Informacje przekazane przez Państwa Członkowskie, dotyczące pomocy państwa przyznanej na mocy rozporządzenia Komisji (WE) nr 70/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw.

Informacje przekazane przez Państwa Członkowskie, dotyczące pomocy państwa przyznanej na mocy rozporządzenia Komisji (WE) nr 70/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw

(2005/C 137/09)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 4 czerwca 2005 r.)

Pomoc nr: XS 93/03

Państwo Członkowskie: Włochy

Region: Autonomiczna prowincja Trento

Nazwa programu pomocy: Usługi dla przedsiębiorstw (małe i średnie przedsiębiorstwa).

Podstawa prawna: Legge provinciale 12 luglio 1993 n. 17 e s.m.; relativo regolamento di attuazione approvato con delibera di Giunta provinciale n. 1664 di data 30 giugno 2000 e s.m. Norma di proroga da inserire nel disegno di legge finanziaria.

Roczne wydatki planowane w ramach programu: Maksymalnie 4.500.000 EUR (coroczny przydział budżetowy)

Maksymalna intensywność pomocy: Program pomocy stanowi przedłużenie pomocy państwa nr 280/98, zgodnie z opisem przedstawionym w ramach procedury notyfikacji rozpoczętej w dniu 20 kwietnia 1998 r. - nr ref. 703/98- D112/ES/pc. Program ten, zatwierdzony pismem z dnia 18 września 1998 r., nr ref. SG (98) D/7787, przewiduje różne rodzaje pomocy.

A. Usługi doradcze (art. 5 rozporządzenia (WE) nr 70/2001)

Usługi informatyczne mające na celu ułatwienie dostępu do informacji poprzez bazy danych i systemy informatyczne Maksymalna intensywność pomocy w ramach tego środka wynosi 50 %.

Usługi podstawowe zapewniające szczegółową analizę dotyczącą jednego lub większej ilości obszarów działalności (wsparcie do 30 %).

Usługi specjalistyczne mające na celu rozwój przedsiębiorstw pod względem ich udziału w rynku, organizacji i poziomu technologicznego (wsparcie do 40 % wydatków).

Usługi specjalistyczne związane ze strategicznymi kierunkami rozwoju, ukierunkowane na realizację celów określonych w prowincjonalnym programie rozwoju (jakość przedsiębiorstwa, nowe podejście do przedsiębiorczości, integracja) - maksymalna intesywność pomocy wynosi 50 % dla małych przedsiębiorstw i 45 % dla średnich przedsiębiorstw.

B. Inwestycje (art. 4 rozporządzenia (WE) nr 70/2001)

wykonane przez laboratoria badawcze oraz jednostki certyfikujące są objęte pomocą w wysokości 15 % dla małych przedsiębiorstw i 7,5 % dla średnich przedsiębiorstw. Jeżeli inwestycje realizowane są przez konsorcja, są one objęte pomocą w wysokości 15 %, w przypadku konsorcjów małych przedsiębiorstw oraz 7,5 % w przypadku konsorcjów średnich przedsiębiorstw.

Data realizacji: Od 1 stycznia 2004 r.

Czas trwania programu: Od 1 stycznia 2004 r. do 31 grudnia 2006 r.

Cel pomocy: Wsparcie dla MŚP oraz ich konsorcjów na inwestycje oraz wydatki związane z usługami doradczymi.

Sektor(-y) gospodarki:: Wszystkie sektory w granicach dopuszczonych przez przepisy wspólnotowe (a więc z wyłączeniem działalności związanej z produkcją, przetwórstwem lub wprowadzaniem do obrotu produktów wymienionych w załączniku I do Traktatu WE).

Nazwa i adres organu przyznającego pomoc:

Provincia autonoma di Trento

Piazza Dante 15

I-38100 Trento - Italia

Numer pomocy: XS140/03

Państwo Członkowskie: Włochy

Region: Marche

Nazwa programu pomocy: Jednolity dokument programowy, cel 2, lata 2000-2006 - środek 1.1 Pomoc dla MŚP przemysłowych i rzemieślniczych na inwestycje produkcyjne i inwestycje w zakresie ochrony środowiska, środek 1.1.1 Pomoc dla MŚP przemysłowych na inwestycje produkcyjne. działanie b2, art. 11 ustawy nr 598/94, środki wspierające inwestycje w innowacyjne rozwiązania technologiczne i ochronę środowiska, innowacyjne rozwiązania organizacyjne i handlowe, jak również bezpieczeństwo w miejscu pracy.

Podstawa prawna: Docup Ob. 2 2000-2006

Roczne wydatki planowane w ramach programu:

Pomoc podstawowa

788.835,00 EUR w 2001 r.

831.006,00 EUR w 2002 r.

989.370,60 EUR w 2003 r.

Ogółem: 2.609.211,60 EUR

Pomoc przejściowa

268.149,60 EUR w 2001 r.

431.879,10 EUR w 2002 r.

402.292,20 EUR w 2003 r.

Ogółem: 1.102.320,90 EUR

Pomoc podstawowa

3.028.405,00 EUR w 2004 r.

3.221.452,00 EUR w 2005 r.

1.600.855,00 EUR w 2006 r.

Pomoc przejściowa

411.207,00 EUR w 2004 r.

32.622,00 EUR w 2005 r.

Maksymalna intensywność pomocy: Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 70/2001 stosuje się następującą intensywność pomocy: 15 % ekwiwalentu dotacji brutto (EDB) dla małych przedsiębiorstw oraz 7,5 % EDB dla średnich przedsiębiorstw; na obszarach objętych wyłączeniem, o którym mowa w art. 87 ust. 3 lit. c) Traktatu WE, intensywność pomocy wyniesie 8 % ekwiwalentu dotacji netto (EDN) + 10 % EDB dla małych przedsiębiorstw oraz 8 % EDN + 6 % EDB dla średnich przedsiębiorstw.

Data realizacji: Zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej do objęcia pomocą kwalifikują się koszty poniesione przez bezpośredniego beneficjenta po dacie opublikowania zawiadomienia. Wyłącznie inwestycje zrealizowane po dniu złożenia wniosku o pomoc kwalifikują się do objęcia pomocą.

Czas trwania programu: Czas trwania programu pomocy pokrywa się z czasem realizacji jednolitego dokumentu programowego (2000- 2006).

Cel pomocy: Pomoc jest przeznaczona dla MŚP przemysłowych z regionu Marche objętych celem 2 wygasającej pomocy przejściowej (phasing out).

Sektor(y) gospodarki:: Sektory C, D, E, F (klasyfikacja Istat '91) z uwzględnieniem wyłączeń i ograniczeń ustanowionych w przepisach wspólnotowych dotyczących pomocy państwa (w tym pomocy na rzecz eksportu i pomocy dla przemysłu motoryzacyjnego). Pomoc nie obejmuje działalności związanej z wytwarzaniem, przetwarzaniem i wprowadzaniem do obrotu produktów określonych w załączniku I do Traktatu WE.

Nazwa i adres organu przyznającego pomoc: Regione Marche, Servizio Industria e Artigianato, Via Tiziano 44, I-60100 Ancona - tel. 0718061

Inne informacje: Zmiana czasu trwania pomocy nr XS 140/2003.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.137.9

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Informacje przekazane przez Państwa Członkowskie, dotyczące pomocy państwa przyznanej na mocy rozporządzenia Komisji (WE) nr 70/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw.
Data aktu: 04/06/2005
Data ogłoszenia: 04/06/2005