeregowania A*6 musiała mieć miejsce bez uwzględnienia wieku skarżącego.
Wreszcie skarżący utrzymuje, że zastosowanie art. 12 załącznika XIII nowego regulaminu pracowniczego powoduje nierówność traktowania go w stosunku do kolegów zatrudnionych na podstawie innych konkursów i w innych miejscach, uzyskali oni bowiem jednak klasyfikację w wyższej grupie zaszeregowania.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2005.229.28 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Sprawa T-260/05: Skarga wniesiona w dniu 14 lipca 2005 r. przez Petera Strobla przeciwko Komisji Wspólnot Europejskich. |
| Data aktu: | 17/09/2005 |
| Data ogłoszenia: | 17/09/2005 |