(2005/C 110/09)
(Dz.U.UE C z dnia 5 maja 2005 r.)
Rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 58/97 z dnia 20 grudnia 1996 r. w sprawie statystyk strukturalnych dotyczących przedsiębiorstw, dostosowane protokołem 1 do Porozumienia EOG i określone w pkt 1 załącznika XXI do Porozumienia (zwane dalej "Aktem"), ustanowiło wspólne ramy dla gromadzenia, tworzenia, przekazywania oraz oceny statystyk dotyczących struktury, działalności, konkurencyjności oraz funkcjonowania przedsiębiorstw w Europejskim Obszarze Gospodarczym. Artykuł 11 Aktu stanowi, że w okresach przejściowych mogą być akceptowane odstępstwa od przepisów załączników do niego.
Rozporządzenie (WE) nr 2056/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 listopada 2002 r. zostało włączone do pkt 1 załącznika XXI do Porozumienia EOG decyzją Wspólnego Komitetu EOG nr 58/2003 (Dz.U. L 193 z 31.7.2003, str. 42). Rozporządzenie (WE) nr 2056/2002 wprowadziło zmiany do Aktu, rozszerzając wspólne ramy o instytucje kredytowe, fundusze emerytalne, inne rodzaje pośrednictwa finansowego i działalności pomocniczych dla pośrednictwa finansowego. W art. 1 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2056/2002 dodaje się do Aktu tekst załącznika 7 dotyczący szczegółowego modułu dla statystyk strukturalnych w funduszach emerytalnych.
Zadanie udzielania zgody na derogacje od przepisów zgodnie z art. 11 Aktu odnośnie do wniosków składanych przez Islandię, Lichtenstein i Norwegię zostało powierzone Urzędowi Nadzoru EFTA.
Norwegia wystąpiła o przyznanie derogacji od niektórych elementów sekcji 4 załącznika 7 do Aktu odnoszących się do funduszy emerytalnych, aktyw i danych końcowych na lata referencyjne 2002-2004 w celu dostosowania krajowego systemu statystycznego do wymagań zawartych w załączniku 7 do Aktu.
Urząd Nadzoru EFTA przyznał derogacje zgodnie z opinią krajowych urzędów statystycznych państw EFTA wspierających Urząd Nadzoru EFTA, w następujący sposób:
Tabela: Wniosek o derogację od elementów sekcji 4 załącznika 7 do Aktu
| Roczne statystyki przedsiębiorstw od 2002 do 2004 | Tytuł |
Roczne statystyki przedsiębiorstw w podziale od 2002 do 2004 |
Tytuł | |
| Pełne, częściowe lub brak derogacji | Częściowa derogacja | Częściowa derogacja | ||
| Potrzebny dodatkowy okres przekazywania danych | Nie dotyczy | Nie dotyczy | ||
| Brakujące zmienne | 48 00 5 | Składki w systemie składkowym o określonym poziomie świadczeń | ||
| 48 00 6 | Składki w systemie o określonym poziomie składek | |||
| 48 00 7 | Składki w mieszanym systemie emerytalnym | |||
| 48 03 1 | Stałe wypłaty emerytur | |||
| 48 03 2 | Zryczałtowane wypłaty emerytur | |||
| 48 13 1 | Akcje w obrocie na rynku regulowanym | |||
| 48 13 2 | Akcje w obrocie na rynku regulowanym specjalizującym się w MŚP | |||
| 48 13 3 | Akcje w obrocie niepublicznym | |||
| 48 13 4 | Pozostałe papiery wartościowe o zmiennym oprocentowaniu | |||
| 48 70 1 | Liczba członków systemów świadczeń składkowych o określonym poziomie | |||
| 48 70 2 | Liczba członków systemów o określonym poziomie składek | |||
| 48 70 3 | Liczba członków mieszanych systemów składkowych | |||
| 48 70 5 | Liczba członków, którzy nie płacą składek, ale zachowali prawa nabyte | |||
| Inne części | Nie dotyczy | Nie dotyczy |
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2005.110.19 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Komunikat w sprawie odstępstwa Norwegii od przepisów Aktu, odniesienie do którego znajduje się w pkt 1 załącznika XXI do Porozumienia EOG, rozporządzenie Rady (WE, Euroatom) nr 58/97 z dnia 20 grudnia 1996 r. w sprawie statystyk strukturalnych dotyczących przedsiębiorstw zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2056/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 listopada 2002 r. |
| Data aktu: | 05/05/2005 |
| Data ogłoszenia: | 05/05/2005 |