Pomoc państwa C 20/2005 (ex NN 70/2004) - Pomoc na rzecz przedsiębiorstw w departamentach Florina i Kilkis (rozporządzenie ministerialne nr 66336/B.1398 z dnia 14 września 1993 r. i jego zmiany)
Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE
(2005/C 176/05)
(Dz.U.UE C z dnia 16 lipca 2005 r.)
Pismem z dnia 7 czerwca 2005 r., zamieszczonym w oryginalnej wersji językowej na stronach po niniejszym streszczeniu, Komisja poinformowała Grecję o swojej decyzji wszczęcia postępowania przewidzianego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE w odniesieniu do wymienionej pomocy.
Zainteresowane strony mogą nadsyłać swoje uwagi na temat pomocy, w odniesieniu do której Komisja wszczęła postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty opublikowania niniejszego streszczenia oraz towarzyszącego mu pisma, na następujący adres:
European Commission
Direction générale de l'Agriculture et du Développement rural
Direction H2
Bureau: Loi 130 5/128
B-1049 Bruxelles
Faks: (32-2) 296 76 72
Otrzymane uwagi zostaną przekazane Grecji. Zainteresowane strony przekazujące uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości poufnością.
TEKST STRESZCZENIA
Wymienione rozporządzenia przewidują różne środki pomocy na rzecz przedsiębiorstw rzemieślniczych i przemysłowych. Wydaje się, że przedsiębiorstwa w sektorze rolnym również skorzystały z wymienionych środków:
a) zgrupowanie w ramach nowych kredytów preferencyjnych z możliwością umorzenia spłat, wysokich długów związanych z pożyczkami udzielonymi na inwestycje i/lub stworzenie/ zasilenie kapitału obrotowego;
b) przyznanie gwarancji państwa na działania związane z restrukturyzacją długów;
c) zastosowanie preferencyjnych stóp procentowych nawet przed zmniejszeniem odsetek.
Środki te przeznaczone są dla przedsiębiorstw zagrożonych.
Ocena
Na tym etapie, zgodność przyznanej pomocy ze wspólnym rynkiem jest kwestionowana z następujących powodów:
– kiedy zwrócono się o wyjaśnienie wspomnianej pomocy, władze Grecji podały, że mimo iż nie znają dokładnej liczby beneficjentów, kwoty tej pomocy prawdopodobnie podlegały zasadzie de minimis; ponieważ do dnia 1 stycznia 2005 r. zasada de minimis nie miała zastosowania do sektora rolnego, Komisja nie posiada na tym etapie żadnej informacji, która pozwoliłaby określić w jakim stopniu otrzymane przez przedsiębiorstwa rolne kwoty, zgodnie z rozporządzeniem nr 66336/B.1398 i jego zmianami, mogły wejść w zakres stosowania rozporządzenia Komisji (WE) nr 1860/2004, które ustanowiło zasadę de minimis w sektorze rolnym,
– zważywszy, że rozporządzenia, o których mowa są skierowane do zagrożonych przedsiębiorstw, pomoc musi być analizowana w świetle różnych zasad, mających zastosowanie do ratowania i restrukturyzacji przedsiębiorstw zagrożonych od czasu wejścia w życie pierwszego z wymienionych rozporządzeń, czyli od dnia 21 września 1993 r.; poza tym, dostępne informacje nie pozwalają na stwierdzenie, czy te zasady były przestrzegane,
– w odniesieniu do sektora rolnego, dostępne informacje nie pozwalają na określenie, czy gwarancja państwa została przyznana zgodnie z różnymi zasadami mającymi zastosowanie do pomocy państwa w postaci gwarancji od dnia 21 września 1993 r.;
– zasada de minimis na pewno ma zastosowanie w sektorze przemysłowym i rzemieślniczym, jednak ponieważ władze Grecji nie znają liczby beneficjentów środków przewidzianych w wymienionych rozporządzeniach i ponieważ pułapy pomocy de minimis obliczone są na okres trzech lat, a nie w odniesieniu do jednorazowego działania, nie można określić, czy pomoc przewidziana w wymienionych rozporządzeniach może rzeczywiście podlegać zasadzie de minimis; w takich okolicznościach, pomoc musi być również przeanalizowana w świetle różnych zasad mających zastosowanie do ratowania i restrukturyzacji przedsiębiorstw zagrożonych od dnia 21 września 1993 r.; poza tym, dostępne informacje nie pozwalają na stwierdzenie, czy te zasady były przestrzegane,
– w odniesieniu do tych samych sektorów, dostępne informacje nie pozwalają na określenie, czy gwarancja państwa została przyznana zgodnie z różnymi zasadami mającymi zastosowanie do pomocy państwa w postaci gwarancji od dnia 21 września 1993 r.
Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
TEKST PISMA
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2005.176.13 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Pomoc państwa - Grecja - Pomoc państwa C 20/2005 (ex NN 70/2004) - Pomoc na rzecz przedsiębiorstw w departamentach Florina i Kilkis (rozporządzenie ministerialne nr 66336/B.1398 z dnia 14 września 1993 r. i jego zmiany) - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE. |
| Data aktu: | 16/07/2005 |
| Data ogłoszenia: | 16/07/2005 |