Sprawozdanie na temat rozliczeń Eurojustu za rok obrachunkowy 2003 wraz z odpowiedziami Eurojustu.

SPRAWOZDANIE
na temat rozliczeń Eurojustu za rok obrachunkowy 2003, wraz z odpowiedziami Eurojustu

(2004/C 324/09)

(Dz.U.UE C z dnia 30 grudnia 2004 r.)

WSTĘP

1.
Eurojust, który rozpoczął swoją działalność pod koniec 2002 r., został ustanowiony na mocy decyzji Rady nr 2002/187/WSiSW(1) w celu zintensyfikowania walki z poważną przestępczością zorganizowaną. Jego celem jest poprawa koordynacji dochodzenia i ścigania na terytorium wielu Państw Członkowskich Unii Europejskiej, jak również państw trzecich. Tabela 1 przedstawia w sposób skrótowy kompetencje i działania Eurojust na podstawie przekazanych przez niego informacji.

OPINIA TRYBUNAŁU OBRACHUNKOWEGO

2.
Niniejsza opinia jest przedstawiana Parlamentowi Europejskiemu i Radzie na mocy art. 36 decyzji Rady nr 2002/187/WSiSW(1).
3.
Trybunał zbadał roczne sprawozdania finansowe Eurojustu za rok obrachunkowy zamknięty dnia 31 grudnia 2003 r. Zgodnie z art. 36 rozporządzenia Rady nr 2002/187/WSiSW(1) z dnia 28 lutego 2002 r. za wykonanie budżetu odpowiada dyrektor administracyjny. Dyrektor jest odpowiedzialny za sporządzenie i przedstawienie sprawozdań(2), zgodnie z wewnętrznymi przepisami finansowymi przyjętymi na podstawie art. 37 decyzji Rady. Trybunał jest odpowiedzialny za ich kontrolę zgodnie z art. 248 traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.
4.
Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie ze swoimi standardami i strategiami kontroli. Opierają się one na ogólnie przyjętych międzynarodowych standardach kontroli przystosowanych do specyfiki Wspólnoty. Trybunał zbadał dokumentację księgową i zastosował procedury kontroli, które uznał za niezbędne w danych okolicznościach.
5.
W ten sposób Trybunał uzyskał uzasadnione zapewnienie, że rozliczenia za rok obrachunkowy zamknięty dnia 31 grudnia 2003 r. są wiarygodne oraz że transakcje leżące u podstaw tych rozliczeń są jako całość legalne i prawidłowe. Uwagi przedstawione poniżej nie podważają opinii z kontroli wyrażonej przez Trybunał w niniejszym sprawozdaniu.

UWAGI

6.
Wykorzystanie środków za rok obrachunkowy 2003 oraz środków przeniesionych z poprzedniego roku zostało przedstawione w tabeli 2. Wersja skrócona rachunku dochodów i wydatków oraz bilansu Eurojust za rok obrachunkowy 2003 została przedstawiona w tabelach 3 i 4.
7.
Eurojust nie zdołał przyjąć swojego nowego rozporządzenia finansowego w trakcie roku obrachunkowego. Do czasu jego przyjęcia stosowane jest ramowe rozporządzenie finansowe mające zastosowanie do organów zdecentralizowanych(3). Dokumenty określające rolę i zadania poszczególnych uczestników systemu kontroli wewnętrznej są nadal niejasne. Nie zachowano stosownych dokumentów, będących dowodami zamówienia lub odbioru towarów bądź usług.
8.
Artykuł 43 ust. 1 lit. e) ramowego rozporządzenia finansowego stanowi, że księgowy zatwierdza systemy określone przez urzędnika zatwierdzającego służące dostarczaniu lub uzasadnianiu informacji księgowych. Zatwierdzenie to nie miało miejsca w trakcie roku obrachunkowego.
9.
Należy dokładniej kontrolować procedurę przesuwania środków w budżecie. W jednym przypadku Kolegium Eurojust zostało powiadomione o przesunięciu kwoty 349.500 euro, podczas gdy kwota ta już została ujęta w korekcie budżetu przedstawionej kilka tygodni wcześniej. Zaś przesunięcie w wysokości 8.500 euro zostało zarejestrowane w rachunkowości budżetowej bez powiadamiania Kolegium.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniach 29 i 30 września 2004 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Juan Manuel FABRA VALLÉS
Prezes

______

(1) Decyzja z dnia 28 lutego 2002 r. ustanawiająca Eurojust (Dz.U. L 63 z 6.3.2002, str. 1).

(2) Na podstawie art. 36 decyzji ustanawiającej Eurojust końcowe sprawozdania za rok obrachunkowy 2003 zostały sporządzone dnia 7 września 2004 r. i przekazane Parlamentowi, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu, który otrzymał je dnia 24 września 2004 r. Wersja skrócona tych sprawozdań jest przedstawiona w tabelach załączonych do niniejszego sprawozdania.

(3) Rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 grudnia 2002 r. (Dz.U. L 357 z 31.12.2002, str. 72).

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

Tabela 1

Eurojust (Haga) Decyzja Rady z dnia 28 lutego 2002 r. (2002/187/WSiSW)

grafika

Tabela 2

Eurojust - Wykonanie budżetu za rok obrachunkowy

grafika

Tabela 3

Eurojust - Rachunek dochodów i wydatków za lata obrachunkowe 2003 i 2002

grafika

Tabela 4

Eurojust - Bilans na dzień 31 grudnia 2003 i 31 grudnia 2002 r.

grafika

ODPOWIEDZI EUROJUSTU

7.
Dnia 11 listopada 2003 r. Kolegium Eurojustu przyjęło propozycję nowego rozporządzenia finansowego, przedłożoną mu przez dyrektora administracyjnego, którego treść następnie została przekazana Komisji do aprobaty.

Eurojust zweryfikował swoje wytyczne dotyczące obiegów finansowych i rozdziału zadań oraz przygotował ostateczną wersję wykazu specjalnych weryfikacji dla każdego sektora finansowego.

W celu uniknięcia ryzyka związanego z rozmieszczeniem dokumentów uzupełniających w różnych działach operacyjnych, Eurojust powziął decyzję odnośnie ich zgrupowania w dziale zajmującym się kwestiami budżetowymi i finansowymi.

8.
Księgowy Eurojustu rozpoczął pracę we wrześniu 2003 r. Ze względu na długi okres czasu niezbędny do opracowania i przetestowania systemów księgowych, ich zatwierdzenie nastąpiło dopiero w 2004 r.
9.
Doświadczenia zdobyte w roku finansowym 2003, który był pierwszym pełnym rokiem finansowym Eurojustu, uwydatniły braki w kontroli operacji budżetowych. Kontrole zostały wzmocnione w celu uniknięcia ponownego pojawienia się problemów dostrzeżonych przez Trybunał.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024