Sprawozdanie na temat rozliczeń Europejskiej Fundacji na Rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok obrachunkowy 2003 wraz z odpowiedziami Fundacji.

SPRAWOZDANIE
na temat rozliczeń Europejskiej Fundacji na Rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok obrachunkowy 2003, wraz z odpowiedziami Fundacji

(2004/C 324/11)

(Dz.U.UE C z dnia 30 grudnia 2004 r.)

WSTĘP

1.
Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (zwana dalej Fundacją) została ustanowiona na mocy rozporządzenia Rady (EWG) nr 1365/75 z dnia 26 maja 1975 r.(1). Fundacja ma przyczyniać się do tworzenia i zapewnienia lepszych warunków życia i pracy w Unii Europejskiej poprzez rozwój i rozpowszechnienie wiedzy na ten temat. Tabela 1 przedstawia w sposób skrótowy kompetencje i działania Fundacji na podstawie przekazanych przez nią informacji.

OPINIA TRYBUNAŁU OBRACHUNKOWEGO

2.
Niniejsza opinia jest przedstawiana Parlamentowi Europejskiemu i Radzie na mocy art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(2).
3.
Trybunał zbadał roczne sprawozdania finansowe Fundacji za rok obrachunkowy zamknięty dnia 31 grudnia 2003 r. Zgodnie z art. 16 rozporządzenia Rady (EWG) nr 1365/75 za wykonanie budżetu odpowiada dyrektor. Dyrektor jest odpowiedzialny za sporządzenie i przedstawienie sprawozdań(3), zgodnie z wewnętrznymi przepisami finansowymi przyjętymi na podstawie tegoż artykułu. Trybunał jest odpowiedzialny za ich kontrolę zgodnie z art. 248 traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.
4.
Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie ze swoimi standardami i strategiami kontroli. Opierają się one na ogólnie przyjętych międzynarodowych standardach kontroli przystosowanych do specyfiki Wspólnoty. Trybunał zbadał dokumentację księgową i zastosował procedury kontroli, które uznał za niezbędne w danych okolicznościach.
5.
W ten sposób Trybunał uzyskał uzasadnione zapewnienie, że rozliczenia za rok obrachunkowy zamknięty dnia 31 grudnia 2003 r. są wiarygodne oraz że transakcje leżące u podstaw tych rozliczeń są legalne i prawidłowe. Uwagi przedstawione poniżej nie podważają opinii z kontroli wyrażonej przez Trybunał w niniejszym sprawozdaniu.

UWAGI

6.
Wykorzystanie środków na rok obrachunkowy 2003 oraz środków przeniesionych z poprzedniego roku zostało przedstawione w tabeli 2. Wersja skrócona rachunku dochodów i wydatków oraz bilansu Fundacji za rok obrachunkowy 2003 została przedstawiona w tabelach 3 i 4.
7.
Fundacja podpisała umowę z Komisją w ramach programu Phare. Z tego tytułu Fundacja otrzymała dotację w wysokości jednego miliona euro, z czego 639.000 euro wpłynęło w 2003 r. Funduszami tymi zarządzano poza budżetem. Należało sporządzić poprawkę budżetową.
8.
Rachunek dochodów i wydatków przedstawia stratę poniesioną na przestrzeni kilku lat obrachunkowych, o której pokrycie Fundacja zwróciła się do Komisji. Komisja uznała odpowiadającą jej płatność za część dotacji na rok obrachunkowy 2003, co oznacza, że strata ta nie została pokryta. Zgodnie z nowymi przepisami rozporządzenia finansowego Fundacji, jeżeli wykonanie budżetu w danym roku przyniosło wynik ujemny, w kolejnym roku musi zostać sporządzona poprawka budżetowa(4).
9.
Nowe rozporządzenie finansowe Fundacji oraz jego przepisy wykonawcze zostały przyjęte przez zarząd dnia 28 marca 2003 r. Rozporządzenie(5) to przewiduje wprowadzenie nowego systemu kontroli wewnętrznej (wraz z audytem wewnętrznym), co nie zostało zakończone przed rozpoczęciem 2004 r.
10.
Artykuł 43 ust. 1 lit. e) rozporządzenia finansowego Fundacji stanowi, że księgowy zatwierdza systemy określone przez urzędnika zatwierdzającego, służące dostarczaniu lub uzasadnianiu informacji księgowych. Zatwierdzenie to nie miało miejsca w trakcie roku obrachunkowego.
11.
Zgodnie z rozporządzeniem podstawowym sporządzonym w 1975 r. głównym celem Fundacji jest przyczynianie się do zapewniania lepszych warunków życia i pracy poprzez rozwój i rozpowszechnienie wiedzy na ten temat. W szczególności zadaniem Fundacji jest analiza warunków pracy, organizacji pracy, problemów specyficznych dla pewnych kategorii pracowników, długofalowych aspektów poprawy środowiska oraz czasowej i przestrzennej dystrybucji działalności ludzkiej. W praktyce niektórymi aspektami tych tematów zajmują się inne, później utworzone agencje (Europejska Agencja Ochrony Środowiska, Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy). Z drugiej strony, Fundacja opracowała analizę pewnych szczególnych aspektów np. stosunków pracy.
12.
Działania Fundacji określone są programami czteroletnimi, z których ostatni obejmuje lata 2001-2004. Głównym celem ostatniego programu było skoncentrowanie się na kilku głównych dziedzinach, jednak w 2002 r. Fundacja dodała nową dziedzinę do trzech uprzednio wybranych. Założenia programu pracy Fundacji powinny zostać przeanalizowane w porozumieniu z innymi agencjami, które zajmują się kwestiami związanymi z jej zakresem kompetencji, tak aby zapewnić, właściwe uwzględnienie głównych priorytetów, osiągnięcie efektu synergii oraz uniknięcie dublowania prac. Okazją do tego powinien być przegląd podstawowego rozporządzenia Fundacji proponowany przez Komisję.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniach 29 i 30 września 2004 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Juan Manuel FABRA VALLÉS
Prezes

______

(1) Dz.U. L 139 z 30.5.1975, str. 1.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.

(3) Na podstawie art. 83 ust. 3 rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do Fundacji końcowe sprawozdania za rok obrachunkowy 2003 zostały sporządzone dnia 3 września 2004 r. i przekazane Trybunałowi Obrachunkowemu, który otrzymał je dnia 24 września 2004 r. Wersja skrócona tych sprawozdań jest przedstawiona w tabelach załączonych do niniejszego sprawozdania.

(4) Artykuł 16 nowego rozporządzenia finansowego.

(5) Artykuł 38 nowego rozporządzenia finansowego Fundacji.

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

Tabela 1

Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Dublin)

grafika

Tabela 2

Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Dublin) - Wykonanie budżetu za rok obrachunkowy 2003

grafika

Tabela 3

Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Dublin) - Rachunek dochodów i wydatków za lata obrachunkowe 2003 i 2002

grafika

Tabela 4

Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Dublin) - Bilans na dzień 31 grudnia 2003 i 2002 r.

grafika

ODPOWIEDZI FUNDACJI

7.
Działalność PHARE, nieujęta wyraźnie w rozporządzeniu ustanawiającym Fundację, została wyłączona z budżetu Fundacji. Fundacja przyjęła do wiadomości uwagi Trybunału i włączy finansowanie PHARE do swoich przyszłych budżetów.
8.
Fundacja pozostaje w kontakcie ze służbami Komisji w celu wyjaśnienia kwestii skumulowanego deficytu i rozwiązania przyszłych deficytów lub nadwyżek.
9.
Wprowadzenie funkcji weryfikacji finansowej i operacyjnej w listopadzie 2003 r. przewidywało finalizację wewnętrznej funkcji kontrolnej. Tę funkcję i inne prace kontrolne przeprowadza wyspecjalizowana jednostka. Służba wewnętrznego audytu Komisji odpowiedzialna jest za funkcję wewnętrznego audytu.
10.
Księgowy opiera się na zatwierdzeniach dokonanych przez służby Komisji, które dostarczyły systemy księgowości używane przez Fundację.

12. Przy opracowywaniu swoich programów Fundacja doprowadziła do współdziałania z innymi agencjami, tak aby każda z nich zajmowała się dopełniającymi aspektami w ramach wspólnych zadań tematycznych w celu uniknięcia duplikacji prac. Działanie to przybrało formalny kształt w postaci wspólnych deklaracji, np. z Europejską Agencją Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy w Bilbao.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024