Konkluzje w sprawie rozwoju programu polityki zewnętrznej w zakresie lotnictwa wspólnotowego.

KONKLUZJE RADY
w sprawie rozwoju programu polityki zewnętrznej w zakresie lotnictwa wspólnotowego

(2005/C 173/01)

(Dz.U.UE C z dnia 13 lipca 2005 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając komunikat Komisji w sprawie "Rozwoju programu zewnętrznej polityki w zakresie lotnictwa wspólnotowego" (COM (2005) 79 wersja ostateczna),

W kwestiach polityki ogólnej

1. PRZYPOMINA porozumienie w sprawie pakietu środków odnoszących się do polityki zewnętrznej w zakresie lotnictwa wspólnotowego, osiągnięte w Radzie ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii w dniach 5 i 6 czerwca 2003 r.;

2. UZNAJE:

– że transport lotniczy odgrywa istotną rolę w gospodarce europejskiej oraz w międzynarodowym handlu i współpracy, a także że sektor lotnictwa może w dużym stopniu przyczynić się do konkurencyjności gospodarki europejskiej, jak określono w Strategii Lizbońskiej;

– że osiągnięcia wspólnotowego wewnętrznego rynku lotniczego, zarówno w przypadku branży w UE, jak i użytkowników, stworzyły istotne korzyści dla konsumentów i istotne możliwości dla operatorów, co można wykorzystywać w relacjach Wspólnoty z pań stwami trzecimi w zakresie lotnictwa, a także jako źródło użytecznych informacji dla państw trzecich;

– że negocjowanie nowych porozumień lub zmian do istniejących porozumień z pań stwami trzecimi dotyczących lotnictwa musi się odbywać w duchu poszukiwania rozwiązań korzystnych dla obu stron;

– że różnice w etapach zaawansowania ustaleń dwustronnych w zakresie lotnictwa między Państwami Członkowskimi a państwami trzecimi mogą prowadzić w praktyce do powstania nierównych szans dla przewoźników wspólnotowych na niektórych rynkach międzynarodowych;

– istotną rolę zainteresowanych stron reprezentujących branżę i konsumentów, zwłaszcza europejską branżę lotniczą, w rozwoju polityki zewnętrznej w zakresie lotnictwa wspólnotowego;

3. PODKREŚLA doniosłe uzupełniające się role Państw Członkowskich i Wspólnoty w negocjacjach z państwami trzecimi;

4. Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE komunikat Komisji, który stanowi jasny i spójny przegląd wizji Komisji w dziedzinie przyszłego rozwoju polityki zewnętrznej i priorytetów w zakresie lotnictwa wspólnotowego;

W odniesieniu do porozumień dwustronnych między Państwami Członkowskimi a państwami trzecimi

5. PODKREŚLA, że dwustronny system porozumień między Państwami Członkowskimi a państwami trzecimi pozostanie, przynajmniej na razie, główną podstawą stosunków międzynarodowych w sektorze lotnictwa. Porozumienia te odgrywają istotną rolę w zapewnianiu ciągłości usług dla użytkowników oraz stabilnego środowiska działania dla branży, z korzyścią dla szerzej pojętej gospodarki;

6. UZNAJE, że tak zwane wyroki o "otwartym niebie" Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z dnia 5 listopada 2002 r. wyjaśniły podział kompetencji między Państwa Członkowskie a Wspólnotę w stosunkach zewnętrznych w zakresie lotnictwa;

7. W ZWIĄZKU Z TYM PODKREŚLA znaczenie dalszego zacieśniania współpracy i koordynacji między Państwami Członkowskimi a Komisją oraz pełnego wzajemnego wspierania się przy realizacji wspólnego celu, jakim jest jak najszybsze doprowadzenie dwustronnych porozumień dotyczących usług lotniczych do zgodności z prawem wspólnotowym, odbudowując w ten sposób pewność prawną dla przewoźników ze Wspólnoty oraz z państw trzecich obsługujących trasy międzynarodowe;

8. PODKREŚLA w tym kontekście potrzebę, aby Komisja i Państwa Członkowskie współpracowały w sposób skoordynowany, wykorzystując wszystkie dostępne środki, aby uniknąć zakłóceń w dwustronnych porozumieniach między Państwami Członkowskimi a państwami trzecimi;

9. Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE:

– znaczący postęp osiągnięty w kontekście negocjacji horyzontalnych prowadzonych przez Komisję, czego skutkiem było parafowanie coraz większej liczby porozumień horyzontalnych z państwami trzecimi;

– znaczące wyniki uzyskane przez Państwa Członkowskie w kontekście ich dwustronnych stosunków zmierzających do doprowadzenia zgodności ich porozumień dwustronnych z prawem wspólnotowym;

– porozumienie osiągnięte w zakresie wspólnotowych standardowych klauzul, które mają być umieszczane w dwustronnych porozumieniach dotyczących usług lotniczych, jak przewiduje rozporządzenie nr (WE) nr 847/2004;

10. UZNAJE, że mimo osiągnięcia istotnego postępu, dostosowanie znacznej liczby istniejących porozumień dwustronnych do prawa wspólnotowego będzie jeszcze wymagało czasu, i że przewoźnicy wspólnotowi muszą być w stanie działać i rozwijać międzynarodową działalność w tym czasie, aby nie osłabić swojej pozycji rynkowej w stosunku do konkurentów;

11. W ZWIĄZKU Z TYM PODKREŚLA potrzebę, aby Państwa Członkowskie i Komisja stosowały rozporządzenie (WE) nr 847/2004, zwłaszcza jego art. 1 i 4, w taki sposób, aby zachowywać ciągłość i umożliwiać rozwój usług lotniczych; w tym kontekście konieczne jest równe potraktowanie umów i porozumień zawartych przez Państwa Członkowskie z państwami trzecimi po dacie 5 listopada, ale przed datą przyjęcia rozporządzenia (WE) nr 847/ 2004;

Ogólne zasady dotyczące porozumień/negocjacji między Wspólnotą a państwami trzecimi

12. Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE ogólne zasady leżące u podstawy komunikatu Komisji dotyczącego umów kompleksowych, czyli dwoma nierozerwalnie związanymi celami kompleksowych umów o otwartej przestrzeni powietrznej powinno być, z jednej strony, otwarcie rynków, stwarzające nowe szanse dla gospodarki i możliwości inwestycyjne, a z drugiej strony - proces konwergencji przepisów prawnych, który zapewnia wystarczająco równe warunki prowadzenia działalności oraz należyte i sprawiedliwe warunki konkurencji;

13. PODKREŚLA jak ważne dla podmiotów gospodarczych i konsumentów w UE jest umożliwienie Państwom Członkowskim dalszego negocjowania z państwami trzecimi praw przewozowych i związanych z nimi kwestii handlowych równolegle z negocjacjami na poziomie Wspólnoty w okresie przejściowym poprzedzającym zawarcie umów o otwartej przestrzeni powietrznej i innych porozumień, i podkreśla w tym kontekście potrzebę, aby Komisja, zgodnie z prawem wspólnotowym, stosowała art. 1 i 4 rozporządzenia (WE) nr 847/2004 uwzględniając potrzebę negocjowania przez Państwa Członkowskie dodatkowych praw przewozowych i związanych z nimi kwestii handlowych;

14. ZACHĘCA Komisję, aby przez cały czas trwania negocjacji z państwami trzecimi zapewniała, aby wszystkie zainteresowane strony, w tym zwłaszcza europejska branża lotnicza, były w peł ni informowane i aby zasięgano ich opinii.

W odniesieniu do istniejących mandatów dotyczących kompleksowych umów/negocjacji między Wspólnotą a państwami trzecimi

15. WZYWA Komisję do jak najszybszego doprowadzenia bieżących negocjacji ze Stanami Zjednoczonymi do pomyślnego i zadowalającego obie strony końca, z uwzględnieniem dyskusji przeprowadzonych w Radzie ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii w czerwcu 2004 r., październiku 2004 r. i kwietniu 2005 r.;

16. Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE obiecujący szybki postęp w rozszerzaniu Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (ECAA) do roku 2010, obejmującej kraje sąsiadujące z UE, w szczególności:

– w kontekście negocjacji umów typu ECAA z krajami Bałkanów Zachodnich oraz

– w negocjacjach zmierzających do zawarcia eurośródziemnomorskiego porozumienia lotniczego z Marokiem;

W odniesieniu do dalszego rozwoju polityki w sprawie negocjacji z państwami trzecimi na poziomie Wspólnoty

17. PODKREŚLA, że przed udzieleniem mandatów do negocjowania jakichkolwiek dalszych umów kompleksowych z państwami trzecimi należy w każdym przypadku wykazać wartość dodaną jakichkolwiek wynikających stąd porozumień na poziomie Wspólnoty, zwłaszcza w odniesieniu do perspektyw uzyskania istotnych nowych możliwości dla branży i uż ytkowników w UE oraz osiągnięcia wyższych poziomów konwergencji przepisów prawnych w celu zapewnienia równych warunków konkurencji;

18. PODKREŚLA jako priorytet znaczenie zapewnienia, w ramach przystąpienia przez Federację Rosyjską do Światowej Organizacji Handlu, zadowalającego rozwiązania w sprawie stopniowego znoszenia opłat za przeloty nad Syberią do 31 grudnia 2013 r., obejmującego następujące elementy:

– potwierdzenie, że wszystkie obecne opłaty zostaną zniesione do 31 grudnia 2013 r.

– stopniowe obniżanie opłat w okresie przejściowym do roku 2013

– zasadę nieograniczonej częstotliwości przelotów;

jako warunek wstępny dla umożliwienia dalszego postępu w stosunkach z Federacją Rosyjską;

19. ZOBOWIĄZUJE SIĘ do przeanalizowania z należytym zainteresowaniem, w świetle zasady wartości dodanej określonej w punkcie 17, a także względów wyszczególnionych w punkcie 13 powyżej, komunikatów i odpowiadających im zaleceń Komisji odnoszących się do rozwoju stosunków w zakresie lotnictwa między Wspólnotą a Federacją Rosyjską oraz, odpowiednio, między Wspólnotą a Chińską Republika Ludową; w odniesieniu do tych i wszelkich innych państw trzecich, w odniesieniu do których udzielono nowego mandatu do kompleksowych negocjacji, Rada uważa, że przyjęcie klauzul wspólnotowych, drogą negocjacji dwustronnych lub na poziomie Wspólnoty, powinno być koniecznym punktem wyjścia dla negocjacji wspólnotowych;

20. PRZYJMUJE DO WIADOMOŚCI z zainteresowaniem, że komunikat Komisji wymienia inne ważne państwa trzecie, takie jak Australia, Nowa Zelandia, Indie, Chile i Afryka Południowa, jako potencjalnych kandydatów w związku z przyszłymi wnioskami o mandaty do kompleksowych negocjacji i podkreśla, że wszelkie takie wnioski będą rozpatrywane przez Radę w każdym przypadku z osobna na podstawie oceny wartości dodanej, którą mogą wnieść negocjacje wspólnotowe.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024