Sprawozdanie na temat rozliczeń Eurojustu za rok obrachunkowy 2003 wraz z odpowiedziami Eurojustu.

SPRAWOZDANIE
na temat rozliczeń Eurojustu za rok obrachunkowy 2003, wraz z odpowiedziami Eurojustu

(2004/C 324/09)

(Dz.U.UE C z dnia 30 grudnia 2004 r.)

WSTĘP

1.
Eurojust, który rozpoczął swoją działalność pod koniec 2002 r., został ustanowiony na mocy decyzji Rady nr 2002/187/WSiSW(1) w celu zintensyfikowania walki z poważną przestępczością zorganizowaną. Jego celem jest poprawa koordynacji dochodzenia i ścigania na terytorium wielu Państw Członkowskich Unii Europejskiej, jak również państw trzecich. Tabela 1 przedstawia w sposób skrótowy kompetencje i działania Eurojust na podstawie przekazanych przez niego informacji.

OPINIA TRYBUNAŁU OBRACHUNKOWEGO

2.
Niniejsza opinia jest przedstawiana Parlamentowi Europejskiemu i Radzie na mocy art. 36 decyzji Rady nr 2002/187/WSiSW(1).
3.
Trybunał zbadał roczne sprawozdania finansowe Eurojustu za rok obrachunkowy zamknięty dnia 31 grudnia 2003 r. Zgodnie z art. 36 rozporządzenia Rady nr 2002/187/WSiSW(1) z dnia 28 lutego 2002 r. za wykonanie budżetu odpowiada dyrektor administracyjny. Dyrektor jest odpowiedzialny za sporządzenie i przedstawienie sprawozdań(2), zgodnie z wewnętrznymi przepisami finansowymi przyjętymi na podstawie art. 37 decyzji Rady. Trybunał jest odpowiedzialny za ich kontrolę zgodnie z art. 248 traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.
4.
Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie ze swoimi standardami i strategiami kontroli. Opierają się one na ogólnie przyjętych międzynarodowych standardach kontroli przystosowanych do specyfiki Wspólnoty. Trybunał zbadał dokumentację księgową i zastosował procedury kontroli, które uznał za niezbędne w danych okolicznościach.
5.
W ten sposób Trybunał uzyskał uzasadnione zapewnienie, że rozliczenia za rok obrachunkowy zamknięty dnia 31 grudnia 2003 r. są wiarygodne oraz że transakcje leżące u podstaw tych rozliczeń są jako całość legalne i prawidłowe. Uwagi przedstawione poniżej nie podważają opinii z kontroli wyrażonej przez Trybunał w niniejszym sprawozdaniu.

UWAGI

6.
Wykorzystanie środków za rok obrachunkowy 2003 oraz środków przeniesionych z poprzedniego roku zostało przedstawione w tabeli 2. Wersja skrócona rachunku dochodów i wydatków oraz bilansu Eurojust za rok obrachunkowy 2003 została przedstawiona w tabelach 3 i 4.
7.
Eurojust nie zdołał przyjąć swojego nowego rozporządzenia finansowego w trakcie roku obrachunkowego. Do czasu jego przyjęcia stosowane jest ramowe rozporządzenie finansowe mające zastosowanie do organów zdecentralizowanych(3). Dokumenty określające rolę i zadania poszczególnych uczestników systemu kontroli wewnętrznej są nadal niejasne. Nie zachowano stosownych dokumentów, będących dowodami zamówienia lub odbioru towarów bądź usług.
8.
Artykuł 43 ust. 1 lit. e) ramowego rozporządzenia finansowego stanowi, że księgowy zatwierdza systemy określone przez urzędnika zatwierdzającego służące dostarczaniu lub uzasadnianiu informacji księgowych. Zatwierdzenie to nie miało miejsca w trakcie roku obrachunkowego.
9.
Należy dokładniej kontrolować procedurę przesuwania środków w budżecie. W jednym przypadku Kolegium Eurojust zostało powiadomione o przesunięciu kwoty 349.500 euro, podczas gdy kwota ta już została ujęta w korekcie budżetu przedstawionej kilka tygodni wcześniej. Zaś przesunięcie w wysokości 8.500 euro zostało zarejestrowane w rachunkowości budżetowej bez powiadamiania Kolegium.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniach 29 i 30 września 2004 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Juan Manuel FABRA VALLÉS
Prezes

______

(1) Decyzja z dnia 28 lutego 2002 r. ustanawiająca Eurojust (Dz.U. L 63 z 6.3.2002, str. 1).

(2) Na podstawie art. 36 decyzji ustanawiającej Eurojust końcowe sprawozdania za rok obrachunkowy 2003 zostały sporządzone dnia 7 września 2004 r. i przekazane Parlamentowi, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu, który otrzymał je dnia 24 września 2004 r. Wersja skrócona tych sprawozdań jest przedstawiona w tabelach załączonych do niniejszego sprawozdania.

(3) Rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 grudnia 2002 r. (Dz.U. L 357 z 31.12.2002, str. 72).

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

Tabela 1

Eurojust (Haga) Decyzja Rady z dnia 28 lutego 2002 r. (2002/187/WSiSW)

grafika

Tabela 2

Eurojust - Wykonanie budżetu za rok obrachunkowy

grafika

Tabela 3

Eurojust - Rachunek dochodów i wydatków za lata obrachunkowe 2003 i 2002

grafika

Tabela 4

Eurojust - Bilans na dzień 31 grudnia 2003 i 31 grudnia 2002 r.

grafika

ODPOWIEDZI EUROJUSTU

7.
Dnia 11 listopada 2003 r. Kolegium Eurojustu przyjęło propozycję nowego rozporządzenia finansowego, przedłożoną mu przez dyrektora administracyjnego, którego treść następnie została przekazana Komisji do aprobaty.

Eurojust zweryfikował swoje wytyczne dotyczące obiegów finansowych i rozdziału zadań oraz przygotował ostateczną wersję wykazu specjalnych weryfikacji dla każdego sektora finansowego.

W celu uniknięcia ryzyka związanego z rozmieszczeniem dokumentów uzupełniających w różnych działach operacyjnych, Eurojust powziął decyzję odnośnie ich zgrupowania w dziale zajmującym się kwestiami budżetowymi i finansowymi.

8.
Księgowy Eurojustu rozpoczął pracę we wrześniu 2003 r. Ze względu na długi okres czasu niezbędny do opracowania i przetestowania systemów księgowych, ich zatwierdzenie nastąpiło dopiero w 2004 r.
9.
Doświadczenia zdobyte w roku finansowym 2003, który był pierwszym pełnym rokiem finansowym Eurojustu, uwydatniły braki w kontroli operacji budżetowych. Kontrole zostały wzmocnione w celu uniknięcia ponownego pojawienia się problemów dostrzeżonych przez Trybunał.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2004.324.61

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie na temat rozliczeń Eurojustu za rok obrachunkowy 2003 wraz z odpowiedziami Eurojustu.
Data aktu: 30/09/2004
Data ogłoszenia: 30/12/2004