Pomoc państwa - Zjednoczone Królestwo - Pomoc państwa C 13/2005 (ex NN 86/2004) - Inwestycje Shetland Leasing and Property Developments Ltd. - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO

Pomoc państwa C 13/2005 (ex NN 86/2004) - Inwestycje Shetland Leasing and Property Developments Ltd.

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(2005/C 141/08)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 10 czerwca 2005 r.)

Za pośrednictwem pisma z dnia 20 kwietnia 2005 r., odtworzonego w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu Komisja powiadomiła Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej o swojej decyzji o wszczęciu procedury określonej w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącej wyżej wspomnianej pomocy/wspomnianego środka.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w ciągu jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego pisma, kierując je na następujący adres lub numer faksu:

Komisja Europejska

Dyrekcja Generalna ds. Rybołówstwa

DG FISH/D/3 "Kwestie prawne"

B-1049 Bruksela

(Faks: (32-2) 295 19 42)

Komentarze te zostaną przekazane Zjednoczonemu Królestwu Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej. Zainteresowane strony przekazujące uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości poufnością.

STRESZCZENIE

W styczniu 2004 r. Komisja została poinformowana o inwestycjach związanych najprawdopodobniej z nielegalną pomocą państwa udzieloną Shetland Leasing and Property Ltd. (SLAP), spółce handlowej z ograniczoną odpowiedzialnością nastawioną na zysk, finansowanej i będącej w całości w posiadaniu funduszu powierniczego Shetland Islands Council (SIC), Charitable Trust. Charitable Trust został powołany w celu otrzymywania i przechowywania w imieniu mieszkańców Shetland odszkodowań z tytułu spowodowanych zakłóceń, wypłaconych przez przedsiębiorstwa sektora ropy naftowej za korzystanie z obiektów portowych. Komisja stwierdziła w decyzji z dnia 3 czerwca 2003 r.(1) dotyczącej dwóch systemów pomocy finansowanych przez fundusze Charitable Trust, że fundusze powiernicze powinny być traktowane jako fundusze publiczne.

W 1999 roku SLAP zainwestował w przedsiębiorstwo Shetland Seafish Ltd. Zostało ono utworzone dnia 7 października 1999 r. w wyniku finansowej fuzji Williamson Ltd. i Ronas Ltd., dwóch deficytowych przedsiębiorstw uznanych za niewypłacalne. Dzięki wspomnianemu powołaniu Shetland Seafish Ltd. oczekiwano zwiększenia zysków oraz wygenerowania zysku przez nowe przedsiębiorstwo pod koniec roku 2002.

SLAP zainwestowało w Shetland Seafish Ltd. nabywając 156.250 akcji (62,5 %) akcji zwykłych, każda o wartości 1,00 GBP i 1.000.000 akcji uprzywilejowanych, każda o wartości 1,00 GBP (100 %), inwestując łączną kwotę 1.562.500 GBP.

W czerwcu 2000 r. SLAP zainwestowało po raz kolejny w Shetland Seafish Ltd., gdy przedsiębiorstwo zdecydowało się przejąć działalność Whalsay Ltd., deficytowego przedsiębiorstwa zajmującego się przetwórstwem rybnym mającym także siedzibę na Szetlandach. W wyniku tego przejęcia SLAP nabyło 2.000.000 dodatkowych akcji uprzywilejowanych w Shetland Seafish Ltd., które zostały wypłacone przez SLAP w dwóch transzach: w listopadzie 2000 r. SLAP nabyło 1.200.000 akcji preferencyjnych i dnia 16 lutego 2001 r. pozostałe 800.000 akcji uprzywilejowanych.

Akcje uprzywilejowane w Shetland Seafish Ltd. podlegają ustalonej niekumulowanej preferencyjnej dywidendzie na poziomie 10 % (po potrąceniu związanego z tym podatku od wypłaty dywidendy - tax associated credit) od dotychczas zapłaconego kapitału lub podatku naliczonego od dnia subskrypcji do rocznej zapłaty (w zakresie, w jakim zyski są do podziału) do dnia 31 stycznia każdego roku po upływie 12 miesięcy od tej daty; mogą być one wykupione po wartości nominalnej (np. współczynnik 1 do 1) powiększone o niezapłacone uprzywilejowane dywidendy z możliwością dla przedsiębiorstwa w każdej chwili po jednym roku od daty przydziału akcji uprzywilejowanych.

Inwestycje publiczne są uznawane za pomoc państwa w rozumieniu art. 87 Traktatu WE, jeżeli nie byłyby one ustalone przez prywatnego inwestora w normalnych warunkach rynkowych. W związku z informacjami przekazanymi Komisji przez władze Zjednoczonego Królestwa na temat danych przedsiębiorstw, sytuacją rynkową sektora przetwórstwa rybnego na Szetlandach i dokonanymi prognozami oraz warunkami dla inwestycji, Komisja ma na tym etapie poważne wątpliwości, czy dane inwestycje pozostają w zgodzie z zasadą inwestora prywatnego.

W dziedzinie rybołówstwa konieczne jest zbadanie środka w świetle Wytycznych dla badania pomocy państwa w odniesieniu do rybołówstwa i akwakultury(2). Zgodnie z pkt 2.3 pomoc, która nie spełnia warunków w nich ustanowionych musi zostać oceniona indywidualnie dla każdego przypadku. Zgodnie z punktem 1.2 Wytycznych, pomoc państwa udzielana bez nakładania obowiązków na cześć jej odbiorców i taka, której celem jest poprawa sytuacji przedsiębiorstw i zwiększenie ich płynności finansowej, oraz która w rezultacie prowadzi do zwiększenia dochodów odbiorcy jest, jako pomoc operacyjna, niezgodna ze wspólnym rynkiem. Zgodnie z Wytycznymi pomoc operacyjna może być uznana za zgodną z zasadami wspólnego rynku tylko jeżeli taka pomoc związana jest z planem restrukturyzacji zgodnym ze wspólnym rynkiem. W przypadku braku takiego planu inwestycje wydają się być zgodne ze wspólnym rynkiem.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka bezprawnie przyznana pomoc może podlegać zwrotowi od jej beneficjenta.

______

(1) Decyzje Komisji 2003/611/WE i 2003/612/WE z dnia 3 czerwca 2003 r., Dz.U. L 211 z 21.8.2003, str. 49 i 63.

(2) Wytyczne z roku 1997, Dz.U. C 100 z 27.3.1997, str. 12, stosuje się do danego systemu pomocy.

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.141.12

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Pomoc państwa - Zjednoczone Królestwo - Pomoc państwa C 13/2005 (ex NN 86/2004) - Inwestycje Shetland Leasing and Property Developments Ltd. - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Data aktu: 10/06/2005
Data ogłoszenia: 10/06/2005